Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat zouden jullie doen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Wat zouden jullie doen?

    Geschreven woorden komen vaak harder aan dan bedoeld. Ik denk niet dat Bouk het verkeerde bedoelde.

    Maar goed, ooit moet je lid worden en je eerste post schrijven natuurlijk. En het maakt normaal niet echt uit wat daarvoor de hoofdreden is denk ik.

    Aan Noa: Ik zou zelf toch ook met die man praten en op een vriendelijk manier proberen te achterhalen waarom hij dat doet. Maar dat is niet eenvoudig want als je boos wordt (zelfs al heb je reden) dan wordt het misschien alleen erger. bij sommige mensen help zelfs dreigen met verdere stappen ook averechts.

    Soms is negeren de beste oplossing. Wacht misschien nog even af maar als het blijft duren moet je toch eens praten met die man.

    Ik heb al vaker de foto's genomen terwijl een ander een video maakt. Meestal worden we gewoon vrienden tijdens dat werk omdat we elkaar respecteren en proberen uit de weg te lopen. De videoman wilt geen fotograaf in zijn beeld en omgekeerd.
    Last edited by FotoDirk; 26 november 2007, 19:01.
    Tot sluitertijd, Dirk

    Comment


    • #17
      Re: Wat zouden jullie doen?

      OK, hier dan wat verduidelijking.

      De klant contacteert ons voor een huwelijksreportage. Mijn man had de dag tevoren een ander huwelijk, dus werd afgesproken dat ik dan een fotoreportage zou doen. Wat de klant verder doet is zijn zaak, of nonkel Jos komt filmen of dat ze een ander inhuren. Ik was niet op de hoogte dat er een andere pro zou komen, is ook niet nodig. Ik ben ingespeeld op het werken met een videograaf en loop dus niet in de weg. Ik heb mijn manier van werken en hij de zijne en hij hoeft mij dus niet te vertellen waar ik ga staan. Wat hij deed in het gemeentehuis "ALLE fotografen staan links, je MOET daar gaan staan"
      Ik had in dat gemeentehuis al andere reportages gedaan en ik sta waar ik wil, bovendien loop ik rond, in tegenstelling tot een videograaf die vaak op statief werkt en statischer is.
      Het is mijn schoonvader die ook videograaf is die deze man tegenkwam en toen kwam door het gesprek B te weten dat ik de schoondochter ben en begon zijn kwaadsprekerij. Dat wij de business naar de *** helpen (omdat wij nu eenmaal geen waanzinnige bedragen vragen) en dat ik dus te oud was om reportages te maken (waar slaat dat in godsnaam op??) en dat de klant dus heel ontevreden was over mijn foto's. En tja, dan gaat een belletje rinkelen dat het puur jaloezie of whatever is omdat de klant de foto's nog niet hééft!!
      Het is toch triest dat iemand zich verlaagt tot zoiets. De vraag is natuurlijk, gaat hij verder gaan met ons zwart te maken?

      Comment


      • #18
        Re: Wat zouden jullie doen?

        Ok Noa,

        Je geeft nu wat meer informatie, die videograaf en klant zitten met iets.

        Nu van mijn kant: al die jaren dat ik videograaf, nu doe ik het niet meer
        (te oud voor nachtwerk) was heb ik samen met de fotograaf aan tafel gezeten en hebben we het scenario van de dag besproken:

        wie gaat waar staan
        heb ik lampen geplatst, en waar.
        wat zijn jou invalshoeken en welke zijn de mijne,
        zodat me op mekaar afgestemd zijn, en dan kan er nog wel iets fout lopen
        maar hier komen dan tenminste geen discussies van.

        Als je zo kunt werken met de drie partijen samen bespaar je, je veel tijd en
        ellende.

        Comment


        • #19
          Re: Wat zouden jullie doen?

          Toch vind ik het ook een vreemde opener; zelfstandig beroepsfotograaf zit met een zakelijk probleem en gooit het dan maar te grabbel op een forum van Digitale fotografie.
          Ik vind dat dergelijke geschillen hier niet thuishoren. Hoogstens in ChitChat.

          In dat perspectief vond ik de opmerking van Bouk misschien wel wat cru, maar terecht.
          Minder glas dan vroeger, maar beter.

          Comment


          • #20
            Re: Wat zouden jullie doen?

            De adviezen van iiyama volg ik in de praktijk ook steeds. Als ik foto's moet maken en er zal een videograaf aanwezig zijn, dan neem ik daar vooraf contact mee op. Meestal is dat een professionele, maar ontspannen en zelfs gezellige babbel die ervoor moet zorgen dat het de dag zelf gesmeerd loopt.

            Volgens mij had een beetje voorbereidend werk daarin ook kunnen helpen. Maar bon, dat zijn vijgen na Pasen.

            In dit geval zou ik me niet meteen in het defensief laten duwen. Om te beginnen kan je volgens mij juridisch niet veel beginnen en de kans dat het escaleert is groot. Voor je gemoedsrust zou ik gewoon een open evaluatiegesprek houden met de videograaf (eventueel samen met de klant). De problemen die hij had, kan hij dan rechtstreeks naar jou ventileren en je kan er je voordeel mee doen. Bovendien zal het hem en jou een stuk kunnen opluchten. Blijft de wrevel nadien toch nog groot, dan ga je gewoon verder met jouw zaak en hij met de zijne.

            Pas als het zonneklaar is dat hij jou door het slijk haalt en daar bewijsbaar inkomensverlies mee gepaard gaat, kan je misschien wat beginnen. Maar daar lijkt het me allemaal wat vroeg voor.

            ...

            Ik vind het eigenlijk een beetje vreemd dat mensen niet vaker het gesprek met elkaar opzoeken om problemen uit te klaren. Toch lijkt me dat de kortste weg naar een goeie oplossing.
            Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

            Comment


            • #21
              Re: Wat zouden jullie doen?

              Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
              Toch vind ik het ook een vreemde opener; zelfstandig beroepsfotograaf zit met een zakelijk probleem en gooit het dan maar te grabbel op een forum van Digitale fotografie.
              Ik vind dat dergelijke geschillen hier niet thuishoren. Hoogstens in ChitChat.

              In dat perspectief vond ik de opmerking van Bouk misschien wel wat cru, maar terecht.

              Gewoon omdat ik hier meningen kan horen, ik vraag geen juridisch advies he, gewoon de mening van buitenstaanders. Toch niks fout aan?

              Comment


              • #22
                Re: Wat zouden jullie doen?

                Noa,

                ik heb een tweetal jaren terug net hetzelfde meegemaakt.

                wat bleek na enige tijd ??? dat mijn foto's véél beter waren dan "zijn" videoreportage. Je hoort natuurlijk niet graag roddels, maar uiteindelijk zetten die roddels zichzelf om in reklame voor u !
                ( alez, als uw foto's goed zijn tenminste )

                dus mijn advies : laat hem zelf in zijn sopje gaarkokken
                groetjes, Bobke
                ________________________

                Comment

                Working...
                X