Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Jpg of tif???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Jpg of tif???

    Oorspronkelijk geplaatst door Chasqui Bekijk bericht
    Lightroom zou ik al niet meer willen missen.

    Groetjes
    Dan zou je eens aperture moeten proberen :-)

    Comment


    • #32
      Re: Jpg of tif???

      Oorspronkelijk geplaatst door krisdg Bekijk bericht
      Door de berekening bij het decompreseren treden er steeds verschillen op op wat er op het scherm wordt afbeeld, maar ...
      Beste krisdg,

      het lijkt mij onwaarschijnlijk dat de berekeningen bij het decompresseren een ander resultaat geven: Voor zover ik weet bestaat de jpeg-compressie uit een combinatie van huffman-compressie (zonder verlies), run-length-encoding (zonder verlies) en fast-fourier-transformatie (met verlies, waarbij afhankelijk van de gekozen kwaliteitsfactor er veel of weinig "boventonen" verwijderd worden). Wanneer nu de compressie omgekeerd wordt, bij de decompressie dus, zit in dit omgekeerd algorithme op het eerste zicht niks dat "toevallig" is, het is gewoon een algorithme met allemaal bekende, steeds dezelfde invoer en derhalve dezelfde uitvoer (de weer te geven pixels).

      Kan jij verduidelijken of je misschien iets anders bedoelde in bovenstaande quote of zie ik iets over het hoofd?

      mvg

      Luc
      Als er wind is, droogt de was.

      Comment


      • #33
        Re: Jpg of tif???

        Wij hebben bij fototechnologie dus ook geleerd dat een jpg kwaliteit verliest gewoon door te openen... Ik kan dat moeilijk geloven omdat een bestand nog steeds bestaat uit 0'n en 1'en.. En het zou vreemd zijn moesten er 0'en en 1'en verwijderd worden door het bestand te openen....
        Grtzz, Jan
        ---
        Ceci n'est pas un site web

        Comment


        • #34
          Re: Jpg of tif???

          Als iemand 100% zeker weet dat de foto enkel aan kwaliteit verliest tijdens het compresseren, ok...

          Ik die dat niet weet acht het evengoed mogelijk dat er ook verlies kan optreden tijdens het openen, dwz de foto in je RAM zal dan idd minder kwaliteit hebben dan die op je schijf (enkel virtueel dan, want je kan 'm dus blijkbaar niet openen zonder verlies), MAAR zolang je deze niet bewaart over het origineel heb je geen kwaad toegebracht natuurlijk.

          Comment


          • #35
            Re: Jpg of tif???

            Openen in een slideshow of zo maakt geen verschil. Maar als je opent met zoiets als photoshop wordt een conversie (decompressie) naar hun intern formaat gemaakt. Als ze bij het saven merken dat de file niet veranderd is dan gebeurt er misschien niets, maar als de file wel terug weggeschreven wordt wordt opnieuw de compressie uitgevoerd. Dus als je echt tot wegschrijven wil dwingen moet je save-as gebruiken.

            Comment


            • #36
              Re: Jpg of tif???

              -----
              Last edited by Larah&Bo; 20 september 2008, 00:28.

              Comment


              • #37
                Re: Jpg of tif???

                Oorspronkelijk geplaatst door Larah&Bo Bekijk bericht
                Ben jij het al vergeten? Ik nog niet, hoor...
                En raad eens? Ik heb die man ondertussen teruggezien, en hem jouw uiteenzetting laten lezen.
                Leuk dat je erop terugkomt. Toen een maand of wat geleden de eerste communiekaartontwerpen hier weer op het forum verschenen ben ik nog gaan zoeken naar deze thread maar heb 'm niet meer teruggevonden.

                Oorspronkelijk geplaatst door Larah&Bo Bekijk bericht
                Geen bewijs! Datum en tijd zijn data die aan een foto worden toegevoegd, maar geen deel uitmaken van de eigenlijke foto.
                Ik heb het niet over de datum en tijd in de foto maar over die, die door het operating system (Windows of anderszins) aan het bestand worden gegeven (die je ziet als je met Explorer een folder bekijkt). Zodra Windows een verandering in een bestand wegschrijft wordt die datum en tijd aangepast naar het moment waarop dat gebeurde.

