Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Frustratietopic: Tweedehands (?!?) prijzen.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Frustratietopic: Tweedehands (?!?) prijzen.

    Een zotte prijs is maar zo zot als diegene die het ervoor betaald.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

    Comment


    • #17
      Re: Frustratietopic: Tweedehands (?!?) prijzen.

      Ligt ge garantieperiode van 1 jaar t.o.v. 2 of 3 in België dan ook in je verwachtingen?
      Is nooit een probleem. In 90% van de gevallen is de garantie toch al verstreken. Als je echt die garantie nodig hebt, dan moet je niet 2de hands kopen. Dat de prijs hoger ligt als er nog garantie is kan ik begrijpen maar nog nooit dat als reden tegengekomen.

      Een koop wordt gesloten tussen verkoper en koper als ze akkoord gaan over het goed en de prijs. Het gaat over vraagprijzen en je kan/mag onderhandelen.

      Er zijn hier nog altijd mensen die denken dat omdat het 2dehands is, bijna gratis moet verkocht worden. (behalve als zij iets verkopen)
      Beetje kort door de bocht vind ik. Toegegeven het zijn vraagprijzen. Maar als die te onrealistisch zijn, dan begin ik niet eens te onderhandelen. De verkoper geeft met zijn vraagprijs ook een signaal. Als hij de vraagprijs stelt op 5% minder dan de verkoopprijs van een nieuw toestel moet je gewoon niet onderhandelen, ga dan naar de winkel en onderhandel daar voor een nieuw toestel.

      Bijna gratis moet niet (mag wel). Ebay is inderdaad geen referentie. Maar het verschil tussen ebay belgie en de rest van europa is enorm. Reeds verschillende keren gezien: hier een startbod van 500 euro gevraagd, in UK gaat een vergelijkbaar toestel weg voor 350 euro. Inderdaad, het is maar "vergelijkbaar" maar je kan geen van beide controleren dus maakt het eigenlijk niet uit.

      Comment


      • #18
        Re: Frustratietopic: Tweedehands (?!?) prijzen.

        Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
        Beetje kort door de bocht vind ik.
        Was niet persoonlijk bedoeld hoor

        Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
        Toegegeven het zijn vraagprijzen. Maar als die te onrealistisch zijn, dan begin ik niet eens te onderhandelen. De verkoper geeft met zijn vraagprijs ook een signaal. Als hij de vraagprijs stelt op 5% minder dan de verkoopprijs van een nieuw toestel moet je gewoon niet onderhandelen, ga dan naar de winkel en onderhandel daar voor een nieuw toestel.
        .
        2dehands kopen/verkopen vereist dat je de markt wat kent. Vraag/aanbod bepaald de prijs, dat is de harde wetmatigheid.
        BD0497BE : Nikon body + glas
        www.RudyVerrijt.info

        Comment


        • #19
          Re: Frustratietopic: Tweedehands (?!?) prijzen.

          kijk hier op BD goed wie de verkoper is, kijk vooral naar zijn/haar posten.
          er zitten er hier jammer genoeg veel( lees zeker 10/15), die alleen maar kopen en verkopen hier op BD.
          al meerdere keren door mij onder de aandacht gebracht.
          die figuren kopen iets hier op BD een paar dagen later staat hetzelfde weer Te Koop, alleen tegen een hogere prijs.
          dus nogmaals.....kijk naar het postgedrag van de verkoper.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #20
            Re: Frustratietopic: Tweedehands (?!?) prijzen.

