Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe Nikon DSLR's: D2X en D2H!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by giantpat
    of het nu een klein of een groot deel van de markt is dat weet ik niet maar ik zie wel dat het deel groter en groter wordt (en dan heb ik het nu niet enkel over Nikon of Canon DSLR maar over het fenomeen digitaal fotograferen in het algemeen). Volgens mij hangt het sterk samen met de opkomst van de PC en het internet. In veel huisgezinnen staat nu een PC en veel mensen worden verleid door het "comfort" van digitaal fotograferen. Je hebt tegenwoordig voor schappelijke prijzen compacte toestellen met vrij veel mogelijkheden waarmee de mensen gemakkelijk foto's kunnen nemen (point-and-shoot maar ook wat meer gevorderd) en deze foto's kunnen doormailen of afdrukken zonder tussenkomst van derden.
    Ja, maar ik had het specifiek over (de nog steeds enorm prijzige) DSLRs waar de discussie toch in eerste instantie over ging. Dat digitale fotografie op zich de overhand neemt, gaat niemand nog betwisten. De cijfers bewijzen het : vorige week nog gelezen op DPReview dat 1 gezin op 5 in de USA een digitale camera bezit. Dat wil al wat zeggen.
    Met 'een klein deel van de markt' bedoelde ik dat de DSLR-gebruikers of would-be's die op de forums te vinden zijn maar een klein deel van de totale DSLR-markt vertegenwoordigen en dus niet noodzakelijk representatief zijn voor de totale DSLR-markt. Meer zelfs : wellicht niet representatief omdat die forum-bezoekers juist al redelijk beïnvloed zijn door alles wat ze lezen en horen. Ik durf te stellen dat meer dan 95% van de DSLR-kopers GEEN forums gelezen hebben vooraleer ze hun aankoop deden. Dus Jochens statement dat hij merkt dat een toenemend aantal forum-posters kiest voor Canon ten nadele van Nikon, is m.i. maar van relatief klein belang voor wat betreft de marktaandelen van Canon en Nikon.

    Henk

    Comment


    • #17
      Klein detail, het is niet omdat iemand denkt dat nikon tov canon marktaandeel verliest, dat dit ook effectief zo is. Zoiets wil ik dan wel eens zien in cijfers en niet gestaafd door een vaag vermoeden.
      Daarnaast vind ik niet omdat canon een nieuwe versie uitbrengt van een SLR dat ze daarom nikon voorbijsteken. Zet de nieuwe 10D van canon naast de D100 van nikon en toon mij eens de verschillen waarvan je ze zegt, dit is nu echt fenomenaal....Ik vrees dat je er geen vindt.
      Vergeet ook niet dat nikon een aantal nieuwe lenzen aan het uitbrengen is voor SLR's wat voor mij minstens even belangrijk is als de body.
      Maar dit zijn ook allemaal subjectieve meningen van mijnentwege. Een DSLR is voor mij nog te duur en heeft nog een aantal beperkingen die ik eerst wil zien verdwijnen voor ik de overstap doe en dit is gewoon en kwestie van tijd.

      Comment


      • #18
        hoe je het ook draait en keert, steeds zit er een ondertoon van 'kleur bekennen' in zulke treaths. Neem het van mij aan, zowel de canons als de nikons hebben voor- en nadelen tov elkaar, maar veel willen dat moeilijk erkennen omdat ze in 'hun' kamp toch moelijk toegevingen willen doen

        toen ik de D100 koos, een voor mij weloverwogen keuze (om de voor mij alleen voor de hand liggende redenen) heb ik zelfs enkele opmerkingen gemaild gekregen waar ik van verschoot. Persoonlijk zijn dit kortzinnige mensen die niet beter weten, en zeer subjectief (of ander niet te verstaan standpunt) jou hun mening willen opdringen.

        En het is nu eenmaal zo dat als er een 'actie' wordt op touw gezet om in groep te kopen, je nu eenmaal een ganse aanhang krijgt die dezelfde camera koopt, en nu komt het strafste, dan zie je echt wie de fotograaf is en niet 'welk' toestel de performantie levert.

        Ik bedoel maar, er zijn hier foto's gepost met een factor 10 gemaakt door een toestel van 200 euro en bar slechte dingen gemaakt door een body met lens tesamen 6000 euro waard. Daar moeten de meesten maar eens bij stilstaan.

        Ik leid zeer sterk af uit ALLE forums dat de meesten een camera kopen omdat een grote groep die aanprijst (en soms een ander model misprijst) en het gemakkelijkst is dan : volg de meute.

