Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kijk ook eens in de koopjeshoek ...

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Igoforit en andere technici,

    Even een vraagje n.a.v. de lichtsterkte van een lens (E10/20 2.0 - 2.2). Er wordt gesteld dat de E10/20 een zeer lichtsterke/snelle lens heeft. Ik neem aan dat de fabrikant dit heeft afgemeten aan de grootte van de ccd (lichtontvanger). De lenzen waarover Jaja bijv. spreekt voor zijn aan te schaffen D60 en ik sprak voor mijn Fuji S1 hebben een mindere lichtsterkte (3.5 - 5.6). Maar dit zijn lichtsterktes die zijn opgegeven ten behoeve van opnamen op film, terwijl in werkelijkheid het op een minder grote ccd/cmos terecht komt. Klopt de lichtsterkte/snelheid van een lens dan nog wel?
    Wellicht een onzin cq. stomme vraag, desondanks stel ik hem in dit verband., n.a.v. de opmerking van Igoforit nu en vergelijkbare opmerking eerder in verband met de S1.

    Jan




    Edited by - jamonadap on 24 February 2002 22:23:58
    You're welcome at: http://janvandenbroekfotografie.nl

    Comment


    • #17
      Hallo Igoforit,

      Die 3.5 lens is maar een voorlopige keuze. Misschien zal het toch een lichtsterkere "all round" lens worden, want het gaat tenslotte toch om de lens die het meest gebruikt gaat worden.

      Nu waarom de Canon, en niet de anderen?
      Laat het me zo stellen: ik heb contacten gehad met professionals, zowel fotografen als "post-processors" van digitale foto's ...
      Verder speelt ook mee dat de D-30 al een fantastische camera was/is en zijn opvolger dus zeker niet slechter zal/kan zijn.
      De testresultaten?
      Wel, ik ken de digitale Nikons goed, en de digitale Canons ook ...
      En uiteindelijk moet een mens dan toch een keuze maken.

      Jaja

      Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
      Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

      Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

      Comment


      • #18
        Ik denk dat het enkel maar een goed ding is voor belgiumdigital dat er verschillende camera vertegenwoordigd zijn
        (ik voel de neiging om het woord 'standaard' te gebruiken in me opwellen,
        maar ga het nu niet gebruiken ).


        Comment


        • #19
          Diafragmanummers zijn gestandaardiseerd.
          2.8 is 2.8 (of zou dat moeten zijn).
          Dit heeft te maken met de lichtsterkte van de lens en heeft niets te maken met het medium (film, CCD) dat dit licht opvangt.
          Dus:
          Een Olympus met 2.0 op ISO 100 (nog zo´n standaard)zal bij dezelfde lichtomstandigheden dezelfde belichtingstijd nodig hebben als een andere lens met diafragma 2.8 op 200 ISO, of een 4.0 op 400 ISO, of een 5.6 op 800 ISO.
          voorbeeld:
          Een opname met de Olympus Ex0 op 100 ISO bij een 30ste van een seconde op 2.0, vergt met een Fuji, Canon, Nikon etc. bij een lensinstelling op diafragma 5.6 een ISO instelling van 800 om niet op een langere tijd dan een 30ste uit te komen.
          Hopelijk helpt dit.
          Dat deze lenzen bij een Olympus al bij al nogal compact zijn heeft te maken met het feit dat deze lenzen gemaakt zijn voor de grootte van de CCD in de E-reeks en niet voor het volledige 35 mm formaat. Daardoor is het licht meer geconcentreerd op een kleinere oppervlakte. Je vind op een Olympus Ex0 ook niet de kleinste diafragma´s zoals 16,22,32 omdat hiervoor het diafragmagaatje dan te klein zou worden zodat je teveel difractiefouten krijgt. Ik ga hier wellicht te ver.
          Jakke: Ik stel voor dat als je vindt dat ISO geen standaard maar een protocol is, dat je dan met de International Standards Organization gaat praten, maar niet meer met mij. No hard feelings...alleen niet akkoord.



          Edited by - igoforit on 26 February 2002 22:27:35
          http://www.jos-echelpoels.smugmug.com

          Comment


          • #20
            Igoforit, hartelijk dank voor je heldere uitleg. Als ik even had nagedacht had ik dat van lichtsterktes ook zelf wel kunnen beantwoorden, de intentie van de vraag was dan ook meer gericht op het licht dat uiteindelijk op de film/ccd/cmos komt.

            En Jaja, je kunt hier alvast een voorproefje nemen:
            http://www.dpreview.com/articles/canond60/page6.asp

            Jan

            You're welcome at: http://janvandenbroekfotografie.nl

            Comment


            • #21
              Hallo Jan,

              Stel je even een 'gewone' 35 mm film camera voor met een bijbehorende film. In de DOKA plakken we onderste helft van het filmmateriaal af, plaatsen het geheel in de camera en gaan fotograferen.

              Alle opnamen moeten we dan natuurlijk wel gewoon belichten, alleen krijgen we maar halve foto's. We hebben als het ware 'de helft van onze lens' weggegooid. En dat is ook wat er gebeurd in al die professionele en semi profesionele digitale camera's. In principe koop je te grote en dus ook te dure lenzen in verhouding tot de gevoelige chip in de camera.

              jacques

              Comment


              • #22

                We hebben als het ware 'de helft van onze lens' weggegooid.
                Wel Jaques, ik hoop dat we eens kunnen genieten van al het licht en dus ook de groothoek maximaal benut kan worden. Echter ik wist dit toen ik de camera aanschafte, kortom het verlies heb en had ik al geaccepteerd; althans voor nu!

                Jan

                BTW: Je hebt het over "we", heb jij ook een digitale slr? Zo ja welke?


