Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zomaar een vraagje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Zomaar een vraagje

    Ik heb nog (bijna) geen enkele foto bewerkt ('k trek zelden in RAW). Ook nog geen enkele gepost! Misschien moet ik dat wel meer doen.
    Als ik er hier ene wil posten, heb ik de indruk dat hij bewerkt moet zijn.
    Dat zijn de voordelen van digitaal trekken natuurlijk, en de site heeft natuurlijk "belgiumdigital" als naam.
    Ik ben er ook nog niet toegekomen om een foto te posten, met als reden dat de foto's hier op de site een zodanige uitstekende kwaliteit hebben. Mijn foto's stellen daarbij toch niets voor.
    Na al een paar maanden die foto's hier op de site te bekijken, begin ik wel de goesting te krijgen om ook te beginnen fotoshoppen (vb. de foto van de luipaard in Namibië, waarbij een mooie foto door een kleine bewerking een nog mooiere foto geworden is).
    Als ik foto's bewerk is het enkel croppen en eventueel de horizon wat recht zetten.

    Comment


    • #17
      Re: Zomaar een vraagje

      Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
      Voilà
      Ik raad iedereen ook aan om het Zone Systeem eens te lezen en te begrijpen.
      En zie dan eens welke foto's Ansel Adams maakte destijds.
      Ja ja, het Ansel Adams fabeltje. Mocht Ansel vandaag geleefd hebben, hij zou zijn hartje opgehaald hebben achter de PC . Lees maar :

      Adams experienced natural wonders as “symbols of spiritual life.” He believed “...people have a profoundly spiritual need for nature,” says writer Alice Grey. “It was this spiritual connection between the earth and its inhabitants that Adams sought to express in his photographs.”

      To make the connection, Adams consciously tried to convey the equivalent of what he saw and felt at the moment he released the shutter. He spent countless hours in his darkroom perfecting his images. He wanted “to make a mountain look how it feels.”


      Volledige tekst : http://home.utm.net/pan/adams.html

      Fotografie is meer dan een 'technisch perfecte foto' maken. Zoals bij elke kunstvorm gaat het om het overbrengen van emoties. En alle middelen zijn dan goed in mijn ogen. Kan dat soms via een een foto 'rechtstreeks' uit de camera, soit. De kijker zal wel beoordelen of iets goed overkomt of niet.

      Veel heeft ook met 'stijl' te maken. Vgl het met schilderijen : een Van Eyck heeft realistische pareltjes gemaakt, net zoals van Gogh een schitterende expressionist was. Elk heeft z'n eigen bestaansrecht.
      Panasonic FZ-1000 - Nikon D7000 - Tamron 17-50 DiII - Tokina 11-16 - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - http://pbase.com/alain_db
      And why do we fall, Bruce?

      Comment


      • #18
        Re: Zomaar een vraagje

        Oorspronkelijk geplaatst door Hanzzz Bekijk bericht
        kheb nog niet veel posts staan, maar ik probeer toch ook zo min mogelijk te soepen aan de fotoos, hoe meer je ps gebruikt, hoe slechter je foto was (toch?) -ruis wegwerken, kader maken, dat soort dingen niet meegerekend. Maar bijvoorbeeld de volledige lucht vervangen met de lucht van een andere foto, bij zonsondergang dingen in de voorgrond zetten van andere fotoos kan echt niet vind ik... toch niet voor degenen die fotografie respecteren. steek wat meer tijd achter je toestel zelf ipv achter je scherm in ps, je zal veel bijleren over fotografie dan.
        Heb zo eens 4 uur 's morgens in de kou op een plaats gezeten voor de perfecte foto van de zonsopgang. Die foto was met een vriend met een technische camera, was echt leuk en vele dingen bijgeleerd, dát maakt fotografie zo leuk.

        greets,
        Hans

        akkoord en niet akkoord.
        Natuurlijk is het fijn als je thuiskomt en je laadt je foto's in, en ze zijn alle 300 perfect. Maar dat bestaat nu eenmaal niet.

