Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Problemen scherptediepte

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Problemen scherptediepte

    Oorspronkelijk geplaatst door fotafun Bekijk bericht
    En is dit niet dat wat de TS'er vraagt en zoekt? Het zal immers 'lijken' alsof de scherptediepte kleiner is. Maar ook niet meer.
    TS vraagt om een beperkte DOF, niet meer, niet minder.
    Achtergrond moet wazig en model/object moet scherp.

    Hoe scherp het onderwerp zelf wordt, van voor tot achter, is niet direct aan de orde hier, en hangt af van je materiaal af en je instellingen.

    Zelfde geldt voor de mate van wazigheid van de achtergrond. Dat ligt aan het gebruikte materiaal en de afstanden die je gaat aanhouden.

    Maar als ezelsbruggetje kun je dit aanhouden.
    Model ver van de achtergrond en zo dicht mogelijk op de lens
    Groot diafragma (F2,8- F5.6)
    Zo groot mogelijk brandpunt (bijv 100+mm), ver inzoomen dus
    = achtergrond wazig en object scherp.
    Groetjes, Jörgen
    www.beautyshoot.nl

    Comment


    • #32
      Re: Problemen scherptediepte

      Oorspronkelijk geplaatst door MadMax Bekijk bericht
      TS vraagt om een beperkte DOF, niet meer, niet minder.
      Achtergrond moet wazig en model/object moet scherp.

      Hoe scherp het onderwerp zelf wordt, van voor tot achter, is niet direct aan de orde hier, en hangt af van je materiaal af en je instellingen.

      Zelfde geldt voor de mate van wazigheid van de achtergrond. Dat ligt aan het gebruikte materiaal en de afstanden die je gaat aanhouden.

      Maar als ezelsbruggetje kun je dit aanhouden.
      Model ver van de achtergrond en zo dicht mogelijk op de lens
      Groot diafragma (F2,8- F5.6)
      Zo groot mogelijk brandpunt (bijv 100+mm), ver inzoomen dus
      = achtergrond wazig en object scherp.
      Allemaal goed en wel, in theorie.
      In praktijk staat (bij bvb 50mm) een f/5,6 diafragma op TS zijn camera gelijk aan f/18 bij een DSLR met een cropfactor van 1,5.
      (f/18 of zo, want ik weet immers niet de juiste afmetingen van zijn sensor en ik ben te lui om het op te zoeken)
      Een kleine scherptediepte zal dus heel ver te zoeken zijn.

      Mocht iedereen nu eens de moeite doen om deze link er op na te lezen dan zou ik niet steeds mezelf moeten herhalen. http://www.cambridgeincolour.com/tut...ensor-size.htm
      Met dank ;-).

      Comment


      • #33
        Re: Problemen scherptediepte

        Intussen wachten we nog steeds op de verklaring voor volgende ietwat cryptische stelling:
        Oorspronkelijk geplaatst door Peekaa Bekijk bericht
        dus minder DOFs (meervoud) 1 diepe DOF kan vele korte DOFs -voor een andere combinatie- bevatten

        Comment


        • #34
          Re: Problemen scherptediepte

          Oorspronkelijk geplaatst door fotafun Bekijk bericht
          Allemaal goed en wel, in theorie.
          In praktijk staat (bij bvb 50mm) een f/5,6 diafragma op TS zijn camera gelijk aan f/18 bij een DSLR met een cropfactor van 1,5.
          (f/18 of zo, want ik weet immers niet de juiste afmetingen van zijn sensor en ik ben te lui om het op te zoeken)
          Een kleine scherptediepte zal dus heel ver te zoeken zijn.

          Mocht iedereen nu eens de moeite doen om deze link er op na te lezen dan zou ik niet steeds mezelf moeten herhalen. http://www.cambridgeincolour.com/tut...ensor-size.htm
          Met dank ;-).
          In theorie? Nee hoor.. pure praktijkervaring.

          Maar waarom probeer je nou willens en wetens zo ingewikkeld te doen met al die technische bull**** richting een TS die net 2 dagen een cam heeft en een heel simpele vraag stelt en ook een simpel antwoord wil?
          Bewaar dat lekker tot degene daar ook daadwerkelijk aan toe is. (Met alle respect want ik ga er van uit dat jij het allemaal al weet, en in theorie en praktijk klopt het ook wel.)

          Ik durf bijna te wedden dat TS niet eens weet wat een DSLR met een cropfactor van 1,5 is. En volgens mij is het 1,6, bij Canon dan. Nikkoniers moet het met een tiende minder doen

          Probeer het uit te leggen met een appel en een peer en vergeet even wat voor toestel ze heeft en welke hij/zij eventueel zou moeten hebben.

