Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Freelance fotograaf

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Freelance fotograaf

    Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
    Tegenwoordig is iedereen fotograaf overal zie je wel iemand met een dslr rondlopen, met de duurste lenzen erop, vraag me af hoe sommige mensen dit allemaal betalen, en dan alleen voor hun hobby ?

    Mark

    Hoe velen dit betalen, wat had je gedacht van werken
    BD0497BE : Nikon body + glas
    www.RudyVerrijt.info

    Comment


    • #17
      Re: Freelance fotograaf

      Oorspronkelijk geplaatst door Huggy Bekijk bericht
      tja...lees het KB ne keer na hè
      Welk KB? Volgens mij is er absoluut nog geen sprake van een KB. Er is enkel een kaderwet, maar dat wil voor het overige niet veel zeggen. Een gelijkardige wet is er voor het rijbewijs met punten, daar is echter -ook- nooit een uitvoeringsbesluit van gekomen.

      Sommige mensen hopen er op, maar dat is nog iets heel anders. (Misschien het aantal fotografen beperken tot één per gemeente, waarom niet?)

      mvg

      Alain

      Comment


      • #18
        Re: Freelance fotograaf

        Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
        Hoe velen dit betalen, wat had je gedacht van werken
        Dan heb ik toch het verkeerde beroep gekozen, ik werk zo'n 16u per dag, 6 dagen per week, en toch hou ik geen duizenden Euro's per maand over

        Mark
        Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
        Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

        Comment


        • #19
          Re: Freelance fotograaf

          Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
          Dan heb ik toch het verkeerde beroep gekozen, ik werk zo'n 16u per dag, 6 dagen per week, en toch hou ik geen duizenden Euro's per maand over

          Mark
          Ik was nog iets vergeten: en sparen
          BD0497BE : Nikon body + glas
          www.RudyVerrijt.info

          Comment


          • #20
            Re: Freelance fotograaf

            Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
            Ik was nog iets vergeten: en sparen
            Da's den truuk, daarom lukt het mij niet
            Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
            Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

            Comment


            • #21
              Re: Freelance fotograaf

              Oorspronkelijk geplaatst door Photophil (De) Bekijk bericht
              Als freelance fotograaf dien je het volgende te doen:
              1) BTW-nummer aanvragen
              2) aangesloten zijn bij een sociale kas

              Omdat je "handelt" moet je wel een btw-nummer hebben, maar moet je, als beginnende zelfstandige in bijberoep, nog geen btw aanrekenen, als je inkomsten onder een bepaald bedrag blijven. Je wordt dan beschouwd als een kleine onderneming die van de vrijstellingsregeling geniet. Aangezien je dus geen driemaandelijkse btw-aangifte moet doen, heb je een eenvoudige boekhouding en kan je dus besparen op een boekhouder. Als je geen btw aanrekent, kan je ook geen btw aftrekken. Wel kan je het volledige bedrag (inclusief btw) van je onkosten inbrengen, maar overdrijf niet. Als je maar weining facturen kan voorleggen, maar wel al je reizen, fotomateriaal, computer, deel van je telefoon- en internetrekening, deel van je wagenonkosten, e.d. inbrengt, zal men dit moeilijk accepteren en het terecht beschouwen als een hobby waar je geld wilt uit slaan, in plaats van het serieus opbouwen van een bijberoep. Anderzijds is het heel normaal dat je de eerste jaren met verlies werkt. Hou er rekening mee dat je op een bepaald moment wel méér zal moeten verdienen dan wat je uitgeeft .

              Een kleine opmerking:
              Heb je geen btw-nummer en ben je niet aangesloten bij een sociale kas .... dan werk je in het "zwart". Veel mensen denken verkeerdelijk dat ze niets moeten aanvragen (btw-nummer, sociale kas) als hun inkomsten onder een bepaald bedrag blijven. Dat is inderdaad zo voor EENMALIGE verkopen. Onder "eenmalige verkoop" verstaat men bvb je oude wagen tweedehands verkopen of je koelkast te koop aanbieden op ebay, e.d. Opdrachten uitvoeren als freelance fotograaf, beeldmateriaal verkopen via beeldbanken, en dergelijke, is echter "handel drijven" en dus moet je daarvoor in orde zijn met bovenstaande.

