Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoeveel voor 'n trouwerij?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Hoeveel voor 'n trouwerij?

Oorspronkelijk geplaatst door mic Bekijk bericht
    Wat ik wou zeggen het is niet omdat 't ne pro is dat de foto's goed zijn.
    Nen ammateur kan dat even goed..wat zeg ik? Nene ammateur kan het soms beter. hier bij BD zitten betere pro's dan ammateurs...
    Het addertje zit hem in het "soms". Pro of amateur doet niet terzake, vakkundigheid wel. En die vakkundigheid houdt in deze tak van sport niet op bij het kunnen maken van mooie plaatjes, maar er komt veel meer bij kijken: voorbereiding, planning, organisatie, ervaring, improvisatievermogen enz. enz. 'been there, done that, have the T-shirt...

De gemiddelde bruiloft is een heksenketel; het is maar zelden dat alles volgens draaiboek loopt. Het vervelende is dat, als het onverhoopt mis mocht gaan en je komt niet met aanvaardbare resultaten, de consequenties niet alleen voor de fotograag zijn; dit is geen kwestie van "niet goed, geld terug". Je dupeert dan ook je klant en beschadigt de branche in zijn totaliteit.

Als je als free-lancer naar een evenement gaat en je toestel begeeft het, als al je fotos onscherp zijn of als je niet op de juiste tijd op de juiste plek bent, dan heb je er alleen jezelf maar mee. Geen resultaten = geen centjes aan het eind van de dag. Maar een bruiloft is niet compleet zonder mooi fotoboek (of, om in de trand van Theokus te blijven: "is het trouwfeest wel geweest als er geen fotos van zijn?").

Als ge bedoelt wat ik snap.

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
    Maar vooral hoop ik dat ieder geniet van wat hij doet.
    Ik hoop vooral dat hij er van leert zonder schade te berokkenen aan anderen. Daarna mag'ie er van genieten wat mij betreft

Comment

Wat een heisa! 't Is nochtans héél simpel: als de gek het ervoor wil geven, kun je vragen wat je wil.
      Klopt...
      Heel lang geleden, toen de dieren nog spraken (zeker 25 jaar geleden) heb ik verschillende trouwreportages gemaakt. Ik leverde het trouwpaar toen diareeksen (met gesynchroniseerde muziek en pulsen voor het automatisch wisselen van dia's op band/cassette). In die tijd was er nog lang geen sprake van PowerPoint of andere computertoestanden en moest alles nog op ambachtelijke manier gemaakt worden. Ik maakte toen vooraf een afspraak met het koppel om alles door te praten, ging op prospectie in het stadhuis en de kerk. Maakte vooraf een aantal opnamen van het koppel in "gewone" kledij op een mooie plaats (wat Bilitis muziek erbij). En op de dag zelf was ik er al bij vanaf het ontwaken van de bruid, kapster, bruidegom aan de voordeur, tot 's avonds het avondfeest waar ik ook "de tafels" fotografeerde zodat iedereen er wel ergens op stond. Het einde was dan de openingsdans en de eerste kuskesdans...

Nu het verhaal...
      Op een gegeven moment ben ik ermee gestopt, omwille van tijdsgebrek en ook dat het vrij arbeidsintensief was en de verantwoordelijkheid hoog ligt tov het bruidspaar. Ik werkte toen met één camera, nog met filmrolletjes dus zonder enige controle. Het waren diafilms dus correcties in belichting of nabewerkingen achteraf was vrijwel onbestaande. En als het fout zou lopen was ik de pineut... Niet zo direct financieel maar wel uit mijn "eergevoel" tegenover het bruidspaar; het was per slot van rekening HUN dag. Nu gelukkig, het is nooit foutgelopen

Toen ik reeds twee jaar gestopt was belde een vriend van mij. Of ik voor een collega van bij hem op het werk nog de huwelijksreportage kon maken. Ik zei dus dat ik hiermee gestopt was en het niet meer deed. Hij dit doorgegeven aan zijn collega maar die bleef aandringen. Want het bleek dat ik jaren voordien ook de huwelijksreportage had gemaakt van zijn broer en hij wilde persé eenzelfde reportage van mij.
      Toen heb ik de truck toegepast die Eddy Merckx in zijn tijd ook toepaste om niet op alle kermiskoersen te hoeven rijden, ik heb "mijn prijs" gewoon maal vier gedaan, zo was ik er op een simpele manier vanaf...

