Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

opslaan in DNG?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: opslaan in DNG?

    een vraagje, ik fotografeer sinds geruime tijd ook in raw,

    op dit moment hou ik het volgende bij:

    al mijn raw bestanden, samen met (na acr) de xml bestanden
    via acr zet ik alles om in psd formaat, die ik dan bewerk met lagen
    veel afbeeldingen zet ik dan ook nog eens om in jpg voor ronddelen

    is psd ook een goed formaat, voordeel is dat de layers behouden blijven in het bestand,

    nadeel met deze werkwijze is dat je mega grote bestanden krijgt per foto,

    - wat raden jullie aan, psd behouden maar raw weggooien na omzetting
    - in plaats van alles op te slaan in psd, een ander formaat gebruiken, eventueel zonder layer data
    - wat steeds met de raw, behouden of weg, ik ben aan het denken aan weggooien gezien iedere psd toch de verbeterde raw is,

    mijn huidige werkwijze is vreet zeer veel harde schijf, maar het liefste wil ik een opslag die zoveel mogelijk lossless is
    Eos R
    Sigma 24-105 f4-Sigma 35 1.4

    Comment


    • #17
      Re: opslaan in DNG?

      Ik zou alleszins steeds de raw-bestanden bewaren. Zo heel veel plaats nemen die nu ook weer niet in en per slot van rekening zijn het je 'negatieven', waar alles van vertrekt. Vroeger gooide je de negatieven van je foto's toch ook niet weg?

      Psd is uiteraard een goed formaat maar zoals je al opmerkt, nemen al die lagen heel veel plaats in. Dat is alleen haalbaar als je heel veel harde schijfruimte ter beschikking hebt. Zodra je zeker bent dat een foto aan je wensen beantwoordt en je er niks meer aan zal veranderen, zou je de lagen kunnen effenen en eventueel de foto als een tif opslaan. Dat is nog wel een groot bestand maar toch al een stuk minder. Wil je achteraf nog iets aan de foto veranderen, dan kan dat alsnog in het tif-formaat of - als je heel veel wil veranderen - dan kun je herbeginnen vanaf je raw-foto.

      Comment


      • #18
        Re: opslaan in DNG?

        Oorspronkelijk geplaatst door myrdinn Bekijk bericht
        Ik zou alleszins steeds de raw-bestanden bewaren. Zo heel veel plaats nemen die nu ook weer niet in en per slot van rekening zijn het je 'negatieven', waar alles van vertrekt. Vroeger gooide je de negatieven van je foto's toch ook niet weg?
        Tja, een DNG is ook een negatief. Peter Kroch (auteur van http://www.thedambook.com) gooit dus wel zijn originele RAWs weg met als motivatie dat de DNG die vervangt. Daar zit wat in. Zelf adviseer ik echter om de RAW op je archief/nackup schijf te bewaren, eventueel buiten je foto management systeem

        Comment


        • #19
          Re: opslaan in DNG?

          Oorspronkelijk geplaatst door Havezet Bekijk bericht
          Tja, een DNG is ook een negatief. Peter Kroch (auteur van http://www.thedambook.com) gooit dus wel zijn originele RAWs weg met als motivatie dat de DNG die vervangt. Daar zit wat in. Zelf adviseer ik echter om de RAW op je archief/nackup schijf te bewaren, eventueel buiten je foto management systeem
          Ter aanvulling. Ik schreef dat je best steeds je raw-bestanden bewaart, naast je bewerkte tif-bestanden (en desnoods bewerkte jpg-bestanden). Of die raw-bestanden in dng-formaat of een ander formaat zijn opgeslagen, maakt niets uit: het zijn alletwee raw-bestanden en bevatten alle originele foto-informatie.

          Comment


          • #20
            Re: opslaan in DNG?

            Ik kan niet anders dan Adobe Lightroom aanbevelen. Als je je RAW-beelden hierin als DNG importeert slaat Lightroom er ineens al je aanpassingen in op zonder aan de oorspronkelijke beeldinfo te raken. Dat omvat niet enkel je voorkeuren voor de ontwikkeling van de beelden, maar ook je ranking en eventuele virtual copies met alternatieve aanpassingen. Als je die DNGs dan archiveert heb je in één bestand ineens alles.

            Er zijn wel gevallen waarin DNG geen oplossing is, met name alle beelden waarvoor werk in Photoshop nodig was, zoals panorama's, infrarood en HDR beelden. In die gevallen is PSD m'n geprefereerde formaat. Ik herimporteer deze in Lightroom en stack ze met de oorspronkelijke beelden (ook DNGs) zodat ze bij archivering bij elkaar blijven.

            Wim
            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

            Comment


            • #21
              Re: opslaan in DNG?

              Ik fotografeer alleen in RAW (kwestie van plaats uit te sparen op de kaart).
              Indien nodig zet ik ze om naar JPG via RawShooter. Ik doet dit via een batch.

              Ik converteer naar TIFF-8bit via een batch (Nikon Capture). Alleen de finale versie wordt omgezet naar jpg.

              UIteindelijk worden alleen de RAW-files behouden. De TIFF's (die toch een klein 40mb groot zijn) en JPG's worden verwijderd na ongeveer een jaar of soms zelfs vlugger.
              Dat we ze nog lang mogen "trekken".
              Nikon D4S - SB800 - 17-35 - 28-70 - 70-200VR - 50 1.4

              Comment

              Working...
              X