Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

archiveren op CD-rom's niet aan te raden !

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: archiveren op CD-rom's niet aan te raden !

Oorspronkelijk geplaatst door Peekaa Bekijk bericht
    Ik zou niet weten waarom een backup (dwz copy) naar een externe HD een probleem zou kunnen geven.
    Je hebt immers het "origineel" nog op je PC.

Karel
    De meeste schijven tegenwoordig op de markt ondersteunen een systeem dat SMART noemt, dit is een systeem dat preventief waarschuwingen geeft wanneer een schijf minder betrouwbaar wordt. Nu is het zo dat bijna alle USB & Firewire schijfkastjes die functionaliteit niet implementeren, dus kan het goed zijn dat uw externe schijf langzaam aan't sterven is, maar dat je't niet merkt voor het te laat is.

Uw interne schijven echter, kunnen die waarschuwingen wél doorgeven aan de PC (SMART status bij opstarten), ook moet je er rekening mee houden dat windows standaard schijffouten logt, maar niet meldt op't scherm, regelmatig uw logs checken (of dit automatiseren) is dus een must.
    Melodic Pixels

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
      De meeste schijven tegenwoordig op de markt ondersteunen een systeem dat SMART noemt, dit is een systeem dat preventief waarschuwingen geeft wanneer een schijf minder betrouwbaar wordt. Nu is het zo dat bijna alle USB & Firewire schijfkastjes die functionaliteit niet implementeren, dus kan het goed zijn dat uw externe schijf langzaam aan't sterven is, maar dat je't niet merkt voor het te laat is.

Uw interne schijven echter, kunnen die waarschuwingen wél doorgeven aan de PC (SMART status bij opstarten), ook moet je er rekening mee houden dat windows standaard schijffouten logt, maar niet meldt op't scherm, regelmatig uw logs checken (of dit automatiseren) is dus een must.
      Af en toe een chkdsk kan zeker geen kwaad maar een Externe HD wordt in het algemeen weinig benut.. bij mij een 12 tal keren per jaar voor de fotobackup HD.
      S.M.A.R.T. is niet erg betrouwbaar, kan geen kwaad maar je kunt er niet op vertrouwen.

Groet,

Karel

Comment

Af en toe een chkdsk kan zeker geen kwaad maar een Externe HD wordt in het algemeen weinig benut.. bij mij een 12 tal keren per jaar voor de fotobackup HD.
        S.M.A.R.T. is niet erg betrouwbaar, kan geen kwaad maar je kunt er niet op vertrouwen.

Groet,

Karel
        Een harde schijf is zowiezo al niet betrouwbaar, elke 30 mounts worden mijn schijven gechecked (wat soms wel kan duren). SMART is inderdaad niet 100% betrouwbaar, maar alle middelen helpen. Het belangrijkste is natuurlijk dat je meerdere kopieën hebt, Twee is beter dan één, en drie is beter dan twee
        Melodic Pixels

Comment

Een harde schijf is zowiezo al niet betrouwbaar, elke 30 mounts worden mijn schijven gechecked (wat soms wel kan duren). SMART is inderdaad niet 100% betrouwbaar, maar alle middelen helpen. Het belangrijkste is natuurlijk dat je meerdere kopieën hebt, Twee is beter dan één, en drie is beter dan twee
          Dat "checken" heeft niks met de schijf te maken, maar met het bestandssysteem dat erop wordt toegepast. Een harde schijf wordt voortdurend gecontroleerd door de schijf zelf.

Dave
          pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
            Dat "checken" heeft niks met de schijf te maken, maar met het bestandssysteem dat erop wordt toegepast. Een harde schijf wordt voortdurend gecontroleerd door de schijf zelf.

Dave
            Natuurlijk, maar ook een bestandsysteem dat niet integer is kan je goed in de penarie helpen.
            Dus verstandig af en toe een "chkdsk" te doen, mensen vergeten dat maar al te vaak of weten het zelfs niet.

Karel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht

Dave
              De meeste schijven sterven niet van vandaag op morgen (gelukkig!), door regelmatig een check uit te voeren (wat inderdaad op indelingsniveau is) kan men soms effectief problemen blootleggen vóór deze fataal zijn. (en dan heb ik het niet noodzakelijk over de harde schijf, een corrupte schijfindeling kan ervoor zorgen dat uw computer plots niet meer opstart bv, of het nu een Mac, Windows of Linux systeeem is)

En ja, de huidige schijven zijn intelligent genoeg om zelfstandig een beschadigde cluster te markeren & niet meer te gebruiken, was al zo bij de oude SCSI schijven, en is nog steeds zo bij de huidige SATA schijven.

Het punt is dat er zo goed als geen enkele test is dat onfeilbaar is, enkel verscheidene zaken die problemen in een vroeg stadium kunnen blootleggen.

