Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

oproep tot reactie !!!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: oproep tot reactie !!!

    Oorspronkelijk geplaatst door edjeB Bekijk bericht
    Eerlijk gezegd kijk ik dagelijks naar andermans werk maar kom ik slechts zelden tot het geven van commentaar. Heel vaak omdat ik er gewoon niks (zinnigs) over weet te zeggen. Ik vind dat ik nog niet genoeg in huis heb om commentaar te geven. Pas als ik echt duidelijk een menig heb reageer ik wel maar zelden met alleen mooi, of lekker scherp ofzo, terwijl ik zelf wel hoop op dit soort reacties

    Ed
    Voor mij is dit net hetzelfde.
    Ikzelf ben nog een "beginnerke" en leer zelf meer bij door andermans werk te bekijken dan dat iemand anders van mij zou leren door mijn commentaar.
    I would, if I could ...

    Comment


    • #17
      Re: oproep tot reactie !!!

      Oorspronkelijk geplaatst door edjeB Bekijk bericht
      Eerlijk gezegd kijk ik dagelijks naar andermans werk maar kom ik slechts zelden tot het geven van commentaar. Heel vaak omdat ik er gewoon niks (zinnigs) over weet te zeggen. Ik vind dat ik nog niet genoeg in huis heb om commentaar te geven. Pas als ik echt duidelijk een menig heb reageer ik wel maar zelden met alleen mooi, of lekker scherp ofzo, terwijl ik zelf wel hoop op dit soort reacties

      Ed
      , ook hier van't zelfde, als amateurke ben je niet echt in de positie om commentaar te geven op de meer ervaren collega, of zie ik dit mis??
      Nikon stuff and more ...
      https://www.instagram.com/lm_pictures_77/

      Comment


      • #18
        Re: oproep tot reactie !!!

        Oorspronkelijk geplaatst door guRuh Bekijk bericht
        Paar opmerkingen:
        1) Ja, reacties krijgen is leuk
        2) Uit het feit dat je geen reactie krijgt op een foto kan je een heleboel afleiden. Of je bent niet gekend op het forum (want je moet het niet ontkennen, status speelt mee), of je foto is gewoon niet sprekend. Het kan een nietszeggend beeld zijn, niet goed en niet slecht. Deze commentaar geld vooral voor showscase wel te verstaan.
        3) Peter, pantoffelheld nummer 1 als admin van dit forum, zou eens moeten uitleggen hoe views berekend worden. Zijn het 100 leden die de foto bekeken hebben? Tellen guests? Bots? etc.
        4) Kwaliteit boven kwantiteit. Liever 1 keer deftig beargumenteerd dan dertig keer 'ja leuk hoor' .

        Ik ben het zeker eens met je, maar zo simpel is het allemaal niet hé.
        Eens.
        Tevens nodigt het gestelde in de forumregels, subforum beginners en fotobeoordeling, niet iedereen uit tot het plaatsen van een reactie.
        Het is namelijk niet aan iedereen gegeven om uitvoerig te beschrijven waarom een foto goed of slecht is. Je hoeft maar een paar keer aangevallen worden op taal/spellingsfouten of pixelpieper en je bent gelijk genezen.

        Zelf ben ik nu ook duidelijk minder bezig met reacties te plaatsen in betreffende subforums.
        Noem het maar even verzadiging. Ik denk dat we allen staan te popelen om weer eens lekker naar buiten te gaan. Het mooie weer zal ons dan wel veel nieuwe foto energie geven.

        Gewoon nog even geduld het mooie weer komt eraan.

        Comment


        • #19
          Re: oproep tot reactie !!!

          Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
          -durft men uit schrik om verkeerde commentaar te geven geen reactie te geven

          wanneer je een foto heel erg matig of zelfs slecht vind, maar alle commentaar die er bij staat is al positief, heb je niet echt zin om dan zelf nog negatieve commentaar te geven...
          pbase

          Comment


          • #20
            Re: oproep tot reactie !!!

            Ik beperk mij tot het geven van commentaar, omdat ik er nog onvoldoende van ken. Ik ik heb geen zin om tegen de schenen van enkele gevestigde waarden te schoppen en me de huid vol gescheld te krijgen

            Niettegenstaande, tracht ik de geposte fotos kritisch te bekijken en voor mezelf opmerkingen te formuleren die ik dan vergelijk met de opmerkingen geformuleerd door de kenners...en moet toegeven dat deze meer en meer met elkaar aansluiten.

