Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Corné ontgoochelt me

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Corné ontgoochelt me

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Tot onlangs gaf hij maar 1 jaar garantie in België i.p.v. de verplichte 2 jaar.
    Naar het schijnt heeft de Economische Inspectie zich ermee gemoeid en is het nu aangepast op de website om in orde te zijn.
    Maar toch zal je het tweede jaar geen garantie hebben ... Konijn beweert dat jij moet kunnen bewijzen dat het onder garantie valt en dat je dat in 99% van de gevallen toch niet zult kunnen doen en mag opdraaien voor de kosten.

Wet betreffende de bescherming van de consumenten bij verkoop van consumptiegoederen van 01/09/2004 (Belgische Staatsblad 21/09/2004).

Vanaf 1 januari 2005 heeft de consument het recht om gedurende 2 jaar voor elk gebrek in een gekochte zaak, de herstelling en/of de vervanging van het verkochte product te vragen aan de handelaar bij wie hij het product kocht.

VANAF WANNEER IS DEZE WET TOEPASSELIJK ?

Deze wet is toepasselijk voor de verkopen vanaf 01/01/2005. Terzake telt het moment van de koop en dus niet het moment van de levering. Met de koop wordt bedoeld het ogenblik waarop koper en verkoper het eens zijn geworden over de zaak en de prijs (bvb. bij de ondertekening van de bestelbon).

DE VERPLICHTINGEN VAN DE VERKOPER

De verkoper heeft de plicht om een zaak te leveren die precies overeenkomt met hetgeen in de koopovereenkomst is bepaald. Aldus heeft de verkoper de wettelijke verplichting om een conforme zaak te leveren.

De conformiteit van het geleverde goed wordt vermoed wanneer :

de gekochte zaak in overeenstemming is met de beschrijving die de verkoper eraan heeft gegeven en de verkochte zaak de eigenschappen beschikt van de goederen die de verkoper aan de consument als model heeft getoond (bvb. het toonzaalmodel of het model zoals afgebeeld in een brochure);

het gekochte goed geschikt is voor elk bijzonder door de consument gewenst gebruik. Hiermee wordt dus niet het gebruik bedoeld dat door de verkoper of door de fabrikant wordt voorgesteld. Er wordt rekening gehouden met hetgeen de consument aan de verkoper als gewenst gebruik heeft medegedeeld voor zover dit bijzonder gebruik ook door de verkoper werd aanvaard (bvb. een beeldscherm zowel dienstig als computermonitor en als videobewakingseenheid en als T.V. toestel);

het gekochte goed geschikt is voor het gebruik waartoe goederen van dezelfde soort gewoonlijk dienen (bvb. rolschaatsen dienstig om op straat mee te rolschaatsen);

de gekochte zaak de kwaliteit en de prestaties biedt die voor goederen van dezelfde soort normaal zijn en die de consument redelijker wijze mag verwachten, gelet op de aard van het goed en op de eventuele door de verkoper, de producent of diens vertegenwoordiger publiekelijk gedane mededeling over de bijzondere kenmerken ervan, namelijk bij de reclame en de etikettering.
    De verkoper heeft pas aan zijn verplichtingen voldaan voor zover deze 4 voorwaarden allen samen vervuld zijn. Maar zelfs voor zover deze voorwaarden vervuld zijn, kan de koper alsnog weerleggen dat de gekochte zaak niet conform is.

OP WELK OGENLIK MOET HET GEBREK BESTAAN ?

Het gebrek moet bestaan op het ogenblik van de levering. Natuurlijk is het zeer goed mogelijk dat u het gebrek niet heeft kunnen vaststellen op het ogenblik van de levering. Daarom wordt er vermoed dat het gebrek bestond op het ogenblik van de levering wanneer het zich voordoet binnen de 6 maand vanaf de levering. Wanneer u dus een elektrisch toestel koopt en het functioneert niet meer na 4 maanden, wordt er vermoed dat de oorzaak van het niet functioneren reeds bestond op het ogenblik van de levering. Maar dit vermoeden is weerlegbaar. Wanneer de verkoper bvb. een val van het toestel kan aantonen, zou de waarborg vervallen. De verkoper heeft evenwel de bewijslast van deze exceptie. Hiermee wordt bedoeld dat de verkoper het bewijs dient te leveren van de externe oorzaak. Wanneer een gebrek in een verkochte zaak zich voordoet binnen de 6 maanden na de aankoop, is het derhalve de verkoper die dient te bewijzen dat de oorzaak van het gebrek niet bestond op het ogenblik van de koop.

UITZONDERINGEN

- de verkoper is niet aansprakelijk voor de verkochte koopwaar wanneer de koper op de hoogte was van het gebrek bij de aankoop van het goed. Voor zover de verkoper dit inroept, draagt hij hiervan de bewijslast;

- de verkoper is niet verantwoordelijk voor een gebrek in het goed te wijten aan de materialen die de koper heeft aangereikt.

