Graag jullie mening over volgende situatie :
Verleden weekend ging ik bij GSL een bestelling afhalen die ik via hun webshop had besteld. De bestelling bestond o.a. uit een flitskop en statief.
Bij thuiskomst heb ik de flitskop onmiddellijk getest, en deze bleek helaas niet correct te functioneren. Ik heb onmiddellijk telefonisch contact genomen met GSL om te vragen of ik de defecte flitskop kon omruilen voor een nieuwe. De dag nadien had ik mij echter bedacht en verkoos liever om de flitskop en het statief terug te brengen en deze te ruilen voor een volledige flitsset met 2 flitskoppen (uiteraard mist het betalen van een extra oplage voor het prijsverschil)
Het was geen probleem om de defecte flitskop om te ruilen, maar tot mijn verbazing kreeg ik van de zaakvoerder echter te horen dat hij het staief enkel wou terugnemen indien deze ongeopend was (na wat aandringen wou hij het statief ook overnemen indien de verpakking wel geopend, doch in onberispelijke staat was).
Nu was mijn vraag, heeft hij het recht om te eisen dat de verpakking ongeopend is... Ik meende namelijk dat een consument bij aankoop op afstand (dus o.a. via internet) altijd 7 werkdagen bedenktijd kreeg en dat hij binnen deze bedenktijd (verzakingsrecht?) de aankoop ongedaan kon maken zonder enige verantwoording te moeten afleggen. Het lijkt mij dus onlogisch en onredelijk dat men de goederen ongeopend moet terugbezorgen daar de bedenktijd juist in het leven geroepen is om het toestel gedurende deze 7 dagen te kunnen evalueren. Graag jullie advies/ervaring.
Verleden weekend ging ik bij GSL een bestelling afhalen die ik via hun webshop had besteld. De bestelling bestond o.a. uit een flitskop en statief.
Bij thuiskomst heb ik de flitskop onmiddellijk getest, en deze bleek helaas niet correct te functioneren. Ik heb onmiddellijk telefonisch contact genomen met GSL om te vragen of ik de defecte flitskop kon omruilen voor een nieuwe. De dag nadien had ik mij echter bedacht en verkoos liever om de flitskop en het statief terug te brengen en deze te ruilen voor een volledige flitsset met 2 flitskoppen (uiteraard mist het betalen van een extra oplage voor het prijsverschil)
Het was geen probleem om de defecte flitskop om te ruilen, maar tot mijn verbazing kreeg ik van de zaakvoerder echter te horen dat hij het staief enkel wou terugnemen indien deze ongeopend was (na wat aandringen wou hij het statief ook overnemen indien de verpakking wel geopend, doch in onberispelijke staat was).
Nu was mijn vraag, heeft hij het recht om te eisen dat de verpakking ongeopend is... Ik meende namelijk dat een consument bij aankoop op afstand (dus o.a. via internet) altijd 7 werkdagen bedenktijd kreeg en dat hij binnen deze bedenktijd (verzakingsrecht?) de aankoop ongedaan kon maken zonder enige verantwoording te moeten afleggen. Het lijkt mij dus onlogisch en onredelijk dat men de goederen ongeopend moet terugbezorgen daar de bedenktijd juist in het leven geroepen is om het toestel gedurende deze 7 dagen te kunnen evalueren. Graag jullie advies/ervaring.
Comment