Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kentekens zijn TE fel!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Kentekens zijn TE fel!

    Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
    Nee, dat staat er niet. Heb je een quote?
    Fotografeer mijne eens en publiceer 'm in een verkeerde context. Dan krijg je die quote.

    HG,
    Karel

    Comment


    • #32
      Re: Kentekens zijn TE fel!

      Oorspronkelijk geplaatst door Peekaa Bekijk bericht
      Fotografeer mijne eens en publiceer 'm in een verkeerde context. Dan krijg je die quote.

      HG,
      Karel
      Zwak.

      Comment


      • #33
        Re: Kentekens zijn TE fel!

        Oorspronkelijk geplaatst door Peekaa Bekijk bericht
        Fotografeer mijne eens en publiceer 'm in een verkeerde context. Dan krijg je die quote.
        Dat is geen argument.

        Comment


        • #34
          Re: Kentekens zijn TE fel!

          Wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens
          Gecoördineerde versie, zoals laatst gewijzigd door de wet van 11 december 1998, B.S., 3 februari 1999.

          Artikel 1. § 1. Voor de toepassing van deze wet wordt onder " persoonsgegevens " iedere informatie
          betreffende een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon verstaan, hierna " betrokkene "
          genoemd; als identificeerbaar wordt beschouwd een persoon die direct of indirect kan worden
          geïdentificeerd, met name aan de hand van een identificatienummer of van één of meer specifieke
          elementen die kenmerkend zijn voor zijn of haar fysieke, fysiologische, psychische, economische,
          culturele of sociale identiteit.
          Als je de wet ruim interpreteert (zoals de advocaten soms doen ).
          Is een kenteken een identificatienummer waarmee een persoon kan worden geïdentificeerd. (kentekenbewijs staat op naam van een natuurlijke persoon).

          En ik quote mezelf niet graag, maar ...... KLIK
          Last edited by zunoel; 16 februari 2008, 13:34.
          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

          Comment


          • #35
            Re: Kentekens zijn TE fel!

            Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
            Is een kenteken een identificatienummer waarmee een persoon kan worden geïdentificeerd.
            Enkel door de politie. Zelfs parkeerbedrijven mogen dat niet .

            Comment


            • #36
              Re: Kentekens zijn TE fel!

              Sorry Zunoel, maar de wet van 1992 heeft daar niet veel uitstaans mee.
              Die gaat over bewaren van persoonsgegevens in databanken.

              Comment


              • #37
                Re: Kentekens zijn TE fel!

                Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                Als je de wet ruim interpreteert (zoals de advocaten soms doen ).
                Is een kenteken een identificatienummer waarmee een persoon kan worden geïdentificeerd. (kentekenbewijs staat op naam van een natuurlijke persoon).
                Het kenteken is Nederlands, JLP is Nederlandse dus ik nam aan dat zij het over de Nederlandse wet had. Jij komt nu met de Belgische wet maar daar heb ik niet zoveel aan, bij jullie mag je niet eens mensen op straat fotograferen.

                Een kentekenplaat is trouwens (in Nederland) alleen door bevoegde instanties aan een persoon te koppelen. Dus het fotograferen van een kentekenplaat op zich is geen identificatie van de persoon en geeft dus geen schending van de privacy.

                Comment


                • #38
                  Re: Kentekens zijn TE fel!

                  Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                  Het kenteken is Nederlands, JLP is Nederlandse dus ik nam aan dat zij het over de Nederlandse wet had. Jij komt nu met de Belgische wet maar daar heb ik niet zoveel aan, bij jullie mag je niet eens mensen op straat fotograferen.