TERMIJN

De verkoper kan aansprakelijk gesteld worden voor het gebrek in de verkochte zaak dat bestaat op het ogenlik van de levering van de goederen. Wanneer het gebrek zicht voordoet binnen de 6 maanden, wordt er vermoed dat het gebrek reeds bestond op het ogenblik van de levering (zie hoger). Maar ook nadien, het weze het binnen een wettelijke garantietermijn van 2 jaar, geldt de aansprakelijkheid van de verkoper. Deze garantietermijn wordt opgeschort gedurende de herstelling of de vervanging van het goed en gedurende de onderhandeling tussen verkoper en koper. Met betrekking tot tweedehandsgoederen mag deze termijn wordt ingekort tot 1 jaar.

VOOR WELKE GOEDEREN

De wet geldt voor de verkoop van elk lichamelijk roerend goed, dus voor al hetgeen tastbaar en zichtbaar is. Aldus is de wet ook toepasselijk op voedingsmiddelen.

VERKOOP TUSSEN WELKE PERSONEN

Deze wet is niet toepasselijk voor verkoop tussen particulieren onderling.

Deze wet is ook niet toepasselijk voor verkoop aan handelaars.

Deze wet is enkel toepasselijk voor de verkoop van een handelaar aan een particulier. Let wel, voor zover een handelaar van een andere handelaar iets koopt, kan de wet toch toepasselijk zijn voor zover het gekochte goed dienstig is voor privé-gebruik.

WAT KAN DE CONSUMENT EISEN WANNEER ER EEN GEBREK IS IN DE CONFORMITEIT VAN DE KOOPWAAR

De consument heeft zelfde keuze tussen :

- de kosteloze herstelling eisen;

- de kosteloze vervanging eisen;

- een passende prijsvermindering eisen;

- de ontbinding eisen van de overeenkomst;

en daarnaast en bovenop kan hij zelfs schadevergoeding eisen.

meer informatie over het keuzerecht van de consument

DE RECHTEN VAN DE VERKOPER

De verkoper kan de verweermiddelen aanhalen op grond van de termen van de wet zoals deze in deze bijdrage werden uitgelegd. Verder kan de verkoper zich wenden tot zijn leverancier middels een vordering in regres tegen de aansprakelijke persoon.

DE COMMERCIEEL GEBODEN GARANTIE

De wetgever heeft terecht vastgesteld dat deze commerciële garantie eigenlijk geen waarborg uitmaken maar in feite een beperking van de aansprakelijkheid. De koopwet heeft daarom ook de commerciële of conventionele garantie geregeld. Deze garantie dient te verwijzen naar de wettelijke waarborgen en dient aldus duidelijk aan te tonen dat de commerciële garantie bovenop de wettelijke garantie wordt geboden waarbij dus op zeer duidelijke wijze wordt vermeld dat hoe dan ook de wettelijke garantie blijft voortbestaan. De wet voorziet verder dat de garantiebepaling in een duidelijke mensentaal dient opgesteld, waarbij een aantal verplichte vermeldingen dienen weergegeven.

DWINGEND KARAKTER

Van deze wet mag niet worden afgeweken middels een andersluidend geschrift, contract of afspraak voor zover deze afwijking de rechten van de mens beperkt of uitsluit.

Maar afspraken kunnen wel gemaakt worde vanaf het ogenblik dat de consument het gebrek ontdekt heeft en ter kennis gebracht heeft aan de verkoper. Op dat ogenblik zijn de partijen vrij om een dading af te sluiten.

Tips voor de consument:

voor nuttige tips bij aankoop of consumentengoederen of bij vastgestelde gebreken in aangekochte goederen, klik hier.

Elfri De Neve
    Oudenaarde, 31 januari 2005

Advocaat Elfri De Neve Bemiddelaar in familiezaken. Bemiddelaar in burgerlijke zaken. Bemiddelaar in handelszaken. Stationsstraat 29. B 9700 Oudenaarde

elfri.deneve@telenet.be

Stationsstraat 29
    9700 Oudenaarde

Consultatie na afspraak 055/31.86.47
    Fax. : 055/31.14.03

Advocatenkantoor Elfri De Neve
    © copyright Elfri De Neve
    Verzamelaar van digitale Canon en Nikon toestellen en lenzen

Comment

waarom moet er om de zoveel tijd weer een topic opduiken
      om een handelaar zwart te maken?

ik hoop dat dit eens mag stoppen hoor.
      het enige wat jullie ermee bereiken is
      er voor te zorgen dat men ergwanend staat
      tegenover deze zaken/mensen.

uiteindelijk koop je nog steeds best
      bij iemand aan wie je je vertrouwen kan schenken.

voor de één is dat de man achter een online-shop,
      voor de ander de verkoper achter de balie in een fotozaak.

koop bij de zaak die jij vertrouwt,
      en weeg de voor/nadelen van online-handel af
      tegenover elkaar.

heeft die zaak je vertrouwen geschaad,
      zorg dan dat het opgelost geraakt,
      en bestel in het vervolg bij een ander.

mm
      ∏__|_ ∏__|_
      "no rules, great shots"
      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

dit effe off-topic
        Als je lid bent van test aankoop, schakel je toch gewoon hen in om de garantietermijn te bepalen ... denk dat ze bij konijn dan wel anders zullen piepen.

