Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tips voor concertfotografie....

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Tips voor concertfotografie....

    Ik doe ook al een serieus tijdje aan concertfotografie en ik begin
    basis op sluitertijd 1/125 en volopen diafragma (f2.8). Zo krijg je de scherpste beelden en het meeste sfeer. Mijn diafragma laat ik dan gelijk en dan speel ik met mijn sluitertijd. Als er te weinig belichting is, heb ik vaak geen zin om mijn sluitertijd te lang te maken, want dan krijg ik een te grote onscherpte in mijn foto's, dus dan is het tijd om de externe flash boven te halen. Troost je, als er een fotopit is, mag je meestal niet flitsen, maar dan is er wel (meestal) genoeg licht, dus kan je je sluitertijd kort genoeg houden.
    Ohja, ISO houd ik altijd op 800 ...
    canon eos 5D mark II + canon eos 400D + canon 50mm f1.8 + canon 70-200mm f2.8 IS USM + sigma 24-70mm f2.8 + sigma 50-150mm f2.8 + canon 430EX

    Comment


    • #17
      Re: Tips voor concertfotografie....

      Nog even vergeten : zorg ervoor dat je sluitersnelheid hoger is dan je brandpuntsafstand (tenzij het echt niet anders kan)
      Canikon 40D - D200, D300

      Comment


      • #18
        Re: Tips voor concertfotografie....

        Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
        Nog even vergeten : zorg ervoor dat je sluitersnelheid hoger is dan je brandpuntsafstand (tenzij het echt niet anders kan)
        Waarom dient de sluitertijd hoger te zijn dan je brandpuntafstand? Wat is daar de reden voor?
        Een foto blijft een invulling van de fotograaf.......

        Comment


        • #19
          Re: Tips voor concertfotografie....

          _____
          Last edited by Larah&Bo; 20 september 2008, 00:50.

          Comment


          • #20
            Re: Tips voor concertfotografie....

            Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
            Nog even vergeten : zorg ervoor dat je sluitersnelheid hoger is dan je brandpuntsafstand (tenzij het echt niet anders kan)
            Met een IS of VR-lens is dat niet zo'n probleem, maar dan moet het onderwerp wel lang genoeg stil blijven staan.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #21
              Re: Tips voor concertfotografie....

              Ik zet meestal mijn instellingen als volgt (ism Sigma 50/150 F2.8):
              - witbalans : auto
              - Iso : 400 of 800 (naargelang hoe de artiest belicht wordt)
              - diafragma: F2.8
              - sluitertijd : 1/120
              - spotmeting

              -mijn positie tov podium: redelijk centraal. (kleinere afstand -> minder zoom -> snellere sluitertijd)

              (indien ik frontstage, dus vlak voor het podium sta, durf ik ook de focus wel eens op continuous zetten)

              Scherpstelling op de ogen, of pal ertussen.

              Tijd voor een paar testshots.
              Verder speel ik dan enkel met de sluitertijd. Beetje op het gevoel naargelang ik meer of minder moet zoomen. (lees: afstand tot het podium)

              Op http://www.foutefoto.be kan je enkele beeldjes terugvinden. gemaakt met D80 + sigma 50-150 f2.8 (vanop 8 a 10m afstand)

              Ik maak ook meestal 3 shots na elkaar op continu. kwestie van de kans te vergroten dat er iets deftigs tussenzit.

              Feit is wel.... veel fotos maken, en weinig goede overhouden. Als je in totaal ongeveer 22cm scherptediepte hebt(150mm - 2.8 op 6m afstand. Op 5m afstand ligt dit al rond de 15cm scherptediepte), dan is een pasje opzij of achteruit al genoeg om een onscherpe foto te hebben.

              Flitsen doe ik sowieso nooit aan een podium. Waarom niet ? het verknoeit anderen hun fotos. EN ... erger jij je niet aan een concert waar je de gsm's vanop 20m ziet flitsen naar het podium ?

              Totaal aantal fotos op een uurtje concert: 150
              Aantal goeie: tussen de 5 en 10

              Laat je dus vooral niet ontmoedigen als het de eerste keren niet zo goed lukt.
              Nikon D80 + 18-135 f3.5-5.6 + sigma 50-150 f2.8 + 50 f1.8 + AFD80-200 f2.8 + sb600 + veel geduld
              Professionele fotografie is duur ... kijk maar naar de flitsboetes ...

              Comment


              • #22
                Re: Tips voor concertfotografie....

                Oorspronkelijk geplaatst door FouteFoto Bekijk bericht
                Totaal aantal fotos op een uurtje concert: 150
                Aantal goeie: tussen de 5 en 10

                Ik ken dat gevoel
                Canikon 40D - D200, D300

                Comment


                • #23
                  Re: Tips voor concertfotografie....

