Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Website fotografisch interessante plaatsen...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Website fotografisch interessante plaatsen...

    Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
    velen van ons proberen net iets aparts te doen met hun hobby, laat ons dat pleziertje aub ?
    Met alle respect, maar dit klinkt eerder als "laat de goede plekjes alleen gekend zijn aan een bepaalde elite".

    Comment


    • #17
      Re: Website fotografisch interessante plaatsen...

      hmmm die indruk kreeg ik ook......laat geinteresseerde meegenieten van die plaatsen want idd heeft niet iedereen de tijd om het land af te schuimen voor leuke urbain lacaties te "ontdekken"
      zeer interessant idee!

      Comment


      • #18
        Re: Website fotografisch interessante plaatsen...

        Ik vind het ook een goed idee, maar zou inderdaad ook opteren voor het afschermen van bepaalde delen van de site met een login/pass.

        Go for it !

        Comment


        • #19
          Re: Website fotografisch interessante plaatsen...

          Ik vind het een zeer goed idee, waar ik graag wil aan mee werken.
          Als je een standaard formulier ervoor opmaakt kun je uw werk tot het minimum beperken.Maar met de 50Mb van telenet of skynet zul je niet genoeg webspace hebben, het gaat u dus centen kosten! Via sponsoring kun je wel ea recupereren
          Geen enkel probleem om te registreren en gegevens door te geven, maar toch sta ik eerder afwijzend als teveel specifieke gegevens gevraagd worden.
          Wie garandeert dat die gegevens na hacking niet op het internet terecht komen?
          Kopies van id kaarten en zo stuur je beter niet door ,vermijd ook dat er een link kan gelegd worden tussen uw IP adres - email en uw woonadres of je riskeert facturen te krijgen van dubieze sites, waar je u zogezegd op hebt geabonneerd.
          Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

          Comment


          • #20
            Re: Website fotografisch interessante plaatsen...

            Ik ben ook voorstander voor zo'n site. Aangezien ik enkel mijn fiets als vervoer heb is het niet altijd mogelijk om uren rond te rijden en te zoeken naar mooie plaatsjes.
            Maar ik zou niet werken met mail. Het kan een voorlopige oplossing zijn, maar zou eerder opteren voor een formulier die dan rechtstreeks naar een database gaat. Ook zou het handig zijn om bij elke bezienswaardigheid de mogelijkheid te geven om te reageren, zo kun je de ervaringen van anderen lezen en eventuele vernielingen opvolgen. Daarnaast zou het makkelijkst zijn om met een google map of google earth systeem te werken, waardoor je direct ene locatie aanduiding krijgt.

            Indien je interesse hebt lijkt me dit een mooi project om aan mee te werken.
            ... see the ART not the TOOL ...

            Comment


            • #21
              Re: Website fotografisch interessante plaatsen...

              - Wat betreft google maps: zou geen probleem mogen zijn, van zodra ik de 'coordinaten' heb kan ik wel wat schrijven dat automatisch een google map bij de 'tip' zet als javascript aanstaat, indien js uit: gewoon de GPS coordinaten.

              - webspace: geen probleem, kheb er zelf nog genoeg met php/mysql support, desnoods koop ik wel wat bij die 50 euro zal het nu ook niet maken...

              - 'tip' versturen met formulier: is een optie, maar dan enkel door 'users' na registratie. Het probleem is dan wel dat iedereen die geregistreerd is 'te vertrouwen' moet zijn en de boel in de juiste categorie(en) steekt... Ik zat eerder te denken aan dat de gegevens bij registratie niet in de database komen, maar gewoon bij een admin, en dat hij dan een user/pasw aanmaakt. Zo is de informatie veilig en gebeurt registratie niet 'machinaal'. Net hetzelfde bij het posten van een tip: misschien gewoon via een formulier als email versturen of in een wachtrij zetten tot hij gemodereerd is vooraleer zichtbaar op de site...

              - Comments op bezienswaardigheid: geen slecht idee, alhoewel ik er ook mijn twijfels weer bij heb... Aan comments zoals: 'Ja we zijn er zondag geweest en het was er zeer mooi... ' heb je niets, en die ga je toch krijgen...

              - Ben bij wijze van oefening al bezig aan een ruw geraamte, de backend in php/mysql met gebruik van Silverstripe CMS-framework. Voorlopig nog zonder users/formulier... enz... http://www.silverstripe.com/ Tis mij ook eerder een oefening om dit cms beter te leren kennen.