          -Men zette een peer op een blok in een weiland, ergens in de verte zie ik bomen.
          -Zoom maximaal in op de peer.
          -Loop dan naar de peer toe.... zo dicht mogelijk dat je het ding nog volledig in beeld hebt.
          -Zet het toestel op AV mode. (diafragma voorkeuze, of andere naam wat van toepassing is op jouw toestel)
          -Kies het kleinste getal. (F2,8 of in die buurt)
          -Stel scherp en druk af.

          Voila... peer scherp, bomen op de achtergrond, afhankelijk van gebruikt materiaal, gedeeltelijk of geheel onscherp.

          Uiteraard ga ik er van uit dat TS de benamingen van toestel en knoppen kent.

          Ps1. Mocht TS wel technisch aangelegd zijn en alles begrijpen wat hierboven werd gezegd, heb ik niets gezegd
          Ps2. Ik lees in dit topic toch een aantal dingen waar mijn broekske van afzakt. Ik vind het super dat iemand probeert een ander te helpen, heb ik veel respect voor, maar dan moet je toch wel zeker zijn waar je over praat. Maar ik krijg wel af en toe het beroemde gevoel van de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.
          Ps3. Nooit geweten dat er meervoudige DOFS bestonden Kay... das niet eerlijk .. maar hij was wel leuk

          @TS:
          Met een 55mm lens, maximaal ingezoomd, op het grootste diafragma (kleinste getal) en zo dicht mogelijk op je object, kun je een redelijk wazige achtergrond krijgen.
          Met je 200mm is dit totaal geen probleem.
          Last edited by MadMax; 26 januari 2008, 23:40.
          Groetjes, Jörgen
          www.beautyshoot.nl

          Comment


          • #35
            Re: Problemen scherptediepte

            @fotafun:
            Om het even op een rijtje te zetten: de TS heeft het in zijn originele vraag over een compact.
            Ondanks alle goede raad (de slechte zien we even over het hoofd..) zal het daarmee inderdaad moeilijk blijven op een deftige manier aan een beperkte scherptediepte te komen. Het kan in principe (theorie dus), maar het is moeilijk werkbaar.

            Maar even later vermeldt hij dat hij over enkele dagen een DSLR zal hebben - dus de uitleg van Madmax ea komt dan wel degelijk van pas...

            Comment


            • #36
              Re: Problemen scherptediepte

              =S02;1725413.....dus de uitleg van Madmax ea komt dan wel degelijk van pas...
              En zeker van RUPSELKOPKE en een aantal anderen hier die het wel goed hebben uitgelegd.
              Groetjes, Jörgen
              www.beautyshoot.nl

              Comment


              • #37
                Re: Problemen scherptediepte

                Oorspronkelijk geplaatst door MadMax Bekijk bericht
                @TS:
                Met een 55mm lens, maximaal ingezoomd, op het grootste diafragma (kleinste getal) en zo dicht mogelijk op je object, kun je een redelijk wazige achtergrond krijgen.
                Met je 200mm is dit totaal geen probleem.
                Ingewikkeld doen... Mijn uitleg staat hier al ergens tussen. Wat heb je aan een uitleg over diafragma's als je het niet kan instellen op je toestel. Wie doet hier ingewikkeld ?
                Heel simpel... basiscursus digitale fotografie :
                - portretmodus
                - maximaal inzoomen (= afstand nemen i.p.v. dichterbij komen, om hetzelfde onderwerp in beeld te brengen)

                Er is niet meer, en niet minder. Je hebt gewoon niet meer mogelijkheden met een compactcamera. Valt het resultaat tegen, dan heb je nog twee mogelijkheden...
                - afstand van de achtergrond
                - zorgen dat je een mooie, niet storende (egale) achtergrond hebt.

                Comment


                • #38
                  Re: Problemen scherptediepte

                  Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                  Ingewikkeld doen... Mijn uitleg staat hier al ergens tussen. Wat heb je aan een uitleg over diafragma's als je het niet kan instellen op je toestel. Wie doet hier ingewikkeld ?
                  Heel simpel... basiscursus digitale fotografie :
                  - portretmodus
                  - maximaal inzoomen (= afstand nemen i.p.v. dichterbij komen, om hetzelfde onderwerp in beeld te brengen)

                  Er is niet meer, en niet minder. Je hebt gewoon niet meer mogelijkheden met een compactcamera. Valt het resultaat tegen, dan heb je nog twee mogelijkheden...
                  - afstand van de achtergrond
                  - zorgen dat je een mooie, niet storende (egale) achtergrond hebt.
                  Met 'anderen' bedoelde ik ook jou, maestro. Excuus dat ik je niet bij naam genoemd heb.
                  Je uitleg was heel simpel en goed te begrijpen. Compliment.