Maar goed, dit is eigenlijk allemaal onbelangrijk, het belangrijkste is dat men goeie & betrouwbare backups bezit, en mijn persoonlijke voorkeur gaat dus uit naar Mirrored + Kopie op 2de computer/schijf.
              Melodic Pixels

Comment

Dus verstandig af en toe een "chkdsk" te doen, mensen vergeten dat maar al te vaak of weten het zelfs niet.
                Maar ook hiermee opletten.
                Net op iemand zijn PC meegemaakt ... krijgt een foutmelding, Windows sluit af en herstart automatisch met CHKDSK.
                Spel doet automatisch een repair en overschrijft de PST-file met een blanco.
                Vanaf dan is het gedaan met spelen, geen tooltjes die de file nog kunnen repairen want je hebt het "originele" bestand "overschreven" met een leeg.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

De meeste schijven sterven niet van vandaag op morgen (gelukkig!), door regelmatig een check uit te voeren (wat inderdaad op indelingsniveau is) kan men soms effectief problemen blootleggen vóór deze fataal zijn.
                  Elke schijf dat bij mij stuk gegaan is was inderdaad niet van de ene dag op de andere maar van de ene seconde op de andere.
                  Tik tikl tik ... en gedaan.
                  En toch doet mijn RAID-controller continu checks, wordt er regelmatig een check uitgevoerd en staan alle toeters als SMART aan. Nooit één keer een foutmelding gezien maar wel telkens plots een defecte schijf.
                  Maar goed, dit is eigenlijk allemaal onbelangrijk, het belangrijkste is dat men goeie & betrouwbare backups bezit, en mijn persoonlijke voorkeur gaat dus uit naar Mirrored + Kopie op 2de computer/schijf.
                  Zo werk ik ook.
                  Vroeger werkte ik met één schijf en daarnaast een Ghost op een andere schijf ... tot een dag mijn schijf tik tik tik deed. Ik plaats direkt de BU met de Ghost en jaja ... ook tik tik tik. Alle twee tegelijk stuk.
                  Puur toeval maar het kan dus gebeuren.
                  Nu in Mirrored + BU op externe schijf.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Net op iemand zijn PC meegemaakt ... krijgt een foutmelding, Windows sluit af en herstart automatisch met CHKDSK.
                    Vanaf dan is het gedaan met spelen, geen tooltjes die de file nog kunnen repairen want je hebt het "originele" bestand "overschreven" met een leeg.
                    .pst is een outlook file. Kennelijk had je daar een probleem mee?? Ik begrijp 'Spel doet automatisch een repair' niet.
                    Ik doe trouwens altijd een export van alle outlook folders/files (en ook m'n internet explorer favorites) en backup dat tezamen met m'n fotos en documenten.
                    Eens per maand.

Karel

Comment

.pst is een outlook file. Kennelijk had je daar een probleem mee?? Ik begrijp 'Spel doet automatisch een repair' niet.
                      Inderdaad is er een fout opgetreden tijdens het gebruik van Outlook, Windows meldt een fout en doet een automatische herstart waarbij het ook een chkdsk uitvoert ... fouten worden hierbij vastgesteld en automatisch hersteld. Nadien start Windows dus terug op met een "hersteld" bestand ... een nieuw en leeg bestand dus.
                      Had die chkdsk de pst niet hersteld door het te overschrijven met een blanco, dan had ik tenminste nog een scanpst kunnen uitvoeren om te proberen mails te recupereren.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

Comment

Inderdaad is er een fout opgetreden tijdens het gebruik van Outlook, Windows meldt een fout en doet een automatische herstart waarbij het ook een chkdsk uitvoert ... fouten worden hierbij vastgesteld en automatisch hersteld. Nadien start Windows dus terug op met een "hersteld" bestand ... een nieuw en leeg bestand dus.
                        Had die chkdsk de pst niet hersteld door het te overschrijven met een blanco, dan had ik tenminste nog een scanpst kunnen uitvoeren om te proberen mails te recupereren.
                        Ik noemde echter geen door Win geinitieerde chdsk maar door de gebruiker zelf.
                        Dat is iets anders want jij had het heft niet meer in handen, je ging op de autopilot. Zonder backups.....

Karel

Comment

Ik noemde echter geen door Win geinitieerde chdsk maar door de gebruiker zelf.
                          Dat is iets anders want jij had het heft niet meer in handen, je ging op de autopilot. Zonder backups.....
                          Die automatische chkdsk is dezelfde als een zelf gestarte chkdsk /f hoor, dan heb je het ook zitten.
                          En de enige last dat ik ervan heb is dat ik het mag gaan oplossen om alles terug in te stellen, is mijn PC niet.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

Comment

Die automatische chkdsk is dezelfde als een zelf gestarte chkdsk /f hoor, dan heb je het ook zitten.
                            En de enige last dat ik ervan heb is dat ik het mag gaan oplossen om alles terug in te stellen, is mijn PC niet.
                            Nee, want user initiated genereerd geen automatische herstart (voor de rest natuurlijk wel hetzelfde maar het gaat erom wie de piloot in het toestel is.)

Karel

Comment

Ik heb nooit gesnapt waarom zoveel mailprogramma's alles in één file dumpen (zoals Outlook & zijn .pst's), één file corrupt & alle mail weg, bleh.

PS: Windows doet ook een automatische chkdsk als er diskerrors geweest zijn voor reboot.
                              Last edited by Amon_Re; 12 maart 2008, 10:43.
                              Melodic Pixels

Comment

Nee, want user initiated genereerd geen automatische herstart (voor de rest natuurlijk wel hetzelfde maar het gaat erom wie de piloot in het toestel is.)
                                Klopt dat er geen automatische herstart gebeurt maar het probleem komt van de repair en niet van de herstart.
                                Trouwens als je een chkdsk /f uitvoert op de C zal je wel de melding krijgen dat dit pas bij de volgende herstart kan uitgevoerd worden.
                                Waar zit dan het verschil nog buiten dat je het tijdstip van de herstart kan kiezen?
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

Comment

Working...
                                X