Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geen enkele mooie foto!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Geen enkele mooie foto!

    Oorspronkelijk geplaatst door Hermax Bekijk bericht
    Ik kom niks anders tegen
    1 goeie (wat ik dan goed vind, want meestal nog niet goed genoeg voor de meesten hier waarschijnlijk) op de 100 is geen uitzondering.
    So what? Kan me eigenlijk niks schelen. Als ik me maar geamuseerd heb met zoeken, rondwandelen, proberen.
    En mijn omgeving is dan helemaal anders ingesteld. Die vinden het zo'n zonde dat ik al die mooie foto's zomaar begin te wissen...
    In het commentaar van Hermax vind ik mezelf helemaal terug.
    Al is in mijn geval "één op honderd" wel een héél optimistische schatting!
    Vriendelijke groet,

    Jos

    Comment


    • #17
      Re: Geen enkele mooie foto!

      meer dan de helft van de opnamen die ik neem, zijn naar mijn verwachting(70%) omdat ik het reeds eerder door mij beschrevene altijd toepas.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #18
        Re: Geen enkele mooie foto!

        Het aantal foto's is tegenwoordig een veel besproken onderwerp.
        10 beelden per seconde, 8 GB CF kaarten etc etc etc. vaak knippen we er maar op los en dan kijken we 's avonds we wat te gebruiken is.

        Een goed middel om je te dwingen goed naar een compositie te kijken is beperkte opslag mee te nemen. gewoon een kaartje van 250 MB. Terug naar de denkbeeldige film. In de tijd van de film kwam je ook niet thuis met 30 volgeschoten rolletjes na een dagje stappen !! (uitzonderingen daargelaten)
        Website : www.alextimmermans.com
        Collodion weblog : http://collodion-art.blogspot.com/
        Collodion movie : http://www.youtube.com/watch?v=mzCCjlubQ2o

        Comment


        • #19
          Re: Geen enkele mooie foto!

          Oorspronkelijk geplaatst door alex from holland Bekijk bericht
          Het aantal foto's is tegenwoordig een veel besproken onderwerp.
          10 beelden per seconde, 8 GB CF kaarten etc etc etc. vaak knippen we er maar op los en dan kijken we 's avonds we wat te gebruiken is.

          Een goed middel om je te dwingen goed naar een compositie te kijken is beperkte opslag mee te nemen. gewoon een kaartje van 250 MB. Terug naar de denkbeeldige film. In de tijd van de film kwam je ook niet thuis met 30 volgeschoten rolletjes na een dagje stappen !! (uitzonderingen daargelaten)
          Hier sla je nagels met koppen.
          Mvg Tim

          Comment


          • #20
            Re: Geen enkele mooie foto!

            ben al twee jaar zo bezig en er is blijkbaar nog geen beterschap

            Comment


            • #21
              Re: Geen enkele mooie foto!

              Oorspronkelijk geplaatst door 350d Bekijk bericht
              ben al twee jaar zo bezig en er is blijkbaar nog geen beterschap
              Sorry hoor maar dan doe je toch iets fout, maar wat ?
              Vertel eens (als je dat wil) wat er bij jou niet goed is volgens je eigen mening en heb je bijvoorbeeld steeds dezelfde problemen ?
              Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
              Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

              Comment


              • #22
                Re: Geen enkele mooie foto!

                Ik kom geregeld thuis met slechts een paar foto's op de kaart... daar is volgens mij helemaal niks mis mee. Soms heb je het moment te pakken, andere keren kom je niks tegen dat je op een interessante manier kunt vastleggen...
                Canon 350D
                Meer op: http://griffintje.deviantart.com of blog: http://griffintje.blogspot.com/

                Comment


                • #23
                  Re: Geen enkele mooie foto!

                  Oorspronkelijk geplaatst door Hermax Bekijk bericht
                  En mijn omgeving is dan helemaal anders ingesteld. Die vinden het zo'n zonde dat ik al die mooie foto's zomaar begin te wissen...
                  Dat is iets wat ik niet kan, foto's wissen. Zelfs de slechtste foto's hou ik bij. Die gebruik is dan vaak om te zien wat je met behulp van bv. Photoshop nog uit zo'n echt mislukte foto kan halen

                  Comment


                  • #24
                    Re: Geen enkele mooie foto!