              Enfin voorlopig al genoeg stof om over na te denken...
              Bedankt al voor de reacties... ik laat nog wel iets horen.

              Comment


              • #22
                Re: Website fotografisch interessante plaatsen...

                Hoi,

                even geleden...

                Ondertussen ben ik lichtjes begonnen met het idee uit te werken naar iets concreet.

                Mensen die interesse hebben om bij wijze van test al hun bijdrage te leveren mogen me een mailtje sturen.

                groeten

                Dieter

                Comment


                • #23
                  Re: Website fotografisch interessante plaatsen...

                  Het valt me op dat natuurgebieden redelijk makkelijk zijn te vinden, maar zoek eens interessante gebouwen of gewoon fotogenieke dorpen of steden en het word direct een stuk lastiger.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Website fotografisch interessante plaatsen...

                    Ik ga geregeld zelf ook op pad naar enkele exclusieve plaatsen, het zogenaamde "urban exploring". Ik krijg die info van een bevriende fotograaf, die daar ook professioneel mee bezig is, o.a. met modellen

                    Om nu al die locaties zomaar te verspreiden via een site, gaat volgens mij nefast zijn voor die locaties en de mensen die er professioneel gebruik van maken.

                    Sommige argumenteren dat ze alleen een fiets hebben of geen tijd hebben om op zoek te gaan. Das geen argument, als je beetje je ogen openhoudt vind je bijv. tijdens een rit op de trein vaak al interessante sites. En ik heb daar ook geen tijd voor, ik maak er wel tijd voor. De beloning van die opoffering is dan een al dan niet prachtige locatie. Daarom wringt het een beetje als mensen gewoon met een muisklik de route naar een locatie kunnen uitprinten, maar das eigen aan de mentaliteit van vandaag.

                    Ik heb zelf eerst het vertrouwen moeten winnen van die fotograaf. Dat hij daar niet overal te koop mee rondloopt is tweedelig: enerzijds het beschermen van zijn eigen werkomgeving, anderzijds, en verbonden met het vorige, het beschermen van de locatie zelf.

                    En ik snap dat dat onfair en ondemocratisch lijkt, maar wat heb je aan een prachtige locatie als die volledig gevandaliseerd is. Daar wint niemand iets mee. Of een locatie die door veel passage gewoon hermetisch wordt afgesloten, ook al gebeurd.

                    Ik vind het een moeilijke kwestie en er mag niet te rap conclusies getrokken worden.
                    Last edited by caleido; 22 oktober 2007, 22:08.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Website fotografisch interessante plaatsen...

                      Oorspronkelijk geplaatst door dio5 Bekijk bericht
                      Hoi,

                      even geleden...

                      Ondertussen ben ik lichtjes begonnen met het idee uit te werken naar iets concreet.

                      Mensen die interesse hebben om bij wijze van test al hun bijdrage te leveren mogen me een mailtje sturen.

                      groeten

                      Dieter
                      het lijkt mij een schitterend project, en misschien kan je qua beveiliging eens spieken op de site van de jnm ( www.jnm.be ) , waar je enkel als ingeschreven lid de fotoboeken kan helpen beheren tot op een bepaald niveau , maar waar iedereen wel wijs uit raakt
                      groeten, Sebastiaan

                      Comment


                      • #26
                        Re: Website fotografisch interessante plaatsen...

                        Maar zo'n site bestaat toch al, genaamd GOOGLE
                        Veel van die urban lokatie's vindt je wel terug met een beetje moeite, en moet een goed reportagefotograaf niet een beetje research kunnen verrichten?
                        Natuurgebieden zijn ook al makkelijk te vinden, op een toeristische dienst vindt je tal van folders en info over bezienswaardigheden.
                        Loop rond en kijk met uw ogen, er is meer dat de moeite is om te fotograferen dan je denkt. Vraag eventueel toestemming om te fotograferen, soms gaan er dan deuren open (soms knallen ze hard toe).
                        Ik vind het maar normaal dat informatie over lokatie's niet zomaar voor het grijpen ligt, dit ter bescherming van de lokatie en van het werk dat iemand er in steekt om de plaats te vinden.
                        Nog even dit ter vermelding: wat als het uitkomt dat jij info verstrekt over een urban lokatie (waar meestal betreden niet toegelaten is) en er wordt iemand opgepakt, misschien ben je dan wel medeplichtig aan een misdrijf.
                        Vriendelijke groeten,Raf

                        www.rafvandenbogaert.be

                        Comment


                        • #27
                          Re: Website fotografisch interessante plaatsen...

