Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wetgeving fotografie - portretfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Wetgeving fotografie - portretfotografie

    Dit was waarschijnlijk een geval van belaging door fotografen :
    BBC, News, BBC News, news online, world, uk, international, foreign, british, online, service


    Zie eens tot wat het kan leiden...

    (De foto's werden nooit gepubliceerd)
    Last edited by Jokke; 10 november 2007, 14:22.
    BD2465BE - Nikon D70 + D300 + D800 + 14 2.8, 18-70, 20-35 2.8, 35-70 2.8, 80-200 2.8, 28-300VR + SB400 + Metz 58 AF-2 // Lumix LX100

    Comment


    • #17
      Re: Wetgeving fotografie - portretfotografie

      Oorspronkelijk geplaatst door Jokke Bekijk bericht
      Dit was waarschijnlijk een geval van belaging door fotografen :
      BBC, News, BBC News, news online, world, uk, international, foreign, british, online, service


      Zie eens tot wat het kan leiden...

      (De foto's werden nooit gepubliceerd)
      Wat heeft dat nu te maken met het fotograferen van een truck in beweging terwijl de fotograaf hier op de openbare weg stilstond
      Mvg Tim

      Comment


      • #18
        Re: Wetgeving fotografie - portretfotografie

        Oorspronkelijk geplaatst door Ticor Bekijk bericht
        Wat heeft dat nu te maken met het fotograferen van een truck in beweging terwijl de fotograaf hier op de openbare weg stilstond
        TS vraagt info ivm de wetgeving voor fotograferen van mensen -> "portretfotografie"
        BD2465BE - Nikon D70 + D300 + D800 + 14 2.8, 18-70, 20-35 2.8, 35-70 2.8, 80-200 2.8, 28-300VR + SB400 + Metz 58 AF-2 // Lumix LX100

        Comment


        • #19
          Re: Wetgeving fotografie - portretfotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door antoinette Bekijk bericht
          Als je aangeboden hebt de foto's te wissen heb je in mijn ogen niks verkeerds gedaan. Geen idee waarom deze man zo agressief reageerde maar je zou er bijna wat van gaan denken (staat misschien gesignaleerd of zo?) Ik hoop dat je in elk geval je schade vergoed krijgt.
          maar er zijn progjes om die gewiste opnamen toch weer terug te halen.
          misschien wist die truckmeneer dat wel.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #20
            Re: Wetgeving fotografie - portretfotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door Patrick79 Bekijk bericht
            Maar ik lees dat de flikken erbij zijn geweest (want En het geval "atomium" begrijp ik ok niet, want als je dat vanaf de openbare weg kan fotograferen doe je toch niks verkeerd ??
            Op het atomium geldt auteursrecht en foto's kunnen dus niet gepubliceerd worden tot 70 jaar na overlijden van de ontwerper van het atomium.
            In principe geldt dit eigenlijk voor alle gebouwen. Als je dus een foto maakt met een gebouw als 'hoofdonderwerp' en je publiceert die foto, dan geldt er eigenlijk auteursrecht op de creatie van dat gebouw, dus auteursrecht voor de architect.

            Natuurlijk gaat er niet zomaar een rechter aan je deur staan als je een gebouw fotografeert en publiceert, maar voor deze gebouwen let je toch best op:

            -Het Atomium
            -Berlaymont
            -De NAVO-gebouwen
            -Het Europees Parlement
            -Alle gebouwen van Victor Horta (inclusief het Centraal station in Brussel)
            -De Eiffeltoren (enkel verboden om ’s nachts te fotograferen, de verlichting is namelijk beschermd)
            Al doende leert men...

            Flickr

            Comment


            • #21
              Re: Wetgeving fotografie - portretfotografie

              Weer wat bijgeleerd!

