Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Telt enkel showcase nog?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Telt enkel showcase nog?

    Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
    Dat zijn enkelingen, en ik heb een vaag vermoeden dat jij ze niet kent, gezien ik je raar of zelden in hun topics heb zien reageren. Ik schrijf er zelf ook wel eens bij, dat ze misschien beter zouden stoppen met foto's posten en leren uit de beoordelingen van andere, vergelijkbare foto's... en dan zijn we terug naar het begin :
    Als de "betere" fotograaf, de "mindere" fotograaf niet helpt, heeft wat ik hiervoor geschreven heb, totaal geen zin. Als er geen vergelijkingsmateriaal is, als er geen beoordelingen zijn, dan wordt uiteindelijk niemand meer geholpen, en dan is een forum dat zijn interactiviteit kwijt is, gedoemd een stille dood te sterven.

    Mvg

    Chris

    Daar kan ik me volledig in vinden

    Comment


    • #47
      Re: Telt enkel showcase nog?

      Blijkbaar toch een topic dat wat teweeg brengt en waar wel tijd wordt genomen om te reageren.
      En tussen de lijnen door lees ik ook dat er hier gevorderden zijn die blijkbaar in hun beginperiode dezelfde fouten maakten maar dat vergeten zijn en dus nu afgeven op hun kleinere broertjes. Komt over bij mij als een mentaliteit van " ik ken het, laat de rest nu hun plan maar trekken". Ik hoop niet dat zulke mensen ooit noodgedwongen moeten rekenen op anderen want dat komt niet goed.
      Dit is een forum over fotografie en om te leren en NIET een forum om de beste te zijn. Denk ik toch.
      EOS5DMkIII/40D /Sony RX 100 MkIII/ EF70-200mmF/2.8L USM / EF 24-70mmF/2.8 / EF50mmF1,4 USM / EF100mmmF2,8 USM
      https://sites.google.com/view/pdh65/

      Comment


      • #48
        Re: Telt enkel showcase nog?

        Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
        Hey juppekes

        Als men nu eens geen onderscheid zou maken tussen showcase en fotobeoordeling.

        Alle foto's posten onder een rubriek vb transport bij transport,macro' bij macro's enz...en geen subforums

        Dan is men bijna verplicht om ook de mindere foto's te bekijken

        Dan zullen we mss geneigd zijn om raad te geven op een mindere foto ipv al die oh en mooi en en enz...op enkel showcase fotokes

        Ik zeg wel WE want ik hoor daar ook bij

        Meestal wil ik wel beginnen met goeie moed maar der is hier ook zoveel te zien dat mijn klein beetje vrije tijd om is en ik niet meer aan beoordeling geraak

        We zullen natuurlijk op deze manier mss veel pareltjes missen maar we zullen dan toch wel aan de nieuwelingen een positieve indruk geven

        Wat mij ook opvalt is dat ik veel fotokes voor een tweede en derde keer bekijk zonder echt te willen, omdat ik al die tittels niet onthoud

        Moest er nu een systeem zijn die aanvinkt dat je de foto al bekeken hebt met of zonder comentaar te geven zouden we nog meer tijd over houden om de andere te bekijken

        Leg dat maar eens uit aan de rvb

        je mag dat wel willen, en ik zeker ook, want hier sta ik volledig achter,
        men bouwt express een verschil tussen de goeien en de slechten,
        om te kunnen pronken met de schoon fotos, die dan de meest reactie krijgen,
        en zo makkelijker door google en andere gevonden worden, een elitecorps is het aan het worden.En als ik hier zo eens door het topic lees krijg ik de indruk dat degene die vroeger hulp zochten, door de dikte van hun nek geen goesting meer hebben om te reageren, want ze zijn te goed !
        En ze zijn zelf door de jaren gegroeid, door de goeie raad die ze zelf gekregen hebben, hier op Bd.

        Waarom denk je dat ik dit jaar mijn lidgeld nog niet betaalde?
        juist daarom, vriendjespolitiek, onze wijkagent zit ook altijd op cafe, en zijn (cafe)maaten mogen vragen wat ze willen, ze krijgen alles gedaan.

        juist het is een aanval, sla maar terug,
        ik heb hier veel geleerd en leer nog elke dag bij, maar ben het niet eens met de gang van zaken, en das mijn gedacht.
        Ben ik grof geweest ? kan wel zijn, en ik heb hier ook geen vriendjes bij de mods of de rvb,
        ik ben pissig over de manier waarop leerling fotografie hier soms bekeken en beoordeeld worden, en de elite stuurt alles want die willen niet reageren, kunnen niet reageren, maar hebben wel tijd om in dit topic te reageren



        Spijtig heel spijtig.