                          Oorspronkelijk geplaatst door photogRAF Bekijk bericht
                          Maar zo'n site bestaat toch al, genaamd GOOGLE
                          Veel van die urban lokatie's vindt je wel terug met een beetje moeite, en moet een goed reportagefotograaf niet een beetje research kunnen verrichten?
                          Natuurgebieden zijn ook al makkelijk te vinden, op een toeristische dienst vindt je tal van folders en info over bezienswaardigheden.
                          Loop rond en kijk met uw ogen, er is meer dat de moeite is om te fotograferen dan je denkt. Vraag eventueel toestemming om te fotograferen, soms gaan er dan deuren open (soms knallen ze hard toe).
                          Ik vind het maar normaal dat informatie over lokatie's niet zomaar voor het grijpen ligt, dit ter bescherming van de lokatie en van het werk dat iemand er in steekt om de plaats te vinden.
                          Nog even dit ter vermelding: wat als het uitkomt dat jij info verstrekt over een urban lokatie (waar meestal betreden niet toegelaten is) en er wordt iemand opgepakt, misschien ben je dan wel medeplichtig aan een misdrijf.
                          Krek hetzelfde dat ik postte op de vorige pagina

                          Maar we hebben hetzelfde standpunt, das al positief maar we zijn wel in de minderheid, zo blijkt.

                          Ook vraag ik mij af of het goed is voor het imago van deze site, mochten er door het vrijgeven van de lokaties onregelmatigheden of vandalisme plaatsvinden. Ik denk dat vele mensen die er serieus mee bezig zijn, BD met de vinger zullen wijzen. Net zoals de auteur van dat recente boek ivm urban exploring meemaakte.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Website fotografisch interessante plaatsen...

                            Ik vind de tegenargumenten hier persoonlijk dikke zever.
                            Je bepaalt toch zelf wat je erop zet en wat niet. Als je vindt dat je bepaalde dingen niet moet prijsgeven, dan doe je dat toch gewoon niet. Andere dingen kan je dan gewoon weer wel vermelden.

                            En wat is er mis mee met die informatie te bundelen?

                            Natuurlijk kan je overal met creativiteit een schitterende foto maken. Het moet nog steeds van de fotograaf zelf komen.

                            Maar het is wel milieuvriendelijker om al op voorhand te weten waar je misschien eens naartoe kan trekken ipv met de wagen maar wat liggen rondrijden.

                            Daarnaast vind ik het argument van vandalisme een beetje met de haren getrokken. Ik denk persoonlijk niet dat dat soort mensen op internet naar locaties zal zoeken. Vandalisme komt eerder door lokale jeugd dan door iemand die gericht naar informatie zoekt, tenzij je wel echt een zeer gestoord figuur bent.

                            Zoals gezegd, iedereen die oprecht interesse heeft om al het een en ander uit te testen, mail of pm me. Je krijgt dan verdere informatie van mij...

                            grt

                            Comment


                            • #29
                              Re: Website fotografisch interessante plaatsen...

                              Oorspronkelijk geplaatst door dio5 Bekijk bericht
                              Ik vind de tegenargumenten hier persoonlijk dikke zever.
                              Je bepaalt toch zelf wat je erop zet en wat niet. Als je vindt dat je bepaalde dingen niet moet prijsgeven, dan doe je dat toch gewoon niet. Andere dingen kan je dan gewoon weer wel vermelden.

                              En wat is er mis mee met die informatie te bundelen?

                              Natuurlijk kan je overal met creativiteit een schitterende foto maken. Het moet nog steeds van de fotograaf zelf komen.

                              Maar het is wel milieuvriendelijker om al op voorhand te weten waar je misschien eens naartoe kan trekken ipv met de wagen maar wat liggen rondrijden.

                              Daarnaast vind ik het argument van vandalisme een beetje met de haren getrokken. Ik denk persoonlijk niet dat dat soort mensen op internet naar locaties zal zoeken. Vandalisme komt eerder door lokale jeugd dan door iemand die gericht naar informatie zoekt, tenzij je wel echt een zeer gestoord figuur bent.

