Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

HOF, mijn vragen en bedenkingen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: HOF, mijn vragen en bedenkingen

    Ik heb al dikwijls aan "échte" fotowedstrijden en -criteria deelgenomen, en geloof me,
    telkens wanneer je zelf niet bij de laureaten bent heeft de jury ongelijk.
    David Gyselaers | fotoclub Omni-Foto Diepenbeek

    Comment


    • #47
      Re: HOF, mijn vragen en bedenkingen

      Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
      anderzijds zie ik regelmatig foto's in het HOF komen van fotografen die helemaal niet deelnemen aan BD, die enkel een mooie foto posten en nooit comments geven op een ander... wat mij betreft nemen die niet deel... en verdienen geen plaats in het HOF
      Op die manier geef je zelf een andere doel aan de HOF dan waar ie werkelijk voor dient. De HOF is een bundeling van de -volgens de samenstellers- beste foto's gepost op BD de voorbije week.
      Als 'actief deelnemen aan het forum' ook een criterium wordt om er in te kunnen verschijnen, dan geef je met de HOF eigenlijk een totaal verkeerd beeld weer van wat er van kwaliteit gepost wordt op BD. Kortom, als je actief moet deelnemen, wat heeft het dan nog met 'de beste foto's' te maken...?

      En photoshop of niet... Nah, Max, jij shopt er zelf ook bijlange niet naast hé

      Mvg,
      Frederic

      Comment


      • #48
        Re: HOF, mijn vragen en bedenkingen

        Ik moet ook wel toegeven dat ik de laatste tijd meer de vraag stel of sommige foto's echt in de Hof moeten. Vroeger ik dat veel minder.
        Zo een Hof samenstellen zal inderdaad geen makkelijke klus zijn! Maar heb ook al vaker gelezen dat er gekeken wordt naar het aantal reacties bij een foto. Regelmatig kom ik platen tegen die gewoonweg fantastisch zijn maar waar haast niet op gereageerd wordt... Nuja smaken verschillen natuurlijk
        Wel ben ik van het gedacht dat iedere groep gelijk behandeld moet worden. Dwz van ieder onderdeel bv 2 foto's.
        Maar voor iedereen goed doen is haast onmogelijk helaas
        StijnDeGrauwe.be

        Comment


        • #49
          Re: HOF, mijn vragen en bedenkingen

          Heb dit forum leren kennen toen ik mijn eerste "echte fototoestel" had gekocht nu 6 maand geleden en op zoek was op het internet achter informatie. Weken heb ik hier meegevolgd, tot ik eindelijk ook eens durfde een foto te plaatsen, dat was in oktober.

          Een paar weken geleden stond ik voor het eerst in de HoF. En ik durf eerlijk te bekennen dat ik apetrots was op mezelf
          En wie die foto's voor de HoF selecteerde kon mij zeker op dat moment niks schelen
          Het zal misschien de enige keer zijn dat ik er in stond, maar mijn oefenen had zijn vruchten afgeworpen.

          De HoF is zeker voor beginners een stimulans (voor mij toch)
          Groetjes Hendrika

          Comment


          • #50
            Re: HOF, mijn vragen en bedenkingen

            Acht, de HOF is een mooi iets, dat eenkeuze van een aantal mensen is die zo goed mogelijk hun keuze maken uit het enorme aanbod aan foto's dat wekelijks op BD gepost wordt. En dat aantal is enorm, voor zover ik kan bepalen. Om daar tien foto's uit te kiezen is geen taak die ik zou willen hebben. Dat daarbij de verschillen in smaak naar boven komen, is niets meer dan normaal.
            Het zou wel eerlijk zijn wanneer per categorie één foto zou verschijnen, aangezien deze onderling moeilijk te vergelijken zijn. Persoonlijk zegt een foto van een vliegtuig me helemaal niets, en een landschap wel, of een schaatser vergeleken met een model dat mooi op de foto is gezet. Daarom zou per categorie een foto passend genoemd kunnen worden.

