Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

wat vragen als beginneling?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: wat vragen als beginneling?

    Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht
    En hoe zou dat komen denk je...? Zou dat niet kunnen komen door wat je maar te bieden hebt qua portfoliobijdrage...? Iets waarvoor je nu net zelf zou vergoed willen worden...
    Zelf zit ik ook op die sites, en geloof me, m'n eerste model moet ik nog betalen, naaktmodellen inclusief!

    Als die meisjes (vaak nog studerende tieners zonder inkomen) jouw vervoerskosten (EN CD ) en eventueel nog een visagist zullen moeten betalen, dan vrees ik dat je best de bijtjes en plantjes gaat fotograferen, want aan modellen zal je amper komen.

    Mvg,
    Frederic
    Hoe bedoel je, je laat je website zien, en de modellen poseren vrijwillig?
    ( verbaas me niet, zeer mooie foto's heb je ) , in verhouding is de mijne minder ja.

    wat is er, wat het meeste stoort? compositie fouten, scherpte diepte......... commentaar is welkom
    Met mijn nikon in de hand, kom ik door het land

    Comment


    • #32
      Re: wat vragen als beginneling? - oplossing

      heb jullie raad opgevolgd.

      heb gezegd, ik vraag niks, omwille het feit een hobby is.
      en kreeg de reactie dat ze me zr graag zouden helpen en evengoed iets zouden geven.

      ben blij , dat ik met jullie erover gepraat heb.

      bedankt ;-)
      Met mijn nikon in de hand, kom ik door het land

      Comment


      • #33
        Re: wat vragen als beginneling?

        Oorspronkelijk geplaatst door Valentino Bekijk bericht
        Hoe bedoel je, je laat je website zien, en de modellen poseren vrijwillig?
        ( verbaas me niet, zeer mooie foto's heb je ) , in verhouding is de mijne minder ja.

        wat is er, wat het meeste stoort? compositie fouten, scherpte diepte......... commentaar is welkom
        Ik kan hier onmogelijk idere foto gaan beoordelen, wat ook niet de bedoeling was van dit topic. Het is vooral een leerproces. Tussen jouw foto's merk ik vaak gelijkenissen met de beelden die ik jaren geleden maakte. 'k dacht toen ook dat het wereldshots waren Niet dus
        Het is allemaal een kwestie van oefenen, veel kijken hoe anderen het doen, bezoek websites van fotografen met de stijl die jij denkt te willen gaan volgen en KIJK. Zoveel ervaring, allemaal gratis te grabbel op het weeweewee
        Probeer een voorbedacht concept uit te werken voor je de shoot aanvangt, zo weet je waar je aan gaat beginnen en kun je op de shoot zelf meer aandacht hebben voor details. ook een goede visagie is onontbeerlijik voor betere resultaten.

        Wat modellen betreft heb je 2 mogelijkheden. Je zoekt een model en je werkt er mee op TFCD-basis (kan zelfs een graag poserend familielid of kennis zijn) of je kiest voor een te betalen model mét ervaring. Het tweede kost je wel geld, maar je kan dan ook gerust zijn dat het model haar werk kent wat alweer aan zorg minder is voor jezelf zodat je meer aandacht kunt besteden aan wat jij zelf moet doen.

        En geloof me, zoals Rome niet gebouwd is in één dag, zo zal ook jij er een tijd over doen portfoliowerk te schieten.

        Alvast veel succes

        Mvg,
        Frederic

        Comment


        • #34
          Re: wat vragen als beginneling?

          Oorspronkelijk geplaatst door Valentino Bekijk bericht
          nee, ik heb tot nu toe nooit geld gevraagd ( ik weet dat ik als beginneling ondermaats ben )

          maar vraag was, als je geld zou vragen, juist voor de benzine, is da gerechtvaardig?

          hmm......is ook stom , mvr ik kom voor 5 euro een fotoshoot doen
          Wanneer je nog aan het leren bent met fotografie dan is het omgekeerde het geval. Je vraagt mensen als oefenmodel en geeft als tegenprestatie een aantal beelden. Ook de (bezine)kosten neem je voor eigen rekening.
          Als je geld vraagt, ook al is het maar 1 euro dan mag men iets goeds verlangen.

          Comment


          • #35
            Re: wat vragen als beginneling?

            Ik ben ondertussen al iets langer bezig dan jij denk ik en ik moet nog door een eerste model betaald worden. (Nee, heb 1x foto's verkocht aan een model van haar optreden op een miss verkiezing en voor de mensen die aan zwartwerk denken. Ik heb een factuur geschreven!! )

            Zal nog meer zeggen, ik woon in Scherpenheuvel ben zaterdag naar oostduinkerke gereden om een model te gaan halen voor een shoot in een studio in Brussel, na de shoot heb ik haar teruggebracht EN heb haar nog betaald.
            Maar ik wist wel dat ik goede foto's ging hebben met dit model.

