Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Knap staaltje natuurfotografie !

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Knap staaltje natuurfotografie !

Oorspronkelijk geplaatst door dyafani Bekijk bericht
    Een dergelijke geënsceneerde docu bestaat wellicht wel, maar een tijd
    geleden heb ik er toch een gezien met een dergelijke orca en een
    levende zeehond ( leeuw ). Wrede beelden hoe die orca speelde
    met het dier, dat vluchtte in alle richtingen maar toch geen schijn van kans
    maakte om te overleven.
    Oh, maar het gebeurt in het echt ook. Echter voor het maken van een reportage als deze was het nodig om een soort "gecontroleerde" situatie te creëeren waarbij ze klaar stonden met de vinger op de ontspanknop.
    En of het wrede beelden zijn valt te betwisten. Survival of the fittest. Er zijn andere beelden met de mens in de hoofdrol die ik wreder vind - maar dat is een ander verhaal
    meer over mijn fotografie is te vinden op
    http://www.nandoonline.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hellcat Bekijk bericht
      Van relativeren gesproken...
      Als je zo elke (natuur)foto die hier het forum passeert gaat beoordelen dan ga je hier volgens mij rap weg zijn...
      Ik heb nog nooit iemand van zuid afrika zien terugkomen met zulke beelden om eerlijk te zijn.
      (en zeg niet dat het komt omdat hij er woont; wie van ons heeft hier al verbluffende beelden van een ree laten zien. Terwijl dat dat beest ook bij iedereen in de achtertuin leeft)
      Gewoon mijn mening hé
      -> Ik vind het dus knap

Ik heb nooit gezegd dat de beelden niet mooi zijn (lees aandachtig mijn post aub) - ik vind ze enkel niet zo uitzonderlijk als men mag veronderstellen.
      Gezien de man woonachtig is nabij False Bay beschikt hij over veel meer praktische informatie (waar exact en wanneer) en heeft hij wellicht de nodige contacten met vissers om op het juiste moment op zee te gaan. Eenmaal op zee zal het voor een goede natuurfotograaf (en we hebben er hier op BD heel veel ) waarschijnlijk niet zo moeilijk zijn om vergelijkbare beelden te maken.
      De vergelijking met een ree vind ik oneerlijk: van een ree kan je nimmer dergelijke actiefoto's zoals bij een roofdier maken.
      Ik daag de fotograaf van de haai uit om in onze contreien eens een spectaculaire serie te komen maken.

Voor een occasioneel toerist is dit scenario dus uiterst moeilijk - in de paar weken waarover hij beschikt zou hij al immens veel geluk moeten hebben om bij aankomst direct prijs te hebben. (Ik was vorig jaar in False Bay, het weer was er bereslecht).

Bovendien stel ik vast dat onze eigen natuurfotografen op dat vlak het uitstekend doen. Ze kunnen dan in onze regio wel niet zo'n spectaculaire beelden maken, maar ze zijn wel creatief genoeg om andere juweeltjes op Showcase te tonen. Waarvan akte.
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
        Ik heb nooit gezegd dat de beelden niet mooi zijn (lees aandachtig mijn post aub) - ik vind ze enkel niet zo uitzonderlijk als men mag veronderstellen.
        Gezien de man woonachtig is nabij False Bay beschikt hij over veel meer praktische informatie (waar exact en wanneer) en heeft hij wellicht de nodige contacten met vissers om op het juiste moment op zee te gaan. Eenmaal op zee zal het voor een goede natuurfotograaf (en we hebben er hier op BD heel veel ) waarschijnlijk niet zo moeilijk zijn om vergelijkbare beelden te maken.
        Waar slaat dit nu eigenlijk op?
        Die beelden zijn mooi, spectaculair, redelijk uniek (wie niet akkoord is mag er direct bij vertellen waar er gelijkaardige even geslaagde foto's te vinden zijn) en dus ook uitzonderlijk. Neen, ze zijn niet technisch perfect, dat was al eerder vermeld.
        Als je op dezelfde plaats, met hetzelfde materiaal staat, dan moet je eigenlijk al geen hoogstaand natuurfotograaf zijn om gelijkaardige beelden te schieten. Maar je moet er staan hé, je moet het weten, je moet de inspanning doen, je moet de kennis en ervaring hebben, ... En als je de eerste bent die dit doet, dan ben je uitzonderlijk.
        Tegenwoordig zijn er piwi's die op één bepaalde dag in het jaar op een specifieke plaats foto's van een bepaalde berg staan te nemen omdat x decenia geleden Ansel Adams op diezelfde dag die bepaalde foto heeft genomen. Inderdaad, iedereen kan dat, zo'n Ansel Adams foto nemen. Niets uitzonderlijk aan.

Comment

heb de hele tot standkoming van dit gebeuren op TV gezien, ze zijn dagen bezig geweest om deze beelden te schieten hoor en dan valt het resultaat me bar tegen.
          dit hadden de meeste BDers onder de geboden omstandigheden beter gedaan, uitgaande van de getoonde werken hier op BD.
          de reportage was trouwens wel prachtig.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Working...
          X