Ikzelf heb daar wat materiaal gekocht en ben tevreden van de service.

en on-topic,
        ikzelf heb geen ervaring met corné, maar ik heb de indruk dat hij af en toe in de steek wordt gelaten door de transportdienst, daar kan hij echter niets aan doen hoor. Ikzelf werk ook veel samen met transportdiensten en ook ik heb soms pakjes die niet, te laat of beschadigt afgeleverd worden ...
        Misschien in uw achterhoofd houden dat we nog steeds mensen zijn en dat fouten maken menselijk is. Voor degenen die het tegenkomen is het natuurlijk wel wat jammer

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mullie Bekijk bericht
          [/B]

Dan heeft hij je toch wel heel erg hard gebeten als het nu nog steeds pijn doet.

Maar het kan ook zijn dat je pijngrens heel erg laag ligt.

Chris
          Mullie: drie punten.

1) Ik heb je vroeger geholpen met uw vragen en het enigste dat je ooit hebt gedaan is kritiek gegeven. Denk dus niet dat ik je ooit nog zal helpen...It's not gonna happen. Lost uw eigen stomme vragen op.
          2) Ik heb door de betrokkenen 4 maanden aan het lijntje gehouden. Ik dacht zelfs dat ik mijn geld nooit meer ging terugzien. Ik ken heel wat mensen die voor heel wat minder in hun gat gebeten zijn. Hij zult daar zeker ook bijhoren...
          3) Uwe zever zal ik ook niet meer moeten zien want gij vliegt ook op mijn ignore list. Ik ga echt mijn tijd niet meer aan zeveraars als u verspillen.

Wat Corné betreft, parakiet heeft een punt.
          Ik heb mijn ding nu wel gezegd en kom daar verder niet meer op terug.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
            Mullie: drie punten.

Ik heb je vroeger geholpen met uw vragen en het enigste dat je ooit hebt gedaan is kritiek gegeven. Denk dus niet dat ik je ooit nog zal helpen...It's not gonna happen. Lost uw eigen stomme vragen op.

Ik ga echt mijn tijd niet meer aan zeveraars als u verspillen.
            Wel heel erg lange tenen....

Dus toch een erg lage pijngrens

Chris

Comment

jonges jonges ...
              rustig, diep ademen,

denk "lichtroze" denk "lichtblauw" denk "pastel".

mm
              ∏__|_ ∏__|_
              "no rules, great shots"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
                jonges jonges ...
                rustig, diep ademen,

mm
                Denk al jaren lang zo......

Comment

Wat heb ik nu zoal bij Corné besteld en dat zonder problemen.
                  Een hoekzoeker voor Nikon, een Lowepro rugzak,lens Sigma 18-200mm voor Nikon,Green clean sensor reiniger , geheugenkaartje SanDisc , enz..enz..dit alles besteld onder rembours
                  Dit alles werd mij bezorgd door een vriendelijke dame van UPS op de vermelde dag.

Besluit ! Corné betrouwd mij, en ik betrouw Corné , wie doet het hem na op de online fotowinkels hier om onder rembours te leveren in buitenland ?

Corné is voor mij

Erik.D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
                    jonges jonges ...
                    rustig, diep ademen,

mm
                    Mietje !!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                      Mietje !!

Ja .........Is dat erg???

Chris

Comment

hans, bedankt hé,
                        ze komen hier kijken wat er te lachen valt

mullie: nee!

mm
                        ∏__|_ ∏__|_
                        "no rules, great shots"

Comment

Wie ruilt een objectief omdat je na de aankoop toch niet tevreden bent?

corné...

Wie stuurt 15€ met ups naar je toe opdat je dat objectief naar hem kan terugsturen zonder dat je zelf ervoor moet betalen?

corné...

Wie stuurt zonder morren een tweede zending af omdat de eerste nooit aankwam?

corné...

Wie beantwoord quasi meteen de mail als ik vraag naar de status van de bestelling?

corné...

Comment

maw

Corné is oké
                            You may say that I'm a dreamer, but I'm not the only one - J. Lennon
                            www.koendd.be

FZ50

Comment

Nu nog een goede jingle en je hebt een reclamespotje voor corné.
                              Geen ironie btw.

Comment

Corné is zeker oké
                                Verscheidene bestelingen gedaan en steeds mooi zonder problemen geleverd, altijd direct antwoord op de mails, bestelingen nog aanpassen geen enkel probleem.
                                Nikon materiaal

Comment

Working...
                                X