Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Binnenkort maak ik als passagier een vlucht over mijn geboortestreek in een klein vliegtuigje (4 persoons).
Heeft er nog iemand tips hoe te fotograferen vanuit een vliegtuig?
zonnekap tegen het raam drukken bij het fotograferen om reflecties te voorkomen.
Best niet doen, zal wel van het type vliegtuig afhangen, maar in een Cesna daverde en trilde het raampje dat het geen naam had....
Zorgen dat je vooraan naast de piloot mag zitten, mooiste zicht voor en langs je...
Die kleine vliegtuigjes trillen inderdaad vrij hard, en dan is het onmogelijk om de zonnekap tegen het raam te drukken, of het zou een heel erg zachte rubber zonnekap moeten zijn.
Donkere kleding vermindert ook de reflecties op het glas.
Toen ik een tweede keer mee mocht vliegen om foto's te maken, hield de piloot zich aan de minimum-vlieghoogte. Ik had een 17-55 lens op mijn camera zitten, maar eigenlijk zou de 24-105 heel wat beter geweest zijn om nog wat in te zoomen op bepaalde onderwerpen.
Hou de sluitertijd in het oog, door de trillingen en bewegingen van het vliegtuig zal een vrij korte sluitertijd noodzakelijk zijn.
Als je zelf kan kiezen wanneer er gevlogen wordt, hou dan de nevel of luchtverontreiniging in het oog. Mijn laatste luchtfoto's hebben heel weinig contrast door de luchtverontreiniging, je kan die achteraf wel wat corrigeren door in een fotobewerkingsprogramma de contrasten te verhogen, maar de kleuren zijn veel moeilijker goed te krijgen.
Als je een bepaald onderwerp (gebouw) wil fotograferen, laat de pilooot dan een rondje draaien rond het onderwerp. Dan hangt het vliegtuig een beetje schuin, en wordt het gemakkelijker om de foto's te maken.
Als het mogelijk is, probeer dan mee te vliegen met een vliegtuigje waarvan de ruiten niet getint zijn, want sommige ruiten zijn zo donker dat je twee stops licht verliest (ik heb twee keer door getinte ruiten gefotografeed...).
Ik heb ook wat foto's gemaakt met het raampje open, maar dan had ik iets teveel last van de wind die probeert om de zonnekap van de lens te draaien.
Als je alleen achteraan zit in een vierpersoons-vliegtuig, dan kan je links en rechts foto's maken, maar het wordt dan wel wat moeilijker om aanwijzingen te geven aan de piloot (in zo'n Cessna is er erg veel lawaai).
En zeker niet vergeten om de gordel vast te maken.
Tijdens mijn laatste vlucht mocht ik mee met een kleine Cessna tweezitter. Omdat er daar zo weinig plaats in is, zat ik met mijn schouder tegen de deur aan (deurtje). Als ik die dicht trok, moest ik ook controleren of ze werkelijk vast zat... Ik heb toch maar de hele tijd de gordel vastgelaten om zeker niet naar beneden te vallen.
Daar is een helikoptervlucht toch iets interessanter voor ...
Maar het blijft tof dit te kunnen doen natuurlijk.
Maar dat zal wel heel wat meer kosten dan fotograferen vanuit een sportvliegtuigje.
Er zijn ook nog kleinere vliegtuigjes (ULM), waar je ook met twee in kan zitten. Die vliegen heel wat trager, en er zitten ook niet altijd zijruiten in. Dan is het waarschijnlijk heel wat gemakkelijker om foto's te maken.
Comment