Belt mijn vriend enkele dagen later: "Ik heb antwoord van mijn collega en ik heb slecht nieuws voor je".
      "Ja, dat had ik wel gedacht", zei ik "ik had ook speciaal daarvoor mijn prijs zo hoog gezet."
      "Jamaar, het is akkoord... hij wil graag dat jij zijn reportage maakt en wil dat er graag voor betalen".
      Ik heb toen diep gezucht, maar uiteindelijk de reportage helemaal verzorgd zoals het hoorde. Klant zeer tevreden, en pas achteraf toen ik betaald werd was ik ook meer dan tevreden...

Comment

Een klein kwartiertje over gedaan om deze topic door te worstelen ...
        Ik blijf het wel interessant vinden want ik zoek ook nog een huwelijksfotograaf
        http://www.philippeswiggers.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
          Geef mij nu eens één goeie reden waarom één dag shooten MEER dan 1000€ moet kosten.
          Dat vroeg ik me tijdens het zoekwerk ook af... Vanwaar ineens die grote som geld?...

En ik moet eerlijk toegeven dat ik iemand gevonden heb die een som vroeg waar ik van op "mijn gat ben gevallen" voor het werk dat hij er heeft ingestoken. Maw: een "koopje" in vergelijking van al de gehanteerde prijzen voor een trouw.

Maar ik was niet op zoek naar een "goedkope" fotograaf, ik heb de tijd genomen om rond te neuzen naar geposte foto's op het forum, jullie websites bezoeken en een stijl/manier van fotograferen te zoeken waar ik graag naar keek, geboeid door werd.

Ik kan alleen maar zeggen, Chapeau! Kwaliteit moet niet altijd een hoge prijs hebben, wees eerlijk voor jezelf en voor het koppel. Dat maakt het samenwerken alleen maar aangenamer denk ik...

Het is zeker niet makkelijk ergens een prijs op te plakken. De foto's die me aanstaan kan ik nu zelf kiezen op welk formaat ik ze afdruk, hoeveel ik extra zal betalen en of ik misschien wel een fotoboek zal maken.

Geef jezelf (als fotograaf) de tijd om je stijl te creëren en durf het om foto's te maken. Leren doen we met vallen en opstaan...
          "Breng beweging in een stilstaand beeld"

Comment

Eén goeie reden kan al zijn als je exclusief werk levert. Want exclusiviteit heeft zijn prijs natuurlijk.
            Er zijn natuurlijk nog redenen. Je moet maar eens op een wedding beurs gaan rondkijken. Daar zie je al albums die 1/4e kosten van 1000€.
            Heb je dan ook nog een album met uitplooibare bladen zit je weer met grote prints en veel panorama prints. Dat kost ook geld natuurlijk. Dan niet te vergeten dat zo iets inplakken en samenstellen niet zo eenvoudig is.

Ik vind dat ieder fotograaf mag vragen hoeveel zij/hij wilt, indien dat verantwoordbaar is met het werk wat hij of zij aflevert.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Maarten_T Bekijk bericht
              Je moet maar eens op een wedding beurs gaan rondkijken. Daar zie je al albums die 1/4e kosten van 1000€.
              Dat heb ik afgelopen zondag gedaan.
              Ik ben met het vrouwke naar Kortrijk naar de trouwbeurs geweest.
              Waarom ?
              Om eens te gaan kijken waarom deze fotografen al dat geld vragen.
              Om eens te gaan kijken naar verschillende albums.
              Om eens te vergelijken.

Ik de goedkoopste album die ik gevonden heb was 750 €
              Het was een eenvoudig fotoalbum met 10x15 foto's en een paar 13 x 18 foto's.
              Niks kreatief, Geen specialekes

Het duurste album die ik gevonden heb was 2200€
              En dat was een fotoboek waar op iedere bladzijde één grote foto geplakt was waar verschillende andere foto's en PS kreaties in voor kwamen.
              Een digitaal fotoboek noemen ze dat
              Zeker niet mis !! Maar om daar nu 2000€ voor te vragen...
              Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Het duurste album die ik gevonden heb was 2200€
                En dat was een fotoboek waar op iedere bladzijde één grote foto geplakt was waar verschillende andere foto's en PS kreaties in voor kwamen.
                Een digitaal fotoboek noemen ze dat
                Zeker niet mis !! Maar om daar nu 2000€ voor te vragen...
                Als ik me niet vergis kon je hen ook zelf je "ontwerp" doorsturen en zelf bepalen hoeveel paginas het boek mocht tellen.

Werd dan zo gedrukt. Was nog vrij kostelijk als ik het me nog goed voorheb maar het resultaat mag er wel zijn...

Heb er nog ergens iets van liggen denk ik.
                "Breng beweging in een stilstaand beeld"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Neok Bekijk bericht
                  Dat vroeg ik me tijdens het zoekwerk ook af... Vanwaar ineens die grote som geld?...