                  Maar iemand die een cursus volgt, moet toch op zijn minst de begrippen sluitertijd en diafragma hebben gehad? De benamingen op het toestel zal wel verschillen neem ik aan.

                  - maximaal inzoomen (= afstand nemen i.p.v. dichterbij komen, om hetzelfde onderwerp in beeld te brengen) Daar ben ik het niet mee eens.

                  Zoomen en dan dichterbij komen (tot het uiterste) ..... hmmmm ... nog niet alles in beeld... nog een stapje dichterbij.............hmmm nog niet alles in beeld.. nog een stapje dichterbij.....hmmmmm. ik heb niet meer zoom... nog een stapje dichterbij dan.......totdat je het object volledig in compositie hebt, vind ik een betere omschrijving. Komt misschien op hetzelfde neer, maar werkt in mijn gevoel beter.
                  Last edited by MadMax; 27 januari 2008, 01:18.
                  Groetjes, Jörgen
                  www.beautyshoot.nl

                  Comment


                  • #39
                    Re: Problemen scherptediepte

                    Oorspronkelijk geplaatst door MadMax Bekijk bericht
                    In theorie? Nee hoor.. pure praktijkervaring.

                    Maar waarom probeer je nou willens en wetens zo ingewikkeld te doen met al die technische bull**** richting een TS die net 2 dagen een cam heeft en een heel simpele vraag stelt en ook een simpel antwoord wil?
                    Bewaar dat lekker tot degene daar ook daadwerkelijk aan toe is. (Met alle respect want ik ga er van uit dat jij het allemaal al weet, en in theorie en praktijk klopt het ook wel.)

                    Ik durf bijna te wedden dat TS niet eens weet wat een DSLR met een cropfactor van 1,5 is. En volgens mij is het 1,6, bij Canon dan. Nikkoniers moet het met een tiende minder doen

                    Probeer het uit te leggen met een appel en een peer en vergeet even wat voor toestel ze heeft en welke hij/zij eventueel zou moeten hebben.
                    (...)
                    TS heeft helemaal geen dslr en de meeste leggen hier uit dat een dslr hetgeen is wat hij/zij nodig heeft om zo'n werking tussen achtergrond & onderwerp te krijgen.

                    Uw voorbeeld van peer en bomen is extreem, meestal is er zo geen verre horizon aanwezig in de praktijk. En dan nog, met compactjes, en dat is dan mijn praktijkervaring, gaat dat nog steeds tegenvallen, zoals anderen ook al reeds proberen zeggen met volgens jou "technische bull****".

                    Comment


                    • #40
                      Re: Problemen scherptediepte

                      =caleido;1725493]TS heeft helemaal geen dslr .......
                      Pom po pom.. binnenkort wel

                      Oorspronkelijk geplaatst door Vliennie Bekijk bericht
                      Binnen enkele dagen komt mijn digitale reflexcamera binnen.(Nikon D40 + AF-S 18-55mm + AF-S 55-200mm). Als ik het goed begrijp zou dit al een groot deel van mijn probleem kunnen oplossen?
                      Last edited by MadMax; 27 januari 2008, 08:27.
                      Groetjes, Jörgen
                      www.beautyshoot.nl

                      Comment


                      • #41
                        Re: Problemen scherptediepte

                        Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                        heeft met de grote van de sensor te maken

                        met een p&s camera is het sowieso enorm moeilijk (al dan niet onmogelijk) om een mooie onscherpe achtergrond te bekomen
                        Dit klopt helemaal door de kleinere sensor en ook een andere circle of confusion maat die vele malen kleiner is bij een compact camera is de mogelijkheid om een kleine scherptediepte te bekomen nihil ,behalve bij
                        dichtbij of macro opnames.

                        Dit bovenstaande wil ook zeggen dat bv een f waarde van 2.8 bij een compact omgerekent naar een DSLR tot 5 maal groter is , dus f14.

