Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotografie en koppelverkoop? Of mis ik iets

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Fotografie en koppelverkoop? Of mis ik iets

    Hoi iedereen,

    ik mis hier iets ??

    Waarom maken er zo weinig mensen een contractje op.

    Simpel hoor.

    Bvb:

    Persoon X laat foto's nemen door fotograaf Y.
    Alle foto's worden geleverd op CD of DVD. In RAW bestand of in JPEG met formaatvermelding.
    (Inclusief zijn er voorzien X aantal geprinte exemplaren van X kwaliteit.
    Meerdere afdrukken zijn uiteraard achteraf bij te bestellen voor de prijs van X euro per print.)

    De totale prijs van dit alles:
    Shoot: studio of dergelijke
    DVD
    Meegeleverde prints (aantal)

    Dit contract wordt door beide partijen vrijwillig ondertekend.

    De Fotograaf Y, Persoon X,


    Velen zijn bang van een papiertje hoor.

    Maar mijn motto is, "goeie afspraken, maken goeie vrienden."

    Ik ben opgegroeid in een zelfstandig milieu, ben ook 5 jaar zelfstandig geweest. Toen ik kind was, werd er tussen mijn pa en klant nooit of zelden een contractje opgemaakt. En alles werd correct nageleefd tussen opdrachtgever (klant) en aannemer.
    Maar de tijden veranderen. Sommigen willen steeds meer en meer, en het was zogezegd mondeling afgesproken. Als er dan discussie is, heeft de één of de andere nooit een poot om op te staan.

    De periode toen ik de zaak voortzette, werd er niks gedaan zonder contract.
    Dit was gewoon een bestelbonnetje invullen, beide partijden ondertekenen. En nooit discussie over leveren, plaatsingdata enz... .

    Alléz ik bedoel maar, zet het kort op papier wat er verlangt wordt, of wat er moet geleverd worden enz... .

    Krisss
    www.kris-sinnaeve.be

    Comment


    • #32
      Re: Fotografie en koppelverkoop? Of mis ik iets

      Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
      Hi,
      Ook ik heb nooit begrepen waarom huwelijksfotografen die negatieven willen bijhouden.

      Wat doet zo een fotograaf met die negatieven nadat 1 of 2 bijbestellingen zijn geplaatst ? In een doos stoppen.

      Na 15-20 jaar: woont die fotograaf nog op hetzelfde adres, wonen die trouwers nog waar ze toen woorden : niet meer te achterhalen.

      Wat als die fotograaf gepensioneerd wordt, stopt , of zijn kinderen erven die dozen op zolder wat doen die er mee ? NIETS, -> containerpark.

      Ik vind dat het een business onderhandeling is: je zegt ik wil een shoot + de negatieven wat is de prijs ?

      Mijn huwelijksfotograaf zei : ja maar dan heb ik geen bijbestelling. Ik zeg hoeveel foto's verwacht jij van bijbestelling 1 en 2, en wat is de waarde daarvan ?

      Wel ik heb die 2 bijbestellingen bij hem gedaan, en vervolgens de negatieven gekregen. (Hasselblad, kleur, lang geleden)

      Niemand kon natuurlijk voorzien dat de scanner zou worden uitgevonden en dat die negatieven via digitale technieken nog een ander leven kunnen hebben.

      Dpaul.

      Er zijn fotografen die de originelen leveren, tegen een gigantische prijs.
      Niemand gaat na xxx jaar nog huwelijksfoto's bijbestellen, tenzij je alles kwijt bent door een brand of zo.

      Bij ons kunnen ze 6 maanden bestellen, via Oypo.nl, de foto's staan online, beveiligd met een wachtwoord. Me dunkt is 6 maand genoeg om te beslissen welke foto's je wil of niet (buiten het album dat je hebt natuurlijk)
      Ik hou ook niet de originele digitalen bij. Waarom zou ik? De foto's voor het album en de diashow hou ik max twee jaar bij, op een externe HD.

      Comment


      • #33
        Re: Fotografie en koppelverkoop? Of mis ik iets

        Iemand die 20 jaar in de grafische sector zit en geen respect kan opbrengen voor iemands intellectuele eigendom?! ... Da's wel meteen met zijn allereerste "bericht" den hoofdvogel afgeschoten als ge het mij vraagt!

        Een reportage voor 80 euro met acht 8x13 opnames op karton is een superaanbieding! Voor die prijs kan je de originele opnames niet "weggeven". Die man zal al heel efficiënt moeten werken om dit binnen het budget van 80 euro voor mekaar te krijgen!

        P.S. Van iemand die zegt dat hij ook zelfstandige is, begrijp ik dit nog het allerminst. Er komt héél wat meer bij kijken dan "op het knoppeke drukken".

        Comment


        • #34
          Re: Fotografie en koppelverkoop? Of mis ik iets

          Oorspronkelijk geplaatst door Carola Bekijk bericht
          Iemand die 20 jaar in de grafische sector zit en geen respect kan opbrengen voor iemands intellectuele eigendom?! ... Da's wel meteen met zijn allereerste "bericht" den hoofdvogel afgeschoten als ge het mij vraagt!

