Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Witbalans?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Witbalans?

Oorspronkelijk geplaatst door Rudi_S60 Bekijk bericht
    Ik gebruik PS Elements 4 als convertor (voor een prikje gekocht). Geen probleem met mijn Nikon RAW's (NEF).
    Ik heb hier ook nog ergens een Elements 4 liggen, heeft er 1 Dag opgesataan en er terug af! (maar die kan idd wel RAW aan)
    I Love Leica

Comment

Is wel al een iets ouder topic, maar kom, toch even vragen.
      Als je met de aangepaste witbalans wil werken, met een Conon 300D, staat er in de handleiding dat je een wit vlak moet fotograferen.
      En daar ik iets in een platieken bak,met twee bouwlampen belicht wil fotograferen, zoals rupselmopke hier uit de doeken doet, zijn die geelachtig van kleur.
      Nu mijn vraag, neem je een foto van het witte blad als hij al belicht wordt door de lampen, of maak je een foto van het blad vb. in de buitenlucht? om zo de witbalans manueel vast te leggen.
      Klein kodakske

Comment

Verplaatst naar geschikter forum . . .
        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vroy Bekijk bericht
          Als je met de aangepaste witbalans wil werken, met een Conon 300D, staat er in de handleiding dat je een wit vlak moet fotograferen.
          En daar ik iets in een platieken bak,met twee bouwlampen belicht wil fotograferen, zoals rupselmopke hier uit de doeken doet, zijn die geelachtig van kleur.
          Nu mijn vraag, neem je een foto van het witte blad als hij al belicht wordt door de lampen, of maak je een foto van het blad vb. in de buitenlucht? om zo de witbalans manueel vast te leggen.

je moet natuurlijk dat witte blad fotograferen bij dezelfde belichting als later het onderwerp ander klopt er geen draad van.
          Het principe waar van uitgegaan wordt is dat je camera een egaal "gekleurd" oppervlak zal trachten te interpreteren als zijnde "neutraal grijs" (je kan makkelijk de test doen door met verschillende oppervlakken oa bvb een grasveld, de histogram piek zal altijd ongeveer op dezelfde plaats zitten)
          De kleurzweem wordt dan gecorigeerd door de opname, met het juiste licht ttz hetzelfde als de finale shoot, te definieren als referentie voor de "gebruikers witbalans" .. Ik heb geen idee hoe het in een 300D zit maar in een 400D neem je een foto van de referentie en je stelt die foto in als "grijsreferentie" de camera slaat die waarden op en naar men mij zegt kan die referentiefoto dan verwijderd worden van je CF kaartje.
          Persoonlijk gebruik ik liever een A4 "grijsvlak" (118/118/118RGB) afgeprint op een sRGB gecalibreerde printer, liefst op mat papier, "best" mode.
          Ik weet dat het niet direkt professioneel is in vergelijking met een echte 18% grijskaart maar 't is een verdomd goede benadering en ik vraag mij echt af of iemand in staat is om het verschil te zien HTH

Comment

Ik doe het als volgt: (Met een grijskaart)

Ik stel mijn camera in op diafragma voorkeuze en kies het diafragma dat ik wil gebruiken. Daarna plaats ik mijn grijskaart op de plaats waar mijn object komt. (Zet meestal iets stevigs op de plaats van mijn object en zet daar een beetje schuin mijn grijskaart tegen.)
            Ik doe een lichtmeeting, (grijskaart neem ik beeldvullend in beeld) .
            Volgende stap is de camera op manueel zetten, het voorheen gekozen diafragma en de daarbij horende sluitertijd (verkregen door de lichtmeeting) instellen.
            Dan draai ik mijn grijskaart om, met de witte kant naar voor, neem een beeldvullende foto van deze witte kant en stel deze foto in als witbalans.

Comment

Als je met de aangepaste witbalans wil werken, met een Canon 300D, staat er in de handleiding dat je een wit vlak moet fotograferen.
              En daar ik iets in een plastieken bak, met twee bouwlampen belicht wil fotograferen, zoals rupselmopke hier uit de doeken doet, zijn die geelachtig van kleur.
              Om te beginnen zet je je camera op AWB (liefst met een zonnenkap op je lens om indirect licht van de bouwlampen te blokken). Daarna neem je een foto van het witte papier (liever een grijskaart) met dezelfde instellingen als je later ook je opname wilt maken. Zet de camera op handmatig instellen van de witbalans. Selecteer de foto die je als referentie wil gebruiken. De foto's die daarna genomen worden, hebben allemaal dezelfde witbalans (vergeet niet aan het einde van de sessie de witbalans terug te zetten indien je normaal met AWB schiet). Door met dezelfde handmatig ingestelde witbalans te werken, zijn alle kleuren van die sessie gelijk.

Het is aan te bevelen om de opnamen in RAW te maken. Indien je niet tevreden bent ver de kleuren, kan je in een keer in de RAW-converter de witbalans (en daarmee de kleuren) van alle opnamen in een keer aanpassen.

Comment

Working...
              X