        We hebben hier al menig posting over opgezet en versleten, maar ik blijf bij m'n standpunten uit vorige treaths.

        Voor mij wordt en is een ding duidelijk : DSLR moet niet meer onderdoen voor film 35mm, no way, kostprijs mag gerust nog zakken, oh yeah, en neem dit van me aan : technologisch gezien is men kwa ontwikkeling en research klaar voor nieuwere dingen, maar we leven in een consumptie markt met doordachte strategieën en uiteraard moet een bestaand model uitgeput worden alvortens men een nieuwe lijn opstart, anders zou de research onbetaalbaar worden, ook voor multinationals.

        tussen de verschillende DSLRS liggen subtiele verschillen, die voor sommigen doorslaggeven kunnen zijn, maar de grootste verschillen worden gemaakt door de man achter de viewer, niet door de technologie waarvan we slechts deel gebruik maken door onze ervaring en kennis ervan.

        - end of speech -

        Comment


        • #19
          Het lijkt me inderdaad wel eens nuttig dat iemand concrete cijfers opsnort over een periode van 3 jaar terug tot nu ... zeggen dat iemand ongelijk heeft zonder effectief bewijs is al te gemakkelijk wat natuurlijk ook geldt voor het statement op zich.

          Ik durft wel te bedenken dat mensen die nu de overstap willen maken naar de DSLR wereld en nog NIET in het bezit zijn van een SLR misschien meer geneigd zullen zijn om naar Canon te gaan (zonder me uit te spreken of dat nu het beste is of niet). Het is namelijk goedkoper en het laatst nieuwe model op de markt (en wie sprak er ook al weer over een sydroom "nieuw is beter"?).
          Wat langs de andere kant ook ZEER belangrijk is is de verkoper van de winkel die een aankoop ook nog wel kan bijsturen, ook al bezit de koper over argumentatie dat hij op 1 of ander forum zou opgepikt hebben. We weten allemaal (en ik uit HEEL goede bron) dat verkopers van fotomateriaal extra bonussen kunnen verdienen (incentive reisjes oa) als ze bepaalde aantallen halen van bepaalde merken. Ik kan mij niet van de gedachte ontdoen dat wanneer een verkoper bijna zijn reisje naar de Grand Canyon met Canon vastheeft hij dan zeer vurig de D100 gaat aanprijzen bij een nieuwe en "twijfelende" klant. Die indruk had ik al toen ik mijn eerste SLR ging kopen en is me nadien bevestigd door personen bij Canon zelf en een goed bevriende fotohandelaar. Bedrog zou ik het niet noemen hoor, de twee merken liggen namelijk zeer sterk in elkaars buurt qua technische mogelijkheden ...

          mvg,
          Giant Pat
          Do or Do Not - There is no try ...
          www.giantpat.be

          Comment


          • #20
            ik beaam de incentives Pat, ook op het bedrijf waar ik werk is dit een stimulans voor de salesboys.

            Onlangs heeft een bevriend radioamateur een 'incentive' staaltje meegemaakt toen hij afreisde naar Boston. Hij had per email een reservatie op een Icom zendontvanger gedaan (3400 $) en toen hij ginder was voor m'n op te pikken heeft men in die shop getracht met man en ziel hem de Kenwood te verkopen (wat bleek achteraf) dat zij mochten werken met reducties tot 500$ en die wouden ze zelf op zak steken, maar dat wist onze brave medeburger niet. Men zal ginder ene gok gewaagd hebben op 't feit dat hij geen VS burger was. Gelukkig voor hem heeft een andere klant die er toevallig was en een deel van het gesprek opving hem apart genomen tussen de rekken en even een en ander uitgelegd, hij is vertrokken zonder een aankoop

            Comment


            • #21
              nikon/canon/sony/olympus/sigma
              het is zoals dat de ene liever groen ziet en de andere blauw,
              over smaken moet men niet discuteren