            Met de posting van mijn laatste sneeuwfoto's, en de vele reacties daarop, alsmede de posting die ik deed van Corvus Corax met de weinige reacties daarop, kom ik voor mezelf tot de slotsom dat positieve reacties mij meer waarde geven dan een plaat in de HOF. Voor heel even voelde ik, met het verschijnen van hèt boek, enige dwang tot het maken van een foto die ik HOF waardig zou zijn. Maar ik heb me inmiddels dat waanbeeld van me afgezet, omdat ik tot het besef kwam dat dit weinig of niets zegt over de foto zelf, daar meer over de keuze van het HOF team.

            En deze keuze van HOF team mag dan gekleurd zijn door, wellicht onbewuste, voorkeuren, het is een keuze die gerespecteerd moet worden. Maak anders voor jezelf wekelijks een keuze van de mooiste als je het er niet mee eens bent.
            meer over mijn fotografie is te vinden op
            http://www.nandoonline.com

            Comment


            • #51
              Re: HOF, mijn vragen en bedenkingen

              Aan ons allen,

              Laten we niet te hard van stapel lopen door sommige reacties en interpretaties op het HOF, waarbij ik toch wel enkele puntjes van criteria wil nuanceren; namelijk de volgende:

              - Bekende of trouwe BDers worden helemaal niet perse naar voren getrokken in het HOF. Heb daarvoor zelf het bewijs in het HOF verkregen met mijn allereerste inzending (zie HOF week 48). Geen PS-foto, maar wel een compositorisch goed voorbereidde foto.

              - Laat ons niet vergeten dat er tot heden geen normen, noch regels, noch wetten bestaan om foto's te beoordelen, wel richtlijnen. (reeds jurycursussen gevolgd, snap je..) Daarmee wil ik maar zeggen dat de selecties meestal subjectief in een beoordeling worden gerangeerd, en waarbij sommigen onder ons inderdaad een andere mening zullen staven.

              - Tip 1: Bekijk en beoordeel een foto zoals hij is, en niet wat je denkt dat er is. (ge-PSd, ge-morfd, ge-elfed,..) Wel zal er in de toekomst een onderscheid gemaakt worden tussen foto's en art-foto's (beter: art-pictures).

              - Tip 2: Na herhaaldelijk zien van een foto, en als deze dan steeds beter wordt en blijft boeien en appreciëren, wel dan pas kunnen we spreken van een goede en waardige foto.

              Geniet dus elke dag van wat je te zien krijgt, want anderen zien het dus niet,
              Kris (Luckkris)

              Last edited by luckkris; 26 december 2007, 21:19.

              Comment


              • #52
                Re: HOF, mijn vragen en bedenkingen

                MadMax zijn standpunt is heel goed te begrijpen.

                Daarom :
                'k Spreek wel voor mezelf....... niet voor de andere HoF medewerkers.

                Als medewerker nomineer ik ook foto's. "Mijn" foto's worden, samen met de vele door andere genomineerde foto's,
                door één vaste medewerker (waar ik veel respect voor heb) of gedumpt of geselecteerd.
                Het gebeurt ook dat een collega medewerker me er op wijst dat een foto die ik persoonlijk "super" vind een aantal HoF onwaardige gebreken heeft.
                (Dat kan gebeuren als bvb het onderwerp me zo hard aanspreekt dat ik andere dingen uit het oog verlies... [Zie mooie dame hieronder...] )

                A) Mijn criteria om te nomineren zijn eerst en vooral subjectief. Want :
                -Waarom zou ik een foto nomineren waar ik niets voor voel?
                -Hoe kan ik een foto nomineren waar ik geen feeling voor heb ?
                -Als een foto me geen "klik" geeft , hoe kan ik er toe komen om er "iets" in te zien.
                -Vanuit het "portretten en modellen" standpunt gezien probeer ik vanuit mijn heel persoonlijk standpunt ( 'k ben maar één van de medewerkers)
                me bvb. niet te laten verleiden door een foto van een heel mooie vrouw omdat die vrouw zo mooi (lees sexy...) is maar door de foto.
                Een mooie foto van een "lelijke" vrouw zal ik dus ook nomineren, als de foto het waard is. Begrijp wel dat ik, als man, dan toch nog eens naar die heel mooie vrouw ga kijken. En dan maakt ze nog een kans.......
                @MAdMAx : zelf ben ik niet zo sterk in portretfotografie.... 'k heb het dus wel lastig met die foto's en die mooie vrouwen...

