Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotografie Studeren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Fotografie Studeren

    Ik volg nu wetenschapen ik het 5de middelbaar (ASO-richting uiteraard).

    Ik heb mijn serieuze interesse laten vallen op fotografie en ben van plan dit te gaan studeren in de KASK Gent.

    Als ik mijn diploma behaal (van het hoger onderwijs), zal dit dan in mijn voordeel spelen bij de solicitatie (of dergelijke)? Want ik heb gelezen dat je dit beroep ook kan uitoefenen zonder diploma.

    m.v.g.
    Fujifilm Finepix S5600
    Bezoek ook eens mijn blog.
    http://matthiasdm.wordpress.com/

    Comment


    • #17
      Re: Fotografie Studeren

      Oorspronkelijk geplaatst door koengabriels Bekijk bericht
      Ik begrijp dat iedereen het leuker vindt om digitale foto's te maken. Doch leer je het best foto's maken op een analoge manier. Je leert er beter door kijken, kadreren en sneller werken.
      Beste koen,

      ik vind dit een mythe die nu reeds onnodig lang in stand wordt gehouden ; het hangt van de perceptie af.
      Als gepassioneerd amateur onderneem ik talloze pogingen om de kwaliteit van mijn werk telkens te verbeteren bij iedere 'klik'. Ik bezoek diverse forums, lees tijdschriften, maar kijk vooral naar het werk van anderen die het betere werk kunnen voorleggen. De zaken waarop te letten valt -naast de zuiver technische- zoals compositie en lichtgebruik evalueer ik constant; dit kan ik vrij gemakkelijk omdat ik met mijn digitale camera onmiddelijke feedback heb van de poging. Niet goed, nieuwe poging, en dit totdat ik het onder de knie heb. Deze snelle leercurve zou ik ook bereiken met analoge fotografie, ze duurt alleen ontzettend vééééél langer , je gaf het zelf al aan. Ik vergelijk het graag met mijn eerste software-programma's die ik schreef als student medio jaren '80: intikken op de mainframe en dan 2 dagen wachten voor de uitdraai op kettingpapier (en dan 3 kg in je handen hebben als je een 'go-to' teveel had ). Gelukkig kwam daar snel verandering in en mede daardoor ook de vele mogelijkheden voor programmeurs.

      Begrijp me niet verkeerd, ik wil ab-so-luut géén afbreuk doen aan de analoge fotografie, de uiteindelijke kwaliteit van de meeste DSLR's moet er nog voor onderdoen. Maar het stoort me enorm dat ik nog steeds geen opleiding kan vinden waarbij ik geen uren tijd moet steken in iets waar ik achteraf naar hoogste waarschijnlijkheid nooit meer mee te maken zal hebben zoals ontwikkelen, vergroten, DOKA-technieken en diets meer. Die tijd kan men beter besteden aan andere zaken zoals de DOKA van de toekomst (photoshop) en nog uitgebreidere en vooral de laatste nieuwe belichtingstechnieken!
      Ik heb een flauw vermoeden dat de instandhouder van die mythe vooral het onderwijs zelf is, het vergt immers een grondige aanpassing van de leerplannen, maar hier kan ik mis zijn.

      Ook je prijsvergelijking, 't is hoe je 't bekijkt. De meeste mensen zullen geen pc moeten aanschaffen, die hebben ze al. Een goede DSLR vind je -zeker 2ehands- al onder de 1000€ en een schermkalibrator hoeft geen 450€ te kosten. De studentlicentie van Adobe is nu ook weer niet om van achterover te vallen.

      Sorry als ik wat 'bot' klink, maar ik geraak stilaan zeer geïrriteerd in mijn zoektocht naar een gedegen opleiding die zich bezighoudt met fotografie anno 2007.
      Zelf ben ik actief in de machinebouwwereld: alsof men enkel een goede machinebouwer kan zijn als men in zijn opleidingspakket een paar uur 'smidse' heeft gevolgd (Ok, dié is erover, but you get the point)

      MVG

      Jef Janssens
      My S3 was so slow I went to the hospital to take new baby pictures, the buffer cleared just in time for her wedding pictures.

      Comment


      • #18
        Re: Fotografie Studeren

        Jayjay_T: Amen!


