Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ranaphoto

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Ranaphoto

    @Fotok en Ho'oponopono, als je wil quoten gebruik dan de knop Quote van de betreffende post
    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

    Comment


    • #32
      Re: Ranaphoto

      Typische forum discussie, iedereen verondersteld maar en l*lt maar een eind de wereld in.

      Ben lid van het Ranateam en ben er fier op. Het was precies wat ik nodig had en op het moment dat ik het nodig had. Wil je precies weten hoet het zit? Vraag Rollin of Yves zo simpel is het.


      Guido
      Geyst

      Comment


      • #33
        Re: Ranaphoto

        Oorspronkelijk geplaatst door vicberger Bekijk bericht
        Ik heb de indruk dat het hier in hoofdzaak over een Rana<->Vilda conflict gaat.
        Het gaat hier volgens mij niet om een Rana<->Vilda conflict, maar om een nieuwe wending binnen de Nederlandstalige afzetmarkt.
        Ik vrees dat veel mensen de ernst van de zaak niet inzien of willen beseffen.

        Zelf ben ik semi-professioneel natuurfotograaf en, zoals mijn collega's die er ook gedeeltelijk of volledig van de verkoop van hun beeldmateriaal moeten leven, is onze job dus in gevaar.
        Als jij dreigt van je job te verliezen door oneerlijke concurrentie, zou je dan ook niet protesteren

        Het probleem is dat veel jonge fotografen dromen van een carriëre als "Prof" en daarop wordt door gladde jongens ingespeeld. Die gladde jongens gaan wel mooi met de winst lopen en de meelopertjes kunnen dan wel pronken met hun "Prof"-titel omdat ze in een boekje staan. Ze zouden er dan best wel niet bijvertellen dat ze al meer geld uitgegeven hebben aan onkosten en sociale lasten dan dat ze winst gemaakt hebben. In ieder geval, die "dromers" zijn wel mooi bezig hun eigen afzetmarkt aan het verbrodden, want als ze merken dat ze genoeg stockmateriaal hebben om op eigen poten te staan en zelfstandig te verkopen, dan is het helaas te laat De markt is om zeep en dan nog wel door hun eigen grote schuld. Dat is inderdaad echt iets om fier op te zijn .

        Laat de markt zoals hij is, leefbaar voor iedereen, en blink uit door je kwaliteit en aanbod, NIET door belachelijke prijzen te hanteren.

        Goe bezig, mensen
        Last edited by Photophil (De); 24 augustus 2007, 11:05.
        beeldbank www.arterra.be
        persoonlijke site www.wildeyes.be
        Before You Attempt To Beat The Odds. Be Sure You Could Survive The Odds Beating You.

        Comment


        • #34
          Re: Ranaphoto

          Als je als Prof bang bent voor de concurentie van een amateur met beperkte tijd en beperkte middelen dan heb je een ernstig probleem. Jaren hebben profs zich kunnen verschuilen achter de vestigingswet dat was pas oneerlijke concurentie. Naar mijn mening ben je als fotograaf maar zo goed als je werk.

          Guido
          Geyst

          Comment


          • #35
            Re: Ranaphoto

            Het beroep van fotograaf staat op helling. Ja en neen...
            enerzijds zie je dat kranten steeds vaker een beroep doen op "amateurs", vaste fotografen buitengooien en met freelancers werken. Journalisten moeten tegenwoordig zelf een toestel kopen en een fotootje trekken." 't is toch maar voor in de gazet"....
            Anderzijds zullen goede fotografen zich altijd blijven onderscheiden van de amateur. En het feit dat goede amateurs soms beter zijn dan beroeps kan je de eerste categorie niet verwijten.
            Ik heb ook al vaak met de gedachte gespeeld om professioneel te gaan, maar je moet verdorie keihard werken om er ook maar iets aan te verdienen. En dat beseffen veel beginners niet. Eerst veel geld investeren in goed materiaal en dan zien dat je er niet genoeg aan verdient.... De markt kuist zichzelf wel op denk ik...

            wie bang is van de toekomst.... vul zelf maar in :-)

            Comment


            • #36
              Re: Ranaphoto

              Of je het nu wilt of niet de markt GAAT NIET veranderen de markt IS veranderd! sinds het internet en de digitale fotografie!

              Stel je wil voor je tijdschrift 20 foto's dan kan je die kopen aan 100 't stuk. Of je kan iemand aanstellen om naar gratis foto's te zoeken (voor 2000 euro kan hij bijna een maand full-time zoeken dus die foto's vindt hij met gemak) (vroeger was dit veel moeilijker als je bij iedere amateur op z'n zolder in de dia-doos moest gaan zoeken vind je nooit je goede 20 beelden in een maand).

              Nu kan je proberen dit verlies (beelden die niet vergoed worden) op te vangen door je aan te passen aan de nieuwe situatie==> En dat is net wat Rana wil doen.

              En wees gerust voor foto's alla National Geographic zal er altijd een budget zijn!

              Dus pas je aan de nieuwe markt of blijf zeiken dat het vroeger allemaal beter was!

              Comment


              • #37
                Re: Ranaphoto

                Oorspronkelijk geplaatst door Jap@a Bekijk bericht
                Of je het nu wilt of niet de markt GAAT NIET veranderen de markt IS veranderd! sinds het internet en de digitale fotografie!

                Stel je wil voor je tijdschrift 20 foto's dan kan je die kopen aan 100 't stuk. Of je kan iemand aanstellen om naar gratis foto's te zoeken (voor 2000 euro kan hij bijna een maand full-time zoeken dus die foto's vindt hij met gemak) (vroeger was dit veel moeilijker als je bij iedere amateur op z'n zolder in de dia-doos moest gaan zoeken vind je nooit je goede 20 beelden in een maand).

