Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ranaphoto

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Ranaphoto

    Oorspronkelijk geplaatst door Fotok Bekijk bericht
    Als je naast de bakkerij in je dorp ook met een bakkerij begint, maar al je brood gratis weggeeft. Zou die bakker dat normaal vinden...?
    Dat amateurfotografen gratis materiaal weggeven is niets nieuw en dat zal jammergenoeg altijd blijven bestaan. Maar hier spreken we over een PROFESSIONEEL AGENTSCHAP dat dezelfde toer opgaat. Dat is echt wel een stap te ver....!!!!!
    Hebben al die amateurfotografen daar dan een BTW nummer ? Daarover kan ik op de site in elk geval maar weinig vinden
    1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

    Comment


    • #17
      Re: Ranaphoto

      Oorspronkelijk geplaatst door Ho'oponopono Bekijk bericht
      Je slaat de nagel op de kop. Een bakker die zijn brood onder de normale prijs verkoopt zou dit volgens de wet zelfs niet mogen! Op brood staat een minimumprijs. Waarom bestaat dit niet in de fotografie? Waarom kunnen hier geen wettelijke minimumprijzen gehanteerd worden?
      De broodprijs is sinds 1 juli volledig vrij.
      Vroeger stond er enkel een maximumprijs op, zeker geen minimumprijs. Maar je mag volgens de wet natuurlijk niet met verlies verkopen.

      Comment


      • #18
        Re: Ranaphoto

        Oorspronkelijk geplaatst door Ho'oponopono Bekijk bericht
        Waarom bestaat dit niet in de fotografie? Waarom kunnen hier geen wettelijke minimumprijzen gehanteerd worden?
        Omdat je die minimumprijs dan over de hele wereld moet hanteren. Het zou helemaal erg worden als fotografen hier verplicht worden de sofamtarieven te hanteren, maar je de foto van een Amerikaanse website voor enkele dollars kan hebben. Dan verkoopt niemand hier nog wat.

        Professionele fotografen moeten durven aanvaarden dat als het productieproces eenvoudiger en makkelijker gaat en het aanbod stijgt, de prijs dan automatisch zakt. Voor een unieke foto wil men nog wel geld neertellen hoor. Het zijn de gerenommeerde tijdschriften die net de unieke beelden zoeken. En die vind je zelden op de microstocksites (net omwille van die makkelijke beschikbaarheid). Maar als ik op zoek ga naar een gewone foto van een lieveheersbeest, die zoveel mensen binnen aanvaardbare normen kunnen maken, dan vind ik dat niet die prijs waard.

        Overigens over die Sofam tarieven. Wie vraagt aan een NGO het sofamtarief? Wie vraagt aan de lokale scholengemeenschap het sofamtarief? Welke kleine onderneming kan het sofamtarief betalen? Ik vermoed dat je in die vijver niet moet gaan vissen als professioneel fotograaf met dergelijke prijzen. Microstocksites boren hoofdzakelijk een nieuwe markt aan die vroeger gewoon geen foto's konden kopen.
        Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

        Comment


        • #19
          Re: Ranaphoto

          Oorspronkelijk geplaatst door vicberger Bekijk bericht
          Overigens over die Sofam tarieven. Wie vraagt aan een NGO het sofamtarief? Wie vraagt aan de lokale scholengemeenschap het sofamtarief? Welke kleine onderneming kan het sofamtarief betalen?
          Het sofam-tarief is niet één vaste prijs. De prijslijst is een boekje van 60 blz.
          Het zijn tevens "richtprijzen".
          Er wordt wel degelijk rekening gehouden met de aard van de publicatie. Voor verenigingsbladen en publicaties van culturele of humanitaire aard wordt -20%korting gegeven. Worden verschillende foto's gepubliceerd, dan komt daar nog eens tot -50% bovenop. Vrij redelijk, dacht ik .

          Comment


          • #20
            Re: Ranaphoto

            Oorspronkelijk geplaatst door Fotok Bekijk bericht
            Vrij redelijk, dacht ik .
            Ik denk het niet.

            Een school vroeg me om een foto van me te gebruiken voor een affiche om hun toneel aan te kondigen. De foto zou ongeveer 30x40cm groot gebruikt worden op affiches 42x60. Oplage van de affiches: 250 exemplaren.

            Als lid van sofam heb ik dat boekje hier ook liggen.

            Basistarief affiches: 602,96 euro (ik hanteer hier dan nog de ≤40x60cm)
            Verminderd met 10% (≤helft van de drager)
            verminderd met 20% (cultureel / humanitair)
            vermeerderd met 20% (gesponsord)
            = 542,66 euro (laatste twee vallen tegen elkaar weg)

            Als men daar nog flyers van wil maken, dan kan een bijkomende reductie van 10% worden toegestaan, maar het uiteindelijke bedrag is hoger omwille van het dubbele gebruik. Dus laten we die complexiteit even achterwege.