                  Een kentekenplaat is trouwens (in Nederland) alleen door bevoegde instanties aan een persoon te koppelen. Dus het fotograferen van een kentekenplaat op zich is geen identificatie van de persoon en geeft dus geen schending van de privacy.
                  Nederland heeft een gelijkaardige wet:

                  De Wet Bescherming Persoonsgegevens

                  In 2000 werd de Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP) aangenomen als gevolg van Europese privacy- richtlijn nr. 95/46/EG. Deze wet is de opvolger van de oudere Wet Persoonsregistratie (WPR). De WBP bevat regels voor de "geheel of gedeeltelijk geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens, alsmede de niet geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens die in een bestand zijn opgenomen of die bestemd zijn om daarin te worden opgenomen."
                  Persoonsgegevens

                  Persoonsgegevens zijn alle gegevens waarmee een bepaald individu ge�dentificeerd kan worden. Het bekendste voorbeeld zijn naam- en adresgegevens. Ook e-mailadressen en bijvoorbeeld MSN-accounts worden gezien als persoonsgegevens. Maar ook gegevens die een waardering over een bepaalde persoon inhouden, bijvoorbeeld iemands IQ, kunnen persoonsgegevens zijn wanneer te achterhalen is welke persoon dit IQ heeft.

                  Op Internet is bijvoorbeeld het IP-adres een persoonsgegeven. Een IP-adres is, samen met een datum en tijd van gebruik van dat adres, te herleiden tot een persoon. Je hebt daar de hulp van een provider bij nodig, maar het kan.
                  Zie ook

                  * Foto's en het portretrecht

                  Ook iemands foto is een persoonsgegeven. De geportretteerde is er tenslotte aan te herkennen. Bovendien is aan een foto te zien welk ras iemand is, en of deze persoon man of vrouw is. Volgens de letter van de wet is een foto dan ook een bijzonder persoonsgegeven, waardoor er voor verwerking van foto's extra strenge regels gelden.
                  Verwerking van persoonsgegevens

                  Verwerking wil zeggen "elke handeling of elk geheel van handelingen met betrekking tot persoonsgegevens." De wet geeft als voorbeelden het verzamelen, vastleggen, ordenen, bewaren, bijwerken, wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, verstrekken door middel van doorzending, verspreiding of enige andere vorm van terbeschikkingstelling, samenbrengen, met elkaar in verband brengen, alsmede het afschermen, uitwissen of vernietigen van persoonsgegevens.
                  Het feit dat enkel bevoegde personen de gegevens van een nummerplaat kan opvragen doet niets terzake.
                  Ken jij de nummerplaat van jou baas, collega, buur niet?
                  Als een IP adres een persoonsgegevens is dan is een nummerplaat dat zeker.

                  Het vastleggen (foto) en verspreiden (publiceren) van persoonsgegevens (eender welke gegevens waarmee men een persoon kan identificeren) valt dus onder deze wet
                  Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                  Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                  Comment


                  • #39
                    Re: Kentekens zijn TE fel!

                    Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                    Nederland heeft een gelijkaardige wet:


                    Het feit dat enkel bevoegde personen de gegevens van een nummerplaat kan opvragen doet niets terzake.
                    Ken jij de nummerplaat van jou baas, collega, buur niet?
                    Als een IP adres een persoonsgegevens is dan is een nummerplaat dat zeker.

                    Het vastleggen (foto) en verspreiden (publiceren) van persoonsgegevens (eender welke gegevens waarmee men een persoon kan identificeren) valt dus onder deze wet
                    Zeker, je hebt groot gelijk!

                    Neem een foto -voor de hobby- ergens in een stad en zet die op je site. Je communiceerd dan aan een ieder dat die auto op een bepaald moment in die bepaalde stad was. (En die info kan heel gevoelig liggen).
                    Dat geld niet alleen in Belgie of Nederland dat een kijker toevallig op die informatie kan stuiten.
                    Natuurlijk is een kenteken aan een persoon gebonden. De pers weet dat heel goed. Die toont ze niet want anders krijgen ze daar last mee.

                    Hg,

                    Karel

                    Comment


                    • #40
                      Re: Kentekens zijn TE fel!

                      Ik heb het inderdaad over de Nederlandse wet.
                      Kentekengegevens zijn ook door niet bevoegde instanties op te vragen.
                      Sterker nog, de adresgegevens van je kentekenbewijs kunnen zelfs voor commerciele doelen gebruikt worden. Zie deze link. Gelukkig is het commercieel gebruiken van kentekengegevens sinds 2007 niet meer toegestaan, maar toch zullen die oude gegevens nog veel gebruikt en verkocht gaan worden aan derden.
                      Ook ik kan als privépersoon je kentekengegevens opvragen. Dit kan ik gewoon doen (maar dan moet ik wel toestemming krijgen van de eigenaar), maar ook onder een vals voorwendsel, waardoor je het vragen van toestemming kunt vermijden. Ook hier kun je over de auto zelf al meer informatie opvragen (is handig voor als je deze Ferrari zou willen kopen bijvoorbeeld).

