Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's bij afdrukken steeds te donker

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Foto's bij afdrukken steeds te donker

    Vandaag heb ik reactie gekregen van extrafilm, ze raden aan om schermcalibratie te doen met de 'spider 3' (zou rond de 130 € kosten). Van een laboprofiel is er echter geen sprake (misschien dat ze zelf de conversie doen zoals Marc al aangaf?) Ik ga nog eens rondneuzen op het net naar info over die 'spider' ... Zal het resultaat ook laten weten.

    Comment


    • #17
      Re: Foto's bij afdrukken steeds te donker

      Als ik omzet naar het laboprofiel is het soms wel zo dat er een serieuze afwijking is tov de originele foto. Dan moet je terug de omgezette foto gaan aanpassen om een degelijk resultaat te krijgen. Is er geen mogelijkheid om op een eenvoudige manier terug naar je origineel te komen in de naar het laboprofiel omgezette versie?

      JanMetDepet



      Oorspronkelijk geplaatst door marc-en-ciel Bekijk bericht
      Er wordt gezegd dat sRGB de standaard kleurruimte is voor fotolabs, maar dat is helemaal niet zo.

      Elk lab heeft zijn eigen profiel, dat afhankelijk is van de apparatuur, het papier en de chemie.

      Bij de meeste tot nu toe geteste labo's is de werkwijze als volgt:

      - Haal het laboprofiel af.
      - Converteer je foto naar het laboprofiel (bewerk > omzetten naar profiel), je kan dat met een handeling automatiseren
      - Sla je foto's op met het laboprofiel ingesloten.
      - Stuur je foto's door naar het labo, goeie afdrukken gegarandeerd.

      LET OP! Doe altijd eerst een test, voor je grote aantallen verzendt!

      Er zijn enkele labo's die zelf die conversie uitvoeren, daar heb je dus deze werkwijze niet meer nodig.
      Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

      Comment


      • #18
        Re: Foto's bij afdrukken steeds te donker

        Oorspronkelijk geplaatst door Nikoon Bekijk bericht
        Vandaag heb ik reactie gekregen van extrafilm, ze raden aan om schermcalibratie te doen met de 'spider 3' (zou rond de 130 € kosten). Van een laboprofiel is er echter geen sprake (misschien dat ze zelf de conversie doen zoals Marc al aangaf?) Ik ga nog eens rondneuzen op het net naar info over die 'spider' ... Zal het resultaat ook laten weten.
        Ik heb die spider thuis, wel niet de 3 maar de spider2express.
        Nu ja, daaraan zal het niet liggen hé. Mijn scherm(en) is gecalibreerd, maar die afdrukken blijven te donker.
        Op de site die marc hierboven aangeeft (zijn eigen site), zijn wel degelijk afdrukprofielen voor extrafilm te vinden hoor, kijk maar eens.
        Ik had ze toegepast op enkele foto's en er is een groot verschil hoor (op het scherm), ik ben in blijde verwachting om te zien of dat ook op papier verschil geeft.
        #BD1024BE# ------------------- http://www.sallybelgium.be -------------------
        Canon EOS 6D - Canon EOS 40D - Speedlite 580EX - Canon 24-105L IS - Canon 70-200L IS f2.8 - Canon 100-400L IS - Sigma 12-24 - Sigma 8-16 - Tamron 24-75

        Comment


        • #19
          Re: Foto's bij afdrukken steeds te donker

          Oorspronkelijk geplaatst door JanMetDePet Bekijk bericht
          Als ik omzet naar het laboprofiel is het soms wel zo dat er een serieuze afwijking is tov de originele foto. Dan moet je terug de omgezette foto gaan aanpassen om een degelijk resultaat te krijgen. Is er geen mogelijkheid om op een eenvoudige manier terug naar je origineel te komen in de naar het laboprofiel omgezette versie?

          JanMetDepet
          Oei, moet je dat dan terug gaan aanpassen? Er is idd een serieuze afwijking van de originele foto....maar ik heb dat zo doorgestuurd!
          #BD1024BE# ------------------- http://www.sallybelgium.be -------------------
          Canon EOS 6D - Canon EOS 40D - Speedlite 580EX - Canon 24-105L IS - Canon 70-200L IS f2.8 - Canon 100-400L IS - Sigma 12-24 - Sigma 8-16 - Tamron 24-75

          Comment


          • #20
            Re: Foto's bij afdrukken steeds te donker

            Op de site die marc hierboven aangeeft (zijn eigen site), zijn wel degelijk afdrukprofielen voor extrafilm te vinden hoor, kijk maar eens.
            bedankt Sallybelgium om me hier attent op te maken (raar dat die van extrafilm dat zelf niet spontaan geven? )

            Comment


            • #21
              Re: Foto's bij afdrukken steeds te donker

              Oorspronkelijk geplaatst door Nikoon Bekijk bericht
              bedankt Sallybelgium om me hier attent op te maken (raar dat die van extrafilm dat zelf niet spontaan geven? )
              Ja, dat vind ik eigenlijk ook raar.
              #BD1024BE# ------------------- http://www.sallybelgium.be -------------------
              Canon EOS 6D - Canon EOS 40D - Speedlite 580EX - Canon 24-105L IS - Canon 70-200L IS f2.8 - Canon 100-400L IS - Sigma 12-24 - Sigma 8-16 - Tamron 24-75

              Comment

              Working...
              X