Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER! Deze stadswandeling is inmiddels VOLGEBOEKT!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Een watermerk kan ook duiden op een onzichtbare "digitale handtekening" die toegevoegd wordt aan je foto waarmee je kan aantonen dat jij die handtekening geplaatst hebt, om je auteursrechten te beschermen.
Ik werk met photoshop, en ik denk dat het gaat over een onzichtbare handtekening.
Voor zover ik weet heeft elke vorm van "onzichtbare" handtekening weinig zin. Die zijn er zo uit te halen, zo "onzichtbaar" als men je doet geloven zijn ze namelijk niet. Vaak wordt de info gewoon aan een Exif tag toegvoegd, soms slechts op het eind van de foto file toegevoegd, soms in een JPG marker, en meer van dit soort onzinnige methoden. Google eens op Steganografie
Voor zover ik weet heeft elke vorm van "onzichtbare" handtekening weinig zin. Die zijn er zo uit te halen, zo "onzichtbaar" als men je doet geloven zijn ze namelijk niet. Vaak wordt de info gewoon aan een Exif tag toegvoegd, soms slechts op het eind van de foto file toegevoegd, soms in een JPG marker, en meer van dit soort onzinnige methoden. Google eens op Steganografie
Maar geen enkele van de methoden die je aanhaalt heeft ook maar iets met steganografie te maken.
Er zijn wel degelijk producten die wijzigingen aanbrengen in je foto die je met het blote oog niet ziet omdat je hersenen er naast kijken, net zoals JPEG compressie mogelijk is omdat je de "fouten" niet ziet (tenzij je een heel hoog compressieniveau toepast en je begint te pixelpeepen).
Er is zo'n product meegeleverd met met Photoshop (digimarc?) maar je moet ervoor bijbetalen.
Maar geen enkele van de methoden die je aanhaalt heeft ook maar iets met steganografie te maken.
Klopt.De methoden die ik aanhaal zijn inderdaad geen Steganografie, maar ze worden wel als zodanig "gemarket".
Er is zo'n product meegeleverd met met Photoshop (digimarc?) maar je moet ervoor bijbetalen.
Voor zover ik me herinner valt Digimarc in dezelfde "foute" categorie en is de handtekening eenvoudig te verwijderen. Er is slechts 1 mogelijke manier om steganografie "goed" op een JPG toe te passen zonder dat de "handtekening" verdwijnt na een recompressie (lees opnieuw opslaan) , maar ik ga hier niet verklappen hoe dat door software gedaan moet worden.
Er is slechts 1 mogelijke manier om steganografie "goed" op een JPG toe te passen zonder dat de "handtekening" verdwijnt na een recompressie (lees opnieuw opslaan) , maar ik ga hier niet verklappen hoe dat door software gedaan moet worden.
Ooh machtige elite tovenaar, toon mij het geheim van uw magie!
..of ik zou kunnen besluiten dat ge uit uw nek aan 't kletsen zijt.
Er is slechts 1 mogelijke manier om steganografie "goed" op een JPG toe te passen zonder dat de "handtekening" verdwijnt na een recompressie (lees opnieuw opslaan) , maar ik ga hier niet verklappen hoe dat door software gedaan moet worden.
Meteen patenteren (als dat kan), Havezet! Ik veronderstel dat de markt groot is.
Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.
On topic : Er is geen mogelijkheid om foto's te beveiligen tegen diefstal dus.
Dat watermerk gedoe en onzichtbare handtekeningen in de Exif zijn eenvoudigweg te verwijderen met software. zie maar naar BDsizer.
Foto's die op een web gepubliceerd worden zoals deze hier (600*900 200Kb) bij BD zijn eenvoudigweg beveiligd door de beperkte resolutie en bestandsgrootte. Je kan ze niet gebruiken om grote afdrukken mee te maken.
Maar een minpuntje dan wel is dat je ze via het web kan promoten als de jouwe. Portfolio op het web met foto's van een ander dus.
Dank voor de zinnige en onzinnige opmerkingen trouwens. En laat degene die uit hun nek kletsen gewoon doen. Ik stoor me er niet aan.
Comment