              Nooit gedacht dat zo'n dingen niet mochten.
              http://frederikherregods.be

              Comment


              • #22
                Re: Wetgeving fotografie - portretfotografie

                Sorry mensen dat ik hier zomaar kom binnenvallen, maar ik heb hierover eigenlijk ook enkele vragen, niet direkt over portretfotografie maar toch.
                Hoe weet je nu eigenlijk wat mag of niet mag?
                Het Atomium, de verlichting van de Eifeltoren enz. dat mag niet op het forum.
                Maar als je nu foto's genomen hebt in het buitenland van gebouwen, standbeelden eventueel toevallig mensen erbij en noem maar op, hoe weet je dan zeker of het hier mag geplaatst worden? Bestaat daar info over? Of moet alles eerst opgezocht worden?
                Nog enkele voorbeelden: Je neemt een foto (zeg maar op het strand) daar staan nu toevallig mensen op die je niet kent, mag je deze foto posten of niet? Je ziet een mooie oprit met op het einde een huis of kasteel, foto nemen mag denk ik maar mag dat ook hier geplaatst worden zonder toestemming van de eigenaar?
                En dan misschien nog een dom voorbeeld: Je hebt thuis een miniatuur van het Atomium zet het op een plaatje en post het op dit forum, mag dat?

                Veel vragen hé, maar ne mens zou toch wel 2 keer nadenken voor hij iets post.

                Hopelijk wordt het voor mij een beetje duidelijk.

                Groetjes Hendrika
                Groetjes Hendrika

                Comment


                • #23
                  Re: Wetgeving fotografie - portretfotografie

                  het makkelijkste zou zijn, gewoon plaatsen, tot er gevraagd wordt om het van het net te verwijderen.
                  of er moet al van te voren bekend zijndat plaatsen zonder toestemming niet mag, zoals bv bepaalde gebouwen.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #24
                    Re: Wetgeving fotografie - portretfotografie

                    Hoi hendrika

                    Wil je van al deze begrippen een beetje uitleg en begrip ,zou je mss even naar de site van sofam eens kunnen gaan kijken ,daar is een 72 bldz sterke uiteenzetting van wat mag en niet mag ,en natuurlijk ook over portretrecht .
                    als je wilt zal ik je de link doorsturen ,maar is zo te vinden ,hoor via google .
                    er zij nog andere beheersmaatschappijen ,ik WIL HIER GEEN RECLAME MAKEN HOOR ,alleen iemand verder helpen .

                    Groetjes

                    Ardesign

                    Oorspronkelijk geplaatst door hendrika Bekijk bericht
                    Sorry mensen dat ik hier zomaar kom binnenvallen, maar ik heb hierover eigenlijk ook enkele vragen, niet direkt over portretfotografie maar toch.
                    Hoe weet je nu eigenlijk wat mag of niet mag?
                    Het Atomium, de verlichting van de Eifeltoren enz. dat mag niet op het forum.
                    Maar als je nu foto's genomen hebt in het buitenland van gebouwen, standbeelden eventueel toevallig mensen erbij en noem maar op, hoe weet je dan zeker of het hier mag geplaatst worden? Bestaat daar info over? Of moet alles eerst opgezocht worden?
                    Nog enkele voorbeelden: Je neemt een foto (zeg maar op het strand) daar staan nu toevallig mensen op die je niet kent, mag je deze foto posten of niet? Je ziet een mooie oprit met op het einde een huis of kasteel, foto nemen mag denk ik maar mag dat ook hier geplaatst worden zonder toestemming van de eigenaar?
                    En dan misschien nog een dom voorbeeld: Je hebt thuis een miniatuur van het Atomium zet het op een plaatje en post het op dit forum, mag dat?

                    Veel vragen hé, maar ne mens zou toch wel 2 keer nadenken voor hij iets post.

                    Hopelijk wordt het voor mij een beetje duidelijk.

                    Groetjes Hendrika
                    Nikon D90 en Nikon D200 met flasch en natuurlijk paar lenskens en veel te zware rugzak .

                    Comment


                    • #25
                      Re: Wetgeving fotografie - portretfotografie

                      Bedankt!
                      Ik ga zeker een kijkje nemen!
                      72 blz. 'k ga er al een tijdje zoet mee zijn.

                      Groetjes Hendrika
                      Groetjes Hendrika

                      Comment

                      Working...
                      X