Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

een Dell voor fotobewerking? DOE HET NIET!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: een Dell voor fotobewerking? DOE HET NIET!

    Ik heb die pagina ook eens ingeladen en moet zeggen dat mijn Eizo die test verteert met "flying colors" .
    BD0808BE

    Comment


    • #32
      Re: een Dell voor fotobewerking? DOE HET NIET!

      Ik heb die twee bestanden ook eens bekeken, ik zie geen banding.
      Ben ik nu blind.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #33
        Re: een Dell voor fotobewerking? DOE HET NIET!

        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Ik heb die twee bestanden ook eens bekeken, ik zie geen banding.
        Ben ik nu blind.
        Niet als je zou vertellen op welke monitor je die gradients hebt bekeken?
        Nikon D50

        Comment


        • #34
          Re: een Dell voor fotobewerking? DOE HET NIET!

          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Ik heb die twee bestanden ook eens bekeken, ik zie geen banding.
          Ben ik nu blind.
          Was ook mijn gedacht
          To make your dreams come true, wake up

          Comment


          • #35
            Re: een Dell voor fotobewerking? DOE HET NIET!

            Ik heb net die Dell even naast mijn Eizo gezien.

            We hebben de Dell opnieuw gecalibreerd met een Eye-One en ingesteld op de zelfde kleurtemperatuur, helderheid en gamma als de Eizo.

            Het verschil is verbluffend tegen de Eizo. Op de Eizo is er niets te merken van banding terwijl het op de Dell niet aan te zien is.

            Ook kwa kleurbereik zat er een enorm verschil tussen de 92% aRGB op de Dell en de 96% aRGB van de Eizo. Ik heb er mijn bedenkingen bij dat die monitor effectief 92% haalt of anders is de kleurruimte van de Eizo groter dan 96%.

            Nu begrijp ik waarom de Eizo zoveel centen moet kosten.
            BD0808BE

            Comment


            • #36
              Re: een Dell voor fotobewerking? DOE HET NIET!

              Een foto zou handig zijn...
              En kan je aan de uitgebreide instellingen van de Dell of heb je geen Dell pc?

              Download eens deze software en zet eens de PDF online met het calibratieresultaat...
              Last edited by Wim; 16 november 2007, 12:32. Reden: link
              Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

              Comment


              • #37
                Re: een Dell voor fotobewerking? DOE HET NIET!

                Oorspronkelijk geplaatst door Jochen_Christiaens Bekijk bericht
                Niet als je zou vertellen op welke monitor je die gradients hebt bekeken?
                Dus afhankelijk van welke monitor dat ik heb ga jij me zeggen of ik goed zie of niet?
                Me dunkt dat als ik die bandings niet zie dat dit voldoende moet zijn om tevreden te zijn over mijn scherm.
                Ik kan me zo voorstellen dat als ik zeg dat ik met een goedkoop scherm werk en geen bandings zie er een paar mensen zullen reageren dat dit onmogelijk is en ik niet goed zie.
                Daarentegen moest ik vermelden dat ik een duur scherm heb, dan zouden er een paar geïnteresseerd zijn om dit te zien en er ook zo eentje te kopen.
                Rare selectiecriteria.

                Zeg eerder eens met welke videokaart jullie die bekijken.
                Last edited by VerSeg; 16 november 2007, 13:02.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #38
                  Re: een Dell voor fotobewerking? DOE HET NIET!

                  [Flauwe modus] Daarom werk ik dus nog steeds met een CRT (en dat zal zo nog wel effe blijven [/Flauwe modus]
                  My S3 was so slow I went to the hospital to take new baby pictures, the buffer cleared just in time for her wedding pictures.

                  Comment


                  • #39
                    Re: een Dell voor fotobewerking? DOE HET NIET!

                    Oorspronkelijk geplaatst door Wim Bekijk bericht
                    Een foto zou handig zijn...
                    En kan je aan de uitgebreide instellingen van de Dell of heb je geen Dell pc?

                    Download eens deze software en zet eens de PDF online met het calibratieresultaat...

                    Hoi Wim,

                    Die jongens zijn al weg ondertussen. Ik zal straks die soft even downloaden en die even op mijn Eizo laten draaien.
                    BD0808BE

                    Comment


                    • #40
                      Re: een Dell voor fotobewerking? DOE HET NIET!

                      Bij Dell heb je een aantal modi voor scherm optimalisatie. Bij de 2407WFP voor m'n neus is dat "Desktop mode", "Multimedia mode" en "Gaming mode".

                      De banding wordt veroorzaakt door een probleem met de beeldoptimalisatie chip van Faroudja in die schermen. In revisie A04 (en vermoedelijk vroeger) heeft Dell in Desktop mode chip bijna volledig uitgeschakeld, en de andere modes niet.