                    Oorspronkelijk geplaatst door jan.brouwers Bekijk bericht
                    Sorry hoor maar dan doe je toch iets fout, maar wat ?
                    Vertel eens (als je dat wil) wat er bij jou niet goed is volgens je eigen mening en heb je bijvoorbeeld steeds dezelfde problemen ?
                    wel als ik mijn fotos vergelijk met al die fotos die hier verschijnen zinkt mij de moed in de schoenen.
                    maar kgeef niet op hoor,het zal ooit wel eens lukken zeker.
                    en trouwens gellukkige verjaardag gewenst!!!!!!!
                    Last edited by 350d; 17 augustus 2007, 14:27.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Geen enkele mooie foto!

                      Vandaag nog...
                      Zit ik in een verlaten plekje met m'n kanon, beetje aan het prutsen met m'n sluitertijd om toch maar een ietwat deftige foto te trekken (weinig licht, lange sluitertijd, losse hand => dat werd niks).
                      Ik kijk m'n foto's na (allemaal barslecht natuurlijk)....en wat zie ik daar ineens? Juist ja: ISO 100
                      verdikke

                      Waarom dacht ik daar niet aan...ach ja...beginnersfoutje zeker

                      Comment


                      • #26
                        Re: Geen enkele mooie foto!

                        Oorspronkelijk geplaatst door Tremium Bekijk bericht
                        Vandaag nog...
                        Zit ik in een verlaten plekje met m'n kanon, beetje aan het prutsen met m'n sluitertijd om toch maar een ietwat deftige foto te trekken (weinig licht, lange sluitertijd, losse hand => dat werd niks).
                        Ik kijk m'n foto's na (allemaal barslecht natuurlijk)....en wat zie ik daar ineens? Juist ja: ISO 100
                        verdikke

                        Waarom dacht ik daar niet aan...ach ja...beginnersfoutje zeker
                        op je site staan toch leuke foto,s.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                        Comment


                        • #27
                          Re: Geen enkele mooie foto!

                          Zoals niet iedereen die dat wil een goeie boeiende tekst kan schrijven, of een leuke song kan maken, is het niet iedereen gegeven om foto's te maken die ogen doen opensperren. Niet iedereen heeft dat "foto- zicht". Maar elkeen die probeert is de moeite waard. Het hangt er alleen vanaf wat je wil. Ben je perfectionist, dan zal je nooit een goede foto, song, schilderij, boek... maken (Van Gogh vond dat hij niks kon - heel z'n leven zwoegen om maar een goeie schilderij te maken, zo gefrustreerd dat het niet lukte).

                          Ikzelf maak alleen reisfoto's, snapshots dus, of noem het reportage- of straatfoto's...het leven overal, het leven van iedereen. Geen enscenering, geen vooraf bepaalde poses of instellingen.
                          Ik heb duizenden analoge dia's van mijn lange en verre en avontuurlijke rugzak- reizen, en ik was heel erg fier dat ik vrienden achteraf kon uitnodigen, om te vertellen van onze reis, om te laten zien waar we geweest waren en wat we gedaan hadden, om dan voor hen te koken wat we gegeten hadden....en bij die dia's waren echt pareltjes, zei men (en dacht ik ook), en ook mindere qua compositie, of scherpte, of...maar we genoten (genieten) ervan.
                          Het hangt er maar vanaf wat je wil.
                          Veel foto's op deze side zeggen mij niks, ik vind het maar "plastiek" (al zijn ze misschien technisch OK en is heel de santenboetik wel perfect). Maar er is iets dat er moet uitspringen, iets onzegbaar misschien, iets dat je hart sneller doet slaan, iets dat trilt...
                          Misschien zijn er wel mensen die zeggen: "vanmiddag ga ik met mijn toestel op stap en wil ik een mooie foto maken, waar iedereen van omver valt"....
                          Ik oordeel daar niet over, maar ik geloof daar niet in.
                          Filosofisch gezien zou ik zeggen: jij maakt geen foto, de foto biedt zich aan en maakt zichzelf, door jouw vingerknip. Maar misschien is dat te vergezocht voor velen.
                          Daarbij, wat is een "mooie" foto? (zie mijn vraag in "Algemeen" van enkele weken terug)
                          Velen laten zich ook leiden door de foto's die ze zien in tijdschriften, in kranten, in boeken...."zo wil ik er ook ene maken" Weet dan dat sommige professionelen (bijvoorbeeld van National Geografic) misschien honderden foto's maken, en dat er ene bij is die ze publiceren (en ze beschikken dan nog over het beste materiaal dat er is en kunnen in de beste omstandigheden werken, met assistenten en bijstand).
                          We hebben ook allemaal zo van die archetypen in ons hoofd - zonsondergangen, bloemen, insecten, honden...- ook uit tijdschriften en van TV, en we willen dat ook eens proberen, meestal met weinig sukses, in vergelijking wat we zagen in boekskes of op TV.