            Zetwerk doen ze zelf.

            Het drukken van de affiches kost 139,50 euro.

            Die school is incl. BTW meer dan 700 euro kwijt om gewoon wat reclame te maken voor hun toneeltje. Ik vind dat een onverantwoordbaar bedrag. De opbrengsten van dat schooltoneeltje worden gebruikt om de kinderen bijkomende middelen te geven in onderwijs dat al lang niet meer zo gratis is als het zou moeten zijn... Nu zouden die moeten vertoningen inlassen om mijn foto te kunnen betalen.

            Ik zou beschaamd zijn als ik dan zou zeggen: bon als jullie dat niet willen betalen, dan zoek je 't maar elders uit. Dan werk ik wel een elegante regeling uit. Ook al werk ik als graficus en lever ik fotografie. (Allez, ik ben zo een die er zijn brood mee moet verdienen.)

            Voor (grotere) bedrijven en commerciële doeleinden vind ik die tarieven meestal redelijk okee. Het gaat dan vaak over unieke foto's, die dan nog vaak in hun opdracht zijn besteld.

            Ik weet dat ik met die mentaliteit waarschijnlijk geen kastelen zal moeten kopen, maar als ik honger heb, dan zal ik in die school altijd een maaltijd krijgen.


            By the way: die -50% waarover je spreekt, geldt in de meeste gevallen wanneer je minstens 50 foto's aankoopt. Dat is dan ook al een proper bedrag, niwaar?
            Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

            Comment


            • #21
              Re: Ranaphoto

              Oorspronkelijk geplaatst door photogRAF Bekijk bericht
              Ik meen trouwens tussen de tarieven van sofam ook lagere tarieven gevonden te hebben speciaal bedoeld voor scholen ed.

              In dit topic wordt er terecht gevraagd wat te doen na onrechtmatig gebruik van een foto, nu als een goede foto niets waard is, dan is dat ook zinloos.
              Moet je nu wel goed zelf de titels lezen.
              Onrechtmatig gebruik is totaal iets anders dan de verkoop van een foto.
              Een publicatie zonder de auteur hierin te kennen is niet gelijk als een foto gratis geven of tegen lage prijs verkopen omdat je een oen bent of tegen een kapitaal omdat je jezelf hoog inschat.

              sorry
              https://www.fotospotter.be
              Je suis content d’être heureux

              Comment


              • #22
                Re: Ranaphoto

                Oorspronkelijk geplaatst door vicberger Bekijk bericht
                Ik denk het niet.
                Ge praat hier wel over uitzonderingen en over een niet-commercieel produkt. Bij Rana zijn hun ridicule prijzen wel hun STANDAARDPRIJZEN. Daar gaat heel de discussie over, niet over al die uitzonderingsregeltjes en ander gemuggezift .
                Als een professioneel agentschap als standaardprijs 1/10 vraagt van de richtprijs van Sofam, dan beschouw ik dat wel héél ver onder de prijs gaand en stel ik dat agentschap wel verantwoordelijk voor het naar de verdommenis helpen van de afzetmarkt.

                Hebben de mensen er ook al bij stilgestaan dat je dergelijke inkomsten moet aangeven? Dat je in bijberoep een btw-nummer moet hebben? Dat je sociale bijdrage moet betalen? Ik denk dat heel wat mensen hier héél naief aan begonnen zijn. Maar dat zijn natuurlijk de zorgen niet van de oprichters van Rana
                Last edited by Fotok; 23 augustus 2007, 15:42.

                Comment


                • #23
                  Re: Ranaphoto

                  Oorspronkelijk geplaatst door Fotok Bekijk bericht
                  Daar gaat heel de discussie over, niet over al die uitzonderingsregeltjes en ander gemuggezift .
                  't Is maar omdat jij zelf af kwam met verenigingsbladen en publicaties van culturele of humanitaire aard.

                  Denk je dat Rana—ik moet toegeven dat ik ze niet kende—een stuk van de markt afsnoept? En dat gerenommeerde magazines op termijn hun foto's uit de microstocksites gaan halen? Ik vermoed het niet; maar okee, ik heb ook geen glazen bol natuurlijk.

                  Ik denk dat ze zich te duur positioneren tav microstocksites en te goedkoop om een standaard aanleverkanaal te zijn voor gerenommeerde tijdschriften.

                  En verder kan ik alleen zeggen: vrijemarkteconomie.
                  Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Ranaphoto

                    leuke discussie, vooral voor studenten fotografie als ikzelf.