            Dus momenteel zit ik nog in de 'kijk en leerfase' alvorens opbouwende kritiek te durven geven.

            Pascal
            BMW_Pilot
            . . : Nikkon D80 17-135mm / 50mm 1.8 / 105mm 2.8 VR / SB800 : : . .
            Manfrotto 190XB + 322RC2

            Comment


            • #21
              Re: oproep tot reactie !!!

              Ik geef hier veel te veel commentaar. Elders heb ik al eens aangegeven dat de nieuwe forumstructuur een categorie heeft bijgemaakt. Voor mij is het zo, dat als ik de beginnershoek en de rubriek fotobeoordeling doorkruist heb, ik dan nog tijd over heb, ik dan ga kijken naar showcase. Meestal enkel mensen en modellen, omdat dat het meest binnen mijn interessesfeer valt, maar tegenwoordig durf ik al eens afwijken .

              Hij die een aanzienlijk fotograaf is en klaagt dat hij in showcase geen reactie krijgt, moet eens in de beginnershoek gaan kijken, waar soms eerste posts een dag staan te verkommeren zonder één reactie na 200-keer bekeken te zijn.
              "Ook welkom op dit forum", bedenk ik me dan...

              Comment


              • #22
                Re: oproep tot reactie !!!

                Oorspronkelijk geplaatst door felpro Bekijk bericht
                , ook hier van't zelfde, als amateurke ben je niet echt in de positie om commentaar te geven op de meer ervaren collega, of zie ik dit mis??
                Goh, als ik tijd/zin heb, dan durf ik zelfs als onervaren persoon iets van commentaar geven, maar ik behoor inderdaad ook meer tot de 'vooral-veel-bestuderende-en-lezende'-BD'er. Ik log trouwens ook niet vaak in, tenzij ik iets wil posten of iets wil zoeken.

                Ik vermoed dat er wel meer zijn zoals ik: veel kijken, veel proberen te leren, op te nemen, zonder zelf te posten. Is daar iets mis mee? Mijns inziens niet. Maar het is inderdaad ook niet leuk als je iets post en nauwelijks reacties krijgt...

                Ik post zelf weinig foto's omdat ik (al eens ergens aangehaald) er nog niet over uit ben of ik die online wil zetten. Het zijn vooral portretfoto's waar ik wel commentaar over zou willen of iets uit zou willen leren.
                Al doende leert men...

                Flickr

                Comment


                • #23
                  Re: oproep tot reactie !!!

                  Zoals ik zelf steeds vaker ondervind zijn de commentaren soms zo dat ik de neiging krijg niet meer te posten of te reageren maar vooral af en toe te kijken...... sommigen blazen zo hoog van de toren of de helft van reacties gaat niet over de vraag die je stelt, dat je af en toe heel diep moet zuchten en het maar aan je voorbij laat gaan......

                  Ed
                  ---------------- Ik doe niet meer mee

                  Comment


                  • #24
                    Re: oproep tot reactie !!!

                    Ik ben het met TS eens. Paar weken geleden een zelfde soort topic geopend hier. Kreeg toen ook heel veel reacties

                    Maar idd. Sommige platen worden door een beperkt aantal reacties, vind ik, ondergewaardeerd, terwijl mijn platen vaak de hemel in worden geprezen met 2 pagina's .. vind ik zelf heel fijn hoor, daar niet van, maar ik vind het niet leuk voor de anderen.

                    Wat ik wel merk en zie, is dat als een willekeurig TS zelf ook niet reageert op anderen dat hij/zij ook niet kan rekenen op reply van anderen. Beetje kinderachtig, weet ik, maak me er zelf gelukkig niet al te vaak schuldig aan, maar toch.

                    Ik vind het ook jammer dat veel van onze vaste leden, en daar zitten super goede tussen, idd niet de moeite nemen (of niet regelmatig, of zelfs helemaal niet) om op andere platen te reageren. (ik hoop niet dat ik nu tegen schenen schop)

                    Het is ook niet verplicht natuurlijk, maar het is en blijft een fotoclubje hier vind ik, en dan mag er ook wel wat van de andere kant komen.

                    En dat je beginner bent en niet durft, of wilt reageren, is natuurlijk lulkoek. Je vind een plaatje wel of niet mooi. (persoonlijke smaak)
                    En als je dat dan ook nog eens zou kunnen onderbouwen, zou dat helemaal mooi zijn.