                Oorspronkelijk geplaatst door Larah&Bo Bekijk bericht
                Een JPEG daarentegen is een compressie, een vereenvoudigde versie van het werkelijke beeld. In JPEG groepeert de computer pixels (bvb. 3 pixels horizontaal en 3 verticaal, of 5 horizontaal / 5 verticaal, of ...) en concentreert zich enkel op de waarde van de middelste pixel van de groep. Vervolgens geeft hij de pixels errond in die groep exact dezelfde waarde: als hij dus bvb. (in een compressie “fine”) 3x3 pixels aanschouwt, beweert hij dat pixel 1 = pixel 2 = ... = pixel 9. De computer liegt ons m.a.w. iets voor. Maar vervolgens het “ergste” van al: hij vergeet daarna zélf dat hij aan het liegen was. Een computer is dus eigenlijk een lui ding!
                Nee, de computer is geen lui ding maar doet slechts wat 'm opgedragen wordt. Als men zegt dat een jpg op een bepaalde manier gelezen moet worden, dan doet-ie dat. Dit is gewoon de jpg-specificatie. Maar het gaat er hier om of een bestand wordt aangepast op het moment dat je een bestand opent en daarna aflsuit zonder te saven. Het antwoord is nee.

                Oorspronkelijk geplaatst door Larah&Bo Bekijk bericht
                In FileCompare wordt ons wijsgemaakt dat de ene verzameling van pixels (foto 1, dus) gelijk is aan de andere (de copie).
                Om de leraar in kwestie letterlijk te citeren toen hij Leonidas’ stelling hierboven gelezen had: “No way.” Bovendien heeft hij naar eigen zeggen bewijzen voor deze kwestie. Bewijzen die hij ons graag voorlegt als we ons inschrijven voor zijn cursus bij het Syntra...
                Inderdaad: de enig juiste kwalificatie is hier

                Oorspronkelijk geplaatst door Larah&Bo Bekijk bericht
                Maar geen paniek: Een modificatie door simpelweg te openen en te sluiten zou zo enorm gering zijn dat je aan een foto, zelfs na vele malen geopend en gesloten te hebben, met het blote oog praktisch geen verschil zal merken.
                Onzin. Filecompare ziet elke veranderde byte. Als er geen byte veranderd is, is dus de foto identiek gebleven.

                Oorspronkelijk geplaatst door Larah&Bo Bekijk bericht
                Nogmaals: ik zeg hier enkel wat hij mij vertelt: van bovenstaande uiteenzetting heb ik geen letter zelf uitgevonden (alhoewel ik al langer het principe van compressie doorheb, ja, dank u). Dus, Leonidas, als je nog andere argumenten hebt, lees ik ze graag. Maar dat superieure, badinerende ondertoontje mag gerust achterwege gelaten worden.
                Dit heeft helemaal niks met compressie te maken! Ik neem het je niet kwalijk dat je het zelf niet verzonnen hebt. Het is wel jammer dat je het zo klakkeloos overneemt en er nog in gelooft ook. Misschien zou je je eens meer moeten orienteren op wat andere mensen zeggen en je niet alleen baseren op deze zonderling.
                Last edited by Leonidas; 12 april 2008, 06:03. Reden: 'e' verplaatst

                Comment


                • #38
                  Re: Jpg of tif???

                  Oorspronkelijk geplaatst door Larah&Bo Bekijk bericht
                  Maar geen paniek: Een modificatie door simpelweg te openen en te sluiten zou zo enorm gering zijn dat je aan een foto, zelfs na vele malen geopend en gesloten te hebben, met het blote oog praktisch geen verschil zal merken.

                  Nogmaals: ik zeg hier enkel wat hij mij vertelt: van bovenstaande uiteenzetting heb ik geen letter zelf uitgevonden
                  Dan moet je gewoon voor de aardigheid hem eens vragen of dat ook zo is met foto's die je opent die op een cdrom staan.

                  Om het met de woorden van Leonidas te zeggen : There are 10 types of people on this planet. Those that understand binary and those that don't.
                  DigiCam

                  Comment


                  • #39
                    Re: Jpg of tif???

                    Oorspronkelijk geplaatst door DigiCam Bekijk bericht
                    Dan moet je gewoon voor de aardigheid hem eens vragen of dat ook zo is met foto's die je opent die op een cdrom staan.
                    Da's een goeie. Dat ik daar nou niet opgekomen ben.