                      Een kenteken is een persoonsgegeven die je niet zomaar kunt publiceren. Zie ook artikel 1 sub a van het Wetboek bescherming Persoonsgegevens. Voor diegene die dat niet leesbaar vinden (wetsartikelen lezen over het algemeen niet prettig weg) is er ook een duidelijkere uitleg terug te vinden op de website van het CBP (Centrum Bescherming Persoonsgegevens). Pagina 11, 3.3 geeft aan dat een kenteken onder een persoonsgegeven valt. En die kun je niet zomaar publiceren. Als je dat wel doet als burger, dan kun je daarop aangesproken worden. Ik zou dan bijvoorbeeld aangifte kunnen doen, mocht mijn kenteken op het internet getoond worden. En ik neem aan dat je dat ook liever niet ziet gebeuren. Daarom kun je het beste een kenteken onleesbaar maken als je autofoto's publiceert op het internet.

                      Door mijn trage zoekacties zie ik dat Zunoel mij voor is. Maar wat hij vertelt is van dezelfde strekking als wat ik vertel.
                      Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
                      --------

                      Comment


                      • #41
                        Re: Kentekens zijn TE fel!

                        Oorspronkelijk geplaatst door JLP Bekijk bericht
                        Als je dat wel doet als burger, dan kun je daarop aangesproken worden. Ik zou dan bijvoorbeeld aangifte kunnen doen, mocht mijn kenteken op het internet getoond worden. En ik neem aan dat je dat ook liever niet ziet gebeuren. Daarom kun je het beste een kenteken onleesbaar maken als je autofoto's publiceert op het internet.
                        Het is niet zoveel verschillend t.o.v. het portretrecht in Nederland. Je kunt als betrokkene eventueel naar de rechter stappen maar dan moet je heel goede argumenten hebben om de rechter in je voordeel te laten beslissen. De twee belangrijkste zijn: je bent gefotografeerd in compromitterende omstandigheden of je verdient normaal gesproken geld met je portret. Voor auto's kan het eerste van bijvoorbeeld van toepassing zijn als de auto op de tippelzone gefotografeerd is. Maar de toetsing is pas achteraf, de rechter weegt ook in dit geval vrijheid van meningsuiting tegen schending van privacy. In slechts zeer uitzonderlijke gevallen heeft de rechter in het voordeel van de betrokkene beslist.

                        Als TS foto's maakt van snelle auto's die op een show staan of gewoon op de openbare weg rijden, zal geen enkele rechter in het nadeel van de fotograaf oordelen. Daar is niks mis mee. Het CBP verklaart trouwens voor artistiek gebruik de richtlijnen expliciet slechts ten dele van toepassing.

                        Comment


                        • #42
                          Re: Kentekens zijn TE fel!

                          Wat jij zegt klopt ten dele, maar zonder mijn toestemming mag je ook geen portret publiceren. Als ik niet wil dat een foto van mij gepubliceerd wordt (ongeacht compromiterende houdingen zoals ik aan een Belgisch biertje drinkend bv, of ik bekend ben of niet enz) dan mag dat portret niet zomaar herkenbaar gepubliceerd worden. Een rechtszaak zal je niet zo snel maken om zoiets, maar je mag wel eisen dat de foto verwijderd wordt of onherkenbaar gemaakt wordt.
                          Het is daarom ook dat de serieuzere autofotograaf de kentekens onherkenbaar maakt.
                          Maar nogmaals hangt het van de doeleinden van de TS af wat hij met al die kentekens doet. En die weet ik niet. Misschien werkt hij wel als journalist en heeft die een scoop met deze Ferrari, maar is het kenteken op de foto niet mooi genoeg voor publicatie.
                          Last edited by JLP; 16 februari 2008, 18:10. Reden: toevoeging tekst
                          Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
                          --------

                          Comment


                          • #43
                            Re: Kentekens zijn TE fel!