                Edited by - jamonadap on 25 February 2002 19:35:50
                You're welcome at: http://janvandenbroekfotografie.nl

                Comment


                • #23
                  Nee, dat 'we', was in mijn uitleg van wat er met het licht/de belichting/de F-waarde van een voor een 35mm camera bedoelde lens gebeurt een stijlbloempje.

                  Waar ik op wacht is:

                  -een camera gebouwd in de trant van een Oly E10 of E20
                  -met een spiegel en geen halfdoorlatende reflectieovergang, kost lens zonder, dat het iets oplevert
                  -met een Foveon chip, als die in de praktijk werkelijk doet wat ons nu beloofd wordt
                  -een stuk glas met minimaal een zoombereik van 24 tot zo'n 200mm, vast gemonteerd
                  -een set speciaal aangepaste voorzetlenzen voor extra groothoek en extra tele
                  -een firewire interface
                  -uitgekiende AF, zoals bijvoorbeeld de F707 nu heeft of natuurlijk liever beter als dat kan
                  -de kwaliteit van de firmware van de Sigma, zoals die op paier wordt voorgesteld, maar dan ook daadwerkelijk in de praktijk waargemaak
                  -een goed, betrouwbaar en betaalbaar opslag medium
                  -een 'langleve' batterij

                  Analoog zijn die SLR's met vaste lens gebouwd, zou dus ook met een digitale uitvoering mogelijk moeten zijn.

                  De van de 35mm,analoge camera's afgeleide bodies in combinaties met niet op de grootte van de sensor afgestemde lenzen doen mij gruwen. Heeft iets van een 35mm camera met lenzen behorende bij een platencamera.

                  Tevens zijn verwisselbare objectieven in combinatie met een statisch geladen sensor gewoon een verzoek om problemen.

                  Alle losse objectieven, daar zou ik echt niet meer aan willen beginnen, de kwaliteit van zoomobjectieven is zo goed geworden in de laatste tientallen jaren, dat ik dat gesleep niet meer van deze tijd vind.

                  Quasi voor het gemak, de oude 35mm camera objectieven nog te kunnen gebruiken, proberen de Nikons, Canons en anderen ons een soort hybrides te verkopen, in plaats van dat ze echt een uitgekiend nieuw systeem in de markt zetten.

                  De eenoogspiegelreflex was eens een echt nieuwe en doordachte vernieuwing, een verbouwde eenoogspiegelreflex met een in verhouding te kleine sensor en verwisselbare objectieven is vlees nog vis.

                  Als ik over een periode van dertig jaar terugkijk, dan zijn die zogenaamde professionele bodies niet eens zo duur, maar de wijze van industrieele productie heeft niet stilgestaan en in de huidige markt zijn ze wel degelijk overprijsd.


                  Voor veel werk blijken de zogenaamde consumer level cameras dat te bieden wat nodig is A4 en A3+ prints met aanvaardbare scherpte, en zeker voor alles wat we op een scherm bekijken hebben we al resolutie genoeg.

                  Als men een Foveon 3x3 Mpixel gebaseerde camera met eventueel verwisselbare,maar wel op de groote van de sensor ontworpen objectieven aan zou bieden, waar er tevens adequate bescherming tegen contaminatie van de sensor zorg zou worden gedragen, wel dan wil ik het ongemak van verschillende lezen nog weleens meemaken. Maar alles alleen dan als de chip ook echt doet wat men ons nu voorspiegeld.

                  Ik zie overigens zoveel heel goede foto's gemaakt met 2 Mpixel cameras, die slechts 3x Zoom hebben en nog heel vaak andere niet ideale eigenschappen, dat ik me over een overstap nog niet al te druk maak.

                  jacques

                  Overigens gun ik een ieder het plezier, dat hij of zij aan zijn D30, S1, etcetera beleefd, en ik heb ook van die fotografen heel veel fijn en goed werk gezien.


                  Comment


                  • #24
                    JaJa,

                    van een Japanse vriend kreeg ik nog deze link met samples van de D60 http://www.canon.co.jp/Imaging/D60/D60_sample-j.html hij zelf is enorm verbaasd over de kwaliteit... de press release (van 25 februari !!) vind je hier (in 't Japans) http://www.canon-sales.co.jp/pressre...pr_eosd60.html - suggested retail price 358.000 Yen and about 300.000 Yen in the shops (= about € 2550)- sales start end of March in Japan - dus nog niet te koop in Japan zelf voor 't ogenblik, release was eerst in US...

                    Jan
                    Canon PowerShot S10 > http://home.pi.be/~pin03550/s10.htm
                    -----------------------
                    Ayse & Jan's Travelspot :
                    Travel with us to Turkey, Iran, Pakistan, Xinjiang, Thailand, Laos, Malaysia,...
                    http://start.at/travelspot
                    Jan
                    www.travelspot.be - iets nodig ? - best of ...

                    Comment


                    • #25
                      Hallo Jan,

                      Die samples heb ik gisteren allemaal gedownload en uitgeprint op de Oly P400.
                      Tja, als je die dan bekijkt - en ze zijn met een "gewone" Canon lens gemaakt (28-138 IS USM) - dan zucht je toch wel even ...

                      Ik heb het dan niet over het esthetisch karakter, maar over de kwaliteit.
                      Nu, de vooruitgang die de laatste jaren is geboekt, is enorm - en dat geldt eigenlijk voor zowat alle digitale camera's.
                      De G2 van school produceert ook de meest fantastische opnames en als ik zie wat de forumleden hier met de diverse camera's produceren, dan zie je gewoon dat de kwaliteit er sterk is op vooruitgegaan ...

                      Jaja


                      Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                      Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                      Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                      Comment

                      Working...
                      X