                          Wees kontent met wat je hebt - probeer er iets van te maken, maar stel je verwachtingen niet te hoog. Ik zou graag een song maken die overal te horen is, maar ik ben de Rolling Stones niet.

                          Genialiteit is niet op straat te rapen, en er zijn er maar weinigen die dat hebben (al goed - het zou te saai zijn )
                          Blijf proberen, en wees kontent, en volgende keer beter
                          Last edited by pagigoli; 19 augustus 2007, 23:24.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Geen enkele mooie foto!

                            Kijk, ik leer mensen gitaar spelen.

                            Nu en dan komt er iemand die na 4 weken zegt; ja maar ik klink niet zoals 'Marcus knoflook'. Dan verwijs ik naar liedjes met 3 simpele akkoorden die jarenlang in de top 10 hebben gestaand.

                            Ik ben zelf nu 3 weken bezig met fotografie en de 3 akkoordenfoto's maken lukt soms al wel, maar een solo van 3min komt er nog niet uit mijn camera

                            btw: ik weet niet of het met camera's ook zo is , maar marcus knoflook kan je doen wenen op een gitaar van 100 euro

                            Comment


                            • #29
                              Re: Geen enkele mooie foto!

                              Eerst leren de techniek en je gereedschap beheersen en dat kan iedereen. Maar talent dat heb je dat leer je niet. Wanneer je dan met de camera op stap gaat komen enkele creatieve regels in aanmerking.
                              Eerst observeren dan fotograferen. Dus goed kijken: let op de details. Doe zoals je een verhaal vertelt, denk na wat je met dat plaatje wat u maakt wil vertellen. Welke emotie en of dramatiek wil je vastleggen en hoe gebruik je daar de kleuren; de lichtval en de compositie voor. Evenzo als een kunstschilder, speelt een fotograaf met het licht en manipuleert zodat zijn beelden soms net echt lijken, de kijker laten denken dat deze de werkelijkheid ziet. Fotografen met talent doen dat gevoelsmatig. Ook zij gebruiken zoals een groot schrijver zijn prullemand heel vaak het knopje met het vuilnisvaatje op hun camera.
                              Last edited by Binnenuit; 19 augustus 2007, 00:50.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Geen enkele mooie foto!

                                Oorspronkelijk geplaatst door pagigoli Bekijk bericht
                                Zoals niet iedereen die dat wil een goeie boeiende tekst kan schrijven, of een leuke song kan maken, is het niet iedereen gegeven om foto's te maken die ogen doen opensperren. Niet iedereen heeft dat "foto- zicht". Maar elkeen die probeert is de moeite waard. Het hangt er alleen vanaf wat je wil. Ben je perfectionist, dan zal je nooit een goede foto, song, schilderij, boek... maken (Van Gogh vond dat hij niks kon - heel z'n leven zwoegen om maar een goeie schilderij te maken, zo gefrustreerd dat het niet lukte).

