Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoeveel voor 'n trouwerij?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Hoeveel voor 'n trouwerij?

    Ah ja waarom zou een mens er iets op tegen hebben.
    Ga er voor en vraag 1500 euro in het zwart, als het tegenslaat moet je ook niet komen mekkeren dat de mensen niet willen betalen omdat je dezelfde prijzen wilt vragen als iemand die al gans zijn leven huwelijksreportages doet. Waarom niet meteen 2000 euro vragen, dat is een mooi rond getal.
    Valt het mee dan zal het indd een goede mond aan mond reclame zijn en wie weet komt er iemand van de belastingen het te weten dat je al de fotoreportages netjes in het zwart doet, misschien dat je dan de huwelijksreportage mag doen van mensen die trouwen in het gevang ...

    Tja iedereen moet voor zichzelf maar uitmaken hoe stom of hoe slim hij het moet aanpakken. Moest het van mij afhangen zou ik het niet al te hoog in mijn bol willen krijgen en mij wat bescheiden opstellen en niet zomaar beweren dat het gemakkelijk is om goede scherpe foto's te nemen in een veel te donkere kerk. "Want de pro's doen het ook gewoontjes met een flits". Vergeet niet dat je op bepaalde momenten aan 100% moet fotograferen en je niet iedere foto 10x opnieuw kan doen.
    Voel je je sterk genoeg dat je aan 100% kan fotograferen een ganse dag door, dan mag je indd hogere bedragen vragen.

    Comment


    • #47
      Re: Hoeveel voor 'n trouwerij?

      Terwijl ik er toch sterk aan twijfel of je zomaar in een kerk mag flitsen. De laatste 2 trouwfeesten heb ik nergens een flits gezien...
      Nikon D50 + Tamron AF18-200mm F/3.5-6.3 XR Di II + Nikkor AF70-300mm F/4-5.6G + Tokina ATX Pro 80-200 F2.8 + Nikkor 50mm F1.8 + SB800

      Comment


      • #48
        Re: Hoeveel voor 'n trouwerij?

        Oorspronkelijk geplaatst door Roel Bekijk bericht
        Terwijl ik er toch sterk aan twijfel of je zomaar in een kerk mag flitsen. De laatste 2 trouwfeesten heb ik nergens een flits gezien...
        Hahaha, ik flits altijd... En als ik flits, kunnen ze 't in Keulen zien...
        Dus flits ik zekers in zo'n donkere kerk... Maar dat wil niet zeggen dat ik geen foto's maak zonder flits.. Je moet ook sfeerfoto's hebben, vooral als er van die mooie gekleurde glasramen zijn waar de zonnestralen door dwarrelen. Dan mag de flits even rusten.

        Je moet natuurlijk niet vlak voor de pastoor gaan staan en hem blind flitsen he?? flits maar met mate...

        Comment


        • #49
          Re: Hoeveel voor 'n trouwerij?

          Oorspronkelijk geplaatst door paparazzi Bekijk bericht
          Overigens, willen alle bruidsparen een fotoboek? Daar zie ik nog wel 't meeste voor mij vervelende werk in. Het fotograferen en postprocessing, incl. leuke fotobewerkingen vind ik echt leuk om te doen. Maar laten afdrukken en mooi inplakken is niet echt mijn hobby. Misschien een prijs voor de complete shoot incl. cd met hoge resolutiefoto's en een apart bedrag voor album met foto's indien men dat wenst?
          Ik denk dat de prijs moet afhangen van wat je krijgt.
          Zonder een fotoboek zal de prijs toch een stuk lager moeten liggen.

          Als je enkel een CD/DVD moet afleveren dan heb je geen extra kosten. Ok je wilt een stuk je materiaal terug. Maar als je maar 2 euro kosten hebt en veel tijd voor je hobby kan je toch moeilijk 500 Euro gaan vragen. Voor mij is het album nog het meeste waard.

          Maak een all-in-one prijs met een afspraak van wat wel en niet gebeurt. Niets zo vervelend voor en beginnend koppel dan te moeten rekenen of af te wachten wat de uiteindelijk prijs zal zijn. Dus niet x Euro/KM vragen, maar de KM's afschatten op voorhand en in de prijs zetten.