              Comment


              • #22
                Originally posted by henkvw
                Originally posted by Jochen
                Die enkele "kortzichtige Canonians" leken mij (bvb. op dpreview) tamelijk talrijk te zijn. En bovendien waren ze gesterkt door een heuse meute "would-be DSLR's" (mensen die op het punt staan de switch naar DSLR te maken), die ook vonden dat Canon tot tweemaal toe (D60, 10D) aan Nikon voorbij gaat, en dat Nikon lange tijd niks van zich liet horenop DSLR vlak.
                Vergeet niet dat je daar (en ook hier) maar een heel klein deel van de markt hebt, en dan nog een behoorlijk gebiased deel.
                Het merendeel van de digitale camera kopers gaan wellicht niet ganser dagen op DPReview of BD zitten kijken welke camera ze nu wel of niet willen. Ik denk dan ook dat de impact van die kuddebeesten op de omzetcijfers van Nikon eerder marginaal zijn.
                Wel is het een feit dat nog steeds een D100, die nu toch al een hele tijd op de markt is, duurder blijft dan de nieuwe 10D. En om dat te zien hoef je niet eens Internet te hebben. Ik had dan ook vrij snel een prijsdaling van de D100 verwacht, maar die blijft toch wel uit (in het buitenland begint de prijs wel te zakken, maar toch nog niet onder het niveau van een 10D).

                Henk


                Weeeellll... ik weet het toch zo niet.

                Toegeven, een klein deel van de DSLR gebruikers zit maar op dpreview, maar dpreview is toch wel dé site bij uitstek, en je kan toch ook wel stellen dat de mensen die daar samentroepen een projectie zijn van de gehele DSLR-wereld. En op DPR blijkt toch wel dat Canon het voortouw neemt... Om het met andere woorden te zeggen: waar rook is, is vuur.

                Nogmaals; ik bekijk dit als volledige buitenstaander hee. Ik hoef geen enkel merk te verdedigen want ik bezit geen DSLR.

                En als ik - als buitenstaander - beide merken tegen elkaar afweeg, dan krijg je dit (vereenvoudigd, heb geen zin om een opstel te schrijven):

                -Pro Canon: lagere prijs
                -Pro Nikon: scherpere beelden (hou iets minder van de softness van Canon)
                -Pro Nikon: geen AF-fouten (Er zijn Canon reeksen die voor calibratie terug in reparatie moeten).

                En op basis van dit kies ik ...de Canon. Raar maar waar? Bwa, ik redeneer als volgt; softness kan je aanpassen met PS USM, een AF-probleem kan je effe laten repareren. Maar de prijs... daar kan je niks aan doen. Betaald is betaald.

                Nu... dat ik op dit moment voor Canon kies wil niet zeggen dat mijn DSLR (binnen 10 jaar ) ook een Canon zal zijn. De bedoeling van mijn thread was gewoon om aan te tonen dat ik gelukkig ben met het feit dat Nikon een "tegenzet" van plan is. Ik ben immers gebaat met "fierce competition"!
                http://www.theafricabug.com

                Comment


                • #23
                  ik beaam de incentives Pat, ook op het bedrijf waar ik werk is dit een stimulans voor de salesboys
                  inderdaad Phille, spijtige ontwikkelingen voor de klant ... Ik zit in de IT wereld en ook wij ontsnappen er niet aan hoor. Als wij contracten kunnen binnenhalen voor hardware van een "zonnig" merk (catch my drift?) kunnen we, al naargelang het bedrag, een weekend, een week of een hele maand rondtoeren in een Porsche Boxter of 911 - je moet het maar kunnen uitleggen natuurlijk!!

                  @Trustnoone: inderdaad, vooropgesteld dat de technische mogelijkheden bij elkaar in de buurt liggen natuurlijk ... je kan een D100 toch ook niet vergelijken met een van de kleinere Coolpix toestellen, en dan blijf je zelfs BINNEN hetzelfde merk.

                  mvg,
                  Giant Pat
                  Do or Do Not - There is no try ...
                  www.giantpat.be

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by henkvw
                    BTW, er zijn ook veel meer factoren die meespelen in het gevecht voor marktaandeel. En het is niet noodzakelijk de goedkoopste en meest moderne die wint. Heel simpel voorbeeld : voor zover ik weet verkoopt de Playstation2 nog altijd beter dan de Gamecube of X-Box, terwijl hij nochtans a) duurder is, b) ouder is.
                    Ik wil hiermee niet beweren dat Nikon van hetzelfde kaliber als Sony is, integendeel. Alleen is het moeilijk om als gewone consument inzicht te krijgen in marktstrategieën van multinationals. Misschien denkt Nikon dat hun voornaamste DSLR potentieel ligt in hun huidige SLR-gebruikers. Want als ik in mijn kennissenkring kijk, is er daar NIEMAND die onmiddellijk een DSLR plant te kopen. En van de kennissen/collega's met een SLR (voor het merendeel overigens Nikon) is er zelfs nog niemand die op dit ogenblik een DSLR plant te kopen wegens... te duur. Het feit dat hier en op DPReview blijkbaar toch veel mensen de stap naar DSLR maken heeft meer te maken met het opjuttend effect van forums (elders al eens ter sprake gekomen) en het feit dat ze toch al heel erg geïnteresseerd waren in digitale fotografie, want anders zouden ze sowieso niet op forums rondhangen. En nogmaals, die groep is m.i. maar een klein deeltje van de totale markt.