                                Ikzelf maak alleen reisfoto's, snapshots dus, of noem het reportage- of straatfoto's...het leven overal, het leven van iedereen. Geen enscenering, geen vooraf bepaalde poses of instellingen.
                                Ik heb duizenden analoge dia's van mijn lange en verre reizen, en ik was heel erg fier dat ik vrienden achteraf kon uitnodigen, om te vertellen van onze reis, om te laten zien waar we geweest waren en wat we gedaan hadden, om dan voor hen te koken wat we gegeten hadden....en bij die dia's waren echt pareltjes, zei men (en dacht ik ook), en ook mindere qua compositie, of scherpte, of...maar we genoten (genieten) ervan.
                                Het hangt er maar vanaf wat je wil.
                                Veel foto's op deze side zeggen mij niks, ik vind het maar "plastiek" (al zijn ze misschien technisch en is heel de santenboetik wel perfect). Maar er is iets dat er moet uitspringen, iets onzegbaar misschien, iets dat je hart sneller doet slaan, iets dat trilt...
                                Misschien zijn er wel mensen die zeggen: "vanmiddag ga ik met mijn toestel op stap en wil ik een mooie foto maken, waar iedereen van omver valt"....
                                Ik oordeel daar niet over, maar ik geloof daar niet in.
                                Filosofisch gezien zou ik zeggen: jij maakt geen foto, de foto biedt zich aan en maakt zichzelf, door jouw vingerknip. Maar misschien is dat te vergezocht voor velen.
                                Daarbij, wat is een "mooie" foto? (zie mijn vraag in "Algemeen" van enkele weken terug)
                                Velen laten zich ook leiden door de foto's die ze zien in tijdschriften, in kranten, in boeken...."zo wil ik er ook ene maken" Weet dan dat sommige professionelen (bijvoorbeeld van National Geografic) misschien honderden foto's maken, en dat er ene bij is die ze publiceren (en ze beschikken dan nog over het beste materiaal dat er is en kunnen in de beste omstandigheden werken, met assistenten en bijstand).
                                We hebben ook allemaal zo van die archetypen in ons hoofd - zonsondergangen, bloemen, insecten, honden...- ook uit tijdschriften en van TV, en we willen dat ook eens proberen, meestal met weinig sukses, in vergelijking wat we zagen in boekskes of op TV.

                                Wees kontent met wat je hebt - probeer er iets van te maken, maar stel je verwachtingen niet te hoog. Ik zou graag een songs maken die overal te horen is, maar ik ben de Rolling Stones niet.

                                Genialiteit is niet op straat te rapen, en er zijn er maar weinigen die dat hebben (al goed - het zou te saai zijn )
                                Blijf proberen, en wees kontent, en volgende keer beter
                                Veele wijze woorden die je zegt; mijn probleem is dat de meeste mensen niets in mijn foto's zien die ik zelfs geslaagd vind. Ik denk dat ik weet wat ik wil, maar het resultaat lukt me niet altijd. Het resultaat van mijn foto's vliegt altijd in de vuilbak maar sommige beelden blijven me wel bij. Beelden die ik mooi vindt moet van mij niet van de meeste leuk gevonde worden, maar ik denk wel dat er iemand is die dezlfde smaak heeft. Ik ben beginnen foto's in te zenden op dit forum om te zien als toch nog mensen denken zoals als ik. Soms is het me een raatsel, heb ik nu een aparte smaak, en zijn deze mensen die mijn foto's niet mooi vinden anders opgevoed ? Mensen fotograferen, ik vind er eigenlijk niets aan, familie nog minder, geef mij maar een oude nagel of een wolk. Ik zal in de toekomst wel nog wat foto's naar MIJN smaak posten maar verwacht zelfs geen positieve reacties. Voor wie maak ik dan de foto's?....voor mij is het vorm van uitdrukking , een spelletje, een eigen interpretaie, een hobby. Ik heb dus ook het probleem met sommige foto's die gepost worden dat ik saai vind en waar veele mensen positief op reageeren. Het is dus duidelijk dat vele mensen de zelfde smaak op hetzelfde moment hebben!
                                Om terug te kommen op mijn specifiek probleem van die dag, ...ik was niet in stemming maar heb het toch maar probeerd, het was mijn vrije dag en ik heb me geforceerd, en dan lukt het me niet.
                                Zoals je zegt, volgende keer beter.

                                Groetjes Yquem
                                DE GUSTIBUS ET COLORIBUS NON EST DISPUTANDUM
                                D 300 met Nikkorlenzen ; 70-200 VR(2.8) ; 50(1.8); 17-55(2.8);macro 105 VR(2.8) ;TC-17
                                BD0941BE website: www.fotoplezier.be

                                Comment

                                Working...
                                X