          Ik lever:
          • 1 fotoboek van zo'n 100 pagina's. Hoe het album eruit zal zien, moet je weten te achterhalen door met het koppel te praten. De ene houdt van Z/W de ander haat het...
          • Dan ben ik beschikbaar voor het koppel van 7h tot 12h op die dag.
          • Alle KM's met eigen wagen zijn inbegrepen.
          • Ze krijgen een DVD met de originelen en de bewerkte foto's.
          Tot sluitertijd, Dirk

          Comment


          • #50
            Re: Hoeveel voor 'n trouwerij?

            Okee, even mijn mening:
            Ik ben sinds een aantal jaren beroeps en ben hoofdzakelijk bezig met huwelijken. Er worden hier toch wel een aantal zaken héél simplistisch voorgesteld. Hoe zien mijn gemiddelde shoot eruit ?

            - Vooraf minstens 2 x afspreken met het koppel om fatsoenlijke afspraken te maken over vanalles en nog wat, zodat ik tijdens en zij na de shoot niet voor verassingen komen te staan wegens verkeerde afspraken.
            - De avond voor de trouw zorgen dat alle materiaal klaar staat en dat de batterijen opgeladen zijn. Alle materiaal, dat is: twee camera's (want je gaat geen trouw schieten zonder reserve), een groothoek zoom, een tele zoom en een standaardlens. Allemaal lichtgevoelige lenzen. Genoeg batterijen, een statief, afstandbedieningen voor beide camera's, flitsers voor beide camera's, reflectiescherm(en), paraplu's voor als het regent (zodat de belangrijkste personen dezelfde mooie witte paraplu's hebben op de foto moest het regenen), enz. Hier ben ik al gauw twee uur mee bezig.
            - De dag zelf heel vroeg op (want de kapsters werken ook heel vroeg) en naar de trouwpartij rijden (met GPS, want je kan je niet veroorloven verkeerd te rijden en te laat toe te komen).
            - Letterlijk alles wordt geschoten die dag. Ik ben dan rond 0h30 de volgende dag terug thuis. => 16h werk
            - Dan begint het werk pas: Uitsorteren en bewerken van de foto's (12h)
            - Daarna album layoutten => nog eens 8h.
            - En dan doe ik er ook nog een webalbum en/of een dvd-slideshow bij: 4h.

            Tel dit even voor het gemak aan de in vorige items genoemde 30 euro, en je komt, alleen al aan uren aan 1260 euro. Tel daarbij nog je grote kosten (afschrijvingen van materiaal, album, webhosting). En héél belangrijk: als je als zelfstandige werkt, werk je voor een groot stuk om je belastingen te betalen. Reken maar dat de helft van je winst afgeroomd wordt door deze bloedzuigers.

            En als je dan inderdaad ook nog met midformaat camera's werkt, is deze prijs echt een peuleschil.

            Besluit: mensen zien vaak niet hoeveel werk er is om een klant tevreden te stellen. Mijn klanten zijn tevreden, over de kwaliteit én de prijs (tussen haakjes: de gebruikte tarieven zijn niet mijn tarieven. ik heb die gebruikt die hier al eerder vernoemd waren voor het gemak). En dat is de belangrijkste maatstaf. Als je klant tevreden is, ben je goed bezig en dan vinden de mensen het ook niet erg om wat meer te betalen.
            Tenslotte doe ik het voor het plezier, maar ook omdat ik ervan leef.

            Comment


            • #51
              Re: Hoeveel voor 'n trouwerij?

              Wat iO dus zegt... Dat bedoelde ik dus. Alleen heeft hij/zij (sorry, weet het niet) dat veel beter uitgelegd.

              De meeste mensen beseffen niet hoeveel kosten en tijd zo'n huwelijksreportage kost en dat dus een prijs van 1200 euro zeker niet overdreven is. Zeker als je er belastingen op moet betalen. Als je dan minder dan die prijs vraagt, kan je wel eens snel je broek scheuren.

              De conclusie die ik voor mezelf maak is dat ik vind dat als je professionele kwaliteit aflevert (zowel als pro als als amateur), dat je je dan aan pro prijzen zou moeten houden vanwege eerlijke concurrentie. Lever je een niet pro kwaliteit, dan hoef je daar ook geen 1200 ofzo voor te vragen. Dan mag de prijs ook een pak lager, want je bent geen concurrentie voor de mensen die er van moeten leven (én wel pro kwaliteit afleveren).
              www.focusfotografie.be
              www.facebook.com/eviwilmus

              Comment


              • #52
                Re: Hoeveel voor 'n trouwerij?