                Nu kan je proberen dit verlies (beelden die niet vergoed worden) op te vangen door je aan te passen aan de nieuwe situatie==> En dat is net wat Rana wil doen.

                En wees gerust voor foto's alla National Geographic zal er altijd een budget zijn!

                Dus pas je aan de nieuwe markt of blijf zeiken dat het vroeger allemaal beter was!
                Vertel dat eens aan Corbis, FotoNatura, Kina, Van Parys, Corel, FLPA, Ardea, Minden, Biosphoto... Ze zullen ongetwijfeld onder de indruk zijn van uw wijze woorden.
                Student ....?
                Met bakken ervaring in de sector...?

                Comment


                • #38
                  Re: Ranaphoto

                  Voor zo ver ik weet, is er mij via bd ook een bod gedaan om mee een beeldbank op te richten! Wat gaan die doen denk je? Hun beelden aan veel duurdere prijzen verkopen? Nee hoor: VRIJE MARKT!
                  En over het "brood" afnemen van professionele fotografen: hoe veel zijn dit er nog in België? 2?

                  Zolang ik er maar plezier beleef aan het fotograferen! Zonder die oneindige discussies! Met andere woorden tis goe weer dus ik ben naar buiten foto's gaan pakken!!

                  Groeten,
                  Sam
                  Lid Rana team
                  www.samdetaey.be

                  Comment


                  • #39
                    Re: Ranaphoto

                    Oorspronkelijk geplaatst door Fotok Bekijk bericht
                    Vertel dat eens aan Corbis, FotoNatura, Kina, Van Parys, Corel, FLPA, Ardea, Minden, Biosphoto... Ze zullen ongetwijfeld onder de indruk zijn van uw wijze woorden.
                    Zij zullen ongetwijfeld niet onder de indruk zijn van kleine garnalen als Rana...

                    Maar daar spreek je volgens mij meer je eigen visie mee tegen dan de mijne?

                    Comment


                    • #40
                      Re: Ranaphoto

                      't Zijn diegene die beseffen dat ze niet beter zijn dan een amateur die schrik hebben hun job te verliezen.
                      't Zijn diegene die schrik hebben hun job te verliezen die 't snelste moord en brand roepen. Of dat nu rechtvaardig is of niet, in hun ogen natuurlijk niet.

                      Zo is het altijd al geweest en zo zal het altijd zo zijn. Wie niet mee evolueert, blijft stilstaan en verhongert. Zekerheid bestaat niet. Handen uit de mouwen, creativiteit op kop en niet zeuren. Dat gaat meer opleveren.

                      En 't is in alle sectoren zo.

                      En ge weet het goe genoeg.

                      Dave
                      pixelpusher

                      Comment


                      • #41
                        Re: Ranaphoto

                        Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                        't Zijn diegene die beseffen dat ze niet beter zijn dan een amateur die schrik hebben hun job te verliezen.
                        't Zijn diegene die schrik hebben hun job te verliezen die 't snelste moord en brand roepen. Of dat nu rechtvaardig is of niet, in hun ogen natuurlijk niet.

                        Zo is het altijd al geweest en zo zal het altijd zo zijn. Wie niet mee evolueert, blijft stilstaan en verhongert. Zekerheid bestaat niet. Handen uit de mouwen, creativiteit op kop en niet zeuren. Dat gaat meer opleveren.

                        En 't is in alle sectoren zo.

                        En ge weet het goe genoeg.

                        Dave
                        Met alle respect, maar zijn hier nog mensen die een serieuze discussie kunnen voeren en tenminste weten waarover ze praten. Mensen die in het vak zitten i.p.v. studentjes die ooit eens een fotootje gegeven hebben aan Natuurpunt?
                        beeldbank www.arterra.be
                        persoonlijke site www.wildeyes.be
                        Before You Attempt To Beat The Odds. Be Sure You Could Survive The Odds Beating You.

                        Comment


                        • #42
                          Re: Ranaphoto

                          ik denk dat iedereen wel zoveel mogelijk van zijn foto's wil krijgen
                          ik denk dat iedereen wel snel legaal rijk wil worden, moest dit mogelijk zijn


                          ik betwijfel zelfs of je een lowcost magazine kan uitbrengen waar je als uitgever zelf rijk van wordt
                          elk voordeel heb zen nadeel
                          foto als spiegel of als venster?

                          Comment


                          • #43
                            Re: Ranaphoto

                            Oorspronkelijk geplaatst door sam_detaey Bekijk bericht
                            Voor zo ver ik weet, is er mij via bd ook een bod gedaan om mee een beeldbank op te richten! Wat gaan die doen denk je? Hun beelden aan veel duurdere prijzen verkopen? Nee hoor: VRIJE MARKT!
                            Ik volg deze topic al een poosje en heb tot nog toe niet gereageerd maar om onnodige misverstanden te vermijden wil ik hier toch nog wel even het volgende kwijt.

                            Sam, ik vermoed dat je het over Arterra hebt (ook bekend onder de vroegere naam "TerraNova"). Ik ben ook benaderd door hen en heb hun contract en de voorwaarden voor mijn neus liggen en ik kan u verzekeren dat die mensen WEL de prijzen van Sofam hanteren als richtprijs. Daarenboven weet ik dat verschillende fulltime profs al meewerken en die mannen gaan heus hun beeldmateriaal niet verkopen voor een aalmoes. Arterra zal pas in januari operationeel zijn, maar dan wel met serieuze mensen.

                            Comment


                            • #44
                              Re: Ranaphoto

                              Op vraag van de TS wordt deze discussie gesloten . . .
                              There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                              A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                              Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                              Comment

                              Working...
                              X