Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER! Deze stadswandeling is inmiddels VOLGEBOEKT!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLenteBekijk bericht
Toch raakt dit bijna het banale. Als men nummerplaten en auto's "zonder meer" fotografeert, en deze publiceert, zonder er bij te vermelden van wie de wagen is, of enige andere persoonsgebonden data, lijkt me daar bijzonder weinig strafbaar aan te zijn. Het wordt gevaarlijker, wanneer ook de locatie zichtbaar is waar de wagen staat, en deze locatie herkenbaar is.
Het wordt anders als je een foto publiceert, waarbij je er gaat bij zeggen van wie de wagen is en waar je hem gefotografeerd hebt...
Ik wil eender wie een rechtzaak zien aanspannen omdat zijn wagen met nummerplaat op 't internet staat, of in een krantje, gewoon zonder meer, of in een autorubriek bijvoorbeeld. Het lijkt me sterk dat je dat kan winnen. Sterker nog, het lijkt me heel sterk dat men die foto zou moeten verwijderen.
De wet is duidelijk, of jij die bijna banaal vindt of niet doet niets ter zake. Als iedereen enkel de wetten zou naleven die ze niet banaal vinden...
Ik heb nog altijd nergens een quote gezien.
En kom niet af met de (Belgische) wet van 1992, want die gaat enkel over databanken en het gebruik/misbruik er van.
De wet is duidelijk, of jij die bijna banaal vindt of niet doet niets ter zake. Als iedereen enkel de wetten zou naleven die ze niet banaal vinden...
De wet is inderdaad duidelijk. Het is niet aan ons om de wet te interpreteren, maar we kunnen er wel onze bedenkingen bij hebben. Het typische aan wetten is dat ze vaak interpreteerbaar zijn. In elk artikeltje zit ergens een grijze zone, een beetje speelruimte voor de rechters. Als wetten allemaal zo klaar als pompwater waren, was rechtspraak niet vandoen.
In België is niet één wet duidelijk. Het fotograferen van auto's met nummerplaten lijkt me dan ook totaal niet verboden. In Nederland is het systeem van bekomen van een nummerplaat ook net iets anders dan in België. In Nederland hoort een nummerplaat bij een wagen, in België behoort ze toe aan een eigenaar. In Nederland koop je een wagen met nummerplaat, in België koop je een wagen, en vraag je nadien de nummerplaat aan de dienst voor inschrijving van voertuigen.
In België kan in principe niemand achterhalen wie de eigenaar van een wagen is, buiten de gevallen aangehaald in de wet, waarbij het verplicht is deze gegevens mee te delen, maar steeds in toepassing van de wet op de privacy, en enkel via de politie die daarvoor de dienst inschrijving voertuigen consulteert.
Als ik niet wil dat een foto van mij gepubliceerd wordt (ongeacht compromiterende houdingen zoals ik aan een Belgisch biertje drinkend bv, of ik bekend ben of niet enz) dan mag dat portret niet zomaar herkenbaar gepubliceerd worden.
Wat bedoel je hiermee? Als niet-belg na het vijfde biertje? Dan zou het inderdaad compromiterend kunnen zijn.
Als onze wetten zo duidelijk waren hadden advocaten helemaal geen werk in sommige zaken. Het zijn zij die steeds op zoek zijn naar zwaktes in de wet en die dan gebruiken om hun klienten hun "onschuld" te bewijzen. Duidelijk is dus iets héél anders, mijn gedacht.
Last edited by vinstermik; 17 februari 2008, 11:53.
Reden: schrijffoutje aangepast
Een wet kan wel duidelijk zijn maar problemen ontstaan als wetten elkaar tegenspreken. Zo bestaat in Nederland het recht op vrije meningsuiting (waar het publiceren van foto's onder valt) en die kan in conflict komen met de wet die privacy of portretrecht regelt. Zoals ik hierboven al schreef: in NL wordt de vrijheid van meningsuiting altijd boven de andere wetten geplaatst, tenzij...
Weer even terug naar de kentekenplaten. Is het jullie opgevallen dat in een programma als "Blik op de weg" (tv-programma dat gaat over verkeersovertredingen) hooguit (vaak niet eens als de dader meewerkt aan het programma en herkenbaar in beeld komt) alleen het kenteken van de 'dader' onherkenbaar gemaakt wordt en dat de kentekens van alle overige verkeersdeelnemers gewoon zichtbaar zijn? Waarom zou dat zijn?
Wat de wet hierover zegt weet ik niet, maar als dit voor een opdracht is, kan je altijd de auto keren om de fele zon niet op de nummerplaat te hebben. Maar dat is dan gewoon mijn gezond verstand
...Het is niet aan ons om de wet te interpreteren, maar we kunnen er wel onze bedenkingen bij hebben.
...
Inderdaad.
...
Het fotograferen van auto's met nummerplaten lijkt me dan ook totaal niet verboden.
...