        Comment


        • #49
          Re: Telt enkel showcase nog?

          Zoals velen hier heb ik veel aan ik veel aan BD te danken. Ik ben BD beginnen volgen reeds maanden voor ik mijn DSLR en lenzen heb aangeschaft.
          De keuze van toestel en toebehoren is volledig afhankelijk geweest van het beeld dat ik ervan kon vormen na het lezen van vele items over alle mogelijke toestellen hier op BD. Ik heb enorm veel geleerd uit mijn eeerste posts en de daarop verkregen commentaren en ik leer nog steeds alle dagen bij. Toch enkele bedenkingen die ik na een jaar lidmaatschap heb.

          -Als je wil kan je hier zoveel leren zonder dat je zelf enorm veel reacties krijgt. Iedere dag zijn er tientallen zoniet honderden foto's die een beoordeling krijgen. Ik heb het idee dat sommige mensen enkel naar de beoordelingen van hun foto kijken. Als je als beginner en zelfs als gevorderde naar een foto in fotobeoordeling kijkt en aan de hand ervan een eigen beoordeling vormt (die je als echte beginner niet nog niet eens hoeft in te sturen) dan ga je zien dat je na een tijdje deze oefening te doen zelf ook beter je eigen fouten in je foto's gaat zien. Natuurlijk is het ook leuk om zelf ook een paar reacties te krijgen, als je ze krijgt volg ze dan ook op. Het moet voor de mensen die reageren op jou foto's uitermate vervelend zijn om twintig keer hetzelfde te moeten zeggen terwijl jij je er gewoon niets van aan trekt.
          Anderzijds is het voor hen prettig om te zien dat je vooruitgang maakt en dat hun commentaar je ook daadwerkelijk vooruit helpt.

          -Als ik sommige reacties zie van mensen die een wat negatievere beoordeling krijgen op hun foto dan sla ik bleek uit. Sommigen lijken enkel maar te posten om bevestiging te krijgen dat hun foto de "foto van het jaar" is en elke negatieve opmerking wordt doot hen genadeloos afgewimpeld (meestal zelfs niet erg beleefd) . Ik heb de laatste tijd enkele trouwe commentatoren veel minder actief zien worden na discussies die op de spits gedreven worden. Hopelijk geven deze mensen het niet helemaal op.

          -Een woordje van dank kan ook wonderen doen. Meestal zet ik in mijn post al een woordje van dank gericht aan de mensen die kijken en/of reageren.
          Als iemand steevast op jou foto's reageert en je echt goed helpt stuur hem/haar eens een woordje van dank via PM. Dat wordt zeker op prijs gesteld.

          -Wat ook een probleem is in fotobeoordeling is dat sommigen daar mogelijk foto's posten die eigenlijk in showcase mogen/moeten. Zeg het ook tegen die mensen. Zo kan men mogelijk fotobeoordeling voor een stuk onlasten. Ikzelf zit momenteel vaak met dat probleem. Ik wil niemand tegen de borst stoten door minderwaardige foto's in beoordeling te zetten maar zie ook vaak dat de betere foto's in beoordeling een beetje genegeerd worden omdat men vind dat hulp/reactie hier niet meer op zijn plaats is. De ene persoon overschat zijn foto's nu eenmaal sneller en de andere onderschat ze.

          Om jullie voor te zijn : Sommigen zullen zeggen dat ik zelf heel weing reageer en dat klopt tot op heden ook alhoewel je kan zien dat ik dit de laatste tijd steeds meer doe. Ik beschouw mezelf nog steeds als beginneling en reageer alleen als ik zeker ben van mijn zaak maar probeer dat dan ook duidelijk en uitgebreid te doen zodat de TS een duidelijk beeld heeft van het probleem waarmee zijn foto kampt. Soms geeft men in een reactie enkel aan wat er fout is maar geeft men geen oplossing. Probeer een inschatting te maken van de kunde van de persoon en stel je raadgevingen daar op af.