                    Henk


                    Slechte vergelijking. De Playstation 2 dankt zijn populariteit aan het aanbod van spelletjes. Ik zie me nog niet voor Canon kiezen omdat een verkoper me wijsmaakt dat bij dat merk méér mooie subjecten voor de camera terechtkomen.

                    Ik zie die verkoper al bezig: "ja hiervoor gaan de vrouwtjes welwillend uit de kleren, mijnheer"! Woeha!

                    Het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat de Playstation zijn populariteit te danken heeft aan het toffe bijhorende playstation magazine. Neem eens zo'n exemplaar vast, kijk naar de eerste pagina's, zoek het "edito" artikel. Wie zijn naam staat daaronder? Sven van de Perre! Hij is editor van het PS2 magazine, en kleine broer van your truly! Small world hee?
                    http://www.theafricabug.com

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by Jochen
                      Neem eens zo'n exemplaar vast, kijk naar de eerste pagina's, zoek het "edito" artikel. Wie zijn naam staat daaronder? Sven van de Perre! Hij is editor van het PS2 magazine, en kleine broer van your truly! Small world hee?
                      Alleen zonde dat hij zich soms tot het niveau van Molnar moet verlagen in Game-Power .
                      Je mag hem trouwens feliciteren met hun maandblad. Ben abonnee geweest en het was toch wel een keigoed blad. Heb mijn abonnement echter niet meer verlengd wegens niet meer zo een die-hard gamer ('k steek nu meer tijd in foto's ).

                      Henk

                      Comment


                      • #26
                        Zwijg mij van de Frank! Vettig kereltje!
                        http://www.theafricabug.com

                        Comment


                        • #27
                          Een hopeloos kereltje als je het mij vraagt. Tijdens zijn BB reeks kon ik er nog sympathie voor opbrengen maar wat hij nu doet ... (klakkeloos Jack Ass copieren)

                          Maar dit is uiteraard off-topic waarvoor mijn excuses ...

                          Giant Pat
                          Do or Do Not - There is no try ...
                          www.giantpat.be

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by Jochen

                            -Pro Canon: lagere prijs
                            -Pro Nikon: scherpere beelden (hou iets minder van de softness van Canon)
                            -Pro Nikon: geen AF-fouten (Er zijn Canon reeksen die voor calibratie terug in reparatie moeten).

                            En op basis van dit kies ik ...de Canon. Raar maar waar? Bwa, ik redeneer als volgt; softness kan je aanpassen met PS USM, een AF-probleem kan je effe laten repareren. Maar de prijs... daar kan je niks aan doen. Betaald is betaald.


                            spijtig dit te moeten lezen, want als je echt voor 100 of 200 euro een keuze maakt, dan is DSLR niets voor jou, en dat meen ik oprecht.
                            als je jezelf moet beperken tot die nauwe keuze vanwege budget, dan ga je ook op glas die keuze's maken, zo voel ik uw post tenminste aan Jochen, en daar krijg je later spijt van.

                            betaald is betaald, dat klopt, maar denk er ook aan dat je toch wat jaren wenst te doen met zon dure aanschaf, investeer dus in de toekomst. En dan kijk je best niet op dat kleine verschil. Ik heb het in andere threats ook al aangehaald, maak je keuzes weloverwogen, is het voor jou de prijs die de doorslag geeft, goed, dan respecteer ik je mening.

                            Verder deel ik NIET de mening dat Dpreview 'het mekka' is van de digitale communie. Maar dat zal ook persoonlijk zijn. Oh ja en vergeet niet dat ook tijdschriften en webpublicaties onderhevig zijn aan de druk van fabrikanten, ook daar worden snoepjes uitgedeeld.

