Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Shutter lag en scherpstelstijd, Het moment

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    op voorhand AF'en, allemaal goed en wel
    maar dat werkt enkel als 't onderwerp dan juist op die afstand zit, anders geen scherpe foto
    en bij actiefoto's zit 't onderwerp ni stil he
    zit dus voortdurend op andere afstanden
    dus maar halve oplossing vind ik
    dirtyharry, dit is geen halve oplossing want ze werkt.
    pas in omstandigheden waarin ze niet werkt, bv. een hond die af en aan komt gelopen, zal je je taktiek moeten veranderen. snel toe- of weg-bewegende objecten blijven voor problemen zorgen, met welk toestel je ook werkt, en welke methode je ook gebruikt. het is niet voor niets dat Veusy, Tribal69, Luc Pappens, Clash allen met DSLR's met snelle lenzen werken om hun motocrossers en fietsers scherp op de plaat te krijgen.

    Voor minder gefortuneerden zijn er deze trucs.

    Nog een tip: verklein je diafragma (dwz verhoog het f-getal naar) Voordeel is dat je scherptediepte vergroot (grotere zone waarin object scherp is), nadeel: langere sluitertijd, dus misschien dan weer meer bewegingsonscherpte (ligt natuurlijk aan waar je zit, buiten in de zon heb je bv. meestal genoeg licht, anders evt. flits gebruiken) en ook niet meer zo'n mooie DOF-plaatjes...

    nog een tip om geen momenten te missen, maar niet echt handig: 24/24 je camera in de aanslag hebben.. om maar te zeggen hoe relatief het is, die trucs en het groot materiaal; anticipatie blijft toch het belangrijkste
    ToM.___ //Fuji s602.
    www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
    It goes to 11 you know? 1 louder.

    Comment


    • #17
      Originally posted by Dirtyharry71
      en bij actiefoto's zit 't onderwerp ni stil he
      zit dus voortdurend op andere afstanden
      dus maar halve oplossing vind ik
      Dirtyharry
      Misschien met een beetje geluk, en als je nog 100 jaar geduld hebt, zal er een toestel bestaan dat onder elke omstandigheid altijd de perfekte foto trekt, professionele fotografen worden dan overbodig, het kleinste kind neemt dan superfoto's, maar tot dan zal het nog steeds de fotograaf zijn die dat beetje extra moet doen om dat te proberen verwezenlijken

      Comment


      • #18
        mijn probleem is toch meestal de scherpsteltijd en niet de shutterlag, shutterlag is heel klein maar scherpsteltijd is me iets te lang naar men zin, daarvoor is een dslr ideaal, kan je manueel scherpstellen (alles wat je zelf doet doe je beter natuurlijk)
        visit my website : http://www.freewallpapersite.com

        Comment


        • #19
          fredericrom, je hoeft geen dslr te hebben om manueel scherp te stellen hoor.
          ToM.___ //Fuji s602.
          www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
          It goes to 11 you know? 1 louder.

          Comment


          • #20
            Originally posted by fredericrom
            mijn probleem is toch meestal de scherpsteltijd en niet de shutterlag, shutterlag is heel klein maar scherpsteltijd is me iets te lang naar men zin, daarvoor is een dslr ideaal, kan je manueel scherpstellen (alles wat je zelf doet doe je beter natuurlijk)
            Erm...
            * met manuele focus ben je (ook bij SLR) alleen iets als je voldoende tijd hebt om te focussen : bvb. portretten, landschap, macro.
            * manuele focus gaat NOOIT sneller zijn dan (goede) autofocus, of je zou al bovennatuurlijk snelle handen, ogen en hersenen moeten hebben.
            * de meeste (if not all) digicams kunnen trouwens even zeer manueel focussen. Mijn Coolpix van 4 jaar terug kon het in elk geval al.
            * wat op dit vlak beter is bij een DSLR is dat je effectief aan een ring draait om te focussen wat bij de meeste digicam gebeurt met + en - drukknopjes waar je dus moet wachten tot de lens in de juiste positie staat. Idem voor zoomen. Dat was overigens iets wat me aansprak bij de Minolta DImage 7 toen ik die overwoog als opvolger van mijn CP950.

            Henk

            Comment


            • #21
              Originally posted by tom314
              fredericrom, je hoeft geen dslr te hebben om manueel scherp te stellen hoor.
              In theorie misschien niet, maar ik slaag er toch niet echt in hoor met die EVF.
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment


              • #22
                Originally posted by pgordebeke
                In theorie misschien niet, maar ik slaag er toch niet echt in hoor met die EVF.
                Goed punt. In de praktijk is MF inderdaad maar op reflex-camera's echt bruikbaar omdat je alleen daar haarscherp kunt zien of je onderwerp goed in-focus is.
                Maar dat heeft natuurlijk niets met de snelheid van MF te maken, wel met de nauwkeurigheid.