                    Er zijn inderdaad dingen aan het veranderen op professioneel foto gebied maar geef toe.. dat heeft altijd al bestaan.

                    de wereld is hard maar ik betwijfel dat de rijke amateur de goede professionele fotograaf ooit gaat weg concurreren. in feite zorgen deze rijke amateurs voor een grotere markt en goedkopere cameras

                    stocksites kunnen voor elke (beginnende) fotograaf een bescheiden basis inkomen betekenen terwijl een gewone opdracht (weliswaar 'onregelmatig') veel meer opbrengt.
                    er wordt inderdaad veel gratis (of int zwart) gedaan én gezocht.

                    maar in plaats van paniekvoetbal te spelen kun je dan beter de markt eens vanop een afstand bekijken... en dus zulke alternatieven aanbieden
                    foto als spiegel of als venster?

                    Comment


                    • #25
                      Re: Ranaphoto

                      Oorspronkelijk geplaatst door * Fuse * Bekijk bericht
                      @Fotok: Het project is opgestart door 2 mensen die al een tijdje in de business van natuurfotografie zitten. Ze zijn trouwens beiden lid van Sofam en weten waar ze mee bezig zijn.
                      quote uit de terms en conditions:
                      Terms and conditions
                      ---
                      All materials made available by Vildaphoto are also made available to others, you don't have exclusivity
                      ---
                      http://www.vidaphoto.net = (o.a.) Rollin Verlinde die de leuke en leerrijke cursus natuurfotografie ter beschikking stelt via http://www.natuurfotografie.be/fotoc...Fotocursus.htm
                      Oorspronkelijk geplaatst door * Fuse * Bekijk bericht
                      Niemand betaald nog de prijzen die Sofam hanteert (al jaren niet meer)
                      Ja, zeer grappig, want als je een bestelling plaatst op vidaphoto krijg je de vraag of je de sofam tarieven wil hanteren of niet... wat zou jij antwoorden?

                      Oorspronkelijk geplaatst door * Fuse * Bekijk bericht
                      Door een groep fotografen samen te brengen (die allemaal achter hetzelfde staan) op een goedkope en overzichtelijke website hopen ze dat mensen die op zoek zijn naar beelden direct naar de site komen ipv uren op zoek te gaan naar beelden die ze dan al dan niet gratis krijgen.
                      Wel raar dat ik bij de lijst van fotografen niet 1 van de mensen achter Vidaphoto terugvind.

                      ik kan mis zijn, maar volgens mij is het wel goed gevonden van vidaphoto. Zij zijn ondertussen wel al wat bekend, en krijgen dus regelmatig vragen of ze een bepaald beeld hebben. Indien niet hebben ze nu nog de extra mogelijkheid om via Ranaphoto toch de klant te bedienen én er ook nog iets aan te verdienen (want ik neem aan dat er per verkochte foto op Ranaphoto iets naar de site-owners zal gaan).

                      gr,
                      Kristof

                      Comment


                      • #26
                        Re: Ranaphoto

                        Oorspronkelijk geplaatst door kmeirlaen Bekijk bericht
                        Ja, zeer grappig, want als je een bestelling plaatst op vidaphoto krijg je de vraag of je de sofam tarieven wil hanteren of niet... wat zou jij antwoorden?



                        Wel raar dat ik bij de lijst van fotografen niet 1 van de mensen achter Vidaphoto terugvind.

                        ik kan mis zijn, maar volgens mij is het wel goed gevonden van vidaphoto. Zij zijn ondertussen wel al wat bekend, en krijgen dus regelmatig vragen of ze een bepaald beeld hebben. Indien niet hebben ze nu nog de extra mogelijkheid om via Ranaphoto toch de klant te bedienen én er ook nog iets aan te verdienen (want ik neem aan dat er per verkochte foto op Ranaphoto iets naar de site-owners zal gaan).
                        Ik vind het persoonlijk ook nogal bizar dat je bij een bestelling via Vildaphoto de vraag voorgeschoteld krijgt of je de tarieven van Sofam wil hanteren...

                        Het is volstrekt logisch dat de bedenkers van Rana niet tussen de deelnemende fotografen staan. Immers, ze hebben al http://www.vildaphoto.net waar hun eigen beelden (inclusief deze van twee andere fotografen) worden aangeprezen. Voor Vilda is Rana dus niet meer of minder dan een extra kans om een potentiële klant alsnog te bedienen, desnoods aan een belachelijk lage prijs, en dit laatste helpt zoals al vaker gezegd in deze topic de markt naar de vaantjes! Als de prijzen die Rana en andere gelijkaardige initiatieven hanteren de norm worden dan is dit een regelrechte slag in het gezicht voor al diegenen die een eerlijke prijs voor 'hun produkt' willen, en daar ook recht op hebben!

