Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ruis op hoge iso-waarden

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Ruis op hoge iso-waarden

Oorspronkelijk geplaatst door dendro Bekijk bericht
    Aan de andere kant is er gewoon een prestigewedstrijd aan de gang tussen Canon en Nikon. Ik hoop dat mensen hierdoor niet gaan denken dat een camera met weinig ruis op hoge iso-waarden ook automatisch beter is, want dat hoeft helemaal niet zo te zijn. De algehele beeldkwaliteit kan best slechter zijn. Daarom, iets verder kijken dan ruis op hoge iso-waarden...
    Of je meedoet in die prestige wedstrijd is volledig jouw zaak... Er zijn uiteraard mensen die op de ruis hun keuze maken en overstappen van de ene naar de andere fabrikant. Andere mensen leven er mee, en blijven bij het merk waar ze al jaren bij zijn, omdat ze al een grote glasbak verzameld hebben.

Trouwens, een camera die een zeer aanvaardbare beeldkwaliteit heeft op iso3200 zal zeker uitblinken in lagere iso waarden, en bijgevolg ook in algemene beeldkwaliteit. Trouwens, de beeldkwaliteit zal mede bepaald worden door het gebruikte objectief, en in de tweede plaats door het gedrag van de sensor bij hogere iso waarden. Jouw conclusie spreek ik dus volledig tegen, want die is te algemeen. Ik heb nood aan hogere iso waarden.

In elk geval ben ik uitermate tevreden met de 5D en de prestaties bij iso3200. Sinds ik 2 weken terug in disneyland vertoefde heb ik er 's avonds zonder statief rondgelopen en alles uit de hand op iso1600 en nog meer op iso3200 gefotografeerd (een waar plezier). Ik geef je meteen ook mee dat ik persoonlijk nog het minste geef om ruis, je zal me trouwens ook nooit ruis zien verwijderen uit beelden.

In de rubriek architectuur heb ik een reeksje rond de nautilus geplaatst, 3 opnames, en allen op iso3200 en maximale f-opening.

Comment

Dendro,
      ik dacht dat eerst ook: een 50 mm 1:4 en hopla, ikke naar mijn eerste concertshoot.
      Band komt op 't podium, ikke door mijn zoeker kijken, oei, ik zie niet veel, wat ver af. Ik hijs me terug op't podium en kniel voor de zanger om netjes te kadreren en binnen de 15 seconden lig ik buiten... ****, die buitenlandse artiesten toch!

Dus maar een 20-200 2:8 aangeschaft, en ja hoor, al veel beter! Blijft het toch wel frusterend als je dan backstage je foto's getrokken met Nikon D200, iso 800 vergelijkt met je collega met een Canon, bijv 5D en ISO 1600.
      Dat begin je toch even na te denken.

Maar voor de rest vind ik ruis niet altijd een probleem, in tegendeel zelfs. En wat moest bijvoorbeeld een Anton Corbijn zijn zonder ruis/korrel??? :-)
      www.YourConcertShots.com

Comment

[QUOTE=yowan-kenobi;1662611]
        Trouwens, een camera die een zeer aanvaardbare beeldkwaliteit heeft op iso3200 zal zeker uitblinken in lagere iso waarden, en bijgevolg ook in algemene beeldkwaliteit. Trouwens, de beeldkwaliteit zal mede bepaald worden door het gebruikte objectief, en in de tweede plaats door het gedrag van de sensor bij hogere iso waarden. Jouw conclusie spreek ik dus volledig tegen, want die is te algemeen. Ik heb nood aan hogere iso waarden.
        [\quote]

Tja ik spreek jou waarschijnlijk ook volledig tegen als ik je zeg dat ik het onzin vind dat wanneer een sensor goed presteert bij hoge iso's (weinig ruis) dan ook beter presteert bij lage iso's tov andere camera's en ook in algemene beeldkwaliteit. Dit zijn namelijk dingen die compleet los staan van elkaar. Een camera met weinig ruis op hoge iso's heeft nog niet per definitie betere beeldkwaliteit op lage iso's om nog maar niet te spreken van de kleurweergave, etc.
        We zijn het dus totaal oneens, wat overigens geen enkel probleem is, want zoveel mensen zoveel meningen.
        Nikon D50+Nikkor AF-D 24-85mm f/2.8-4.0 IF+Nikkor AF-D 50mm F1.8

Comment

[QUOTE=dendro;1663402]
          Oorspronkelijk geplaatst door yowan-kenobi Bekijk bericht
          [\quote]

Tja ik spreek jou waarschijnlijk ook volledig tegen als ik je zeg dat ik het onzin vind dat wanneer een sensor goed presteert bij hoge iso's (weinig ruis) dan ook beter presteert bij lage iso's tov andere camera's en ook in algemene beeldkwaliteit. Dit zijn namelijk dingen die compleet los staan van elkaar. Een camera met weinig ruis op hoge iso's heeft nog niet per definitie betere beeldkwaliteit op lage iso's om nog maar niet te spreken van de kleurweergave, etc.
          We zijn het dus totaal oneens, wat overigens geen enkel probleem is, want zoveel mensen zoveel meningen.
          ha ja ? leg dat dan electronisch maar eens uit .. ik ben benieuwd ..

Comment

Working...
          X