Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotografie en koppelverkoop? Of mis ik iets

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Fotografie en koppelverkoop? Of mis ik iets

    €80 for the shoot, then the photographer is "ripping people off" by actually selling the hi res prints??

    You say you are self-employed too, I bet you don't like it when people tell you what you can charge?

    But there again. There are people who do offer an €80 model experience, including 5xA4 size images. You just have to look a bit harder, but not too far.

    Comment


    • #17
      Re: Fotografie en koppelverkoop? Of mis ik iets

      Oorspronkelijk geplaatst door EL-Nartos Bekijk bericht
      analoog of digitaal, het blijft volgens mij ruiken naar koppelverkoop!
      Jij als zelfstandige zou beter moeten weten, huur een studio en maak zelf je opnamen, dan heb je alles in de hand. Met 20 jaar ervaring mag dit geen probleem zijn.

      Je kan ook een oproep doen via BD, misschoen zijn er wel BDers die je willen helpen !
      http://www.torekefoto.be

      Comment


      • #18
        Re: Fotografie en koppelverkoop? Of mis ik iets

        Oorspronkelijk geplaatst door trebs Bekijk bericht
        . There are people who do offer an €80 model experience, including 5xA4 size images. You just have to look a bit harder, but not too far.
        Very subtle trebs .
        Canon R | Leica Q
        EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
        Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
        [/COLOR]

        Comment


        • #19
          Re: Fotografie en koppelverkoop? Of mis ik iets

          Oorspronkelijk geplaatst door trebs Bekijk bericht
          There are people who do offer an €80 model experience, including 5xA4 size images. You just have to look a bit harder, but not too far.
          Klopt volledig, al krijg je ook daar voor die gigantisch hoge prijs, geen hi-res beelden mee op DVD.
          BD0808BE

          Comment


          • #20
            Re: Fotografie en koppelverkoop? Of mis ik iets

            Oorspronkelijk geplaatst door trebs Bekijk bericht
            There are people who do offer an €80 model experience, including 5xA4 size images. You just have to look a bit harder, but not too far.
            5xA4 size images? That's 3318,5 cm2, whereas the TS's photographer only offers 832 cm2 for the same price!
            Nevermind the HiRes - just move up to 5000 cm2, throw in a scanner and I'll take it!

            Comment


            • #21
              Re: Fotografie en koppelverkoop? Of mis ik iets

              Ik lever NOOIT de originele bestanden. Ik daar tijd en werk in steken en mijn klanten ze dan laten afdrukken in het Kruidvat zeker??
              Ik moet de eerste fotograaf nog ontmoeten die met plezier afscheid neemt van zijn originelen. Het is niet gebruikelijk

              Comment


              • #22
                Re: Fotografie en koppelverkoop? Of mis ik iets

                Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                Ooit in het analoge tijdvak de negatieven meegekregen?
                Ja hoor
                Groetjes Steco

                Comment


                • #23
                  Re: Fotografie en koppelverkoop? Of mis ik iets

                  Ik zou gewoon zelf de foto's maken, achtergrondje en een flitsset huren of eenmalig aankopen (heb je jaren plezier van) en dan kan je zoveel foto's maken als je wil, en heb je alle rechten ... en je hebt nog fun ook.

                  Ik vrees dat er veel fotografen zullen verdwijnen omdat iedereen tegenwoordig zijn eigen foto's begint te maken, voor de prijs van een degelijke fotoshoot heb je bijna een flitsset gekocht.

                  Het is niet dezelfde kwaliteit natuurlijk, een pro zal er zeker betere foto's van maken, maar is die topkwaliteit altijd nodig ?

                  Bvb : de schoolfotograaf die bij mijn kids komt vraagt ook redelijk veel geld (wat is veel natuurlijk als je al zijn tijd en werk telt ?) en het resultaat is beneden alle peil ... een Canon 20D met 18-55 kitlens en twee oude paraplu's met een achtergrondje ... dan stel ik mij toch vragen in hoeverre dit een pro is. (dit is natuurlijk een extreem voorbeeld ! De meeste pro's zijn wel degelijk pro's, maar je moet ze vinden hé). Zal dit jaar eens voorstellen dat ikzelf de schoolfoto's maak, kost minder en zal een stuk beter zijn.

