Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Dr Jeckyl, je hebt gelijk!
Heb mijn posts aangepast zodat de discussie kan verdergaan.
En MM, het echte leven en internet zijn 2 verschillende werelden.
Ik heb ook bewezen dat ik hier degelijke posts kan versturen.
Ik kan een braaf meisje zijn
Kan de wet je verbieden een foto te publiceren van een kind als de ouders ertegen zijn?
Moet men geen gegronde reden geven als men een publicatie wilt verbieden.
Want ik heb een discussie met een ouder die geen gegronde reden wilt geven.
In principe hoeven de ouders geen motivering te geven.
De toestemming kan ook impliciet zijn, vb. de ouders komen naar de studio om hun kinderen te laten fotograferen. Als elke vakfotograaf aan iedereen die geportretteerd wil worden een contract en een model release zou moeten voorleggen, dan zou men in die branche niet veel meer aan fotograferen toekomen.
Anders is het als het kind is gefotografeerd in een grote groep, bijvoorbeeld toeschouwers in een stadium. Het is nu eenmaal ondoenlijk aan alle ouders van al die kinderen afzonderlijk een toestemming te vragen. Ouders kunnen zich dan nóg verzetten, maar ze dienen in hun verzet dan wél te motiveren waarom hun belangen of die van het kind geschaad zijn. De gegrondheid hiervan kan door de rechter worden vastgesteld.
Het zou een klap voor de fotografie zijn als bij een sportmanifestatie wordt scherpgesteld op een motorfiets, en op de achtergrond toevalligerwijs enkele kinderen staan. Begin er maar aan!
Bij twijfelgevallen is er dan een afweging tussen algemeen en persoonlijk belang. Niet altijd eenvoudig en het geeft de rechters werk.
Er zijn dus enkele algemene regels, maar er zijn ook de interpretaties van die regels.
Comment