Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Op pad met zaag en sloophamer ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Originally posted by asmeets
    Klein vraagje in de rand: Hoe heb je zulke warme, donkere tinten bekomen? Ik heb namelijk vaak het probleem dat mijn foto's ofwel zeer helder zijn ofwel vrij donker waarbij de kleuren dan ook "flets" lijken. Heb je dit in PS bijgewerkt?
    Met zeer heldere foto's is het vaak zo dat je - door overbelichting dus - details kwijtraakt, en die zijn niet meer terug te halen. Daarom probeer ik zo veel mogelijk overbelichting te vermijden. Iets onderbelichte shots zijn relatief makkelijk te bewerken zodat bepaalde - te donkere - details terug zichtbaar worden. Wat ik bijvoorbeeld heel vaak doe bij mijn foto's is de middentonen en eventueel ook de schaduwen een stukje ophalen (helderder maken), en vervolgens het contrast verhogen.

    Wat de kleur en tonaliteit betreft: foto's die bij niet al te moeilijk buitenlicht gemaakt zijn, die hoef ik qua kleur niet bij te werken aangezien de automatische witbalans het daar goed doet. Dit is natuurlijk voor een groot stuk van je toestel afhankelijk. Flitsfoto's van mensen corrigeer ik het vaakst qua kleur omdat een kleine verschuiving onmiddellijk in de huidtinten opvalt.

    Voor deze specifieke foto was het vrij makkelijk: gewoon een kleine contrastaanpassing. De Fuji doet het qua kleurweergave namelijk zeer goed.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #32
      Yep, zo is dat van die doka. Toch die fotos van de link, ik moet zeggen dat de gecombineerde wel de sterkste is. Op het randje vind ik, er wordt geen propaganda bedreven in dit geval. Maar je zal de World-press foto er maar mee winnen...

      Originally posted by reza
      Vroeger veranderde je heel wat in de doka. Met doorlatenschermeren, wazig maken en zo nog wat dingen er bij. Maar nu omdat de digitale fotografie opkomt gebruikt men fotobewerkingsprogramma's om een beter resultaat te verkrijgen. Wat voor heen gedaan werd in de doka.
      Of dit goed is? het kan goed zijn, maar het kan ook tegen je werken. Zie deze link
      http://www.latimes.com/news/custom/showcase/la-ednote_blurb.blurb
      Groeten,
      Ronald
      http://fotografie.jouwweb.nl/

      Comment


      • #33
        Ik neem de foto sowieso, met imperfecties en al.

        Ik zal wel eerst proberen het meest optimale standpunt uit te zoeken, en zoveel mogelijk storende elementen uit de weg te gaan, maar dit betekent dan soms een minder geslaagd standpunt, dus dat is meestal enkele keren schieten.

        De storende elementen werk ik meestal zelfs niet weg. Een foto is een opname van een bepaald beeld op een bepaald moment. Ik zie het ook niet als het "scheppen van een werkelijkheid", het is eerder een vastleggen van een werkelijkheid en dan moet je onder ogen durven zien dat die werkelijkheid niet altijd is zoals je zou willen. Het hangt gewoon van foto tot foto af, er is geen algemene regel. Maar ik zou eerder de foto wel maken dan er achteraf spijt van te hebben. Vooral bij vakanties is dat niet zo makkelijk te herstellen.
        ToM.___ //Fuji s602.
        www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
        It goes to 11 you know? 1 louder.

        Comment


        • #34
          Originally posted by reza
          Vroeger veranderde je heel wat in de doka.
          Ja daar heb je gelijk in, ik haalde ook soms ook wel eens trukje uit om een foto mooier c.q beter te krijgen.
          Maar hier staan mooie toppers van toen

          http://www.newseum.org/berlinwall/commissar_vanishes/vanishes.htm
          "Photos capture a moment in time. But the full story is always lost"
          Member of Han Fan Clan
          Visit my http://www.hanvogel.web-log.nl

          Comment


          • #35
            Het enige wat ik doe aan "bewerken" is crop-resize- en eventueel sharpen en stofdeeltjes weghalen.

            Er is toch niets mooier dan een foto te maken van een onderwerp en/of object op een manier die zo natuurgetrouw mogelijk is.
            Denk eens na over simpele dingen die de meeste mensen in PS aanpassen, dit kan ook al op het moment dat de foto gemaakt wordt.
            Achtergrond "blurren" speel eens wat met je diafragma, we zijn digitaal bezig een 10 tal fotootjes van het onderwerp en/of object met verschillende sluitertijden, stop over-onder, diafragma, witbalance, kortom gebruik de mogelijkheden van de camera.

            Natuurlijk besef ik ook dat niet alle camera's en gebruikers deze mogelijkheden in zich hebben en dan is PS een handige "tool"
            Voor de één is het ook "makkelijker" dan voor de ander kijk maar naar het gebruik van verschillende lenzen.
            Een portretje schieten met 50mm of met een 135mm is een groot verschil.

            Er zitten inderdaad kunstenaars bij hoor met het gebruik van een bewerkingsprogramma, petje af voor deze mensen.

            Maar goed er werd hier gevraagd hoe een ieder het liefst zijn foto maakt en ik persoonlijk ga met de digitale cam in feite het zelfde om als met mijn "oude" Canon A1, ik gebruik ook nog steeds dezelfde denkwijze als toendertijd, zelfs met zw/w fotografie, de digi gaat op zw/w en ik gebruik zelfs af en toe nog een rood en/of een blauw filter. ( ik zou het geeneens kunnen in een bewerkingsprogramma ) probeer het wel hoor maar helaas resultaat is meestal negatief

            Kortom een ieder van ons probeert de ultieme plaat te schieten en daar gaat het om in onze geliefde hobby, en hoe je tot in ieders ogen dit doel bereikt maakt niet uit vind ik.
            Laten we ervan genieten, elke dag weer.
            En hoe en/of wat voor bewerkingen of trucs er zijn uitgehaald met de foto's die er elke dag geplaatst worden maakt voor de foto opzich niets uit, het gaat om de emotie wat de foto teweeg brengt.
            a picture is just a moment of life, enjoy each of them

            Comment


            • #36
              Prachtig Han, zijn inderdaad toppers

              Comment

              Working...
              X