          Mvg

          Luc
          Neem ook even een kijkje op : http://www.lucvercammen-natuurfotografie.be

          Comment


          • #50
            Re: Telt enkel showcase nog?

            Oorspronkelijk geplaatst door DES Bekijk bericht
            En ze zijn zelf door de jaren gegroeid, door de goeie raad die ze zelf gekregen hebben, hier op Bd.
            En wie zegt dat? Denk je werkelijk dat iedereen hier door BD gevormd is? Denk je werkelijk dat de goede fotografen voor ze bij BD kwamen geen fotos konden nemen? Teveel eer voor BD vrees ik.

            Moest iedereen nu eens beginnen met een goede dosis zelfkritiek op zijn fotos dat zou er veel minder gepost worden en daardoor veel meer reacties komen.
            Last edited by hvr_oosterzele; 20 februari 2008, 08:55.

            Comment


            • #51
              Re: Telt enkel showcase nog?

              Op zo een groot forum als het BD is dit probleem een logisch gevolg.
              Over het algemeen kunnen we gerust zeggen dat er veel teveel gepost wordt, je kunt het gewoon niet meer bijhouden.
              Het kost mij dan ook ontzettend veel moeite om alle hokjes te doorlopen.
              Op een gegeven moment raak je dan ook verzadigd, je gaat dan meer selectief te werk. Vroeger klikte ik alleen fotodiscussie aan en had dan allerlei soorten fotografie te pakken nu moet ik veel teveel hokjes doorlopen.
              Het advies om alleen te kijken in de rubriek nieuwe berichten werkt evenmin, er is daar geen sorteer mogelijkheid aanwezig.
              Vaak gebruik ik dan maar de link "alle forums gelezen".
              Ik hoop dat ik geen mensen zeer doe door te zeggen dat we met de nieuwe forumstructuur een beetje te ver zijn doorgeschoten.
              De mensen die dit alles hebben bewerkstelligd hebben zeer goed werk verricht en voor die mensen heb ik dan ook grote bewondering.
              Het was en is ook een heel goed idee, maar naar mijn bescheiden mening denk ik dat het BD forum voor deze forumstructuur te groot is.
              Ik denk dat we meer geholpen zouden zijn met een kleine wijziging in de huidige forum structuur.
              Mijn voorstel zou zijn:



              Beginnershoek:
              Dit is de rubriek waar een beginner zijn foto’s kan plaatsen (max 3st).
              In deze rubriek is het de bedoeling dat de beginner geholpen wordt met de elementen van de basiskennisfotografie, vandaar dat het plaatsen van de exif gegevens verplicht is gesteld.

              Fotobeoordelen:
              Hier kunnen foto’s ter beoordeling worden geplaatst (max 3st)
              De beoordeling bestaat dan ook uit een gedegen commentaar cq tips.

              Showcase:Showcase is bedoeld voor de betere foto’s (max 3st).
              Hier vindt dan ook geen gedegen beoordelen meer plaatst


              Of met bovenstaande het probleem is opgelost, ik weet het eerlijk gezegd niet.
              Het enige wat ik wel kan zeggen is dat je niet meer zoveel hokjes moet doorlopen.

              Wat is wijsheid in deze?
              Mvg
              Antoine200

              Comment


              • #52
                Re: Telt enkel showcase nog?

                Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
                Beginnershoek:
                Dit is de rubriek waar een beginner zijn foto’s kan plaatsen (max 3st).
                In deze rubriek is het de bedoeling dat de beginner geholpen wordt met de elementen van de basiskennisfotografie, vandaar dat het plaatsen van de exif gegevens verplicht is gesteld.

                Fotobeoordelen:
                Hier kunnen foto’s ter beoordeling worden geplaatst (max 3st)
                De beoordeling bestaat dan ook uit een gedegen commentaar cq tips.

                Showcase:Showcase is bedoeld voor de betere foto’s (max 3st).
                Hier vindt dan ook geen gedegen beoordelen meer plaatst


                Of met bovenstaande het probleem is opgelost, ik weet het eerlijk gezegd niet.
                Het enige wat ik wel kan zeggen is dat je niet meer zoveel hokjes moet doorlopen.
                Moest dat waarheid worden...


                Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
                Wat is wijsheid in deze?
                Moet je dat nog vragen?