En ik moet eerlijk toegeven dat ik iemand gevonden heb die een som vroeg waar ik van op "mijn gat ben gevallen" voor het werk dat hij er heeft ingestoken. Maw: een "koopje" in vergelijking van al de gehanteerde prijzen voor een trouw.

Maar ik was niet op zoek naar een "goedkope" fotograaf, ik heb de tijd genomen om rond te neuzen naar geposte foto's op het forum, jullie websites bezoeken en een stijl/manier van fotograferen te zoeken waar ik graag naar keek, geboeid door werd.

Ik kan alleen maar zeggen, Chapeau! Kwaliteit moet niet altijd een hoge prijs hebben, wees eerlijk voor jezelf en voor het koppel. Dat maakt het samenwerken alleen maar aangenamer denk ik...

Het is zeker niet makkelijk ergens een prijs op te plakken. De foto's die me aanstaan kan ik nu zelf kiezen op welk formaat ik ze afdruk, hoeveel ik extra zal betalen en of ik misschien wel een fotoboek zal maken.

Geef jezelf (als fotograaf) de tijd om je stijl te creëren en durf het om foto's te maken. Leren doen we met vallen en opstaan...
                  Misschien even een snelle evaluatie?

Werkuren: een of twee voorbesprekingen, opstellen draaiboek, contact met ceremoniemeester, lokaties vooraf bezoeken, trouwdag zélf, digitale verwerking achteraf: ruwweg tussen 50 en 75 uur à 15€ = 750-1125€

Materiaalkosten: 1 album met 100 foto's + 2 A3-posters: 185 €
                  Bedrukte DVD's en CD's voor evaluatie: 10 €
                  Afschrijvingskosten: twee professionele bodies en dito objectieven: 120€

Bij benadering voor een gemiddelde reportage: 1215€
                  BTW: +255€

Zonder verplaatsingskosten, sociale lasten of belastingen.... Zonder eventueel reflectieschermen, statieven, stobes op accu enz.

Natuurlijk, als je met een compactje van 200€ werkt, alleen een CD van 0,5 € afgeeft en met de ingebouwde flits werkt, dan ziet de rekening er helemaal anders uit. En je foto's waarschijnlijk ook.
                  Fullator
                  Fotostudio Candela Zone
                  website: http://www.chronax.be
                  website: http://www.marquisemodels.eu

Comment

15 euro is gratis en voor niets, een pro (beroepsmatig dus) zal al vlug minstens 35 ex. BTW vragen per uur ... ma 75 uur in totaal, dat is 2 weken aan een stuk elke dag 7,5 uur daarmee bezig zijn ... veel é. Kan zijn dat ik mis ben é, ik heb totaal geen ervaring hiermee. Indd in de voorbereiding kan er veel tijd kruipen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jocca Bekijk bericht
                      15 euro is gratis en voor niets, een pro (beroepsmatig dus) zal al vlug minstens 35 ex. BTW vragen per uur ... ma 75 uur in totaal, dat is 2 weken aan een stuk elke dag 7,5 uur daarmee bezig zijn ... veel é. Kan zijn dat ik mis ben é, ik heb totaal geen ervaring hiermee. Indd in de voorbereiding kan er veel tijd kruipen.
                      vergeet niet dat er héél veel werkuren kruipen in het
                      selecteren, editeren, ... van de digitale beelden!
                      ik vrees dat je zou versteld staan daarvan.

maar om de balans te houden: 25 à 35 uur aan €30/h?

mm
                      ∏__|_ ∏__|_
                      "no rules, great shots"
                      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fullator Bekijk bericht
                        Misschien even een snelle evaluatie?

Werkuren: een of twee voorbesprekingen, opstellen draaiboek, contact met ceremoniemeester, lokaties vooraf bezoeken, trouwdag zélf, digitale verwerking achteraf: ruwweg tussen 50 en 75 uur à 15€ = 750-1125€

Materiaalkosten: 1 album met 100 foto's + 2 A3-posters: 185 €
                        Bedrukte DVD's en CD's voor evaluatie: 10 €
                        Afschrijvingskosten: twee professionele bodies en dito objectieven: 120€

Bij benadering voor een gemiddelde reportage: 1215€
                        BTW: +255€

Zonder verplaatsingskosten, sociale lasten of belastingen.... Zonder eventueel reflectieschermen, statieven, stobes op accu enz.