                B) Een andere van mijn criteria is de kwaliteit. Maar ook dat is, gedeeltelijk, subjectief. Want:
                -Ultieme scherpte is voor mij niet HET belangrijkste. (Herhaling : 'k Spreek wel voor mezelf want andere HoF medewerkers zien het anders....)
                -Een goede compo vindt ik dan wel belangrijk. Maar compo is ook zoiets waar je kan over discussiëren : moet het volgens het boekje of mag het ook anders, lees creatiever ?
                Compo beoordelen heeft dus ook imho een subjectief gehalte.

                C) Een ander punt van aandacht zijn het aantal reply's. Het aantal reply's is GEEN criterium. Maar als ik al de topics afschuim weet ik dat de foto's met veel reply's "wel iets moeten hebben".
                Soms hebben ze veel reply's om andere dan fotografische redenen, soms zijn het echt wel mooie foto's. Het aantal replys trekt dan wel de aandacht....

                D) Wat ik niet doe is : eerst naar de naam van de fotograaf kijken. Het is de foto die telt.
                'k WIl geen mensen "voortrekken" , 'k wil ook geen mensen "uitsluiten". 'k Doe dit in eer en geweten.

                E) Een kleine bekentenis : Sommige onderdelen van showcase spreken me sterker aan dan anderen. Z/W en Transport bvb zal ik nooit overslaan.
                En dit is niet om te foto's te nomineren hoor... gewoon efkens naar de foto's op BD kijken die ik graag zie...
                Neem me dat niet kwalijk a.u.b. Ik heb recht op mijn eigen voorkeuren.
                Gelukkig zijn er meerdere medewerkers met verschillende voorkeuren.


                F) Foto's mooi vinden zal tot het einde der tijden altijd iets heel persoonlijk zijn. Of het nu je eigen foto's zijn of die van iemand anders.
                Daarom zijn we ook met meerdere medewerkers om te nomineren, dan zijn er verschillende "smaken" aanwezig.

                En zoals hierboven al vermeld : Elke keer als er nieuwe foto's in het HoF staan is het voor mij ook een verrassing.


                Groetjes
                Skitch
                " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                Comment


                • #53
                  Re: HOF, mijn vragen en bedenkingen

                  Een puntensysteem of andere stemmogelijkheden vind ik persoonlijk niet zo'n goed idee.
                  Als je naar de discussies kijkt op zoom.nl over de 'foto van de dag' en het fansysteem dan begrijp je wat ik bedoel.

                  De HoF is iets waar ik iedere week weer naar uitkijk.
                  Vooral omdat ik daar vaak foto's tegenkom die ik over het hoofd heb gezien of omdat er een bepaalde foto instaat uit een forumonderdeel dat ik (te) weinig bezoek. Zo krijg ik deze toch nog te zien.

                  Ik zou niet graag de vrouw/man zijn die de selectie moet maken.
                  Ik zou er nooit uitgeraken...

                  Gewoon mooie foto's blijven maken, mooi werk blijven posten, BD bezoeken, een tasje koffie er bij...en genieten
                  Mvg Tim

                  Comment


                  • #54
                    Re: HOF, mijn vragen en bedenkingen

                    Het kan een indruk zijn of toeval maar precies hangt het, zoals zoals ook op andere plaatsen, een beetje af van wie ze post. Daarom niet slecht bedoeld hé.
                    Soms gaan prachtige foto's in het niets verloren en zie je in de plaats hiervan een foto van een bekender lid tevoorschijn komen in de HOF.
                    In de beoordelingen merk ik hetzelfde, sommigen krijgen bijna altijd een super-beoordeling ook al is de foto minder goed ... anderen die een prachtig exemplaar weten te posten krijgen nauwelijks een reactie.
                    Vermoedelijk is niets zo bedoeld en is het alleen maar een indruk maar dan wel eentje die vaak terugkomt.
                    Misschien kijkt de ene al sneller uit naar de foto's van een bepaald iemand en werd niet alles van de anderen bekeken waardoor een mooie kans verloren ging, wie zal het weten.
                    PS Ik spreek niet over foto's van mezelf, ik post trouwens nauwelijks nog foto's.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #55
                      Re: HOF, mijn vragen en bedenkingen

