Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ik wil.......

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Ik wil.......

Oorspronkelijk geplaatst door starengine Bekijk bericht
    Hoi,

dit had ik in het begin ook. Maar zoals hier al enkele malen werd aangehaald; veel oefenen.

Zet je fototoestel op manueel scherpstellen en je makrolens ook. Bij een Sigma 105 doe je dat door de scherpstelring naar achter te schuiven.

Let er ook op dat de "full/limit" schakelaar op "full" staat, anders kan je nooit een 1/1 macro maken.

Kies je belichting en sluitertijd en ga met je toestel op de gewenste afstand van je onderwerp en draai dan aan je scherpstelring en je zal zien dat je onderwerp scherper wordt.
    Afhankelijk van de grootte van je onderwerp kan je nu met je lens dichter of verder gaan en kan je al draaiend met je scherpstelring de juiste positie en scherpte bepalen.

Laat de moed niet zakken, veel proberen en eens komt die feeling van scherpstellen er wel.

mvg
    GEWELDIG!!!
    Zal het gaan proberen, heb de jas en broek al smerig van het op de buik liggen En heb al enige dieren geknipt maar nog niet naar mijn zin. Als de batterij is opgeladen( zal de volgende aan koop wel worden) ga ik vol goede moed weer naar buiten.
    THX
    Een dag niet gefotografeerd, is een dag niet geleerd..Canon 400D, sigma 105mm, sigma 50-500,de kitlens, en een rugzak die te zwaar is...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door starengine Bekijk bericht
      aan Hawkie;

als je de schakelaar op"limit" zet krijg je een maximum opname van 1:2 en is je minimum scherpstelafstand 0.4m.
      Als je "full" gebruikt, ga je naar 1:1 (maximale vergroting) en wordt je minimum scherpstelafstand 0.31m.

Je kan dus dichterbij je onderwerp en je onderwerp wordt groter.

mvg

Bedankt voor je toelichting.
      Mijn foto´s zijn hier te bekijken: http://www.pbase.com/marga_dd
      en hier http://www.als-kat-en-hond.nl
      Ik fotografeer met Olympus E3 en E 510

Comment

De Sigma 105 macro heeft een paar eigenaardigheden die je wel juist moet gebruiken.
        Zoals reeds gezegd heb je de limiter, die gaat bepalen in welk bereik je kunt scherpstellen. Je kiest eerst je bereik en dan gebruik je de limiter om dit bereik te vergrendelen.
        Je hebt de AF/Mf ring : je moet wel zien dat die in de juiste positie staat. Als je toestel op AF mag je ring niet op MF staan en omgekeerd.
        Om naar een bepaald bereik te gaan ga je best de body op MF zetten, dan de ring op MF en uitdraaien naar de vergroting die je wilt, kan je aflezen op de uitdraaiende schacht van de lens.
        Hoe er wel rekening mee als je met een uitgedraaide lens (vergroting 1/1) bezig bent het scherptegebied minimaal wordt en een beweging van een paar mm naar je onderwerp toe of er verder vanaf resulteert in een wazige opname.
        fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
          De Sigma 105 macro heeft een paar eigenaardigheden die je wel juist moet gebruiken.
          Zoals reeds gezegd heb je de limiter, die gaat bepalen in welk bereik je kunt scherpstellen. Je kiest eerst je bereik en dan gebruik je de limiter om dit bereik te vergrendelen.
          Je hebt de AF/Mf ring : je moet wel zien dat die in de juiste positie staat. Als je toestel op AF mag je ring niet op MF staan en omgekeerd.
          Om naar een bepaald bereik te gaan ga je best de body op MF zetten
          De TS gebruikt Canon, enfin, staat toch in zijn profiel. Op MF zetten doe je dan op de lens zelf.
          Last edited by dleemans; 16 maart 2007, 23:22.
          David Leemans
          Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
            De TS heeft gebruikt Canon, enfin, staat toch in zijn profiel. Op MF zetten doe je dan op de lens zelf.
            Tja, van Canon ken ik niet veel, bij Nikonbody's is het zowel op de body als op de lens over te schakelen.
            fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
              Om naar een bepaald bereik te gaan ga je best de body op MF zetten, dan de ring op MF en uitdraaien naar de vergroting die je wilt, kan je aflezen op de uitdraaiende schacht van de lens.
              Hoe er wel rekening mee als je met een uitgedraaide lens (vergroting 1/1) bezig bent het scherptegebied minimaal wordt en een beweging van een paar mm naar je onderwerp toe of er verder vanaf resulteert in een wazige opname.

Ik heb alles nu op mf staan is dat erg?
              help!!!
              ik probeer alles scherp te stellen handmatig. Iets wat nog steeds niet goed lukt. ik krijg het onderwerp zelf niet helemaal scherp in beeld ondanks diagfragam vergoten of de iso verhogen.....misschien wil ook wel met deze lens te dichtebij komen.
              Een dag niet gefotografeerd, is een dag niet geleerd..Canon 400D, sigma 105mm, sigma 50-500,de kitlens, en een rugzak die te zwaar is...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door knofje3116 Bekijk bericht
                Ik heb alles nu op mf staan is dat erg?
                help!!!
                ik probeer alles scherp te stellen handmatig. Iets wat nog steeds niet goed lukt. ik krijg het onderwerp zelf niet helemaal scherp in beeld ondanks diagfragam vergoten of de iso verhogen.....misschien wil ook wel met deze lens te dichtebij komen.
                Zoals reeds eerder geopperd in deze thread, zeker dat de dioptrie van je zoeker goed staat voor jouw ogen ?
                David Leemans
                Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Zet de ganse handel eens op AF en de limiter op full en probeer de lens al eens als een portretlens gewoon ergens op autofocus een plaatje van schieten. Dat moet minstens toch lukken. Daarna kan je proberen in het macrobereik, dat is natuurlijk wat secuurder.
                  Als je echter op een normale afstand met AF en de limiter op full ook wazige beelden schiet dan ziet het er niet goed uit.
                  fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door knofje3116 Bekijk bericht
                    Bedoel je daarmee scherp in de zoeker? Daar zal het diafragma vergroten niets aan veranderen (behalve als je je DOF knopje indrukt).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                      Bedoel je daarmee scherp in de zoeker? Daar zal het diafragma vergroten niets aan veranderen (behalve als je je DOF knopje indrukt).
                      oeps DOF knopje?
                      Waar zit dat? haha ik ben echt erg, maar daarom hier natuurlijk.
                      De camera is de canon eos 400d.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                        Zoals reeds eerder geopperd in deze thread, zeker dat de dioptrie van je zoeker goed staat voor jouw ogen ?

Ja ja die staat goed....
                        evengoed bedankt voor de tip

Comment

Working...
                        X