Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto (ongevraagd) gebruikt in reclamespot op regionale Tv-zender : wat nu ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Foto (ongevraagd) gebruikt in reclamespot op regionale Tv-zender : wat nu ?

    Heb de spot en de foto eens bekeken, en het lijkt met dat de foto gebruikt is door de regionale zender ter promotie van een themagericht reclameblok.
    Denk dat de adverteerders niets te verwijten valt, maar eerder de zender zelf.
    Zie ook de site van de zender waar er "reclame" gemaakt wordt met voor het thema (link kan per PM gevraagd worden). Op de site wordt trouwens een andere foto gebruikt


    (omdat topicstarter dit verkoos heb ook ik geen namen genoemd)



    gr,
    Kristof

    Comment


    • #17
      Re: Foto (ongevraagd) gebruikt in reclamespot op regionale Tv-zender : wat nu ?

      Oorspronkelijk geplaatst door rsted Bekijk bericht
      Je kunt natuurlijk ook de spot opnemen en op elk familiefeestje laten zien: 'Kijk... en dat is nu eens een foto van mij...' :-)
      Nog beter als je er bij kan vermelden wat ze u hiervoor hebben moeten vergoeden.
      Even serieus. Als zij die foto gebruiken zonder toestemming, het doet er niet toe op welke manier ze er aan zijn geraakt, is het een inbreuk op de auteursrechten.
      Het maar laten gebeuren omdat je het wel leuk vind dat ze jou foto gebruiken kan ook niet. Bedenk dat telkens er een foto gebruikt wordt zonder er een vergoeding voor te betalen er iemand geen inkomsten heeft.
      Als jij het origineel in handen hebt, en je legt een klacht neer is het aan hen om te bewijzen dat zij een schriftelijke toestemming hebben om die foto te publiceren.
      Vriendelijke groeten,Raf

      www.rafvandenbogaert.be

      Comment


      • #18
        Re: Foto (ongevraagd) gebruikt in reclamespot op regionale Tv-zender : wat nu ?

        hey om welke foto gaat het precies Ik wil die reclamespot eens zien
        Canon EOS 400D met Canon 50 1.8 II + Sigma 17-70 + gripje + Tokina 12-24 + Canon 75 - 300 III USM + 430EX
        http://www.suntronics.be Uw partner in zonne-energie!

        Comment


        • #19
          Re: Foto (ongevraagd) gebruikt in reclamespot op regionale Tv-zender : wat nu ?

          Oorspronkelijk geplaatst door kmeirlaen Bekijk bericht
          Heb de spot en de foto eens bekeken, en het lijkt met dat de foto gebruikt is door de regionale zender ter promotie van een themagericht reclameblok.
          Aha, iemand die hem ook opgemerkt heeft.
          Wat je schrijft dacht ik aanvankelijk ook, tot ik de reclameblok nog eens herbekeek en merkte dat bij het vertonen van mijn foto dezelfde muziek gebruikt wordt als in de reclameclip van de winkel, en dat dus de twee bij elkaar horen...


          Om mijn (eventuele) rechten zo goed mogelijk te vrijwaren (mocht ik verdere stappen ondernemen) prefereer ik idd uit voorzorg om (voorlopig toch) in deze topic op dit publiek forum geen namen of links te vermelden ...
          Last edited by filipo; 21 augustus 2007, 19:08.
          Mijn fotowebsite : www.filover.be

          Comment


          • #20
            Re: Foto (ongevraagd) gebruikt in reclamespot op regionale Tv-zender : wat nu ?

            Hoe meer ik lees, hoe meer vragen ...

            Bij het bekijken van de Sofam-tarieven (van 2006 ???),

            zie ik dat er bij inbreuken 5 mogelijke gevallen zijn, zijn die cumulatief (in het bijzonder inbreuk 1 en 2) of niet ?

            Volgens de site van de zender zou de thema-campagne (en de clip) blijkbaar
            t.e.m. vrijdag lopen, dus dien ik vooraf te reageren ?
            Als ik bij sofam zou willen aansluiten kan die, volgens hun site, pas de eerste
            dinsdag van september daarover beslissen... dat is pas binnen 2 weken... en dan is de clip wellicht niet meer te zien (maar ik heb bewijsbeelden).
            Handelen en zwaaien met Sofam-tarieven zonder sofam te consulteren, lijkt me wat risky of niet ?

            Ik heb zo het gevoel dat het weer niet veel meer zal worden dan ze contacteren en terug moeten horen "we wisten het niet en de campagne is toch afgelopen..."
            Mijn fotowebsite : www.filover.be

            Comment


            • #21
              Re: Foto (ongevraagd) gebruikt in reclamespot op regionale Tv-zender : wat nu ?

              Neem eens contact op met Sofam en leg je situatie even uit.
              Je kan ook een advocaat contacteren; een eerste advies is vaak gratis.

              Je kan gerust zwaaien met de Sofam tarieven. Je moet alleen lid zijn om van hun diensten gebruik te maken. Het tarief duidt op een algemene richtlijn omtrent de vergoeding die wenselijk is voor een bepaald gebruik.

