Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Adviezen objectieven cq body's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Adviezen objectieven cq body's

    Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht

    Deze raad is dus echt wel gegrond, en gestoeld om mijn eigen ervaring: eerst goeie lenzen, en dan de body waarvoor je nog geld hebt. De rest komt later, maar dat glas heb je alvast.
    Kijk, voor jou is die raad gegrond. Jij bent goed af geweest om op deze manier geld te investeren in een hobby. Maar hoe waardevol is zo'n advies voor iemand anders? Om het heel simpel te stellen, denk je dat alle vragen "welke camera/welke lens" komen van mensen die overtuigd zijn om van fotografie een hobby te maken? Alsof iedereen bij de aankoop van een SLR is terechtgekomen op een pad dat hem/haar moet leiden tot lichtsterke lenzen, mét stabilisatie én superglas. Niet dus. Op m'n eerste reflex stond een lens waarvan ik me het merk zelfs niet meer herinner. Vandaag de dag zou ik dat prul vinden, maar toen wist ik het niet en zag ik het ook niet. Ik heb me dat nooit beklaagd en was indertijd tevreden met de enorme kwalitatieve vooruitgang in vergelijking met m'n camera ervoor.

    Ook al beland je uiteindelijk bij dure lenzen, dan is het niet altijd interessanter om hier onmiddellijk in te investeren. Vandaag koop je een eenvoudige telezoom voor pakweg 200 Euro. Daarvoor heb je een redelijke Sigma (apo), geen superglas, niet heel lichtsterk, geen stabilisatie. Je had ook een variant met alles erop en eraan kunnen kopen voor 1000 Euro. Je zet 800 euro op een spaarrekening van een bank die iets meer biedt en na 5 jaar heb je die 200 Euro terugverdiend aan interest. Je hebt terug 1000 Euro en op dat moment weet je 10x beter of je überhaupt nog wel wil investeren in duurder glas én naar wat je eigenlijk wel op zoek bent. Trouwens, die lens die je voor het leven kocht, die had x jaar geleden dan wel geen autofocus en beeldstabilisatie. Wie beweert dat er binnen x jaar geen nieuwigheid bestaat waardoor al die lenzen voor het leven plots minder interessant worden?

    Ik wil hier niet zeggen dat het voor iedereen af te raden is om van bij het begin te investeren in duur glas. Ik kan me best inbeelden dat dit voor sommigen inderdaad een goeie strategie kan zijn. Maar ik ga totaal niet akkoord om dit als algemene stelregel naar voor te schuiven.



    Oorspronkelijk geplaatst door Swakke Bekijk bericht
    En een 2de advies aan diezelfde mensen: besteedt geen geld aan iets waarvan je niet weet wanneer en of je het zult nodig hebben.
    100% akkoord !
    Of dacht je dat er geen mensen zijn met superlenzen die zo in de wolken zijn van die handige programma stand op hun camera.

    Comment


    • #17
      Re: Adviezen objectieven cq body's

      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
      Ben wel heel benieuwd welke lenzen dat waren?
      Waren het nieuwe lenzen?
      Hi,

      Ik was nog vergeten: voor die 100 euro kan je nog macro doen ook.

      Nieuwe lenzen ? Ik heb gezegd MF, ik denk dat alleen Zeiss MF lenzen maakt nu voor Nikon of zo, dus die kan je niet meer nieuw kopen. (Peleng ed, zijn ook MF natuurlijk)

      Welke lenzen voor 100 euro: Ik zal het bij 1 mount houden (M42), dan heb je maar 1 converter nodig, maar ik kan hier tientallen combinaties opsommen.

      28mm : vivitar f2.8 +/- 25 euro
      50mm : Pentacon f1.8 = +/- 25 euro
      135mm : s-takumar 135mm f3.5 = +/- 25 euro of een vivitar 200mm f3.5
      stelletje van 3 M42 tussenringen 10 euro
      converter M42 eos: 15 euro

      Geef me een budget van 250 euro en je zal L-glas moeten kopen om beter te doen.

      DPaul
      DPaul - A.FIAP
      D810, nikkors and other stuff

      Comment


      • #18
        Re: Adviezen objectieven cq body's

        Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
        Hi,

        Ben het niet mee eens dat goede lenzen duur zijn.

        Koop een goede body, en investeer in MF lenzen. Dan leer je pas iets, en je hebt het beste glas dat je kan denken.

        Op een andere MF site hebben we eens een pakket samengesteld van 3 uitstekende lenzen voor de beginner met uiterst beperkt budget. (ST,WA,Portret/tele)
        Voorwaarde was, het mocht niet meer dan 100 euro kosten voor de 3 samen. Dat bleek perfect mogelijk.

        Dus wat heet duur ? DPaul.
        Inderdaad, met beperkingen leert men. Mijn beste leermoment was/is het gebruik van een vaste objectief (de standaard 50mm). Vroeger was de spoeling zoomobjectieven dunner. Weten wat een bepaald brandpuntsafstand doet en leer daar gebruik van te maken. Kijken, kijken en nog eens kijken.
        En of dat nou bv met een kitlens is of niet, leren, kijken en een mooie foto maken hoeft inderdaad niet duur te zijn. De techniek en beeldkwaliteit komt later wel...
        Gr,
        M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

        Comment


        • #19
          Re: Adviezen objectieven cq body's

          Oorspronkelijk geplaatst door Swakke Bekijk bericht
          En een 2de advies aan diezelfde mensen: besteedt geen geld aan iets waarvan je niet weet wanneer en of je het zult nodig hebben.
          Deze mag er ook wezen.

          En... lieve mensen, laat je niet opklooien. Misschien, al is het gras van een ander groener, beter hoeft het niet te zijn
          M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

          Comment


          • #20
            Re: Adviezen objectieven cq body's

            Ik was een tijdje geleden op een personeelsbijeenkomst met veel volk.
            Zelf heb ik en prosumertje (powershot pro 1). Het "schoon" volk liep daar allemaal rond met DSLR toestellen zoals een D80, met bijhorende tas vol met glas.
            Wel,
            spijtig genoeg zijn zoals ik verwacht had mijn foto's beter (scherpte, kleurbalans,...) Hoe komt dit? Omdat vele mensen een DSLR kopen zonder te weten waaraan ze beginnen, er de tijd noch de interesse voor hebben om de DSLR te leren gebruiken.
            Mijn raad: zoals vroeger al gezegd: koop een goede prosumer en leer hiermee foto's trekken, en dan ben je hoop en al 500 € kwijt. Als je dit onder de knie hebt en je hebt interesse om dieper in de fotografie te duiken, doe dan de investering die jezelf dan belangrijk vindt.

            Comment


            • #21
              Re: Adviezen objectieven cq body's

              Oorspronkelijk geplaatst door bereboot Bekijk bericht
              spijtig genoeg zijn zoals ik verwacht had mijn foto's beter (scherpte, kleurbalans,...)
              Tjah spijtig dat je foto's beter waren he. Anders had je nu geen punt.
              pixelpusher

              Comment

              Working...
              X