                              Zoals gezegd, iedereen die oprecht interesse heeft om al het een en ander uit te testen, mail of pm me. Je krijgt dan verdere informatie van mij...

                              grt
                              Kijk, ik begrijp omdat je daar zelf nu veel tijd insteekt, dat je wat minder openstaat voor tegenargumenten en gewoon doorgaat met je plan. Maar ik spreek wel uit eigen ervaring. Plaatsen die bij mijn eerste bezoek nog ongeschonden leken, waren na verschijning in actualiteit (regionaal of natinaal cf. Monumentenstrijd) gewoon niet meer bruikbaar of gedeeltelijk hun karakter kwijt.
                              En ik zeg niet dat BD leden ofzo gaan beginnen vandaliseren. Maar sommige dingen worden nu eenmaal snel verspreid, mensen zitten bijv. ook op verschillende forums en gooien alles in de vriendenkring.

                              Je vindt mijn argumenten dikke zever, dan vind ik uw eigen argument ivm minder uitstoot en verbruik van de auto compleet van de pot gerukt

                              Je zegt dat iedereen zelf bepaalt wat er wel of niet opkomt, dat zegt ook niet veel. Als een paar vinden dat iets er zeker niet mag op komen en anderen vinden van wel, wie beslist dan wat? Jij? Of beslist de meerderheid? De meerderheid heeft niet altijd gelijk.

                              Maar uiteindelijke zullen -hopelijk- de meeste lokaties die je opneemt op je site vooral natuur, historisch etc... zijn.

                              Ik ben alleszins ook voorstander van een hoge drempel om toegang te krijgen tot eventuele locaties die wat meer zorg en bescherming nodig hebben.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Website fotografisch interessante plaatsen...

                                Oorspronkelijk geplaatst door dio5 Bekijk bericht
                                .....knip...
                                Daarnaast vind ik het argument van vandalisme een beetje met de haren getrokken. Ik denk persoonlijk niet dat dat soort mensen op internet naar locaties zal zoeken. Vandalisme komt eerder door lokale jeugd dan door iemand die gericht naar informatie zoekt, tenzij je wel echt een zeer gestoord figuur bent.

                                ..knip....

                                Helaas is het wel waar.
                                Door zo'n database die jij gaat aanleggen is het heel gemakkelijk om aan informatie te komen over locaties. Dat is mooi, maar ook nu is het al heel eenvoudig om aan informatie te komen. Google is al genoemd, google earth is ook een handig hulpmiddel hierbij en dan heb je ook nog je ogen (ja dat meen ik serieus!).
                                Zelf ben ik heel veel hiermee bezig, dus ik ken genog locaties ver weg, maar ik had ook nooit verwacht dat er dichterbij ook genoeg locaties waren bij mij in de buurt. Op loopafstand nog wel en dat terwijl ik in Nederland woon (daar is al minder dan in Belgie te vinden) en dat terwijl ik in een klein dorp woon. En het zijn nog interessante en hele mooie locaties ook. Die ga ik zeker niet prijsgeven voor een database, want tja ook vandalen en bv koperdieven zoeken deze locaties op.

                                Nog een paar gratis tips van mij:
                                - Bel eens een sloopbedrijf op en vraag of je mag fotograferen bij een pand waar hij mij bezig is. En dan kun je het sloopbedrijf ook wel wat foto's voor de website of wat dan ook hiervoor in ruil geven. Er wordt genoeg gesloopt, en slopen is niet alleen het neerhalen van een gebouw, eerst moet die nog ontmanteld (bv asbestverwijdering) enz worden en dat kan ook flink tijd kosten.
                                - Kijk in de vergunningenlijsten van de diverse gemeentes. Je ziet zo of er sloopvergunningen worden uitgegeven. Hier staan natuurlijk ook vergunningen van particulieren op, maar ook van bedrijven.
                                - Lees kranten. Als ik zie welke bedrijven (grote fabrieken!) in Nederland gaan sluiten dit jaar, dan biedt dat heeeeeeel veel mooie mogelijkheden.
                                - Benader collegafotografen om eens een keer mee te mogen gaan exploreren en fotograferen.

                                En er zijn nog veel meer mogelijkheden om aan locaties te komen. Maar de locaties die ik heb gevonden zal ik niet zomaar ter beschikking stellen voor een database. Want slapende honden (lees vandalen enz) maak ik niet graag wakker.
                                Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
                                --------

                                Comment

                                Working...
                                X