                  Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                  Ik ken dat gevoel
                  en toch, 't gevoel achteraf van toch enkele haarscherpe fotootjes te hebben... zalige rush
                  Nu nog enkel meer frontstage zien te geraken
                  Nikon D80 + 18-135 f3.5-5.6 + sigma 50-150 f2.8 + 50 f1.8 + AFD80-200 f2.8 + sb600 + veel geduld
                  Professionele fotografie is duur ... kijk maar naar de flitsboetes ...

                  Comment


                  • #24
                    Re: Tips voor concertfotografie....

                    Ik erger me niet aan flitsende mobieltjes. Het hoort erbij.

                    Mijn instellingen: (70-200 2.8 IS)
                    - AF punt voorselecteren naargelang gewenste compositie, AI Servo
                    - belichting op manueel, F/2.8, sluitertijd 1/125 tot 1/500, ISO1600
                    - spotmeting, gelinkt aan focuspunt

                    Ik verplaats me nogal veel, afhankelijk van de situatie, vooral als er veel artiesten op het podium staan. Ik trek liever schuin, tot zelfs vanuit de verste uithoeken, om een meer zijprofiel te hebben, maar niet altijd.

                    Ik trek altijd veel te veel foto's, maar het begint te beteren. Ik begin meer vertrouwen te krijgen in de AF, verwijder veel rommel ter plekke, maar liever niet terwijl ik voor het podium sta. Al veel te veel gehad dat ik stond te deleten terwijl de artiest juist iets interessants aan het doen was

                    Dave
                    pixelpusher

                    Comment


                    • #25
                      Re: Tips voor concertfotografie....

                      @Groove : best wel grave fotos op je site. Wat gebruik jij om de ruis uit je fotos te halen ? (D80 vanaf 800 iso ... weinig licht ... veeeeel ruis)

                      Of heeft jouw toestel hier minder last van ?
                      Nikon D80 + 18-135 f3.5-5.6 + sigma 50-150 f2.8 + 50 f1.8 + AFD80-200 f2.8 + sb600 + veel geduld
                      Professionele fotografie is duur ... kijk maar naar de flitsboetes ...

                      Comment


                      • #26
                        Re: Tips voor concertfotografie....

                        Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                        Met deze lens zit je op rozen
                        Diafragmavoorkeuze op F2.8, ISO op 800 of desnoods op 1600 (liefst geen tussenstappen)
                        Waarom geen tussenstappen ?
                        Fotolog -DevLog

                        Comment


                        • #27
                          Re: Tips voor concertfotografie....

                          Oorspronkelijk geplaatst door FouteFoto Bekijk bericht
                          @Groove : best wel grave fotos op je site. Wat gebruik jij om de ruis uit je fotos te halen ? (D80 vanaf 800 iso ... weinig licht ... veeeeel ruis)

                          Of heeft jouw toestel hier minder last van ?
                          euhhh

                          niks.

                          enfin 't is te zeggen, ik gebruik Lightroom, da helpt al om de kleurenruis er een beke uit te halen (wordt zo wa korrelachtig) maar ik gebruik NoiseNinja ni meer... sinds een half jaar nu? Ik heb zelfs gemerkt dat met serieus ingekleurd licht (denk aan rode lichten op gezichten en dat soort) die kleurruisreductie van 25 in Lightroom er gewoon over is en da'k da terugschroef tot 5 ofzo omdat dat anders gewoon teveel detail wegwerkt (ja Lightroom is ni perfect zeker? 14-bit rekenfoutjes?)

                          enneuh... merci voor 't complimentje

                          Dave
                          pixelpusher

                          Comment


                          • #28
                            Re: Tips voor concertfotografie....

                            Oorspronkelijk geplaatst door whoami Bekijk bericht
                            Waarom geen tussenstappen ?
                            Da duurt te lang. Ik zet trouwens mijn toestel tegenwoordig op 1-stop increment/decrement bij aperture en shutter, da scheelt een hoop wielwerk. Heb 'k geleerd van mijnen analoge praktica, da werkt ook me hele stops
                            pixelpusher

                            Comment


                            • #29
                              Re: Tips voor concertfotografie....

                              Totaal aantal fotos op een uurtje concert: 150
                              Aantal goeie: tussen de 5 en 10

                              Laat je dus vooral niet ontmoedigen als het de eerste keren niet zo goed lukt.[/QUOTE]

                              Maakt toch niet uit, 5 a 10 toppers is waar je het voor doet. 150 goede foto's is toch te veel, dan weet je niet waar je uit moet kiezen
                              Een foto blijft een invulling van de fotograaf.......

                              Comment


                              • #30
                                Re: Tips voor concertfotografie....

                                Hoe komen jullie trouwens met een prof. camera binnen bij een concert.
                                Ik ben wel eens naar een concert van KANE geweest. En toen werd er bij de ingang toch even gezegd dat mijn camera niet naar binnen mocht....
                                Dus helaas....
                                Of hebben jullie allemaal en perskaart, diegene die op dit forum zitten en aan concertfotografie doen?
                                Een foto blijft een invulling van de fotograaf.......

                                Comment

                                Working...
                                X