                Comment


                • #53
                  Re: Telt enkel showcase nog?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
                  Dan is men bijna verplicht om ook de mindere foto's te bekijken

                  Dan zullen we mss geneigd zijn om raad te geven op een mindere foto ipv al die oh en mooi en en enz...op enkel showcase fotokes
                  Dit vind ik wel "iets erover". Iemand iets willen "verplichten".
                  en dat "oh" en "mooi" gedoe is voor de vrienden en vriendinnen onder elkaar, maar dit schreef ik reeds enkele malen.
                  En wat het geven van tips betreft : Zelf ben ik al een paar keer tegen een muur gelopen op dit forum en elders. Enkele - voldoende aantal om een tegenzin te krijgen - jonge gasten wisten het toch beter. Dit ontneemt je zin om nog iemand te helpen. Van 't moment dat de foto mijn niet aantrekt ga ik gewoon naar een volgende. Net zoals men dit waarschijnlijk ook doet met mijn geplaatste foto's.
                  Last edited by vinstermik; 20 februari 2008, 09:58.

                  Comment


                  • #54
                    Re: Telt enkel showcase nog?

                    Ook ik ben van mening dat de nieuwe forumstructuur, met alle respect voor de bedenkers, opnieuw moet geevalueerd worden.
                    Ik heb ook de indruk dat het minder overzichtelijk geworden is.
                    Ik veronderstel dat de RvB meeleest en de juiste beslissingen wel zal nemen.
                    Misschien een agendapunt op de AV van 5 April?

                    Mvg,

                    Hans
                    Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

                    Comment


                    • #55
                      Re: Telt enkel showcase nog?

                      Misschien even de volgende bedenking:
                      Showcase, dit is bedoeld voor diegene die ervan overtuigd zijn een schitterende, sublieme, unieke foto te hebben gemaakt.
                      Hier heb ik geen probleem mee, maar, beperkt dit dan tot slechts één foto per psoter en per dag, eventueel per week en
                      Laat daar ook geen commentaar toe. Geen WOUWS, geen 'T IS MOOI, ...
                      Showcase zegt zelf wat het is, een fotoboek en ook in je fotoboek schrijf je geen commentaar, hooguit een titel.
                      Een beetje à la HOF, maar dan beheerd door de posters...
                      Laat daar ook geen edit toe van de poster zelf en indien het beeld niet voldoet aan de grootte-vereisten, gewoon het topic verwijderen, zonder commentaar.
                      EN de onderverdeling zoals een paar topic naar boven

                      Niet bedoeld als kritiek, enkel een poging tot gedragsaanpassing
                      https://www.fotospotter.be
                      Je suis content d’être heureux

                      Comment


                      • #56
                        Re: Telt enkel showcase nog?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht
                        Geen vergelijkingsmateriaal...? Het internet staat er vol van, maar ja, dat kost moeite hé...
                        Mvg,
                        Frederic
                        Je moet de hele zin lezen...
                        Als er geen vergelijkingsmateriaal is, als er geen beoordelingen zijn, dan wordt uiteindelijk niemand meer geholpen...
                        Het fotomateriaal is er genoeg, maar deftige beoordelingen zijn er weinig. Het gaat me om de beoordelingen en niet om de foto op zich.
                        Foto's zijn er genoeg, maar foto's waar men iets van kan leren, omdat er beoordelingen bij staan, veel minder...

                        Ik heb bijvoorbeeld altijd antoine200 bewonderd voor zijn geduld en zijn gefundeerde commentaren, die hij in wat voorheen "fotodiscussie" was neerpende. Van die commentaren heb ik zelf ontzettend veel geleerd !
                        Mochten meer fotografen gefundeerde commentaren geven, komt iedereen tot betere plaatjes en krijg je op termijn een "echte" uitgebreide showcase.

                        Mvg

                        Chris

                        Comment


                        • #57
                          Re: Telt enkel showcase nog?

                          Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
                          Ik hoop dat ik geen mensen zeer doe door te zeggen dat we met de nieuwe forumstructuur een beetje te ver zijn doorgeschoten.
                          De mensen die dit alles hebben bewerkstelligd hebben zeer goed werk verricht en voor die mensen heb ik dan ook grote bewondering.
                          Het was en is ook een heel goed idee, maar naar mijn bescheiden mening denk ik dat het BD forum voor deze forumstructuur te groot is.
                          Ik denk dat we meer geholpen zouden zijn met een kleine wijziging in de huidige forum structuur.
                          Mijn voorstel zou zijn:

                          ...