Natuurlijk, als je met een compactje van 200€ werkt, alleen een CD van 0,5 € afgeeft en met de ingebouwde flits werkt, dan ziet de rekening er helemaal anders uit. En je foto's waarschijnlijk ook.
                        klopt met wat ik vraag toch.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

'k heb 'ns offerte opgevraagd bij een fotograaf in mijn gemeente voor wat 'n trouw kost:

Reportage Standaard
                          • 40 pagina’s, 45 à 55 foto’s, diverse formaten in kleur, zwart-wit etc.
                          • foto’s opgeplakt met verschillende soorten gekleurde kaders.
                          • Inclusief fotomapje met rest v/d foto’s.
                          • reportage, ca 1,5 a 2 uur + gemeente
                          [excl. album & koffer: voorbeelden op aanvraag ] € 1150,-
                          • + kerk + € 50,-
                          • + taart eten • ingeplakt in reportageboek of los fotomapje + € 50,-
                          • t/m receptie • met album van 22/22 cm / 20 à 25 foto’s + € 575,-
                          [- zonder album - foto’s in los fotomapje + € 350,-]
                          • t/m einde feest • incl. taart/receptie etc. + € 1375,-
                          [excl. album: zie vb./45 à 50 foto’s]
                          • zonder album - foto’s in los fotomapje + € 950,-

Reportage Klein
                          • foto’s opgeplakt met verschillende soorten gekleurde kaders.
                          • reportage met aluminium album 22/22 cm / 20 pagina’s + koffer.
                          • ca. 25 a 30 foto’s van 9/13, 10/15, 13/18, 15/21 en 20/20 cm.
                          reportage + gemeente € 875,-
                          + kerk + € 50,-
                          • bewerking met krijt/potlood van reportage zoals vb boek [op aanvraag]
                          + € 275,-

Reportage Deluxe [40 pagina’s]
                          • fotobladen bewerkt met krijt/potlood zoals voorbeeld boek + € 325,-

Reportage Zonder album
                          • Standaard reportage [keuze foto’s van digitale proefjes]
                          - reportage op lokatie [ca 1,5 uur] en gemeentehuis
                          - Inclusief fotomapje met 36 x 10/15 foto’s € 400,-
                          [nabestellingen per formaat]

Digitale reportage
                          • Vele mogelijkheden o.a. foto’s doorlopend over 2 pagina’s, kleur zw/w etc.
                          • Inclusief album, 30 x 40 cm vanaf 20 bladen + koffer
                          - reportage op lokatie [ca 1,5 a 2 uur] en gemeentehuis [kerk + € 50,-]
                          - Inclusief fotomapje met rest v/d foto’s - vanaf € 1200,-

• Zoals bovenstaande maar dan met keuze in diverse albums,
                          exclusief album - vanaf € 1100,-

Diverse
                          • Restfoto’s worden in een fotomapje bijgeleverd.
                          • Reiskostenvergoeding per/km. € 0,30
                          • Voorschot ± 2 maanden voor trouwdatum te betalen € 250,-

Nabestellingen
                          kleur zwart/wit
                          10 x 15 € 3,50 € 4,50
                          13 x 18 € 7,50 € 8,50
                          15 x 21 € 9,50 € 10,50
                          20 x 30 € 17,50 € 20,00
                          30 x 40 € 43,00 € 46,00
                          grotere formaten in overleg
                          Alleen voor de huwelijksshots incl. stadhuis is het al 1150 (okee, wel met album) maar als je de receptie en het feest ook nog wil dan komt daar dus nog 1375 bovenop!!!
                          En cd's verkoopt ie niet eens maar hij rekent ook nog 'ns woekerprijzen voor nabestelde foto's.
                          De andere fotograaf hier in de buurt die ik eveneens zondag voor 'n offerte heb gemaild, heeft tot op dit moment nog niet eens teruggemaild.

Comment

Dat heb ik afgelopen zondag gedaan.
                            Ik ben met het vrouwke naar Kortrijk naar de trouwbeurs geweest.
                            Waarom ?
                            Om eens te gaan kijken waarom deze fotografen al dat geld vragen.
                            Om eens te gaan kijken naar verschillende albums.
                            Om eens te vergelijken.
                            Ik dacht misschien omdat uw vrouwke wou trouwen
                            Maar nee twas een om naar de fotografen gaan te kijken
                            Een veel te zwaar rugzakske met een toestelletje wat glas en een flitske,... Maar vooral veel te weinig tijd.

Comment

sorry voor de late reactie,maar bezin voor je begint,ben jij met alles orde inzake wetgeving,btw enz...,als je dit gaat fotograferen!!!!(zwartwerk),je zou de eerste niet zijn die betrapt wordt en dan begint het pas,zeg dan maar dat dit je eerste keer is,die manne gelove da nie echt hoor, en wa gaat dat dan kosten voor u,niet voor het trouwkoppel hoor.
                              hopend u niet ontmoedigd te hebben

Comment

Working...
                              X