              Groetjes,
              Philippe

              www.arterra.be
              Bedankt voor de info man
              Wat zijn de kosten hieraan verbonden??




              Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
              Dan heb ik toch het verkeerde beroep gekozen, ik werk zo'n 16u per dag, 6 dagen per week, en toch hou ik geen duizenden Euro's per maand over

              Mark
              Wie spaart er nu duizenden euros PER MAAND ???
              Ik denk ook niet da iedereen elke maand duur fotomateriaal koopt,niet?


              Glenn
              Mijn site...
              vandaelefotografie.be
              * BD0916BE *

              Comment


              • #22
                Re: Freelance fotograaf

                Wat het opstarten betreft ...ga eens naar een erkend "ondernemingsloket" (instelling die alle startende zelfstandigen begeleidt), de info op zich is daar pre-sales (lees kosteloos) en die mensen zitten echt aan de bron, die kunnen terugvallen op een hele juridische dienst. Er zijn er genoeg hoor (grootste is Acerta maar zowat alle hr-dienstengroepen hebben er één)

                Wat duur fotomateriaal betreft....sparen is inderdaad de boodschap. Bij mij in de familie weten ze al jaaaaaaren dat ik geen cadeautjes nodig heb voor kerst, nieuwjaar, verjaardag, valentijn en noem maar op....er komt altijd iets bij in de foto-spaarpot en dat levert na vele jaren eindelijk een heel goeie witte lens op. Je hoeft geen grootverdiener te zijn maar wel gefocused en gemotiveerd....dat helpt.

                Groeten,
                Geert

                Comment


                • #23
                  Re: Freelance fotograaf

                  Oorspronkelijk geplaatst door Mordred Bekijk bericht
                  Bedankt voor de info man
                  Wat zijn de kosten hieraan verbonden??
                  Je kan langsgaan bij Unizo en die regelen alles voor jou, uiteraard tegen betaling, ofwel stap je zelf naar de btw om je nummer aan te vragen wat kosteloos is. Daarna stap je naar een sociale kas waar je je laat inschrijven. Enfin, jaaaaaren geleden kon je alles op eigen houtje doen. Nu ben je misschien wel verplicht je in te schrijven via een ondernemingsloket.
                  Per kwartaal betaal je een minimumbijdrage (ik denk rond de 60 €) gedurende de eerste 3 jaar. Pas dan zal men je werkelijke bijdrage berekenen op je inkomsten van 3 jaar terug. Pas daarmee op, want als je ondertussen goed verdiend hebt, en al die tijd maar het minimum betaalde, zal je het nog verschuldigde bedrag in één keer moeten ophoesten wat hoog kan oplopen, en in bepaalde gevallen zelfs tot een faillissement kan leiden. Laat daarom na je eerste belastingsaangifte reeds een raming maken van wat je normaal zou betalen aan sociale bijdragen en betaal liever iets teveel dan te weinig. Bij de herrekening (van je inkomsten van 3 jaar geleden) trek je dan geld terug (van wat je teveel betaald hebt aan driemaandelijks bijdragen), wat een aangenamere verrassing is . De effectieve driemaandelijkse bijdragen en andere informatie vind je o.a. op www.svmb.be

                  Philippe
                  Last edited by Photophil (De); 25 december 2007, 18:17.
                  beeldbank www.arterra.be
                  persoonlijke site www.wildeyes.be
                  Before You Attempt To Beat The Odds. Be Sure You Could Survive The Odds Beating You.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Freelance fotograaf

                    Als je vanaf de start een document ondertekent dat je beneden het plafond blijft betaal je geen bijdragen aan een sociaal verzekeringskas. Je moet wel aangesloten zijn bij die kas maar dat kost niets.

                    Inschrijven in het KBO kost 71 euro.

                    Als je 3 bruiloften per jaar hebt, is dat onvoldoende om boekhoudtechnisch je appartuur aan 100% af te schrijven.
                    [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

                    Comment

                    Working...
                    X