                  Mark
                  Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                  Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                  Comment


                  • #24
                    Re: Fotografie en koppelverkoop? Of mis ik iets

                    Wanneer ze zeggen wat vraag je veel. Stel ik de vraag: komt u nu naar mij toe omdat ik een goede fotograaf bent of omdat u denkt: hij maakt die reportage wel voor een habbekrats. Kwaliteit en vakmanschap dient gewoon betaalt te worden. Als ik aan diezelfde tegelzetter of timmerman vraag iets aan mijn huis te doen krijg ik ook de volle rekening, maar van een fotograaf wordt verwacht dat hij tegen een fooi zijn werk doet. Niet dus!
                    En wat Marc betreft: wanneer je een ander zijn broodwinning niet gunt. Koop ook uw eigen zaag en betonmolen, broodoven en autobrug, dan heb je niemand meer nodig. Alleen vakmanschap en talent is niet te koop: dat bezit je.
                    Last edited by Binnenuit; 31 december 2007, 10:08.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Fotografie en koppelverkoop? Of mis ik iets

                      Oorspronkelijk geplaatst door EL-Nartos Bekijk bericht
                      Ja, tuurlijk, maar ik hoef HUN bijbestellingen niet, ik had graag de beelden op CD.

                      Ik begrijp het al....
                      Als jij in een restaurant gaat eten, dan stelt de chef enkele menu's voor aan diverse tarieven. Jij kiest dan een menu. Verwacht je dan ook dat de chef nadien de recepten van dat menu meegeeft zodat jij ze thuis x-aantal keren kan namaken..?

                      Ik begrijp die fotograaf volledig. Trouwens, het is voor hem ook een stimulans z'n best te doen. Hoe beter de foto's, hoe meer kans hij heeft op bijbestellingen, hoe groter de kans er een goede cent aan te verdienen. Ook voor de consument is dat goed, want hoe beter hij z'n best doet, des te tevreden hij zal zijn over de geleverde foto's.

                      En btw, 80 euro is peanuts als ik vergelijk met wat sommige fotografen vragen. 'k heb al prijzen mogen horen van 150 euro om 24 foto's te trekken. Vervolgens krijg je mini contactafdrukken mee waaruit je 5 foto's mag kiezen van 10 x 15 cm. Alle overige beelden/vergrotingen die je wil zijn bij te betalen.

                      Mvg,
                      Frederic

                      Mvg,
                      Frederic

                      Comment


                      • #26
                        Re: Fotografie en koppelverkoop? Of mis ik iets

                        Dat het de fotograaf zijn recht is om zo te handelen zal nu wel duidelijk zijn he... Maar bekijk het eens anders als je het er nu nog niet mee eens bent: de negatieven en digitale bestanden zijn halffabrikaten van de fotograaf. Ga je nu ook je verwondering uitspreken over het feit dat de bakker zijn beslag niet verkoopt zodat je het zelf kunt afbakken?

                        Comment


                        • #27
                          Re: Fotografie en koppelverkoop? Of mis ik iets

                          Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                          En wat Marc betreft: wanneer je een ander zijn broodwinning niet gunt. Koop ook uw eigen zaag en betonmolen, broodoven en autobrug, dan heb je niemand meer nodig. Alleen vakmanschap en talent is niet te koop: dat bezit je.
                          Ik gun iedereen zijn broodwinning, maar als ik het zelf beter kan waarom dan geld uitgeven aan iemand anders

                          Vakmanschap en talent betaal ik met plezier, een huwelijk zou ik bvb nooit fotograferen en overlaten aan een pro, ik zou niet met de verantwoordelijkheid kunnen leven als het foutloopt tijdens zo'n belangrijke dag.

                          Een echte portretfotograaf is zijn geld dubbel en dik waard, ik zou mij zelfs nog niet durven meten aan zo iemand, maar dat is een elite groepje volgens mij, eerder kunstenaars dan fotografen.

