Hoi, ik heb met m'n 400D vaak een probleem in belichting. Vaak is ofwel de lucht overbelicht en het landschap goed of omgekeerd het landschap onderbelicht en de lucht weer goed. Zelf ben ik absoluut nieuw, maar heeft iemand tips of oplossingen hiervoor? Werkt een filter beter?
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Over/onderbelichting
Collapse
X
-
-
Re: Over/onderbelichting
spotmeting toepassen.(zie zoeken)
grt,bouk.wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290
-
Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk berichtspotmeting toepassen.(zie zoeken)
grt,bouk.
wat ik dan meestal doe is zorgen dat de lichtere partijen goed belicht zijn en de donkere partijen via de computer in orde brengen...
het is makkelijker om donkere partijen te "corrigeren" dan lichte partijen die TE overbelicht zijnWith Canon, I can (or at least try)
Photastic.be ~ Passion for the picture
Nieuwe site
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk berichtheeft de 400D niet
wat ik dan meestal doe is zorgen dat de lichtere partijen goed belicht zijn en de donkere partijen via de computer in orde brengen...
het is makkelijker om donkere partijen te "corrigeren" dan lichte partijen die TE overbelicht zijn
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door jefkej Bekijk berichtDoe je dat dan best in RAW-formaat? Of kan dat even goed met JPEG?
je gaat dat met JPG ook kunnen maar de kwaliteit gaat navenant zijn...With Canon, I can (or at least try)
Nieuwe site
Comment
-
't voordeel van RAW is dat je dan van die ene RAW 2 foto's kan maken
1 met goede belichting voor lucht en 1 met goede belichting voor 't landschap
en dan mergen
als je met bracketing (verschillende foto's met verschillende belichtingen in een reeks) werkt moet je eigenlijk statief gebruiken
er is natuurlijk wel ergens een grens bij RAW om dingen te recupereren
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71 Bekijk berichter is natuurlijk wel ergens een grens bij RAW om dingen te recupererenWith Canon, I can (or at least try)
Nieuwe site
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71 Bekijk bericht't voordeel van RAW is dat je dan van die ene RAW 2 foto's kan maken
en dan mergen
Ik ging er eigenlijk van uit dat een RAW bestand vooral handig was voor witbalans/contrast/kleur en dergelijk in orde te brengen.
De belichting van de foto, ligt die niet vrij vast bij het nemen van de foto (sluitertijd/diafragma/iso)? Is het werkelijk zo dat je ook met de eindbelichting nog zo kan spelen dat je alle partijen van je foto nog goed belicht in beeld kan brengen?
ps. ik heb nen Nikon, ik denk dat dit merk onafhankelijk is?D200
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71 Bekijk bericht't voordeel van RAW is dat je dan van die ene RAW 2 foto's kan maken
en dan mergen
als je met bracketing (verschillende foto's met verschillende belichtingen in een reeks) werkt moet je eigenlijk statief gebruiken
er is natuurlijk wel ergens een grens bij RAW om dingen te recupereren
en dan mergen
Hier zou ik graag meer van weten ! Nu doe ik het ook met nabewerking in RAW,maar nog niet zoals hier vermeld.Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
Web-Albums
Comment
-
lees dit es
op Dpreview een methode gevonden om gemakkelijk 2 foto's te blenden met de bedoeling om een groter dynamisch bereik te verkrijgen voor dit voorbeeld vertrokken van 1 NEF die NEF gesaved als jpg http://img156.imageshack.us/img156/4684/dsc7200exposure2forum1th.jpg en dan dezelfde NEF gecorrigeerd met -2EV en dat gesaved als 2de
Comment
-
Comment