          Ik heb wel NOOIT gezegd dat ik geen respect opbreng voor iemands "intelectuele eigendom". Waar haal je het?? Ik zou het zelfs gedurfd noemen.

          P.S. Van iemand die zegt dat hij ook zelfstandige is, begrijp ik dit nog het allerminst. Er komt héél wat meer bij kijken dan "op het knoppeke drukken".
          De essentie van deze zaak blijft dat je "ONTERECHT" een lage prijs voorgeschoteld krijgt voor de opnames en achteraf de rest dubbel en dik betaalt.
          Zo werkt het NIET!!!!

          Nog 1 ding mbt "mijn eerste bericht": "Als je het niet eens bent met iemand anders, probeer hem dan door middel van een goede argumentatie te overtuigen en niet door middel van schelden of door je tegenstander belachelijk te maken of te kwetsen." zie forumregels

          Voor wat mij betreft, EINDE discussie, en bedankt aan diegenen die wel argumenteerden.

          Comment


          • #35
            Re: Fotografie en koppelverkoop? Of mis ik iets

            Oorspronkelijk geplaatst door EL-Nartos Bekijk bericht
            De essentie van deze zaak blijft dat je "ONTERECHT" een lage prijs voorgeschoteld krijgt voor de opnames en achteraf de rest dubbel en dik betaalt.
            Zo werkt het NIET!!!!

            Nog 1 ding mbt "mijn eerste bericht": "Als je het niet eens bent met iemand anders, probeer hem dan door middel van een goede argumentatie te overtuigen en niet door middel van schelden of door je tegenstander belachelijk te maken of te kwetsen." zie forumregels

            Voor wat mij betreft, EINDE discussie, en bedankt aan diegenen die wel argumenteerden.

            Wat schreef je ook weer in het aanvangsbericht? ... "Graag jullie ongezouten meningen"?

            Waar ik het op aan stuurde is dat je toch zelf wel moet beseffen dat je zo'n reportage niet voor die prijs (ook in jou eigen woorden "een lage prijs") kan maken én dan ook nog de originelen gratis kan weggeven!
            Verder al eens bij stil gestaan dat zijn "werk" niet ophoud bij de opname? Een professionele fotograaf besteed veel werk aan zijn profielen, kleurechtheid, contrast etc... Dus wanneer jij opmerkt "Deze zijn toch echt wel HEEL persoonlijk.", dan geef ik je gelijk ... maar dan wél van de fotograaf!
            Wie bewust en professioneel met zijn vak bezig is, kijkt wel uit dat een ander gaat rotzooien met zijn originelen. Het originele profiel is zorgvuldig afgestemd op één welbepaalde printer en/of papier. Hoe goed jou printer ook is, de kans op exact hetzelfde resultaat is klein. Los van het feit dat hij misschien al helemaal niet wil dat bepaalde foto's op canvas/glanzend/mat papier afgedrukt worden.
            Deze fotograaf kent zijn eigenwaarde, alle respect daarvoor! Daar is niets "ONTERECHT" aan, het is het recht van de maker/auteur, hij bepaalt de regels van het spel. Door dat recht te ontkennen, negeer je iemands intellectuele eigendom.

            Ik heb het zelf al meer dan eens meegemaakt dat men een loopje neemt met mijn "intellectuele eigendom" ... van zoiets kan ik héél lastig van worden!


            Verder zou ik het op prijs stellen dat je iemands reactie correct quote en niet jou woorden tussen de mijne zet.

            Comment


            • #36
              Re: Fotografie en koppelverkoop? Of mis ik iets

              Oorspronkelijk geplaatst door EL-Nartos Bekijk bericht
              Voor een nieuwjaarscadeau ging ik vandaag bij een fotograaf. "Ik had graag 2 cadeaubons voor een fotoreportage en ook graag de HIRES beelden op cd".
              NEEN, dat doe ik niet zegt de fotograaf...
              Wel, dan wéét je het toch . Als die nu niet wil (nogal logisch trouwens) is dat toch geen probleem. Zoek dan ergens anders een zot die dat wél doet voor 80€ .

              Comment


              • #37
                Re: Fotografie en koppelverkoop? Of mis ik iets

                -----
                Last edited by Larah&Bo; 20 september 2008, 00:40.

                Comment


                • #38
                  Re: Fotografie en koppelverkoop? Of mis ik iets

                  Oorspronkelijk geplaatst door Larah&Bo Bekijk bericht
                  Wat wil je nu in godsnaam nog meer? Gratis bijbestellingen?
                  Wel, ja: daar ging het uiteindelijk over..

                  Comment


                  • #39
                    Re: Fotografie en koppelverkoop? Of mis ik iets

                    Een muzikant verdient toch ook geen geld als hij enkel de plaat maakt, maar wel aan de verkoop van die plaat. En dit moet voor fotos ook zo zijn.
                    Negatieven op CD mogen wat mij betreft veel geld kosten hoor.

                    Comment

                    Working...
                    X