                      Misschien nog een kleine toevoeging op de hele discusssie :

                      Wil ik ooit eens in de Hof ? --> Ja absoluut !!! Meer zelfs het is een betrachting... Over die betrachting hoeft niemand kinderachtig te doen, want die geldt voor menigeen van ons...

                      Tot nog toe lukt het niet en ik begrijp, wanneer ik de Hof zie, waarom : ik leer er uit en probeer volgende keer beter (dat is toch het hele idee ?).

                      Vind ik het super belangrijk ? Nee, het is en blijft een subjectieve beoordeling en dus ben ik niet beledigd als het niet lukt.

                      Maar ik denk wel dat als je honderd razend knappe foto's post dat je er zeker één keer bij bent... dus daar ligt de (mijn persoonlijke) lat.

                      Worden habitués soms voorgetrokken ? Absoluut (ook weer een kat een kat durven noemen) !!!! Soms worden ze geselecteerd met, in hun eigen portfolio, minderwaaridg werk. Maar opnieuw, het is allemaal subjectief....

                      Dus.... zolang de Hof een uitdaging is voor eenieder om beter te worden : geen sittepik aan veranderen !!!!!

                      greetz
                      Dirk
                      Groeten Dirk
                      Website : http://www.gakrid.be

                      Comment


                      • #56
                        Re: HOF, mijn vragen en bedenkingen

                        Madmax,
                        Je hebt wel een bewonderenswaardige neus voor het vinden van "Hot Topics"
                        En nee, ik ga hier niet weer zo'n epistel schrijven als in je andere topic over "reacties", want mijn mening over het belang van HOF heb ik daar reeds verwoord en het is reeds 02:15 en mijne wekker loopt af om 05:00... auwtch
                        Uit de reacties (ik heb ze allemaal gelezen) blijkt wel duidelijk dat, en je haalde het in je openingsrede zelf reeds aan, de meesten (zoniet iedereen) hier wel degelijk belang aan hecht. Een motivering neerschrijven waarom je niet of niet meer geinteresseerd bent in een plaatsje in de HOF is per deffinitie ook belang stellen in...
                        Ik ben toch wel blij dat je dit topic hebt gestart, want door de reactie van enkele betrokkenen bij het tot stand komen van de keuzes, heb ik (en ik denk ook vele anderen) een antwoord gekregen op de vraag omtrent het "hoe-wie-wat-waarom..." die ik toch ook wel een beetje had
                        Genoeg geschreven, ik ga slapen (enfin toch nog een paar uurtjes). Beste wensen en veel fotoplezier in 2008 voor iedereen.
                        Mvg
                        http://www.filipmineur.be/

                        Comment


                        • #57
                          Re: HOF, mijn vragen en bedenkingen

                          Over de selectieprocedure van de HOF is hier al menig woordje getypt op BD. En om de zoveel tijd herbegint het weer een beetje.
                          Ik ben er van overtuigd dat door de verschillende personen die nomineren er ook verschillende soorten en smaken aan foto's in de laatste selectieronde komen. Dat uiteindelijk één persoon de definitieve selectie doet kan voor discussie vatbaar zijn al zou ik zeker niet in z'n schoenen willen staan. Ik ben er tevens van overtuigd dat elke selectie in eer en geweten gebeurt. Een puntensysteem via alle leden zie ik echt niet zitten, favoritisme zal hoogtij vieren.
                          Het belang van de HOF zal door het BOF alleen maar toegenomen zijn voor enkelen (of velen) onder ons. Geef toe, het streelt toch altijd de ijdelheid om erin te komen.
                          Voor mij mag het gerust blijven zoals het is, het is telkens weer een persoonlijke uitdaging om een plaatsje te veroveren.
                          SITE: http://www.xraypictures.be
                          FOTOBLOG: http://xraypictures.wordpress.com

                          Comment


                          • #58
                            Re: HOF, mijn vragen en bedenkingen

                            @Xander: Goed he

                            @Skitch: Thanks voor de uiteenzetting. Komt goed over.

