ik heb mijn Eizo CG241W gecalibreedrd met de bijgeleverde software en de gemaakte ICC profiel opgeslagen.
Ik bewerk nu mijn in srgb gemaakte foto's in Photoshop in srgb kleurprofiel en met die profiel sla ik ze op. Als ik de foto later op de Eizo monitor weer oproep, dan heb ik overgesatureerde beelden op mijn gekalibreerde scherm. Ik weet dat geen Windows programma ondersteunt colormanagement, maar de gekalibreerde monitor zou de srgb kleurprofiel moeten kunnen benaderen, nabotsen. /zelfs als er geen kleurprofiel in een foto opgeslagen is, geeft een willekeurige monitor ONGEVEER srgb weer. Dit is de garantie eigenlijk dat de meeste mensen op hun monitor de foto's kunnen bekijken en als het nodig is beoordelen. Mijn Eizo is veels te warm in weergave, ondanks de calibratie.
Als ik dan een truck uithaalde in Photoshop en de weergave in PS op MONITOR PROOFzette en zo de foto's corrigeerde,/dus de hele warme weergave minder warm maakte/ daarna opsloeg, dan was op de Eizo de weergave goed. De zelfde foto overgezet op mijn IIyama monitor en daar leek dus bijna grayscale. Dus in PS kan ik niet terug corrigeren om op mijn Eizo goed te kunnen weergeven, want dat zou op alle andere willekeurige monitoren en op internet desatureted foto's opleveren.
Op deze manier is voor mijn werk de monitor bijna onbruikbaar is, namelijk de weergave is niet voorspelbaar voor internet, uitgaande van het feit dat ik 95% foto's moet bewerken/corrigeren voor internet toepassingen, dus mijn monitorweergave is de weergave hoe de meeste klanten de foto's op internet kunnen zien. Ik hou wel rekening met het feit, dat weinig mensen kijken naar zo een geavanceerde monitor als ik.
De IIyama monitor kon de internetweergave heel goed nabotsen en als ik waar dan ook op een ander scherm de fotoreportage van mij bekeek, zag ik de reportage zo terug, hoe ik het had afgeleverd, zonder schokkende conclusies van afwijkende weergave van kleuren, contrast of verzadiging. Op deze werkwijze werf ik ook mijn klanten, dus op mijn monitor moet ik de bewerkte foto's goed kunnen zien, net als de meeste computergebruikers die foto's zullen ervaren op hun monitoren.
De 5 % van al die opdrachten die dus foto's ook op papier willen afgedrukt krijgen word gewaarborg door de ingesloten ICC profiel/srgb/ voor de afdrukcentrales. Als ikzelf de foto's in volle glorie in srgb wil terugzien, dan kan ik zelf mijn softwareprogramma's gebruiken, die dus colormanagement gebruiken. Maar ik moet ook de foto's kunnen bewerken en weergeven hoe mijn klanten het kunnen gebruiken.
Wat is hier het probleem? Ik kan moeilijk geloven, dat een monitor van 1900 Euro deze problematiek niet op kan lossen, maar tot nu toe is hopeloos. Alle tips zijn welkom.
Alvast bedankt voor het meedenken en voor de eventuele hulp en oplossing, Kati
Ik bewerk nu mijn in srgb gemaakte foto's in Photoshop in srgb kleurprofiel en met die profiel sla ik ze op. Als ik de foto later op de Eizo monitor weer oproep, dan heb ik overgesatureerde beelden op mijn gekalibreerde scherm. Ik weet dat geen Windows programma ondersteunt colormanagement, maar de gekalibreerde monitor zou de srgb kleurprofiel moeten kunnen benaderen, nabotsen. /zelfs als er geen kleurprofiel in een foto opgeslagen is, geeft een willekeurige monitor ONGEVEER srgb weer. Dit is de garantie eigenlijk dat de meeste mensen op hun monitor de foto's kunnen bekijken en als het nodig is beoordelen. Mijn Eizo is veels te warm in weergave, ondanks de calibratie.
Als ik dan een truck uithaalde in Photoshop en de weergave in PS op MONITOR PROOFzette en zo de foto's corrigeerde,/dus de hele warme weergave minder warm maakte/ daarna opsloeg, dan was op de Eizo de weergave goed. De zelfde foto overgezet op mijn IIyama monitor en daar leek dus bijna grayscale. Dus in PS kan ik niet terug corrigeren om op mijn Eizo goed te kunnen weergeven, want dat zou op alle andere willekeurige monitoren en op internet desatureted foto's opleveren.
Op deze manier is voor mijn werk de monitor bijna onbruikbaar is, namelijk de weergave is niet voorspelbaar voor internet, uitgaande van het feit dat ik 95% foto's moet bewerken/corrigeren voor internet toepassingen, dus mijn monitorweergave is de weergave hoe de meeste klanten de foto's op internet kunnen zien. Ik hou wel rekening met het feit, dat weinig mensen kijken naar zo een geavanceerde monitor als ik.
De IIyama monitor kon de internetweergave heel goed nabotsen en als ik waar dan ook op een ander scherm de fotoreportage van mij bekeek, zag ik de reportage zo terug, hoe ik het had afgeleverd, zonder schokkende conclusies van afwijkende weergave van kleuren, contrast of verzadiging. Op deze werkwijze werf ik ook mijn klanten, dus op mijn monitor moet ik de bewerkte foto's goed kunnen zien, net als de meeste computergebruikers die foto's zullen ervaren op hun monitoren.
De 5 % van al die opdrachten die dus foto's ook op papier willen afgedrukt krijgen word gewaarborg door de ingesloten ICC profiel/srgb/ voor de afdrukcentrales. Als ikzelf de foto's in volle glorie in srgb wil terugzien, dan kan ik zelf mijn softwareprogramma's gebruiken, die dus colormanagement gebruiken. Maar ik moet ook de foto's kunnen bewerken en weergeven hoe mijn klanten het kunnen gebruiken.
Wat is hier het probleem? Ik kan moeilijk geloven, dat een monitor van 1900 Euro deze problematiek niet op kan lossen, maar tot nu toe is hopeloos. Alle tips zijn welkom.
Alvast bedankt voor het meedenken en voor de eventuele hulp en oplossing, Kati
![Confused](https://forum.belgiumdigital.com/core/images/smilies/confused_18x21.png)
Comment