                          Ter info : ik heb al een zaag, betonmodel en dergelijke hoor, en ik heb eigenhandig een Cobra 428 replica in elkaar gestoken enkele jaren terug, dus die autobrug en het gereedschap heb ik ook

                          Mark
                          Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                          Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                          Comment


                          • #28
                            Re: Fotografie en koppelverkoop? Of mis ik iets

                            Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht

                            Bvb : de schoolfotograaf die bij mijn kids komt vraagt ook redelijk veel geld (wat is veel natuurlijk als je al zijn tijd en werk telt ?) en het resultaat is beneden alle peil ... een Canon 20D met 18-55 kitlens en twee oude paraplu's met een achtergrondje ... dan stel ik mij toch vragen in hoeverre dit een pro is. (dit is natuurlijk een extreem voorbeeld ! De meeste pro's zijn wel degelijk pro's, maar je moet ze vinden hé). Zal dit jaar eens voorstellen dat ikzelf de schoolfoto's maak, kost minder en zal een stuk beter zijn.

                            Mark
                            Dit moet je gewoon doen! Ik spreek me niet uit over het werk van die man/vrouw, aangezien ik het niet gezien heb, doch ...

                            - Van alle kids de foto's nemen
                            - Administratie bijhouden
                            - Foto's bewerken, in batch, maar toch ...
                            - Alle foto's afdrukken op groot, klein en pasfotoformaat
                            - Alle foto's afleveren aan de shool
                            - Weer administratie qua afgenomen foto's en eventuele bijbestellingen
                            - De niet gekochte, maar wél afgedrukte foto's terug nemen en tussen uwen boterham leggen.
                            - Factuur opmaken aan de school
                            - Minimaal drie maanden op je centen wachten

                            En uiteraard mag je de foto's alleen maar maken als :

                            - de school er voldoende aan overhoud
                            - je de laagste prijs hebt aangeboden

                            Ik zou zeggen " Go for it" en laat ons nadien weten hoe het is afgelopen .
                            BD0808BE

                            Comment


                            • #29
                              Re: Fotografie en koppelverkoop? Of mis ik iets

                              Oorspronkelijk geplaatst door Steco Bekijk bericht
                              ....eerst Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol
                              Ooit in het analoge tijdvak de negatieven meegekregen?dan steco ....Ja hoor

                              ME TOO.

                              Het heeft me in 2001 veel moeite gekost om een fotograaf te zoeken voor mijn huwelijk die de negatieven meeleverde. Achteraf weken bezig geweest om deze in te scannen.


                              Het is logisch dat je dan meer betaald voor de reportage.

                              Bij de meeste fotografen was het welliswaar idd njet, maar ik kon toch vrijwel overal bedingen dat ik de negatieven kreeg na 10, 20 of 30 jaar.

                              Alleszinds is hier geen sprake van koppelverkoop.

                              mvg, Geert

                              Comment


                              • #30
                                Re: Fotografie en koppelverkoop? Of mis ik iets

                                Hi,
                                Ook ik heb nooit begrepen waarom huwelijksfotografen die negatieven willen bijhouden.

                                Wat doet zo een fotograaf met die negatieven nadat 1 of 2 bijbestellingen zijn geplaatst ? In een doos stoppen.

                                Na 15-20 jaar: woont die fotograaf nog op hetzelfde adres, wonen die trouwers nog waar ze toen woorden : niet meer te achterhalen.

                                Wat als die fotograaf gepensioneerd wordt, stopt , of zijn kinderen erven die dozen op zolder wat doen die er mee ? NIETS, -> containerpark.

                                Ik vind dat het een business onderhandeling is: je zegt ik wil een shoot + de negatieven wat is de prijs ?

                                Mijn huwelijksfotograaf zei : ja maar dan heb ik geen bijbestelling. Ik zeg hoeveel foto's verwacht jij van bijbestelling 1 en 2, en wat is de waarde daarvan ?

                                Wel ik heb die 2 bijbestellingen bij hem gedaan, en vervolgens de negatieven gekregen. (Hasselblad, kleur, lang geleden)

                                Niemand kon natuurlijk voorzien dat de scanner zou worden uitgevonden en dat die negatieven via digitale technieken nog een ander leven kunnen hebben.

                                Dpaul.
                                DPaul - A.FIAP
                                D810, nikkors and other stuff

                                Comment

                                Working...
                                X