            Typisch :-(
            Tweedehands kopen heeft voor en nadelen:
            De prijs is dikwijls onderhandelbaar, als je dit niet benut ben je als koper zelf in de fout hé. En als je vind dat de prijs te dicht tegen de nieuwprijs ligt, en niet reageert, laat je misschien een mooie gelegenheid liggen. Maar loop dan niet gefrustreerd rond, en ga gewoon in de winkel kopen. je bent geen echte koopjesjager dan.
            Garantie is er in sommige gevallen wel, andere niet. Navragen.
            Je kan direkt over de (in dit geval) lens beschikken.
            Je kan ze veel beter uitproberen dan in een winkel, waar ze je soms nog niet laten testen! De verkoper kan met je rustig ergens heen rijden, een minishoot doen, en je de resultaten laten bekijken op de pc.
            Als je natuurlijk al op voorhand ervan uitgaat dat er iets mis is met de lens, ga dan ook gewoon naar een winkel. Maar daar is de kans op problemen evengroot.
            De huidige situatie van de cash-back maakt natuurlijk dat de nieuwprijzen dichter tegen de tweedehands komen te liggen. Met als gevolg dat het voordeel van tweedehands koop minder word.
            Ik weet van mijn eigen, dat ik goede produkten verkoop, niet koop en verkoop om winst te maken, wel om de hobby betaalbaar te houden. Maar een 24-105L die ik 950€ betaald heb in augustus, ga ik nu niet aan 600€ verkopen. Dan blijft ze gewoon tot na de cashback in mij bezit.

            Comment


            • #21
              Re: Frustratietopic: Tweedehands (?!?) prijzen.

              Ik heb via het forum ook al verschillende lenzen verkocht, de vraagprijs bereken ik gewoonlijk op de nieuwprijs in de meest gebruikte online-shops van de BD'ers. Als die spullen nog niet te oud zijn, dan gaat er zo'n 15-20% af van de laagste prijs die ik tegenkom (bij fotokonijnenberg, SDcard.be, of top-foto in duitsland).
              En dat krijg ik er dan gewoonlijk ook voor.
              Camerabody's zullen veel meer in waarde dalen dan bijvoorbeeld Canon L-lenzen.

              Ik zag hier pas ook een 30D te koop staan voor een prijs die iets hoger was dan de nieuwprijs , als de potentiele kopers zelf wat uitkijken, dan bestellen ze wel een nieuwe...

              Iedereen is vrij te vragen wat hij/zij wil, maar dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat de kopers zoveel willen betalen.

              Sommige spullen zijn in de winkel heel wat duurder dan in de online-shops, de officiele verkoopprijs van een Canon 70-200 f2,8 L IS in Belgie is net geen 2.500 euro, ik heb zelf maar 1699 betaald. Wie ze aan de officiele prijs gekocht heeft, zal er dus heel veel aan verliezen bij het verkopen, hier zal het verlies heel wat kleiner zijn.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #22
                Re: Frustratietopic: Tweedehands (?!?) prijzen.

                Oorspronkelijk geplaatst door DVdB Bekijk bericht
                Jeroen,

                vraag en aanbod .. aan de koper om te beslissen ... En uit je doppen kijken moet je overal.
                idd, in een normale wereld wel, maar op een forum gelijk BD zou dat niet mogen. Hier zou BD een beschermende factor moeten zijn.

                En idd, al die 'handelaar' zouden er voor mij uit mogen.

                Maar goed.
                --
                Play Drakensang - a free online mmorpg

                Comment


                • #23
                  Re: Frustratietopic: Tweedehands (?!?) prijzen.

                  Toen ik destijds lid werd van de VZW, had ik de indruk dat kopen en verkopen enkel mocht onder leden van de VZW. Mijn vergissing natuurlijk, maar het idee lijkt me wel wat.

                  Dave
                  pixelpusher

                  Comment


                  • #24
                    Re: Frustratietopic: Tweedehands (?!?) prijzen.

                    Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                    Toen ik destijds lid werd van de VZW, had ik de indruk dat kopen en verkopen enkel mocht onder leden van de VZW. Mijn vergissing natuurlijk, maar het idee lijkt me wel wat.

                    Dave
                    Ik stelde wat te koop en kreeg van 3 BD leden een PM. Achteraf bleek dat het een handelaar was die hier onder 3 verschillende pseudo's actief is .

                    Comment


                    • #25
                      Re: Frustratietopic: Tweedehands (?!?) prijzen.