Het fotograferen op zich lijkt me inderdaad ook geen probleem, de foto's thuis bijhouden vaak ook niet. Voor het overige lijken er mij geen uitzonderingen te zijn, een klein uittreksel met het toepassingsgebied (ja analoog mag dus meer):
"Art. 3. § 1. Deze wet is van toepassing op elke geheel of gedeeltelijk geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens, alsmede op elke niet-geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens die in een bestand zijn opgenomen of die bestemd zijn om daarin te worden opgenomen.
§ 2. Deze wet is niet van toepassing op de verwerking van persoonsgegevens die door een natuurlijk persoon in activiteiten met uitsluitend persoonlijke of huishoudelijke doeleinden wordt verricht."
In België kan in principe niemand achterhalen wie de eigenaar van een wagen is, buiten de gevallen aangehaald in de wet, waarbij het verplicht is deze gegevens mee te delen, maar steeds in toepassing van de wet op de privacy, en enkel via de politie die daarvoor de dienst inschrijving voertuigen consulteert.
Vreemd dat bepaalde privéfirma's "retributie's" i.f.v. parkeerreglementen konden innen, ook voor privéparkings Nu goed daar heeft een rechter zich recent over uitgesproken, tot ongenoegen van deze firma's. Ik vraag me wel af of de betrokken politieagenten hier ook een sanctie gaan krijgen.
Doe niet zo mal: TV en kranten journalistiek zouden hun werk niet meer kunnen doen wanneer ze hun foto-video opnamen gemaakt in openbare plaatsen niet zouden kunnen publiceren omdat er herkenbare mensen op staan. Misschien moet u een boerka of een bivak muts aan doen als u niet herkent wil worden wanneer u een biertje zit te drinken.
Hoho, het gaat niet om journalistieke fotografie (zie ook de wet op de bescherming persoonsgegevens), maar om ongevraagd een foto maken van een willekeurig iemand op straat door een burger. Dus een toontje lager is wel wat gepaster.
Het gaat er dus niet zozeer om wat je fotografeert, maar wat je ermee doet. En publiceren kan gewoon niet in alle gevallen als burger (dus niet als journalist enz).
Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
Hoho, het gaat niet om journalistieke fotografie (zie ook de wet op de bescherming persoonsgegevens), maar om ongevraagd een foto maken van een willekeurig iemand op straat door een burger. Dus een toontje lager is wel wat gepaster.
Het gaat er dus niet zozeer om wat je fotografeert, maar wat je ermee doet. En publiceren kan gewoon niet in alle gevallen als burger (dus niet als journalist enz).
Exit enige vorm van straatfotografie dan. Zelfs reisfotografie kan niet meer gezien daar ook altijd wel personen opstaan.
Een wet kan wel duidelijk zijn maar problemen ontstaan als wetten elkaar tegenspreken. Zo bestaat in Nederland het recht op vrije meningsuiting (waar het publiceren van foto's onder valt) en die kan in conflict komen met de wet die privacy of portretrecht regelt. Zoals ik hierboven al schreef: in NL wordt de vrijheid van meningsuiting altijd boven de andere wetten geplaatst, tenzij...
Weer even terug naar de kentekenplaten. Is het jullie opgevallen dat in een programma als "Blik op de weg" (tv-programma dat gaat over verkeersovertredingen) hooguit (vaak niet eens als de dader meewerkt aan het programma en herkenbaar in beeld komt) alleen het kenteken van de 'dader' onherkenbaar gemaakt wordt en dat de kentekens van alle overige verkeersdeelnemers gewoon zichtbaar zijn? Waarom zou dat zijn?
"Vrije meningsuiting" is ook aan banden gelegd door verschillende wetten.
Wat "Blik op de weg" betreft, denk ik dat dat een schoolvoorbeeld is van de toepassing van deze wet. Ik heb het in een eerdere post al gezegd, zelfs in mijn eerste :
Nummerplaten vallen niet onder de wet op de privacy. De gegevens die met een nummerplaat samenhangen wel.
Omgekeerd is het ook zo... De nummerplaat wordt bedekt, om de privacy van de overtreder te garanderen. De overtreder zelf komt meestal ook niet in beeld, enkel de overtreding.
...
Wat "Blik op de weg" betreft, denk ik dat dat een schoolvoorbeeld is van de toepassing van deze wet. Ik heb het in een eerdere post al gezegd, zelfs in mijn eerste :
...
Ik dacht dat zo'n programma in België niet mocht. Ik herinner me een zeer kortstondig programma, wat na reactie snel gestopt is.
Naast de verschillende wetgeving in België en Nederland, wordt er door bedrijven ook vaak een ksoten/baten afweging gemaakt. Ik kan me voorstellen dat alle nummerplaten compleet onleesbaar maken veel geld kost, daar kun je waarschijnlijk wel enkele minnelijke schikkingen mee treffen of een rechtzaak mee riskeren.
Nu zij zullen de nummerplaten ook niet beter leesbaar of mooier maken, wat volgens mij de oorspronkelijke vraag was.
Comment