                    Maar goed.
                    Ik begrijp TS wel
                    Groetjes, Jörgen
                    www.beautyshoot.nl

                    Comment


                    • #25
                      Re: oproep tot reactie !!!

                      Oorspronkelijk geplaatst door MadMax Bekijk bericht
                      Ik ben het met TS eens. Paar weken geleden een zelfde soort topic geopend hier. Kreeg toen ook heel veel reacties

                      Maar idd. Sommige platen worden door een beperkt aantal reacties, vind ik, ondergewaardeerd, terwijl mijn platen vaak de hemel in worden geprezen met 2 pagina's .. vind ik zelf heel fijn hoor, daar niet van, maar ik vind het niet leuk voor de anderen.

                      Wat ik wel merk en zie, is dat als een willekeurig TS zelf ook niet reageert op anderen dat hij/zij ook niet kan rekenen op reply van anderen. Beetje kinderachtig, weet ik, maak me er zelf gelukkig niet al te vaak schuldig aan, maar toch.

                      Ik vind het ook jammer dat veel van onze vaste leden, en daar zitten super goede tussen, idd niet de moeite nemen (of niet regelmatig, of zelfs helemaal niet) om op andere platen te reageren. (ik hoop niet dat ik nu tegen schenen schop)

                      Het is ook niet verplicht natuurlijk, maar het is en blijft een fotoclubje hier vind ik, en dan mag er ook wel wat van de andere kant komen.

                      En dat je beginner bent en niet durft, of wilt reageren, is natuurlijk lulkoek. Je vind een plaatje wel of niet mooi. (persoonlijke smaak)
                      En als je dat dan ook nog eens zou kunnen onderbouwen, zou dat helemaal mooi zijn.

                      Maar goed.
                      Ik begrijp TS wel
                      Goed gezegd.
                      Om naar maar te zwijgen over hoe goed je foto's plots worden als je hier medewerker wordt
                      flickr

                      Comment


                      • #26
                        Re: oproep tot reactie !!!

                        Oorspronkelijk geplaatst door MadMax Bekijk bericht

                        En dat je beginner bent en niet durft, of wilt reageren, is natuurlijk lulkoek. Je vind een plaatje wel of niet mooi. (persoonlijke smaak)
                        En als je dat dan ook nog eens zou kunnen onderbouwen, zou dat helemaal mooi zijn.

                        Maar goed.
                        Ik begrijp TS wel
                        Dat is voor een beginner nu juist zo moeilijk, het onderbouwen! Gewoon brullen dat iets wel of niet mooi is, is geen kunst. Het nu net dat onderbouwen is voor een beginner (zoals ik) nu juist zo moeilijk. Ik zie wel of iets mooi is of niet ( vind ik dan) maar kan maar moeilijk onder woorden brengen wat te veranderen om tot een beter resultaat te komen.

                        Ed
                        ---------------- Ik doe niet meer mee

                        Comment


                        • #27
                          Re: oproep tot reactie !!!

                          Oorspronkelijk geplaatst door edjeB Bekijk bericht
                          Dat is voor een beginner nu juist zo moeilijk, het onderbouwen! Gewoon brullen dat iets wel of niet mooi is, is geen kunst. Het nu net dat onderbouwen is voor een beginner (zoals ik) nu juist zo moeilijk. Ik zie wel of iets mooi is of niet ( vind ik dan) maar kan maar moeilijk onder woorden brengen wat te veranderen om tot een beter resultaat te komen.

                          Ed
                          Wat doe je nu dan? Je geeft toch ook een eerlijke mening?

                          Natuurlijk is het tricky als je platen gaat becommentarieren (hoe schrijf je dat?) als je bijv. geen kaas gegeten hebt van bijv. modelfotografie (mijn afdeling)
                          Maar als ik een groen truitje schiet op een roze achtergrond, en jij vind dat niet mooi, mag je dat toch zeggen? Helemaal als je het woord 'persoonlijke smaak' erbij gebruikt.
                          Grote kans dat ik dan weer zeg; kijk je wel eens in de modebladen, maar dat is wat anders

                          Alles valt of staat hoe je het zegt. Het is nog altijd de toon die de muziek maakt. En zolang mensen wat meer respect voor een ander zouden hebben, en af en toe niet zo bot uit de hoek zouden komen, zal iedereen blij zijn met de reacties.
                          Groetjes, Jörgen
                          www.beautyshoot.nl

                          Comment


                          • #28
                            Re: oproep tot reactie !!!