                Goeie kwaliteit mag best iets kosten idd, maar ik blijf erbij dat je, zolang je nog geen uitgebreid portfolio kunt laten zien, je niet zulke hoge prijzen kunt vragen. (Nu ja, kunnen wel, maar ik zal dat zeker niet doen)

                Comment


                • #53
                  Re: Hoeveel voor 'n trouwerij?

                  Ik ben een 'hij' .

                  Klopt wat je zegt, Evi. Fijn aangevuld. Zo zie ik het ook.

                  Comment


                  • #54
                    Re: Hoeveel voor 'n trouwerij?

                    Oorspronkelijk geplaatst door paparazzi Bekijk bericht
                    Goeie kwaliteit mag best iets kosten idd, maar ik blijf erbij dat je, zolang je nog geen uitgebreid portfolio kunt laten zien, je niet zulke hoge prijzen kunt vragen. (Nu ja, kunnen wel, maar ik zal dat zeker niet doen)
                    Inderdaad, da's net wat Evi bedoeld in haar vorige post.

                    Comment


                    • #55
                      Re: Hoeveel voor 'n trouwerij?

                      Oorspronkelijk geplaatst door paparazzi Bekijk bericht
                      Weten jullie wat de gemiddelde prijzen zijn om 'n trouwerij te fotograferen?
                      Fotograferen jullie zoiets regelmatig zelf en wat vraag je er zelf voor?
                      Reken je een totaal, of komt 't in door het bruidspaar samen te stellen pakketdeals?

                      Graag zou ik een indicatie willen weten van de volgende zaken:
                      -Trouwshoot op locatie
                      -Trouwshoot in kerk
                      -Trouwshoot in stadhuis
                      -Sfeerfoto's tijdens feest
                      -Fotoalbum
                      -Foto's op cd (doen jullie dat of mik je op nabestellingen?)
                      -Indien dat laatste, hoeveel reken je per nabestelling?
                      -Speciale fotobewerkingen
                      -Verplaatsingskosten p/km, indien bruidspaar verder weg wil trouwen

                      Ik heb eerst enkele trouwpartijen gedaan tegen kostprijs, gewoon om ervaring op te doen. Nu ga ik volledig professioneel.

                      Richttarieven: 1000€ voor de plechtigheid (stadhuis/kerk), 1500€ voor de hele dag (avondfeest etc). Alles op factuur en BTW in. Eten inbegrepen, verplaatsingskosten boven 50km niet. Speciale opdrachten en locaties extra evenals inkomprijzen ed.

                      CD met alle weerhouden foto's (minstens 200), waaruit 50 mogen gekozen worden die op A4 komen, en 2 op A3+.

                      Niet vergeten dat er ook een twee tot drie uur moet worden uitgetrokken voor de voorbespreking, tonen van je werk, desiderata, opmaken van het draaiboek (minuut tot minuut), welke fallback je hebt enz.

                      Daarnaast komt nog het plaatselijk een kijkje gaan nemen: hoe is het licht in de kerk, welke faciliteiten krijg je van de pastoor, waar ga je staan in het stadhuis, ...

                      Ik vraag me af of nonkel Bert met zijn 3.1 megapixel Trust compactje dit ook allemaal gaat doen. Duizend euro schijnt dan ineens spotgoedkoop.

                      @ Picasso: akkoord met je redenering, maar ook je toestel moet vroeg of laat vervangen worden. Als je het dan uitsluitend hebt gebruik voor plechtigheden (ipv hobby) dan sta je wel voor de aankoopprijs van een nieuw.

                      O ja, ik ben een paar keer moeten invallen omdat de fotograaf het liet afweten. Als je vier dagen voor een huwelijk wordt gesmeekt of jij de shoot wil doen, dan zijn de mogelijkheden nog een stuk beperkter, en zeker als de geplande buitenlocatie niet meer toegankelijk is. Wie niet van avontuur en improvisatie houdt, gelieve zich te onthouden.