        Quote Koen:
        Als je daarnaast kijkt wat digitaal kost: +/- 1000 euro voor een body (ik heb het objectief opnieuw gebruikt), een PC (1250 euro) met een fotobewerkingsprogramma (tussen 100 en 1000 euro voor Photoshop), ... Daarnaast heb je een calibratietoestel (450 euro) nodig om de kleuren je scherm af te stellen, zodat je afdruk identiek is aan hetgeen je op de PC ziet.
        Enige wat je je moet aanschaffen is een body, lens en fotopapier. Richtprijs voor het toestel: 6-700 euro. Daarvoor heb je heus het nodige toestel dat je door de driejarige opleiding brengt.
        Voor al het overige is alles ter beschikking in de leslokalen. Als beginnend student fotografie hoef je heus niet meteen het beste van het beste te kopen. Dat koop je je wel als je je studies afgerond hebt, en zeker bent dat je hiermee verder gaat.

        Comment


        • #19
          Re: Fotografie Studeren

          er moet mij toch ook even iets van het hart

          Analoog, hoe erg ook, is voltooid verleden tijd !!!
          Bedrijven als Agfa, Kodak, enz maken geen filmrollekens meer
          Nikon en Canon maken geen analoge toestellen meer

          Het lijkt mij dan ook waanzin om vandaag de dag tijd en geld te steken
          in opleidingen die morgen waardeloos zijn...
          Je moet anderzijds je leerkrachten wel bezig houden ... want dat is
          echt mijn ervaring bij het volgen van avondschool fotografie in Antwerpen
          De "prof" was niet eens in staat flits met een belichtingsmeter te laten "afgaan"

          Comment


          • #20
            Re: Fotografie Studeren

            Oorspronkelijk geplaatst door PierreVanHoof Bekijk bericht
            er moet mij toch ook even iets van het hart

            Analoog, hoe erg ook, is voltooid verleden tijd !!!
            Bedrijven als Agfa, Kodak, enz maken geen filmrollekens meer
            Nikon en Canon maken geen analoge toestellen meer
            eh das raar
            wie produceert men T-maxen en TriXen dan? ergens een verdoken obscuur schuurtje in't midden oosten ofzo? guess not

            een nikon F6 kun je nog steeds kopen en daar betaal je voor

            het is trouwens ook erg om analoog op 1 grote hoop te borstelen.
            middenformaat en TC-formaten zijn analoog nog steeds zeer aantrekkelijk, met of zonder inscannen van de negatieven.
            foto als spiegel of als venster?

            Comment


            • #21
              Re: Fotografie Studeren

              Oorspronkelijk geplaatst door Matthiasdm Bekijk bericht
              Ik volg nu wetenschapen ik het 5de middelbaar (ASO-richting uiteraard).

              Ik heb mijn serieuze interesse laten vallen op fotografie en ben van plan dit te gaan studeren in de KASK Gent.
              Zalig!
              Als alles goed gaat zullen we in hetzelfde jaar starten in het KASK.
              [Nikon D700][20mm f1.8][50mm f1.8][24-120mm vr][18-55mm][70-300mm][SB-600]

              FotoBlog

              Comment


              • #22
                Re: Fotografie Studeren

                Leuk! Ik kijk er al naar uit. Hoe ik je ga herkennen weet ik wel niet

                Je hebt een heel pak mooie foto's op je blog staan! Zo'n blog lijkt me een goed idee, misschien dat ik er ook één start.

                m.v.g.
                Fujifilm Finepix S5600
                Bezoek ook eens mijn blog.
                http://matthiasdm.wordpress.com/

                Comment


                • #23
                  Re: Fotografie Studeren

                  geeee
                  Last edited by ellendegraaf; 30 december 2007, 10:32.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Fotografie Studeren

                    .....
                    Last edited by Lelijkst.tk; 7 mei 2008, 11:43.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Fotografie Studeren

                      Oorspronkelijk geplaatst door Lelijkst.tk Bekijk bericht
                      Ga voor Sint Lukas Brussel! Ik ben daar net afgestudeerd als meester in de beeldende kunst. Het is niet gemakkelijk, maar wel een goede school. Doeg!
                      en nog steeds student!!.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #26
                        Re: Fotografie Studeren

                        En weet niemand toevallig een plaats in West-Vlaanderen (regio Roeselare) waar je avondschool fotografie kan volgen?