                            Oorspronkelijk geplaatst door MadMax Bekijk bericht

                            Alles valt of staat hoe je het zegt. Het is nog altijd de toon die de muziek maakt. En zolang mensen wat meer respect voor een ander zouden hebben, en af en toe niet zo bot uit de hoek zouden komen, zal iedereen blij zijn met de reacties.
                            Hier sla je de spijker op z'n kop...... ben het helemaal met je eens. Maar persoonlijk blijft het commentaar geven op foto's wel moeilijk voor mij. Ik zelf doe het eigenlijk alleen als echt weet te beschrijven waarom een foto me niet bevalt (of juist wel bevalt) en als ik mijn gevoel niet onder woorden kan brengen dan sla ik liever even over. Maar dta gebeurd ook vaak bij mijn plaatjes en dat is dan weer niet leuk.....

                            Groet

                            Ed
                            Last edited by edjeB; 27 januari 2008, 19:38.
                            ---------------- Ik doe niet meer mee

                            Comment


                            • #29
                              Re: oproep tot reactie !!!

                              Ben zelf beginner (2000ste click is nog niet in zicht) en toch tracht ik zoveel mogelijk commentaar te geven.
                              Of die nu terecht is of niet, het is zoals ik het voel.

                              Vind het zelf frustrerend als een door mij geposte foto weinig of geen comment krijgt (of pas na de 200ste kijker). Nochtans kijk je als beginner uit naar een "lekker scherp" of "spreekt me niet aan", onderbouwd of niet: je wil reactie op je foto!!

                              Het is me ook opgevallen dat foto's van 'gevestigde waarden' massa's reacties krijgen. Soms heb ik de bedenking: wat is er nu zoooveel beter aan die foto dan die in mijn ""collectie""? Een analyse van de foto zou heel leerrijk zijn! En tijd vragen...

                              Misschien kan er af en toe een foto uitgekozen worden die dan (via tekeningen of tegenvoorbeelden) wordt geanalyseerd en verbeterd? Een foto die of erg goed is (en dan duidelijk zeggen/aantonen waarom) of eentje die het duidelijk niet heeft (en dan idem dito)???

                              Ik weet dat je/we dan met opleiding bezig zijn. Misschien is dit forum daar niet de plaats voor, maar.... zou toch mooi zijn?
                              Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

                              Comment


                              • #30
                                Re: oproep tot reactie !!!

                                Commentaren geven + of - is niet makkelijk.
                                Maar welk nut heeft dan het BD-forum als het niet openlijk kan.
                                Met het weinige dat ik hier gepost had, waarvan dat ik dacht dat ze goed zouden zijn,
                                rare opmerkingen gekregen. Maar daar probeer ik mijn eigen conclusies uit te trekken, soms in navolging,
                                soms ook niet, en blijf ik mijn werk toch aardig vinden.

                                In een wereld van vrije meningsuiting heeft BD een grote rol te vervullen,
                                anders kunnen we allemaal online-albums gaan maken en de adressen ervan onderling verspreiden.

                                Technische commentaren zijn relatief makkelijk, en "DE" regeltjes checken ook.
                                Maar de beoordeling van een subjectief beeld is wel wat anders.
                                Bevallig voor sommigen, en "weer een negatief verspild" voor een ander.

                                Ik geef ook niet op ieder beeld commentaar, maar als er mij iets opvalt zal ik het zeker niet laten .
                                Heb ook al (sporadisch) offline commentaar gegeven via PM om geen eindeloze en onzinige en soms kwetsende discussies uit te lokken,
                                maar waardoor de maker van het beeld, nmi, ietjes is geholpen, zonder aan de schandpaal te worden genageld. (meestal zijn het dan pietluttigheden die online heftig zouden worden opgeblazen.

                                Laatste en misschien belangrijkste punt : niet alleen bij het kijken naar werk van anderen kan je leren. Als je even op foto terugkomt, omdat je er iets wil over schrijven ontdek je meer, en dus je leer meer.

                                Heb ervoor ook mijn handtekening speciaal voor aangepast.
                                Last edited by hbervoets; 27 januari 2008, 23:55.
                                Freeze the Ocean of Motion ! Nikon D300 & D700 _ Nikkor AF-x 14-400mm

                                Comment

                                Working...
                                X