                            Als jij redacteur bent, en je 'krijgt' een 10D als je deze als 'best' omschrijft, dan wordt het wel erg moeilijk om weg te kijken met de neus omhoog. Ik zeg niet dat iedereen meedoet, maar weet dat het economische belang het persoonlijk overkoepelt ... en dan durf ik spreken voor menig firma, zeker als sponsering en reklame enz... een rol spelen. Geld is nu eenmaal een krachtig wapen

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by Phille

                              spijtig dit te moeten lezen, want als je echt voor 100 of 200 euro een keuze maakt, dan is DSLR niets voor jou, en dat meen ik oprecht.
                              als je jezelf moet beperken tot die nauwe keuze vanwege budget, dan ga je ook op glas die keuze's maken, zo voel ik uw post tenminste aan Jochen, en daar krijg je later spijt van.

                              betaald is betaald, dat klopt, maar denk er ook aan dat je toch wat jaren wenst te doen met zon dure aanschaf, investeer dus in de toekomst. En dan kijk je best niet op dat kleine verschil. Ik heb het in andere threats ook al aangehaald, maak je keuzes weloverwogen, is het voor jou de prijs die de doorslag geeft, goed, dan respecteer ik je mening.

                              Verder deel ik NIET de mening dat Dpreview 'het mekka' is van de digitale communie. Maar dat zal ook persoonlijk zijn. Oh ja en vergeet niet dat ook tijdschriften en webpublicaties onderhevig zijn aan de druk van fabrikanten, ook daar worden snoepjes uitgedeeld.

                              Als jij redacteur bent, en je 'krijgt' een 10D als je deze als 'best' omschrijft, dan wordt het wel erg moeilijk om weg te kijken met de neus omhoog. Ik zeg niet dat iedereen meedoet, maar weet dat het economische belang het persoonlijk overkoepelt ... en dan durf ik spreken voor menig firma, zeker als sponsering en reklame enz... een rol spelen. Geld is nu eenmaal een krachtig wapen
                              Je hebt mij verkeerd verstaan, Phille.

                              Op dit moment gaat het inderdaad om 200€, als je 10D en D100 vergelijkt of zo.

                              Maar het gaat niet om de absolute cijfers van dit moment. Het gaat mij om het feit dat Conon uitpakt met steeds betere DSLR's, en dat deze toch steeds minder kosten. Bij Nikon blijft een prijsdaling op de D100 uit.

                              Op basis dáárvan helt bij mij de balans op dit moment over naar Canon. Ik heb namelijk de indruk dat ze bij Canon in de goeie richting zitten, althans wat prijzenpolitiek betreft. Van Nikon kan ik dat op dit moment niet zeggen. Let wel; dat kan later veranderen. Dat hoop ik zelfs!

                              En als ooit de DSLR's verkocht worden aan prijzen die ong. 1/2 hoger liggen dan gewone SLR's, dan is dat voor mij hét moment om over te stappen. Maar wees maar zeker dat ik dan niet zal kijken naar 100€. En zeker niet als het om glas gaat, want ik besef heel goed: alles begint bij de lens, net zoals bij een stereo alles begint bij de speakers. My momma didn't raise no fool!

                              Wat betreft dpreview: heb nooit beweerd dat dit "het mekka" is. En ik neem ook de reviews van Phil met een klein korreltje zout (lees er maar de hot-thread over Phil's D-50 review op na in het Oly-forum). Het enige wat ik zeg is: er komen heel veel mensen op de fora terecht zodat je met een grote mate van zekerheid kan stellen dat deze een representatief beeld vormen van het volledige "digicam-enthoesiasts" wereldje. En als op dit moment de balans doorslaagt in de richting van Canon, dan vind ik dat een teken aan de wand. En dan hoop ik ook dat Nikon dit teken ziet, want dat is in ieders belang.
                              http://www.theafricabug.com

                              Comment


                              • #30
                                Jochen,
                                ik snap wel niet goed wat de balans over doet slaan naar canon, ik vermoed dat je bedoelt dat ze twee nieuwe toestellen uit hebben? Persoonlijk vind ik dat niet echt een reden om te zeggen dat canon daarom er beter voor staat. Ik zie persoonlijk geen enkel punt waarop canon technologisch voorsprong heeft genomen op nikon en voor mij is het de kwaliteit die telt, niet hoeveel het kost. Zoals Phille zegt DSLR's zijn duur en daar mag je niet op 100 euro zien.
                                Wat prijsverlagingen betreft, ik dacht dat nikon al korting gaf in de VS op de D100...In de gemiddelde winkel kost een 10D trouwens niet zoveel minder dan een D100.
                                Wat dpreview betreft, het is gewoon een plaats waar mensen meningen geven en meningen zijn altijd subject. Dit is ook zo voor BD
                                Maar het is altijd leuk om anderen hun ervaring en mening te horen.

                                Comment

                                Working...
                                X