                      Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                      Ik stelde wat te koop en kreeg van 3 BD leden een PM. Achteraf bleek dat het een handelaar was die hier onder 3 verschillende pseudo's actief is .
                      Ik heb hier ook al verkocht en kreeg ook een PM van een handelaar ... maar wat maakt mij dit nu uit? Een koper is een koper, ben jij dit nu of een handelaar zal mij een zorg wezen ... nog liever die handelaar want die komt later nooit zagen van ja maar dit of ja maar dat.
                      Als ik verkoop wil het zeggen dat ik de prijs aanvaard en de koper ook ... wie die betaalt maakt niet uit en niemand anders heeft daar zaken mee.
                      Net als de verkoop door andere leden hier, wat zal het mij een zorg wezen dat iemand te veel vraagt, het kan alleen in mijn voordeel zijn als ik hetzelfde wil verkopen want mijn prijs zal beter zijn. En nogmaals, als een verkoop door gaat wil het zeggen dat koper en verkoper een akkoord hebben. Niemand staat met een kanon naast u om een Canon te verkopen.
                      We zijn toch allen volwassen mensen? Niemand moet uw polleke vast houden hé en een beetje redeneren kan je zelf ook wel.
                      Ge kunt het spelleke ook eens anders spelen ... als er hier een lens of body voor een goed prijske aangeboden wordt zal ik er ook eens opvallend op reageren dat het toch maar een verdachte verkoop is dat zoiets aan een lage prijs verkocht wordt ... zekers dat er iets aan scheelt of dat het louche is ... ne keer zien of ge dat plezant gaat vinden. (Met "ge" bedoel ik in het algemeen een verkoper hé, niet iemand specifiek.
                      Als ge ne mens wil respecteren, bemoei u dan niet met zijn zaken. Trouwens ... is er zo geen schoon forumregelke als :
                      - Als kandidaat-koper kun je in Camera's en Accessoires een oproep doen om een aanbod te evalueren.
                      - Je kunt elk aanbod vrijblijvend lezen maar als je niet geïnteresseerd bent verzoeken we je om niet te reageren.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #26
                        Re: Frustratietopic: Tweedehands (?!?) prijzen.

                        Persoonlijk vind ik dat de mods/crew van deze site de plicht hebben hun community te beschermen tegen misbruiken. Dat betekent; misbruiken van malafide handelaars én misbruiken van foefelaars in de koopjeshoek.

                        Dat is in hun eigen voordeel, want een community waarvan de leden zich allen goed voelen (en elkaar mogen en kunnen vertrouwen) heeft ook minder bijsturing nodig. Lees; het zou hier heel wat minder verloop betekenen van mods, en ook: een gemotiveerde crew.

                        Op dit moment lijkt het me hier eerder een zee vol haaien. Ik vind het wat te makkelijk om dan te zeggen "je moet de haai maar herkennen".

                        Ik merk trouwens een vreemde dualiteit. Enerzijds is BD weldegelijk tegen handeltjes drijven op het forum, want ze gaan er soms zelfs té ver in; iemand die mensen iets wil leren over studio-fotografie wordt teruggefloten als hij een deelneming in de kosten durft voorstellen. (??)
                        En anderzijds is er het volgende verhaal; op de laatste algemene vergadering werd (door ex-mod Seppuku dacht ik?) duidelijkheid gevraagd wat betreft Otto en zijn vele faillissementen. De stelling van de RvB was toen dat Otto niet mocht "boeten" voor fouten gemaakt in het verleden. Ondertussen werd hier echter een nieuw arrest gepost ...en prompt verwijderd. Hmmm...

                        Bij deze ben ik waarschijnlijk automatisch gebombardeerd tot "de nieuwe boeman". So be it, maar de RvB moet toch beseffen dat er net zoals ik nog vele andere hier zitten (die het goed menen maar omwille van deze situatie leedzaam toezien tot hun emmer overloopt)? En ze moeten toch ook beseffen dat het niet helpt deze mensen te bannen of wat dan ook; zo'n lijk kan je niet in de kast houden.

                        Bovendien is het zo dat daardoor vele goede en getalenteerde mensen hier daardoor verdwijnen.

                        Ik blijf nog steeds geloven in een goede afloop voor BD, maar ik hoop toch dat vroeg of laat (en eerder vroeg) deze plooien worden gladgestreken hoor. Nu is het maar aanmodderen in periodes van relatieve stilte tussen "frustratie-threads" waar dan weer de bom effe barst.

                        Mvg,

                        T.
                        Last edited by TooT; 27 oktober 2007, 21:28.

                        Comment

                        Working...
                        X