                            Toch raakt dit bijna het banale. Als men nummerplaten en auto's "zonder meer" fotografeert, en deze publiceert, zonder er bij te vermelden van wie de wagen is, of enige andere persoonsgebonden data, lijkt me daar bijzonder weinig strafbaar aan te zijn. Het wordt gevaarlijker, wanneer ook de locatie zichtbaar is waar de wagen staat, en deze locatie herkenbaar is.
                            Het wordt anders als je een foto publiceert, waarbij je er gaat bij zeggen van wie de wagen is en waar je hem gefotografeerd hebt...
                            Ik wil eender wie een rechtzaak zien aanspannen omdat zijn wagen met nummerplaat op 't internet staat, of in een krantje, gewoon zonder meer, of in een autorubriek bijvoorbeeld. Het lijkt me sterk dat je dat kan winnen. Sterker nog, het lijkt me heel sterk dat men die foto zou moeten verwijderen.

                            Comment


                            • #44
                              Re: Kentekens zijn TE fel!

                              Oorspronkelijk geplaatst door JLP Bekijk bericht
                              Wat jij zegt klopt ten dele, maar zonder mijn toestemming mag je ook geen portret publiceren. Als ik niet wil dat een foto van mij gepubliceerd wordt (ongeacht compromiterende houdingen zoals ik aan een Belgisch biertje drinkend bv, of ik bekend ben of niet enz) dan mag dat portret niet zomaar herkenbaar gepubliceerd worden. Een rechtszaak zal je niet zo snel maken om zoiets, maar je mag wel eisen dat de foto verwijderd wordt of onherkenbaar gemaakt wordt.
                              Sorry maar je zit helemaal mis hoor, wat betreft de Nederlandse wetgeving tenminste. Als een foto niet in jouw opdracht is gemaakt, dan heb je geen schijn van kans voor de rechter, tenzij compromitterend enzo. Een fotograaf wordt in NL goed beschermd.

                              Wie op de foto staat, kan via zijn portretrecht publicatie van de foto verbieden als hij daar een redelijk belang tegen kan aanvoeren. Privacy is het meest voorkomende belang. Voor bekende personen is er ook een commercieel belang.


                              http://nl.wikipedia.org/wiki/Portretrecht (sorry)

                              De fotograaf mag dus foto's publiceren tenzij de rechter achteraf anders oordeelt. Dat is heel wat anders dan niet mogen publiceren zonder toestemming.
                              Last edited by Leonidas; 16 februari 2008, 18:48. Reden: Extra linkje

                              Comment


                              • #45
                                Re: Kentekens zijn TE fel!

                                Oorspronkelijk geplaatst door JLP Bekijk bericht
                                Wat jij zegt klopt ten dele, maar zonder mijn toestemming mag je ook geen portret publiceren. Als ik niet wil dat een foto van mij gepubliceerd wordt (ongeacht compromiterende houdingen zoals ik aan een Belgisch biertje drinkend bv, of ik bekend ben of niet enz) dan mag dat portret niet zomaar herkenbaar gepubliceerd worden. Een rechtszaak zal je niet zo snel maken om zoiets, maar je mag wel eisen dat de foto verwijderd wordt of onherkenbaar gemaakt wordt.
                                Het is daarom ook dat de serieuzere autofotograaf de kentekens onherkenbaar maakt.
                                Maar nogmaals hangt het van de doeleinden van de TS af wat hij met al die kentekens doet. En die weet ik niet. Misschien werkt hij wel als journalist en heeft die een scoop met deze Ferrari, maar is het kenteken op de foto niet mooi genoeg voor publicatie.
                                Doe niet zo mal: TV en kranten journalistiek zouden hun werk niet meer kunnen doen wanneer ze hun foto-video opnamen gemaakt in openbare plaatsen niet zouden kunnen publiceren omdat er herkenbare mensen op staan. Misschien moet u een boerka of een bivak muts aan doen als u niet herkent wil worden wanneer u een biertje zit te drinken.

                                Comment

                                Working...
                                X