                    Comment


                    • #40
                      Re: Jpg of tif???

                      -----
                      Last edited by Larah&Bo; 20 september 2008, 00:21.

                      Comment


                      • #41
                        Re: Jpg of tif???

                        Ach weet je, vaak zijn mensen die ergens heeeeel lang mee bezig zijn zo overtuigd van hun gelijk dat ze niks anders accepteren. Ik heb al meerdere discussies gehad met bedrijven die aan fotografieopleidingen doen over (daar gaan we weer) die 72 dpi/ppi. Ze zien het gewoon niet.

                        Je kunt blijven geloven wat je goeddunkt maar eens zal je waarschijnlijk wel zien dat we hier gelijk hebben. V.w.b. de meneer in kwestie heb ik daar zo mijn twijfels over.

                        Comment


                        • #42
                          Re: Jpg of tif???

                          Oorspronkelijk geplaatst door Larah&Bo Bekijk bericht
                          Bon, iedereen zijn waarheid. Ik ben eerder geneigd een pro met jaaaaarenlange ervaring en bakken kennis (die mij bovendien al heel wat heeft bijgebracht) dan een wildvreemde naam op dit forum.
                          Maar ik kan het verkeerd hebben........... wat dus even goed voor de non-believers geldt.
                          Larah&Bo - met alle respect, als je nu even zelf nadenkt ipv iemand te geloven:
                          Als je een foto opent en sluit op een CD-rom dan wéét je toch dat die niet kan veranderen?
                          Waarom zou dat op een harde schijf plots anders zijn?? Hoor jij je HD iets doen wanneer je een foto sluit waaraan je niks hebt veranderd?

                          Comment


                          • #43
                            Re: Jpg of tif???

                            Oorspronkelijk geplaatst door Larah&Bo Bekijk bericht
                            Bon, iedereen zijn waarheid. Ik ben eerder geneigd een pro met jaaaaarenlange ervaring en bakken kennis (die mij bovendien al heel wat heeft bijgebracht) dan een wildvreemde naam op dit forum.
                            Maar ik kan het verkeerd hebben........... wat dus even goed voor de non-believers geldt.
                            Waarom stelt u dan de vraag aan ons, terwijl ge het allemaal al weet? Hier
                            zitten ook mensen met jaaaaaaaarenlange PRAKTISCHE ervaring die zoveel meer waard is dan die jaaaaarenlange THEORETISCHE ervaring. Maar ja ...
                            pin u maar vast op deze theorie van deze leraar en negeer de commentaar
                            van tientallen forum-leden!

                            https://wim-meeus-fotografie.blogspot.com/

                            http://wim-meeus.blogspot.com/
                            https://1x.com/wimmeeus/

                            Comment


                            • #44
                              Re: Jpg of tif???

                              Oorspronkelijk geplaatst door Larah&Bo Bekijk bericht
                              Om de leraar in kwestie letterlijk te citeren toen hij Leonidas’ stelling hierboven gelezen had: “No way.” Bovendien heeft hij naar eigen zeggen bewijzen voor deze kwestie. Bewijzen die hij ons graag voorlegt als we ons inschrijven voor zijn cursus bij het Syntra...
                              betaald hij de gemaakte kosten terug als zijn bewijs niet schijnt te kloppen.?
                              Oorspronkelijk geplaatst door Larah&Bo Bekijk bericht
                              Maar geen paniek: Een modificatie door simpelweg te openen en te sluiten zou zo enorm gering zijn dat je aan een foto, zelfs na vele malen geopend en gesloten te hebben, met het blote oog praktisch geen verschil zal merken.
                              in de politiek zou men zeggen: "er is hier een voorbereiding bezig om 180° te draaien"

                              Ik ben misschien wel een vreemde onbekende hier maar heb toch ook al jaaaaaaaaaaaaaaaaaren ervaring, zowel in productie als in training.

                              Comment


                              • #45
                                Re: Jpg of tif???

                                Oorspronkelijk geplaatst door krisdg Bekijk bericht
                                betaalt hij de gemaakte kosten terug als zijn bewijs niet schijnt te kloppen.?
                                We wachten weer geduldig een jaartje op antwoord.

                                Comment

                                Working...
                                X