        Ik heb perfecte foto's van huwelijken en ik heb minder perfecte foto's van landschappen, omdat ik nu nét daar was toen het slechter weer was. Ik vind het dan gewoon leuk om die foto te verbeteren.
        Ik doe nogal veel met grafische toepassingen, het is een vak naast fotografie en ik kan als een kind zo blij zijn met nieuwe plugins voor photoshop.
        Ik beschouw fotografie als kunst en wat ik met die kunst doe is persoonlijk natuurlijk.

        Comment


        • #19
          Re: Zomaar een vraagje

          Nooit, PS heeft hier zelf een eigen opstartknop op de laptop gekregen
          "PS CS3 MOTHAF*CKAAA" weerklinkt het dan

          Comment


          • #20
            Re: Zomaar een vraagje

            Nooit rechtstreeks uit de camera, en ik heb mijn twijfels aan de oprechtheid als er mensen zijn die beweren dat zij het wel doen.
            Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
            Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

            Comment


            • #21
              Re: Zomaar een vraagje

              een foto recht uit de camera is ook een bewerkte foto: WB, saturatie, scherpte, contrast wordt dan volgens je presets in je camera afgewerkt. via postproductie heb je meer controle, maar in beide gevallen blijft het een bewerkte foto.

              persoonlijk kies ik liever voor de term "afgewerkt" dan "bewerkt"

              Comment


              • #22
                Re: Zomaar een vraagje

                nuja, meningen verschillen duidelijk, maar het hangt natuurlijk ook af welk soort fotoos je trekt. Kheb niets tegen contrasten bijschroeven, doordrukken en tegenhouden, maar dingen toevoegen of achtergronden vervangen vind ik niet meer kunnen, het lijkt dan zo van: ik trek een foto, moet niet echt goed zijn, ik maak er wel iets moois van in ps.
                Bij studiofotografie is het een andere zaak, heb laatst de post van 'gekke Max' gelezen en dat heeft me wel effe wat meer respect doen opbrengen voor studiofotografen.
                Nikon D7000 / Nikkor 17-55mm F2.8 / Sigma 70-200mm F2.8 / Sigma 10-20mm F4-5.6 / nikkor 50mm F1.4
                My travel photography site

                Comment


                • #23
                  Re: Zomaar een vraagje

                  Waarschijnlijk een domme opmerking van mij, maar foto's recht uit de camera zijn veel te groot om hier te posten. Ze voldoen niet aan de regels.

                  Wat ik bedoel is dat je de foto eerst moet verkleinen, en als je daarin niet al te veel detail wil verliezen moet je daarvoor ook al een hoop regeltjes volgen.
                  (of bdsizer gebruiken )

                  Comment


                  • #24
                    Re: Zomaar een vraagje

                    Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
                    een foto recht uit de camera is ook een bewerkte foto: WB, saturatie, scherpte, contrast wordt dan volgens je presets in je camera afgewerkt. via postproductie heb je meer controle, maar in beide gevallen blijft het een bewerkte foto
                    Héél juist ook ik heb liever de controle achteraf over mijn foto's
                    Ik probeer wel mijn opname zo correct mogelijk te maken, maar die is uiteindelijk toch niet bruikbaar wegens RAW-convertor
                    (tenzij ik NX zou gebruiken, maar ik ben van dit programma helemaal geen fan - op enkele functies na)
                    Canikon 40D - D200, D300

                    Comment


                    • #25
                      Re: Zomaar een vraagje

                      Was het vroeger een schande om een dag lang in je doka te zitten om die ene foto perfect op papier te krijgen ? ... Neen toch, het was een teken van toewijding.
                      Waarom zou dat nu als vloeken tegen de kunst moeten beschouwd worden als je hetzelfde doet in tien minuutjes computeren ?
                      Gurdy

                      Comment

                      Working...
                      X