                Henk

                Comment


                • #23
                  ik bedoel dat je bv met een dslr, je draait aan je lens om iets scherp te hebben en dan fotograferen maar enalles wat er ongeveer op dezelfde hoogt staat van het onderwerp trek je maar desnoods met kleine correcties, bij een gewone digicam die heef de neiging om voor elke foto die je neemt opnieuw te beginnen scherpstellen waardoor je veel tijd verliest, of ben ik nu verkeerd??
                  visit my website : http://www.freewallpapersite.com

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by fredericrom
                    ik bedoel dat je bv met een dslr, je draait aan je lens om iets scherp te hebben en dan fotograferen maar enalles wat er ongeveer op dezelfde hoogt staat van het onderwerp trek je maar desnoods met kleine correcties, bij een gewone digicam die heef de neiging om voor elke foto die je neemt opnieuw te beginnen scherpstellen waardoor je veel tijd verliest, of ben ik nu verkeerd??
                    Voor zover ik weet gaat ook een niet-DSLR bij manuele focus ná de foto-opname de lens gewoon in dezelfde stand laten staan en zeker niet resetten. Je kan dus ook daar gewoon blijven foto's nemen zonder dat hij weer begint te focussen. Allez ja, er kunnen misschien wel camera's zijn waar het anders is, maar dan lijkt me dat alleszins een pover design. Ik zie immers geen reden waarom een niet-SLR digicam ook niet gewoon de lens zou kunnen laten staan terwijl je in MF mode bezig bent.
                    Ik ga het vanavond eens checken met mijn Coolpix.

                    Henk

                    Comment


                    • #25
                      De S602z blijft staan waar hij staat bij manuele scherpstelling, je hebt dan nog een klein knopje links waardoor hij in manuele stand toch 1x autom. scherpstelt (superhandig vind ik dat).
                      Het manueel scherpstellen gebeurt ook daadwerkelijk door aan een ring te draaien en niet dmv +/- knopkes!!
                      Wat kan een mens nog meer wensen in die prijsklasse

                      Comment


                      • #26

                        Wat kan een mens nog meer wensen in die prijsklasse

                        Hmmm, dat je ook tijdens het manueel scherpstellen kunt zien dat het object scherp staat. Met een EVF en een piepklein schermpje is dat toch onmogelijk?
                        Lot to learn... Much to gain

                        Comment


                        • #27
                          Véél oefenen, de elektronische zoeker is inderdaad moeilijker maar onmogelijk is het niet vind ik!

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by Tony smeT
                            De S602z blijft staan waar hij staat bij manuele scherpstelling, je hebt dan nog een klein knopje links waardoor hij in manuele stand toch 1x autom. scherpstelt (superhandig vind ik dat).
                            Het manueel scherpstellen gebeurt ook daadwerkelijk door aan een ring te draaien en niet dmv +/- knopkes!!
                            Wat kan een mens nog meer wensen in die prijsklasse
                            Je hebt zeker geen ongelijk. Maar aan zo'n elektronische focusring heb je niet echt veel hulp. Je voelt niet of nauwelijks het begin of het einde en bijgevolg kan je ook niet ongeveer inschatten waar het juiste focuspunt ligt op de ring.

                            En inderdaad, die one-touch AF is geweldig. Zo doe ik een hele reeks foto's van voorbijrijdende auto's (mijn idee van actiefoto's): camera in MF, one-touch AF op het punt op de weg waar ik de auto wil fotograferen, en dan schieten maar, zonder verloren scherpsteltijd. Ik ga moeten afkicken met de 10D.
                            Pieter
                            --
                            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                            Comment


                            • #29
                              Deze vond ik gisteren via dpreview.



                              Dat werkt vast ook wel met de Fuji.

                              Het is natuurlijk alleen maar een oplossing als je koters op een redelijk stationaire plaats aan het spelen zijn...
                              Canon 500D, 18-55 IS kit, sigma 30mm 1.4, sigma 70mm macro, 70-200L IS. En veel geduld...

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by Kaveman
                                Deze vond ik gisteren via dpreview.



                                Dat werkt vast ook wel met de Fuji.

                                Dit werkt met iedere camera die handmatig kan scherpstellen en Av voorkeuze heeft. Probleem is natuurlijk dat je niet altijd in groothoekstand wilt kieken, sterker nog, dat doe ik zelden i.v.m. vertekening. Mijn ervaring is dat de Fuji snel genoeg is om ook spelende kinderen te fotograferen, desnoods met de '5 shots stand' zoals al eerder is aangehaald.

                                Groeten, Eric
                                Groeten, Eric

                                Nikon Coolpix 8800
                                Fuji S602 Zoom

                                Comment

                                Working...
                                X