Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Klopt dat er geen automatische herstart gebeurt maar het probleem komt van de repair en niet van de herstart.
Trouwens als je een chkdsk /f uitvoert op de C zal je wel de melding krijgen dat dit pas bij de volgende herstart kan uitgevoerd worden.
Waar zit dan het verschil nog buiten dat je het tijdstip van de herstart kan kiezen?
Inderdaad is er een fout opgetreden tijdens het gebruik van Outlook, Windows meldt een fout en doet een automatische herstart waarbij het ook een chkdsk uitvoert ... fouten worden hierbij vastgesteld en automatisch hersteld. Nadien start Windows dus terug op met een "hersteld" bestand ... een nieuw en leeg bestand dus.
Had die chkdsk de pst niet hersteld door het te overschrijven met een blanco, dan had ik tenminste nog een scanpst kunnen uitvoeren om te proberen mails te recupereren.
BTW, Outlook zelf bezit de mogelijkheid om .pst files te "fixen" (al lukt het meer niet dan wel, is dacht ik een tool die je kan downloaden op microsoft.com), maar als windows spontaan reboot bij gebruik van Outlook is er wel iets meer mis dan een enkele fout in Outlook, ik zou eerder vermoeden dat de viruschecker zelfmoord pleegt op bepaalde mails dan en uw .pst file meesleurt naar de digitale hel.
Nee, want user initiated genereerd geen automatische herstart (voor de rest natuurlijk wel hetzelfde maar het gaat erom wie de piloot in het toestel is.)
Karel
het enige wat een automatishe reboot doet behalve updates is een BSOD.
Even mijn CD-roms van 2004 gecontroleerd: geen problemen ontdekt.
Ze zijn gebrand op CD's van TDK, Maxell en Sony. Bewaard in een kast buiten het zonlicht en op kamertemperatuur. Verticaal gestockeerd.
Indertijd gebrand in 1 sessie aan trage snelheid op Mac.
Enkele jaren gelden stond er een lijvig artikel in Photo Réponses over het optimaal bewaren en branden van Cd-roms. Ik zal eens kijken of ik dit nog terugvind en eventueel de conclusies hier vermelden.
Als je echt zeker wil zijn... dan heb je ook een off-site backup nodig.
Je kan bijvoorbeeld perfect op je werkplek met raid-1 alles dubbel wegschrijven. Als er dan een van je schijven crasht dan heb je de andere nog.
Tegen corrupte bestanden kun je met dergelijk raid-1 opstelling wel niets beginnen. Want alles wordt in realtime weggeschreven dus fouten door OS, applicaties, ed worden ook dubbel weggeschreven. Dus je sheduled ook een backup naar een extra schijf, los van je raid opstelling.
En wat als je werkplek dan afbrand? Daarom zet je die laatste backup op een andere fysieke locatie.
Als het dan nog mis gaat... dan heb je een slecht karma
edit: hoewel het gaat hier meer over archiveren dan over backup... betekent dit dat jullie zoveel data hebben dat die op harde schijf niet meer betaalbaar is!? Voor bovenstaande opstelling moet je idd wel minstens 3 schijven hebben. Heb je 500GB nodig dan zit je al met 3x500GB of bijna 1,5TB.
Inderdaad is er een fout opgetreden tijdens het gebruik van Outlook, Windows meldt een fout en doet een automatische herstart waarbij het ook een chkdsk uitvoert ... fouten worden hierbij vastgesteld en automatisch hersteld. Nadien start Windows dus terug op met een "hersteld" bestand ... een nieuw en leeg bestand dus.
Had die chkdsk de pst niet hersteld door het te overschrijven met een blanco, dan had ik tenminste nog een scanpst kunnen uitvoeren om te proberen mails te recupereren.
Als Windows een automatische herstart doet, heb je grotere problemen dan een corrupt bestandssysteem.
het enige wat een automatishe reboot doet behalve updates is een BSOD.
Maar er is een reden waarom die automatisch is en je lijkt daaraan voorbij te gaan.
Als ik een chkdsk doe dan is er in principe niets aan de hand behalve dat ik zelf besluit m'n hd te checken. In het eerdere gaval is er het eea corrupt (door hardware of virus bijv).
Af en toe een chkdsk is dus aan te bevelen.
Maar er is een reden waarom die automatisch is en je lijkt daaraan voorbij te gaan.
Als ik een chkdsk doe dan is er in principe niets aan de hand behalve dat ik zelf besluit m'n hd te checken. In het eerdere gaval is er het eea corrupt (door hardware of virus bijv).
Af en toe een chkdsk is dus aan te bevelen.
Ik ga er helemaal niet aan voorbij, de event viewer zal wel een reden vermelden, als iets fout gaat is dat het eerste dat je zou moeten checken.