                            @De rest: Thanks voor de input en de nette manier waarop gediscussieerd wordt
                            Groetjes, Jörgen
                            www.beautyshoot.nl

                            Comment


                            • #59
                              Re: HOF, mijn vragen en bedenkingen

                              Amaai, Brandend heet topic zo te zien.

                              Oorspronkelijk geplaatst door lut Bekijk bericht
                              Het aantal replies kan ook in verhouding tot de deelname in dat forum bekeken worden. Het numerieke is niet doorslaggevend.
                              Verder nomineer ik ook niet de persoon maar wel de foto.
                              Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                              ...
                              C) Een ander punt van aandacht zijn het aantal reply's. Het aantal reply's is GEEN criterium. Maar als ik al de topics afschuim weet ik dat de foto's met veel reply's "wel iets moeten hebben".
                              Soms hebben ze veel reply's om andere dan fotografische redenen, soms zijn het echt wel mooie foto's. Het aantal replys trekt dan wel de aandacht....
                              Dat aantal reply's hoe zie je dat?
                              Hoe minder reply's op een foto hoe beter de foto of net andersom?
                              Mijn ondervinding op het forum is toch wel dat een goede foto in de "verkeerde" categorie veel minder reactie's krijgt als moest hij ergens anders staan.
                              En nog een vaststelling heel dikwijls krijgen minder goede foto's heel veel reactie's omdat negatieve commentaren veel gemakkelijker kunnen gegeven worden als een opbouwende en gefundeerde positieve commentaar.

                              Iemand die zegt dat de reactie's niet belangrijk zijn en dat een plaatsje in de hof onbelangrijk is, die geloof ik toch niet helemaal want niemand plaatst hier een foto in de hoop dat hij niet bekeken wordt.

                              Allez, nu ben ik hier eigenlijk met het zelfde negativisme bezig maar bekijk het zo: ik ben een trouwe kijker van de hof, en begrijp best dat de keuze niet altijd even gemakkelijk is. Dus ik heb er zeker respect voor dat er mensen zijn die deze ondankbare en moeilijke taak iedere week opnieuw belangenloos willen doen.

                              't Is natuurlijk zo dat ieder systeem van nomineren/stemmen voor en nadelen heeft. En goed doen voor iedereen kan toch nooit.
                              Vriendelijke groeten,Raf

                              www.rafvandenbogaert.be

                              Comment


                              • #60
                                Re: HOF, mijn vragen en bedenkingen

                                Even mezelf quoten:
                                Oorspronkelijk geplaatst door lut Bekijk bericht
                                Het aantal replies kan ook in verhouding tot de deelname in dat forum bekeken worden. Het numerieke is niet doorslaggevend.
                                Verder nomineer ik ook niet de persoon maar wel de foto.
                                Staar je niet blind op die woordjes 'aantal replies'.
                                Als ik een foto met veel reacties nomineer, dan heb ik heus al die reacties ook gelezen. Het numerieke aantal replies is niet belangrijk, wel het aantal dat overtuigend wijst op een mooie foto, door het publiek gewaardeerd.

                                Misschien kunnen we bij deze ook nog eens een oproep doen, om op een spontane manier je waardering, of je hulp, in een comment neer te schrijven. Dat wordt ook door een grote meerderheid gewaardeerd. Zo sluit deze topic weer aan bij die andere van MadMax.
                                Bij elk forumbezoek enkele commentaren neerschrijven, neemt toch ook niet zoveel tijd in beslag.

                                Comment

                                Working...
                                X