Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Interessepeiling voor Nikkor 85mm F1.4

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Interessepeiling voor Nikkor 85mm F1.4

    Oorspronkelijk geplaatst door KvP Bekijk bericht
    Deze drie woorden maken alles duidelijk.
    Geloof me, hij is de meerwaarde waard.


    Gr Kees

    Het zijn natuurlijk prioriteiten....iedereen zijn meug...

    Verder sluit ik aan met Kees

    mvg,

    Roland

    Comment


    • #17
      Re: Interessepeiling voor Nikkor 85mm F1.4

      Ok, dan zal ik dringend eens de lens moeten gaan proberen.
      Of misschien net niet, want als jullie allemaal gelijk hebben .....

      Comment


      • #18
        Re: Interessepeiling voor Nikkor 85mm F1.4

        Oorspronkelijk geplaatst door Joris818 Bekijk bericht
        Ok, dan zal ik dringend eens de lens moeten gaan proberen.
        en hij kost geen 700€ meer dan een 1.8 hoor...

        ik heb er zelfs geen 700€ voor betaald...
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #19
          Re: Interessepeiling voor Nikkor 85mm F1.4

          Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
          en hij kost geen 700€ meer dan een 1.8 hoor...

          ik heb er zelfs geen 700€ voor betaald...
          Tenzij je er bij de 1.8 geld bij krijg
          Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

          Comment


          • #20
            Re: Interessepeiling voor Nikkor 85mm F1.4

            Normaal moet je voor een 1.8 in nieuwstaat 300 euro rekenen en voor een 1.4 800-900.
            Een Porsche is nu eenmaal duurder dan een golf ook al is die gti of zo.
            Bij Canon betaal je ook minstens 3x zo veel voor een 85L.
            Een 1.4 85 is echt een geweldige lens.
            Jorig 818 moet eerst eens echte lenzen proberen voordat hij gaat roepen dat rijden in een fiat hetzelfde gevoel oplevert als een maserati (je komt i.d.d. van a naar b...)
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment


            • #21
              Re: Interessepeiling voor Nikkor 85mm F1.4

              Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
              Jorig 818 moet eerst eens echte lenzen proberen voordat hij gaat roepen dat rijden in een fiat hetzelfde gevoel oplevert als een maserati (je komt i.d.d. van a naar b...)
              Nu ben je mijn woorden aan het verdraaien, wat ik zei was dat de feel van de lens wel beter zal zijn (wat ook mag voor dat geld) maar dat ik niet weet (of denk) dat die feel al dat geld waard is.
              Een maserati zal wel een ander gevoel geven dan een fiat, ik heb nooit gezegd dat dat niet zo is, wat ik zei is dat het niet al dat geld waard is (toch niet voor mij).





              Het zal dan toch niet zoveel schelen.
              Last edited by Joris818; 9 januari 2008, 17:39.

              Comment


              • #22
                Re: Interessepeiling voor Nikkor 85mm F1.4

                Hij staat al een tijdje te koop bij aangeboden.
                Waarschijnlijk is hij ook al verkocht.
                Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

                Comment


                • #23
                  Re: Interessepeiling voor Nikkor 85mm F1.4

                  Voor mij komt het hierop neer:

                  Ja die duurdere lens zal waarschijnlijk wel beter zijn (ik spreek niet uit persoonlijke ervaring en heb ook geen reviews e.d. gelezen).
                  Nu vraag ik me wel af, hebben jullie de betere beeldkwaliteit etc. nodig om goede foto's te maken?
                  Wat ik bedoel is, je zou als fotograaf in staat moeten zijn om ongeacht beeldkwaliteit (ok, er is een minimumgrens) een goede foto - die emotie bevat,
                  ontroert, mensen "wauw" doet zeggen,... - te kunnen maken. Als je echt een topfoto hebt gaat het verschil in beeldkwaliteit (weer, er is een minimumgrens ) niets uitmaken, het is hoogstens een pluspunt als hij perfect scherp is.
                  Ik zou nu een -niet zo goed- voorbeeld kunnen aanhalen. De foto's die uit Vietnam kwamen gedurende de oorlog met de VS waren op zich van belabberde kwaliteit als je ze vergelijkt met de scherpte, het contrast,... van tegenwoordig. Toch stoorde dit de mensen niet, aangezien deze foto's indertijd mee hebben geholpen aan de wijziging van de publieke opinie.

                  Als je twee dezelfde foto's, elk met een van deze lenzen genomen, naast elkaar zet, zal de gemiddelde persoon wel kunnen onderscheiden welke genomen is met de betere. Betekent dit dat de foto met de goedkopere lens slecht is? Zeker niet, 'alleen in vergelijking met' zal ie wat onderdoen aan scherpte etc.
                  Zet de foto echter alleen en niemand zal zeggen "hij zou beter zijn geweest als je hem met een duurdere lens had genomen". (of zo zou het toch moeten zijn)
                  De goedheid van je foto's zou niet mogen afhangen van de lenzen die je gebruikt.