            Voor een model zonder ervaring zorg ik zelf ook nog altijd voor het vervoer, ga haar thuis ophalen en breng haar terug naar huis.

            Heb onlangs 2 dopen en een trouw gefotografeerd, helemaal gratis.

            Plus ik wil er wel rijk van worden, want ergens heb ik de hoop ooit dit als full time job te kunnen doen. Maar nu investeer ik in mijn leerproces.
            Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
            http://www.stevevandegaer.be

            Comment


            • #36
              Re: wat vragen als beginneling?

              Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht
              Blijkbaar zijn er zoveel die vinden dat hun hobby hen geen cent mag kosten.
              Zit dan thuis op een stoel een geleend boek te lezen... Of nog beter, ga bij iemand anders lezen, dan moet je nog je eigen verwarming niet aanzetten
              Mvg,
              Frederic
              Daar heb ik ook een probleem mee. Soms zijn de mogelijkheden die je als niet-prof al zo groot dat je content bent dààr te kunnen staan en te kunnen fotograferen. (in mijn geval concerten). Waarom daarbovenop nog geld vragen als ze foto's vragen?????? Het is een hobby en als je gratis ervaring kan opdoen vind ik dat personen die je de mogelijkheid geven ook dankbaar mag zijn.

              Ik vergelijk het vb met een wielertoerist. Die zijn fiets kost toch ook geld. En kom niet af met de opmerking dat die allemaal content zijn met een fietske van voor den oorlog. Neen velen willen een Eddy Merckx- fiets.Dat kost toch ook geld, of niet? En de verplaatsingen naar de plaats waar ze willen gaan rondtoeren met de fiets kost ook "naft".
              Of zie ik het verkeerd?

              Comment


              • #37
                Re: wat vragen als beginneling? - oplossing

                Oorspronkelijk geplaatst door Valentino Bekijk bericht
                heb gezegd, ik vraag niks, omwille het feit een hobby is.
                en kreeg de reactie dat ze me zr graag zouden helpen en evengoed iets zouden geven.
                goed dat je het zo hebt aangepakt

                en weet je wat het leukste is om het puur als hobby te houden ? dat je kan kiezen wat je doet en kan 'nee' zeggen

                krijg je mail van iemand die je site heeft gezien en wil dat je hem/haar komt fotograferen, dan beslis je zelf of je het doet of niet.. is het in de buurt, heb je er tijd voor, lijkt het je leuk om te doen, ga je er iets van bijleren, dan kan je het doen..
                maar is er iets aan dat je tegenzit, is het te ver, heb je het te druk, .. dan kan je gewoon nee zeggen en uitleggen dat je het puur voor de hobby doet en daarom niet op elk verzoek ingaat..
                want ga je op je site zetten dat je shoots doet tegen een bepaald tarief dan kan je al bijna niet meer nee zeggen wanneer iemand je vraagt en als je pech hebt ga je al je vrije tijd steken in shoots waar je niets van bijleert of die je tegen je zin doet en dan is de lol van je hobby er ook snel af
                Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

                Comment


                • #38
                  Re: wat vragen als beginneling?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
                  Plus ik wil er wel rijk van worden, want ergens heb ik de hoop ooit dit als full time job te kunnen doen.
                  Ik hoop dat je dit fulltime wilt doen voor andere redenen dan er rijk van te worden .. je zal van een kale kermis thuis komen

                  Als je het niet uit passie doet, doe je het beter niet fulltime .. want "rijk" wordt je er (op enkele uitzonderingen na) niet van op je bankrekening .. wel in voldoeningsgraad

                  Comment


                  • #39
                    Re: wat vragen als beginneling?

                    Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
                    Ik hoop dat je dit fulltime wilt doen voor andere redenen dan er rijk van te worden .. je zal van een kale kermis thuis komen

                    Als je het niet uit passie doet, doe je het beter niet fulltime .. want "rijk" wordt je er (op enkele uitzonderingen na) niet van op je bankrekening .. wel in voldoeningsgraad
                    Onder dat rijk worden moet je gewoon verstaan, goed kunnen van leven.
                    Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                    http://www.stevevandegaer.be

                    Comment


                    • #40
                      Re: wat vragen als beginneling?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht
                      Wat modellen betreft heb je 2 mogelijkheden. Je zoekt een model en je werkt er mee op TFCD-basis (kan zelfs een graag poserend familielid of kennis zijn) of je kiest voor een te betalen model mét ervaring. Het tweede kost je wel geld, maar je kan dan ook gerust zijn dat het model haar werk kent wat alweer aan zorg minder is voor jezelf zodat je meer aandacht kunt besteden aan wat jij zelf moet doen.