... Die externe harde schijf wordt bij mij enkel aangelegd om de backup te maken en daarna direct terug uitgeschakeld. Ze draait dus vrijwel niet en verslijt dus nauwelijks.
Als je dus een backup neemt VERPLAATS je de data dus NIET, maar KOPIEER ze.
Een externe harde schijf is veruit het meest betrouwbare medium, op voorwaarde dat je ze niet altijd nutteloos laat staan draaien (= verslijten), en op voorwaarde dat je data ook nog op je interne harde schijf staan.
...
Ik zou toch maar oppassen ... naar het schijnt, heb het ergens gelezen, zouden HDD die bijna niet draaien sneller de geest geven dan degene die constant opstaan ...
Ik heb nooit gesnapt waarom zoveel mailprogramma's alles in één file dumpen (zoals Outlook & zijn .pst's), één file corrupt & alle mail weg, bleh.
Of die mails in 1 bestand zitten, of al die bestanden op 1 bestandssysteem, dat maakt niks uit. Alleen laat een bestandssysteem niet toe extra informatie te bewaren zonder het gevaar dat de gebruiker zich ermee gaat moeien. Zo'n mailfile is intern ook opgemaakt uit "folders" en "files". Trouwens, ja kan je mails uit Outlook gewoon in een folder slepen, en dan heb je aparte bestandjes. Dan kan je ze bvb aan iemand doorgeven, met een usb-stickje ofzo.
Een bestandssysteem geraakt niet vanzelf corrupt. Een mailfile op zich ook niet. Outlook is wel iets stabieler dan dat. Zoals ik al zei: er is meer aan de hand.
BTW, Outlook zelf bezit de mogelijkheid om .pst files te "fixen" (al lukt het meer niet dan wel, is dacht ik een tool die je kan downloaden op microsoft.com),
Lees de zin volledig. Had die chkdsk de pst niet hersteld door het te overschrijven met een blanco, dan had ik tenminste nog een scanpst kunnen uitvoeren om te proberen mails te recupereren.
Die tool is met Outlook 2000 automatisch mee geïnstalleerd op de schijf.
maar als windows spontaan reboot bij gebruik van Outlook is er wel iets meer mis dan een enkele fout in Outlook,
ff snel doorgelezen, wat ik niemand zie vermelden is een off-site backup.
allemaal goed en wel om copien of 6 verschillende disken naast mekaar in hetzelfde huis te leggen tot er een bliksem inslaat en alle 6 disken afbranden.
Mijn plan is om mijn huidige externe disk te vervangen door een raid en een extra copy in mijn bureau op het werk te bewaren.
beginnen met een volledige copy van mijn aperture database en daarna nieuwwe projecten te exporteren naar een memory stick en die telkens 'op't werk' mee op een externe disk te zetten.
Op die manier kan hier thuis alles ontploffen maar kan ik toch mijn data recupereren.
As I look back over my life I am struck by postcards ... ruined snap shots ... faded posters of a time, I can't recall. James Douglas Morrison like.no.other
Als Windows een automatische herstart doet, heb je grotere problemen dan een corrupt bestandssysteem.
Het enige wat ik in de event-viewer kon vinden is dat er problemen vastgesteld waren met het bestandssysteem en dat de computer herstart wordt om de fouten proberen te herstellen.
Als ik een chkdsk doe zie ik ook alleen deze fout : Er zijn problemen met het bestanssysteem vastgesteld. Voer CHKDSK uit met de optie /F (fix) om deze problemen te herstellen.
Niet veel speciaals dus maar als je CHKDSK /F uitvoert krijg je bij de volgende CHKDSK weer dezelfde melding.
Veel tijd ga ik daar niet naar zoeken hoor, het is mijn PC niet, er is bijna geen andere data dan de verloren mails en de PC is al een paar jaar oud. Dus gewoon cleane install van Windows en direct op een nieuwe schijf, op die 47€ zal het ook niet komen zekers?
Of die mails in 1 bestand zitten, of al die bestanden op 1 bestandssysteem, dat maakt niks uit. Alleen laat een bestandssysteem niet toe extra informatie te bewaren zonder het gevaar dat de gebruiker zich ermee gaat moeien. Zo'n mailfile is intern ook opgemaakt uit "folders" en "files". Trouwens, ja kan je mails uit Outlook gewoon in een folder slepen, en dan heb je aparte bestandjes. Dan kan je ze bvb aan iemand doorgeven, met een usb-stickje ofzo.
Een bestandssysteem geraakt niet vanzelf corrupt. Een mailfile op zich ook niet. Outlook is wel iets stabieler dan dat. Zoals ik al zei: er is meer aan de hand.
Dave
Mijn probleem niet, nooit Outlook gebruikt persoonlijk
(En Windows ook al enkele jaren niet meer)
Comment