                        Alvast bedankt!
                        Mvg,
                        Kenny.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Fotografie Studeren

                          Ik kom volgend jaar ook voor deze "belangrijke" keuze te staan. Ik weet zelf nog niet goed wat het zal worden, fotografie, grafische vormgeving of iets anders in die richting. Ik zal zeker volgend jaar de nodige beurzen en open deur dagen afschuimen.

                          Maar ik wil toch even reageren op de verschillende reacties over analoge fotografie.
                          Mijn eerste stappen in de wereld van reflex fotografie was met een oude Nikkormat FT2 (uit de jaren 70). Het probleem was dat ik nog niet eens wist wat sluitertijd, diafragma was en wat het veranderde aan de foto. Met als resultaat dat alle foto's mislukte en dat het me pakken geld aan filmpjes en het ontwikkelen heeft gekost... Daardoor heb ik eigenlijk maar een 5tal rolletje opgetrokken. Dan ben ik overgeschakeld naar digitaal en na een paar dagen was ik met de basis instellingen weg.

                          Maar desalniettemin blijf ik bij de mening dat je in een hogere opleiding fotografie analoog moet leren werken. Het is niet relevant om te zeggen dat analoge fotografie verouderd is en dat digitaal de toekomst is. Natuurlijk is digitaal de toekomst en zal analoog enkel door een paar excentriekelingen uitgeoefend worden. Maar het is nu eenmaal de basis van de fotografie. Een hogere opleiding fotografie zonder een vorm van analoge fotografie vind ik persoonlijk niet echt kunnen. Je verwacht van een opleiding toch dat je ook iets over de geschiedenis weet en dat je iets meer basis hebt dan de gemiddelde amateur. Je moet in alle richtingen nu eenmaal dingen leren waarvan je je afvraagt wat ben ik hiermee, of wat kan ik hier nu mee doen maar ooit kan je er misschien toch nog iets mee zijn.
                          Het is nu ook niet dat je heel je opleiding analoog moet fotograferen. Dit is meestal enkel het eerste jaar en daarna wordt overgeschakeld op digitaal.

                          Wat natuurlijk het nadeel is dat het extra geld kost. Dat vind ik ook niet leuk, maar fotografie is nu eenmaal geen goedkope opleiding.
                          ... see the ART not the TOOL ...

                          Comment


                          • #28
                            Re: Fotografie Studeren

                            ik moet het toch nog maar eens aanhalen

                            onder die analoge fotografie zitten dus ook de grote formaten: middenformaat en technische camera negatieven.

                            even more full frame

                            digitaal kosten deze formaten een fortuin, met filmpje zijn ze gewoon duur
                            foto als spiegel of als venster?

                            Comment


                            • #29
                              Re: Fotografie Studeren

                              hallo,

                              Ik start op 10 september met een eenjarige dagopleiding fotografie bij Syntra.
                              Dit is in Antwerpen (Lange Leemstraat) campus Metropool.

                              Dit is voll.digitaal-eigen digitaal toestel en flits/lenzen noodzakelijk-en het is drie dagen/week les (ma-di-woe van 8u45-16u15).

                              Lessenpaketten bevatten oa colormanagement,photoshop en de verschillende genres (reportage,landschap,portret,..)

                              Hiervoor heb je geen voorafgaande attesten of diploma's nodig.
                              Je kan inschrijven via de site van Syntra.
                              Inschrijvingsgeld kost 500EUR.

                              Opendeurdag 30 augustus 18-21u.

                              Voila, mss helpt dit je wat.

                              Groetjes en succes verder!
                              Last edited by Lien Nullens; 1 september 2007, 12:24.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Fotografie Studeren

                                500EUR?

                                Ik volg vanaf 17sept de opleiding fotograaf bij syntra brugge en dat kost mij meer dan 1400EUR

                                Zijn er hier trouwens nog mensen die aan de dagopleiding bij Syntra Brugge beginnen? Er is mij verteld dat er een max van 15 inschrijvingen zijn dus mss zijn er nog BD'ers ...

                                Comment

                                Working...
                                X