                        bijgevolg ook grotere scherptediepte , of geen prachtig DOF te bekomen

                        zie ook

                        http://www.wrotniak.net/photo/dof/index.html

                        t'is wel in het engels.
                        Last edited by dacale; 27 januari 2008, 04:54. Reden: aanpassing
                        Groeten Leon
                        http://www.flickr.com/photos/8323118@N08/
                        Panasonic DMC-FZ200 -DMC FZ1000 BD0365BE

                        Comment


                        • #42
                          Re: Problemen scherptediepte

                          Dat zijn mooie plaatjes. Visueel is het altijd makkelijker te begrijpen dan tekst only. Dacht dat DOFmaster ook zoiets had op hun site.

                          Vroeger deed ik het ook wel eens door een meetlat te fotograferen. Dan kon je pas goed zien wat er scherp en niet scherp was... en nog meetbaar ook
                          Groetjes, Jörgen
                          www.beautyshoot.nl

                          Comment


                          • #43
                            Re: Problemen scherptediepte

                            Madmax, wat zit jij jezelf hier eigenlijk constant tegen te spreken en je te wurmen in allerlei bochten om toch maar je gelijk te halen?

                            Eerst is je uitleg duidelijk bedoeld voor een PS-camera. Daarna geef je dit toch liever een draai en past het blijkbaar toch beter in je kraam als de uitleg zogezegd toch wel algemeen bedoeld was.
                            Eerst spreek je over een diafragma van "2.8 a 5.6" daarna zwak je dit toch liever af naar "2.8 of ietsje meer".
                            Technisch correcte uitleg die jou uitleg ietwat tegenspreekt doe je gemakshalve af als technische bull****.
                            Eerst spreek je over maximaal inzoomen op je 'peer'. Daarna zeg je doodleuk "maximaal inzoomen (= afstand nemen i.p.v. dichterbij komen, om hetzelfde onderwerp in beeld te brengen) Daar ben ik het niet mee eens".
                            Als jij maximaal inzoomen zegt is dat dus niet hetzelfde als wanneer een ander dat zegt?
                            Trouwens je simpele uitleg aan TS is appels met peren vergelijken op veel fronten.
                            Of moet ik zeggen portretten met peren vergeleken?
                            Daarna feliciteer je iemand met zijn fijne keuze qua link. Terwijl die link buiten het feit van die enkele tekeningetjes vol staat van de technische bull****.

                            Je drukt op het feit dat TS'er binnenkort een DSLR zal hebben, maar je hebt het tegelijkertijd over "technische bull****"-uitleg terwijl TS'er dus wel een cursus fotografie volgt. Wat dus ook betekent dat hij heel binnenkort die technische bull**** wel degelijk zal verstaan.
                            En zo kan ik nog wel tijdje doorgaan.

                            Aangezien je een grote praktijkervaring met PS-camera's claimt zal het waarschijnlijk geen probleem voor je zijn om hier eens een mooi voorbeeld te tonen van een portretfoto met een kleine DOF, genomen met zo'n camera.
                            Met de nadruk op portret, geen peren dus, en gewoon simpel Point en Shoot-cameraatje. Geen prosumer met een grote sensor dus. En zonder photoshop-blur, uiteraard.

                            Ik ben eens benieuwd.
                            Last edited by fotafun; 27 januari 2008, 09:46.

                            Comment


                            • #44
                              Re: Problemen scherptediepte

                              Omdat de meesten hier een hekel hebben aan heldere technische of wiskundige uitleg, probeer ik het alsvolgt samen te vatten :

                              Een lens "stelt scherp" op een bepaalde afstand. D.w.z. dat alleen punten (van een te fotograferen onderwerp) die op die afstand liggen, (op de sensor) worden afgebeeld als "punten" en alle andere punten (dichterbij of verderweg) als "cirkels".
                              Nu zijn er 2 manieren om die cirkeltjes zo klein mogelijk (dus bijna "punten") te houden. Deze noem ik (1) het diafragmaeffect en (2) het groothoekeffect.
                              Door (1) wordt a.h.w. de diameter van de lens verkleind waardoor alle beeldcirkeltjes in dezelfde mate verkleinen.
                              Door (2) wordt de "kijkhoek" vergroot zodat er meer punten in beeld komen en deze dus kleiner worden afgebeeld.

                              DSLR's hebben een grotere sensor en daarom grotere brandpuntsafstanden nodig dan een compactje) om een onderwerp "sensorvullend" af te beelden (bv. 60 mm i.p.v. 20 mm). Daardoor profiteren ze minder van (2) : er komt minder achtergrond in beeld.
                              Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

                              Comment


                              • #45
                                Re: Problemen scherptediepte

                                @Fotafun... je hebt volkomen gelijk.... ik zou me diep moeten schamen.
                                Groetjes, Jörgen
                                www.beautyshoot.nl

                                Comment

                                Working...
                                X