                        Is het trouwens al iemand opgevallen dat je via de zoekfunctie van Rana bij bepaalde beelden (als je erop klikt) rechtstreeks doorgelinkt wordt naar Vilda...?

                        Uiteraard verdienen de bezielers van Rana met verkoop van beelden via deze site! Wat dacht je? Ik kan niet bevestigen hoe het bij Rana zit maar normaal geld bij de verkoop van een beeld via een beeldbank de 50/50-regel. De helft voor de fotograaf en de helft voor de beeldbank. De prijzen die op Ranaphoto vermeld staan moet je als fotograaf dus al minstens door twee delen. Ik weet niet of de deelnemende fotografen van Rana zich ervan bewust zijn hoe absurd weinig ze eigenlijk betaald worden voor een beeld, waarbij ik ervan uitga dat ze wettelijk in orde zijn met BTW, sociale lasten,... Een individuele fotograaf heeft natuurlijk het recht om akkoord te gaan met deze volstrekt onredelijk prijs... maar ik weiger daaraan mee te doen en zo de boel nog meer te verzieken... Wie dit wel doet gooit zijn eigen ruiten in want als er voldoende fotografen zijn die hun beelden aan dergelijke dumpingprijzen op de markt gooien zal er binnen afzienbare tijd geen enkele klant nog een redelijke prijs willen betalen voor een beeld. Zo denk ik erover.
                        Last edited by Ho'oponopono; 24 augustus 2007, 04:34.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Ranaphoto

                          Oorspronkelijk geplaatst door kmeirlaen Bekijk bericht
                          Rollin Verlinde die de leuke en leerrijke cursus natuurfotografie ter beschikking stelt via http://www.natuurfotografie.be/fotoc...Fotocursus.htm
                          Als je hier gaat nalezen, blz 125
                          Citaat:
                          ....
                          Uitgevers weten maar al te goed dat veel amateurs heel fier zijn als ze in een tijdschrift of boek kunnen verschijnen. Weet dan dat er mensen zijn die middels natuurfotografie hun gezin onderhouden.
                          ....
                          gemiddeld shommelt de vergoeding tussen de 80 en 120€. Als de foto mooi is, is dat voor geen enkele uigever een probleem. Laat je niet afschepen met 10€.
                          Zeker dat het over de oprichter van rana gaat?
                          Vriendelijke groeten,Raf

                          www.rafvandenbogaert.be

                          Comment


                          • #28
                            Re: Ranaphoto

                            De woorden van Rollin, de oprichter van Vilda en Rana:
                            ....
                            Uitgevers weten maar al te goed dat veel amateurs heel fier zijn als ze in een tijdschrift of boek kunnen verschijnen. Weet dan dat er mensen zijn die middels natuurfotografie hun gezin onderhouden.
                            ....
                            gemiddeld shommelt de vergoeding tussen de 80 en 120€. Als de foto mooi is, is dat voor geen enkele uigever een probleem. Laat je niet afschepen met 10 €


                            Als dat het toppunt van schijnheiligheid niet is, wat dan wel?

                            En zoals reeds aangehaald. Geld verdienen in bijberoep KOST ook geld. De mensen die meewerken vergeten blijkbaar dat hun NAAM op de site staat. Dat ze bijgevolg GEKEND zijn en dus OFFICIEEL geld gaan bijverdienen. Dat wil zeggen SOCIALE BIJDRAGEN betalen en BELASTINGEN en een BOEKHOUDING bijhouden. Ik heb het maar in hoofdletters geschreven want bij velen dringen die woordjes blijkbaar niet door .

                            Comment


                            • #29
                              Re: Ranaphoto

                              De woorden van Rollin, de oprichter van Vilda en Rana:
                              ....
                              Uitgevers weten maar al te goed dat veel amateurs heel fier zijn als ze in een tijdschrift of boek kunnen verschijnen. Weet dan dat er mensen zijn die middels natuurfotografie hun gezin onderhouden.
                              ....
                              gemiddeld shommelt de vergoeding tussen de 80 en 120€. Als de foto mooi is, is dat voor geen enkele uigever een probleem. Laat je niet afschepen met 10 €


                              Dit bewijst inderdaad eens te meer hoe hypocriet men te werk gaat!!!

                              Comment


                              • #30
                                Re: Ranaphoto

                                Ik heb de indruk dat het hier in hoofdzaak over een Rana<->Vilda conflict gaat. Ik twijfel eraan of dit elegant zal kunnen opgelost worden op BD. Hoewel ik best geïnteresseerd ben in nieuwe ontwikkelingen rond verkoop van foto's en de prijzen die ermee samenhangen, en ik actief participeer in zulke discussies, denk ik dat ik me hier beter onthoud van verdere commentaar.
                                Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

                                Comment

                                Working...
                                X