              Het zou iets anders zijn als die foto op een website van een nonprofit organisatie te vinden zou zijn. Dan richt je hooguit een vriendelijke mail met de eventuele vraag om de foto te verwijderen. Van een televisiezender mag verwacht worden dat ze een gepaste kennis hebben over auteursrecht. Als een rechtbank je hier niet in het gelijk zou stellen, dan creëert men een precedent waar je nooit nog clearance zou moeten vragen om ©materiaal te gebruiken, niet?
              Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

              Comment


              • #22
                Re: Foto (ongevraagd) gebruikt in reclamespot op regionale Tv-zender : wat nu ?

                wacht

                sofam zeg je hee?

                sofam is toch gewoon een bedrijfje dat tegen betaling juridische bijstand geeft?

                ik dacht ergens bij sofam gelezen te hebben dat je onmiddelijk via sofam iets moet regelen. probeer je zelf eerst iets te regelen dan komen ze niet meer "helpen", ookal ben je lid
                edit:
                foutje:
                In toepassing van artikel 13 van de Statuten, kan SOFAM beslissen een dossier niet te openen of verder te zetten wanneer :
                - de vennoot bij de opstelling van de auteursrechterlijke bepalingen met de tegenpartij niet zorgvuldig is geweest,
                - de vennoot zelf, vooraleer SOFAM is tussengekomen, een voorstel tot dading heeft gedaan aan de tegenpartij zonder het minimum SOFAM tarief toe te passen.
                - SOFAM van mening is dat het hoofddoel van het dossier niet het auteursrecht te doen gelden is maar dat dit recht enkel wordt ingeroepen om een conflict op te lossen dat niets met het auteursrecht te maken heeft.
                Last edited by parakiet; 21 augustus 2007, 23:27.
                foto als spiegel of als venster?

                Comment


                • #23
                  Re: Foto (ongevraagd) gebruikt in reclamespot op regionale Tv-zender : wat nu ?

                  Hieronder ook een dergelijk voorvalletje:

                  http://fuckhedz.com/2007/06/17/pikkedieven/
                  http://blackletterday.wordpress.com

                  Comment


                  • #24
                    Re: Foto (ongevraagd) gebruikt in reclamespot op regionale Tv-zender : wat nu ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door vicberger Bekijk bericht
                    Neem eens contact op met Sofam en leg je situatie even uit.
                    antwoord : Door het enorme aantal mails en telefoons die ze dagelijks ontvangen, is het voor hun juristen niet mogelijk om vragen van niet-leden te beantwoorden...
                    Mijn fotowebsite : www.filover.be

                    Comment


                    • #25
                      Re: Foto (ongevraagd) gebruikt in reclamespot op regionale Tv-zender : wat nu ?

                      Voor je je zou aansluit: ben je zeker dat ze ook inbreuken behandelen van voor je lidmaatschap?

                      Comment


                      • #26
                        Re: Foto (ongevraagd) gebruikt in reclamespot op regionale Tv-zender : wat nu ?

                        @stijnL : dat is idd een pertinente vraag en die vraag had ik mezelf ook al gesteld en heb ik intussen ook aan hen gesteld, ik wacht nog op een eventueel antwoord ... wat nog niet wil zeggen dat ik me zal aansluiten

                        We zien wel ...


                        Wat me wel opvalt is dat er totnutoe vaak verwezen wordt naar Sofam maar nog niemand geweest is die zegt dat hij/zij effectief lid is én al gebruik gemaakt heeft van hun diensten.
                        Mijn fotowebsite : www.filover.be

                        Comment


                        • #27
                          Re: Foto (ongevraagd) gebruikt in reclamespot op regionale Tv-zender : wat nu ?

                          Mischien gewoon een factuur zenden met de vraag deze zo vlug mogelijk te betalen want.............
                          Groetjes Steco

                          Comment


                          • #28
                            Re: Foto (ongevraagd) gebruikt in reclamespot op regionale Tv-zender : wat nu ?

                            Kan je als particulier (want dat is hij meen ik te mogen besluiten?) dan een factuur sturen?
                            Je hebt dan toch geen BTW nummer e.d.?
                            Moet je dan die inkomsten ook niet aangeven, of moet dit niet als het onder een bepaalde grens blijft?
                            Canon EOS 300D + kitlens, Canon EOS 30D, Tokina 12-24, Canon EF75-300 en een heel lange wishList

                            Comment


                            • #29
                              Re: Foto (ongevraagd) gebruikt in reclamespot op regionale Tv-zender : wat nu ?

                              sofam neemt van die 'boete' 20 of 22% voor haar

                              dusja, waarschijnlijk ook van inbreuken voor je lid werd
                              foto als spiegel of als venster?

                              Comment


                              • #30
                                Re: Foto (ongevraagd) gebruikt in reclamespot op regionale Tv-zender : wat nu ?

                                Oorspronkelijk geplaatst door Jürgen_74 Bekijk bericht
                                Kan je als particulier (want dat is hij meen ik te mogen besluiten?) dan een factuur sturen?
                                Je hebt dan toch geen BTW nummer e.d.?
                                Moet je dan die inkomsten ook niet aangeven, of moet dit niet als het onder een bepaalde grens blijft?
                                U heeft als particulier geen BTW nummer dus dat hoef je ook niet te vermelden. Als het eenmalig inkomsten zijn is dan hoef je deze niet te melden - hangt wel van de hoogte af.
                                Ik heb dat zelf ook meegemaakt toen een krant hun vergoeding aan mij bij de belastingdienst opgaven.
                                Je kan altijd even bellen naar de belastingdienst, ik had dat toen ook gedaan.

                                Comment

                                Working...
                                X