                  De 'je' en 'jullie' die ik gebruik verwijzen naar niemand, ik probeer ook niemand aan te vallen. (dingen op het internet worden blijkbaar soms verkeerd geïnterpreteerd)
                  En ja, dit is mijn mening, en wie ben ik nu. (deze post is misschien nogal off topic, excuses daarvoor)

                  Comment


                  • #24
                    Re: Interessepeiling voor Nikkor 85mm F1.4

                    Oorspronkelijk geplaatst door Aerial Bekijk bericht
                    Nu vraag ik me wel af, hebben jullie de betere beeldkwaliteit etc. nodig om goede foto's te maken?

                    eventjes een parallel trekken... je kan met een VW golf toch ook een formule één winnen? Of je kan met een houten tennis raket toch ook wereld kampioen worden?

                    ja, vroeger kon dat... vandaar dat die foto's in vietnam toen en nu nog, goed waren... dat was ook zo, met die wereldkampioen tennis...
                    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                    Comment


                    • #25
                      Re: Interessepeiling voor Nikkor 85mm F1.4

                      Als je vroeger, met het materiaal van toen foto's kon nemen -bijvoorbeeld Vietnam- die toen goed waren en waarvan je zelf toegeeft dat ze nu ook nog goed zijn, waarom zou je dan nu met dat vroegere materiaal plots geen goede foto's meer kunnen nemen?
                      Last edited by Aerial; 9 januari 2008, 22:08.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Interessepeiling voor Nikkor 85mm F1.4

                        neen absoluut niet, maar ik heb er wel wat geld voor over om met een goed raket te spelen in plaats van met een houten raket...

                        speelt duidelijk betere tennis! natuurlijk zal een henin met een houten raket nog steeds tegen me winnen... maar haar tennis, en dat van mij zal ontegensprekelijk beter zijn met een goed raket...

                        ik snap niet waarom jullie steeds blijven beweren dat de lens er niet toe doet... wat verder, als het op advies aan komt, zegt men... investeer eerst in goede lenzen!!

                        dat is discussie voor het plezier van de discussie...

                        laten we nu gewoon eens toegeven dat een betere lens betere foto's kan maken in gelijke omstandigheden.
                        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                        Comment


                        • #27
                          Re: Interessepeiling voor Nikkor 85mm F1.4

                          Oorspronkelijk geplaatst door Aerial Bekijk bericht
                          Voor mij komt het hierop neer:

                          Ja die duurdere lens zal waarschijnlijk wel beter zijn (ik spreek niet uit persoonlijke ervaring en heb ook geen reviews e.d. gelezen).
                          Nu vraag ik me wel af, hebben jullie de betere beeldkwaliteit etc. nodig om goede foto's te maken?
                          Wat ik bedoel is, je zou als fotograaf in staat moeten zijn om ongeacht beeldkwaliteit (ok, er is een minimumgrens) een goede foto - die emotie bevat,
                          ontroert, mensen "wauw" doet zeggen,... - te kunnen maken. Als je echt een topfoto hebt gaat het verschil in beeldkwaliteit (weer, er is een minimumgrens ) niets uitmaken, het is hoogstens een pluspunt als hij perfect scherp is.
                          Ik denk dat je gedeeltelijk gelijk hebt. De 85mm F1,4 is eigenlijk "de portretlens", wat niet wil zeggen dat ze voor niets anders gebruikt kan worden. Wanneer dingen als bokeh en DOF beginnen te spelen, en je kan het net niet halen met die niet-toplens, dan is het gewoon jammer.

                          Voor mezelf lijkt de 85mm F1,4 net iets te hoog gegrepen. Als ik als amateur per jaar slechts enkele portretten maak, dan haal ik nooit het volledig rendement uit deze lens, omdat ik meen dat ik dan prijs/gebruik te veel betaal. Laat mij het dan maar doen met mijn 50mm F1,4 die binnenskamers net iets handiger is, en dan kan ik voor hetzelfde geld nog een 35mm F2 en een 85mm F 1,8 bijkopen. Uiteindelijk ben ik dan veel veelzijdiger ingepikt.

                          Nuja... rijden met een Ferrari is plezant, maar met een Renault kom je ook overal, en soms zelfs nog net iets comfortabeler...

                          Comment


                          • #28
                            Re: Interessepeiling voor Nikkor 85mm F1.4

                            Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                            speelt duidelijk betere tennis! natuurlijk zal een henin met een houten raket nog steeds tegen me winnen... maar haar tennis, en dat van mij zal ontegensprekelijk beter zijn met een goed raket...
                            Ken je Stephan Vanfleteren? Hij gebruikt een toestel en lens van meer dan 30 jaar oud, als nieuw beter is, waarom gebruikt hij dan geen Canon 1 series? Het geld heeft hij zeker..


                            Wat is 'beter'? Voordat we verder discusiëren moeten we het eens worden over wat we met dit begrip bedoelen. Anders praten we naast mekaar.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Interessepeiling voor Nikkor 85mm F1.4

                              Oorspronkelijk geplaatst door Aerial Bekijk bericht
                              Ken je Stephan Vanfleteren? Hij gebruikt een toestel en lens van meer dan 30 jaar oud, als nieuw beter is, waarom gebruikt hij dan geen Canon 1 series? Het geld heeft hij zeker..
                              ben vorige zondag naar vanfleteren gaan kijken...
                              voor z'n digitale foto's gebruikt hij een Canon 5D.. en geen 300D of 350D of...

                              tja, de foto's die je daar dan ziet... zijn heel bewust met dat toestel (pentax) gemaakt, hij zou het niet met een goedkoop toestel kunnen, hij speelt met een heel kleine DOF...

                              dus, wat wilde je nu eigenlijk zeggen?
                              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                              Comment


                              • #30
                                Re: Interessepeiling voor Nikkor 85mm F1.4

                                Oorspronkelijk geplaatst door Aerial Bekijk bericht
                                Ken je Stephan Vanfleteren? Hij gebruikt een toestel en lens van meer dan 30 jaar oud, als nieuw beter is, waarom gebruikt hij dan geen Canon 1 series? Het geld heeft hij zeker..


                                Wat is 'beter'? Voordat we verder discusiëren moeten we het eens worden over wat we met dit begrip bedoelen. Anders praten we naast mekaar.
                                Hebben we het nog over de Nikkor 85mm 1.4
                                Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

                                Comment

                                Working...
                                X