                          Beginnershoek:
                          Dit is de rubriek waar een beginner zijn foto’s kan plaatsen (max 3st).
                          In deze rubriek is het de bedoeling dat de beginner geholpen wordt met de elementen van de basiskennisfotografie, vandaar dat het plaatsen van de exif gegevens verplicht is gesteld.

                          Fotobeoordelen:
                          Hier kunnen foto’s ter beoordeling worden geplaatst (max 3st)
                          De beoordeling bestaat dan ook uit een gedegen commentaar cq tips.

                          Showcase:Showcase is bedoeld voor de betere foto’s (max 3st).
                          Hier vindt dan ook geen gedegen beoordelen meer plaatst
                          Ik kan me hier in terugvinden, maar vind het zelf nog te vroeg om te gaan wijzigen. M.i. moet men de nieuwe structuur nog even een kans geven. Ik koester nog altijd de stille hoop dat meerdere "showcasefotografen" zich al eens aan een fotobeoordeling wagen...

                          Mvg

                          Chris

                          Comment


                          • #58
                            Re: Telt enkel showcase nog?

                            Oorspronkelijk geplaatst door y-cam Bekijk bericht
                            Absoluut mee eens: sinds de opdeling in subfora heb ik ook afgehaakt wegens te omslachtig om op te volgen en wegens niet meer het verrassingseffect van discussie (extra). EXIF: idem dito.

                            In het algemeen wordt er echter veel te veel gepost: je kan het materieel gewoon niet meer bijhouden als je een normale dagtaak hebt en je niet elke seconde van je vrije tijd wil opofferen en BD lezen en commentariëren.

                            Waarom wordt er niet simpelweg overwogen om met quota te werken? vb. Iedereen krijgt drie foto-plaatsjes per maand (over alle fora heen). Zinvolle reacties kunnen het quotum ophogen. Het moet toch niet moeilijk zijn om enkel de zinvolle replies te laten meetellen (softwarematig of door sociale controle) ?
                            Mag ik mijn suggestie/bedenking/vraag ivm quota nog eens onder de aandacht brengen?

                            Verder ben ik het volledig eens met het voorstel van Antoine200 inzake forumstructuur ! (cfr. supra in deze thread)
                            Niet geschoten is altijd mis ...

                            Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

                            Comment


                            • #59
                              Re: Telt enkel showcase nog?

                              Het idee van antoine en purulut,
                              ze zitten het dichst,
                              tegen een eerlijke verdeling van de aandacht, voor iedereen en moet het mogelijk maken, meerdere mensen kennis te laten verwerven, of erkenning omdat men er in slaagt, zich op te werken.

                              wat betreft het verwijderen van fotos in showcase,
                              deze kan ook door de mod verplaatst worden, na zijn/haar beoordeling indien deze vinden dat het daar niet thuishoort, verwijderen is wat drastis.
                              Ik vind dat momenteel de mods streng zijn, maar wel rechtvaardig (bv wim).
                              je krijgt altijd de kans een fout recht te zetten, en we zitten hier niet op een wedstrijdforum, maar een fotografieforum.!

                              @ hvr, wat betreft, te veel eer voor BD?, Ik kon ook fotos nemen, dat kan iedereen, maar goeie fotos ??, voor u is dit mischien van toepassing, maar lang niet voor iedereen, ik zit nog op andere fora ook, en hier en daar vind of krijg ik informatie, en toch komt 60% van mijn info van hier, ik heb een onregelmatig leven, en kan geen cursus van gelijk welke aard volgen, en ben dus aangewezen op de hier, of elders gekregen informatie (niet iedereen heeft een 8 tot 17h00 kantoorbaantje).
                              en wat de zelfkritiek betreft, ik doe niet anders de laatsten tijd, en ik ga er van uit dat je het op mij hebt/had , je moet maar kijken naar mijn evolutie de laatste tijd ...
                              en ik ben lang niet de enige ...

                              Comment


                              • #60
                                Re: Telt enkel showcase nog?

                                Oorspronkelijk geplaatst door DES Bekijk bericht
                                en wat de zelfkritiek betreft, ik doe niet anders de laatsten tijd, en ik ga er van uit dat je het op mij hebt/had
                                Nee hoor, dat was echt een algemene opmerking .

                                Comment

                                Working...
                                X