                      En geloof me, zoals Rome niet gebouwd is in één dag, zo zal ook jij er een tijd over doen portfoliowerk te schieten.

                      Alvast veel succes

                      Mvg,
                      Frederic
                      Volledig mee eens. Maar als je iemand vraagt (vrienden inclusief ) willen ze niet. ( achteraf willen ze wel een foto hebben, als ie geprint is ).

                      en dat sommige mensen , die amper 2 shoots achter de rug hebben, 50 euro vragen....... da's toch ook veel ,nee ?

                      hoeveel is dan een goede tarief , te betalen , voor een goede model?
                      Met mijn nikon in de hand, kom ik door het land

                      Comment


                      • #41
                        Re: wat vragen als beginneling?

                        ik weet, ben effe verkeerde forum, maar ik krijg geen foto gepost bij de foto-forum.

                        Als ik volgende week, een model zou fotograferen, ( zie melissa model, op mijn website )

                        Op wat moet ik extra op letten?
                        kan een reflector verschil maken?

                        mvg,

                        V.
                        Met mijn nikon in de hand, kom ik door het land

                        Comment


                        • #42
                          Re: wat vragen als beginneling?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Valentino Bekijk bericht
                          Volledig mee eens. Maar als je iemand vraagt (vrienden inclusief ) willen ze niet. ( achteraf willen ze wel een foto hebben, als ie geprint is ).

                          en dat sommige mensen , die amper 2 shoots achter de rug hebben, 50 euro vragen....... da's toch ook veel ,nee ?

                          hoeveel is dan een goede tarief , te betalen , voor een goede model?
                          Begin met oefenen met modellen die wel TFCD werken. Als je dan wat zekerder bent van jezelf zoek je modellen met ervaring en dan moet je zelf zien wat je wil geven. Maar onderhandelen is de boodschap. Ken een model met redelijk wat ervaring (al in playboy gestaan) en posseerd voor minder dan 150€ voor een shoot.
                          Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                          http://www.stevevandegaer.be

                          Comment


                          • #43
                            Re: wat vragen als beginneling?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Valentino Bekijk bericht
                            ik weet, ben effe verkeerde forum, maar ik krijg geen foto gepost bij de foto-forum.

                            Als ik volgende week, een model zou fotograferen, ( zie melissa model, op mijn website )

                            Op wat moet ik extra op letten?
                            kan een reflector verschil maken?

                            mvg,

                            V.
                            Waar je moet op letten zal veel afhangen van de locatie waarop je gaat werken.
                            Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                            http://www.stevevandegaer.be

                            Comment


                            • #44
                              Re: wat vragen als beginneling?

                              Ben hier toevallig via de zoekfunctie beginnen te lezen... wilde trouwens gewoon weten waarvoor TFCD en TFP de afkortingen zijn?!

                              Nu ik hier toch ben; ben eigenlijk redelijk geschokt te zien dat er amateurs geld zouden vragen vanaf hun eerste shoot..
                              Laat me duidelijk stellen dat ik tot de serie amateurs behoor, maar ben pas begonnen met mn studies audiovisuele fotografie en ben dus op zoek naar modellen voor inderdaad die ervaring wat op te bouwen, en zou al heel tevreden zijn als modellen gewillig willen poseren!!

                              Ivm met de verplaatsingskosten zouk zeggen; zoek mensen in je buurt

                              Kan ondertussen men eigen vraag beantwoorden; Time for CD TfCD of Time for Pictures TFP
                              Last edited by wingman; 30 januari 2008, 14:40. Reden: betekenis TFCD en TFP
                              Working with a 3.5 inch long 'shutter'finger & brown HD eyes

                              Comment


                              • #45
                                Re: wat vragen als beginneling?

                                Als je als superbeginneling toch gevraagd wordt voor foto's kan je moeilijk voor niets werken.

                                Stel bijv. een kilometervergoeding voor van bijv. 0,20 €/km (wordt veel gehanteerd door VZW's, bedrijven, ...)
                                Vraag bijv. 7 à 8 € per gewerkt uur als ...

                                alles goed verlopen is.

                                Geef gewoon de foto's gratis op een cd-rom. Blijf bescheiden.

                                Weet dat 'de grootste krant van Vlaanderen' aan zijn niet-professionele fotografen 6 € geeft voor een foto die in de krant staat...

                                R.
                                Nikon D7000/16-85mm / 70-300mm / 50 mm f1.8 / 85 mm f1.8 / Tamron 70-200 f2.8 / SB600

                                Comment

                                Working...
                                X