                      Wees er dus zeker van dat je in Desktop mode werkt met een recent scherm (en dat is zowel bij DVI als bij VGA)

                      Bij mij is de banding niet volledig onbestaande, maar toch bijna nihil.

                      Mijn volgende scherm zal echter toch een Eizo 24" (of groter ) zijn om de oude Eizo L768 te vervoegen.


                      Ik merk toch dat die "oude" L768 zoveel nuances vloeiend weergeeft, terwijl de Dell misschien toch ietsjes minder nauwkeurig is op dat vlak. Langs de andere kant is dat soms wel een nadeel, op die Eizo zie je zoveel detail en als je afgedrukte foto's van een fotolabo krijgt weet je dan wat je verloren bent...

                      Comment


                      • #41
                        Re: een Dell voor fotobewerking? DOE HET NIET!

                        We zijn net terug van bij Wim en konijnenberg. We konden geen vergelijkende test tussen een Eizo en de Dell 2407WFP-HC maken bij konijnenberg omdat 1. de resoluties stonden totaal verkeerd en alle schermen met verschillende resoluties werden op een enkele pc aangesloten 2. de schermen waren toch niet gekalibreerd en men had geen tijd om dit even voor ons te doen.

                        Bij Wim daarentegen hebben we ons volledig kunnen laten gaan. Waarvoor onze dank.

                        Uit wat ik gezien heb blijkt idd dat de 2407WFP-HC een serieuze steek laat vallen op vlak van banding. Op de Eizo was er NIKS van banding te zien, helemaal NIKS!
                        De kleuren zijn nog een stuk beter op de Eizo, maar ik zou ook niet durven zeggen dat de Dell slechte kleuren heeft. De kleuren van de Dell vind ik persoonlijk zeer goed, maar uiteraard is de Eizo nog een stukje beter. Dit is ook logisch als je weet dat de Eizo ongeveer 40 tot 50% duurder is.
                        De backlight bleeding is veel uniformer bij de Eizo, maar pikzwart is hij niet. Ik denk niet dat je een TFT scherm zal vinden die in het donker zo zwart is als de kwamer. Dit kan ook niet omdat er nog steeds licht achterin het scherm zal branden.

                        Algemeen besluit:
                        Voor mij is de Dell wel een mooie monitor voor mensen die geen 2000euro aan een scherm willen of kunnen geven. Het enige nog altijd grote probleem is de banding. Ik snap ook niet dat mensen durven beweren dat die weg zou zijn terwijl we bij drie Dell schermen er nog steeds last van hebben. Op een uitzondering na kan de banding minimaal zijn, maar volledig weg? ...



                        Grtzzz
                        Nikon D50

                        Comment


                        • #42
                          Re: een Dell voor fotobewerking? DOE HET NIET!

                          Voor dat we spreken van schermen aan 2000€ ... zijn er die voor die prijs een zero dead/hot pixel garantie hebben?
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #43
                            Re: een Dell voor fotobewerking? DOE HET NIET!

                            @ Wim

                            Onder de devices staat geen Eye One Pro.
                            Kan ik die ergens downloaden ?

                            Mvg,

                            Wim
                            BD0808BE

                            Comment


                            • #44
                              Re: een Dell voor fotobewerking? DOE HET NIET!

                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Voor dat we spreken van schermen aan 2000€ ... zijn er die voor die prijs een zero dead/hot pixel garantie hebben?
                              Wim zei dat Eizo dat heeft, maar ik weet niet meer of hij dat als extra optie had genomen. Hij zal wel eens komen piepen hier en het dan zelf vertellen.
                              Nikon D50

                              Comment


                              • #45
                                Re: een Dell voor fotobewerking? DOE HET NIET!

                                Er is me de vraag gesteld om eens een paar foto's te nemen van de banding op mijn scherm. Het is echter niet zo eenvoudig om de banding en nog meer de verschillen tussende instellingen te demonstreren. Ik ga het zeker nog proberen en dan hier posten, maar het zal me wel even tijd kosten om de juiste voorbeelden te verzamelen

                                Wat ik me echter nu wel herinner is een bepaalde optie in het service menu (scherm uitzetten, menu en +toets tegelijk ingedrukt houden, scherm inschakelen, en de knoppen loslaten als het scherm is opgestart, dan kan je met de -toets het service menu activeren en dat blijft zo tot je het scherm even power cycled).

                                In dat menu staat een optie "Acc." Die optie heeft ook iets te zien met die beeld optimalisatie. Die optie staat bij mij op off. Als ik die optie aanzet, en ik schakel van het ene venster naar het venster met de gradienten, dan zie ik, in gaming mode weliswaar, panel in verschillende iteraties die gradient naar een stabiel beeld brengen. Het is raar om zien. Acc off, en hopakee, geen last daarvan.

                                Comment

                                Working...
                                X