                      Maar totnutoe was iedereen uiterst tevreden met de foto's. Voor het zover is, heb je echter liters adrenaline geproduceerd .
                      Fullator
                      Fotostudio Candela Zone
                      website: http://www.chronax.be
                      website: http://www.marquisemodels.eu

                      Comment


                      • #56
                        Re: Hoeveel voor 'n trouwerij?

                        Oorspronkelijk geplaatst door iO Bekijk bericht
                        Okee, even mijn mening:
                        Ik ben sinds een aantal jaren beroeps en ben hoofdzakelijk bezig met huwelijken. Er worden hier toch wel een aantal zaken héél simplistisch voorgesteld. Hoe zien mijn gemiddelde shoot eruit ?

                        - Vooraf minstens 2 x afspreken met het koppel om fatsoenlijke afspraken te maken over vanalles en nog wat, zodat ik tijdens en zij na de shoot niet voor verassingen komen te staan wegens verkeerde afspraken.
                        - De avond voor de trouw zorgen dat alle materiaal klaar staat en dat de batterijen opgeladen zijn. Alle materiaal, dat is: twee camera's (want je gaat geen trouw schieten zonder reserve), een groothoek zoom, een tele zoom en een standaardlens. Allemaal lichtgevoelige lenzen. Genoeg batterijen, een statief, afstandbedieningen voor beide camera's, flitsers voor beide camera's, reflectiescherm(en), paraplu's voor als het regent (zodat de belangrijkste personen dezelfde mooie witte paraplu's hebben op de foto moest het regenen), enz. Hier ben ik al gauw twee uur mee bezig.
                        - De dag zelf heel vroeg op (want de kapsters werken ook heel vroeg) en naar de trouwpartij rijden (met GPS, want je kan je niet veroorloven verkeerd te rijden en te laat toe te komen).
                        - Letterlijk alles wordt geschoten die dag. Ik ben dan rond 0h30 de volgende dag terug thuis. => 16h werk
                        - Dan begint het werk pas: Uitsorteren en bewerken van de foto's (12h)
                        - Daarna album layoutten => nog eens 8h.
                        - En dan doe ik er ook nog een webalbum en/of een dvd-slideshow bij: 4h.

                        Tel dit even voor het gemak aan de in vorige items genoemde 30 euro, en je komt, alleen al aan uren aan 1260 euro. Tel daarbij nog je grote kosten (afschrijvingen van materiaal, album, webhosting). En héél belangrijk: als je als zelfstandige werkt, werk je voor een groot stuk om je belastingen te betalen. Reken maar dat de helft van je winst afgeroomd wordt door deze bloedzuigers.

                        En als je dan inderdaad ook nog met midformaat camera's werkt, is deze prijs echt een peuleschil.

                        Besluit: mensen zien vaak niet hoeveel werk er is om een klant tevreden te stellen. Mijn klanten zijn tevreden, over de kwaliteit én de prijs (tussen haakjes: de gebruikte tarieven zijn niet mijn tarieven. ik heb die gebruikt die hier al eerder vernoemd waren voor het gemak). En dat is de belangrijkste maatstaf. Als je klant tevreden is, ben je goed bezig en dan vinden de mensen het ook niet erg om wat meer te betalen.
                        Tenslotte doe ik het voor het plezier, maar ook omdat ik ervan leef.
                        Kijk, dit is nu precies wat ik bedoel. Ik ben altijd onaangenaam getroffen als mensen 'schatten willen verdienen', maar anderzijds niets willen investeren.

                        Als je geen twee (liefst professionele) bodies en dito lenzen hebt, begin er dan niet aan. Want gegarandeerd dat één van de toestellen het opgeeft op het minst gunstige moment. Heb het meegemaakt met een collega: een ramp.
                        Waarom professionele bodies? Omdat die weer- en situatiebestendig zijn, betrouwbaarder, steviger en kwalitatief beter. Mijn professionele uitrusting maakt dat ik ook lid ben van CPS (Canon Professional Services) wat maakt dat ik snel en efficient uit de nood wordt geholpen bij problemen.

                        Maar investeren is niet alleen in materiaal. Ook in tijd en moeite, in bloed en zweet en in leergeld betalen. Doe je dat niet, dan ben je niet beter dan ome Bert met zijn kodakske. En dan krijg je ome-Bert-foto's.

                        Dan vraag ik me zelfs af of iemand die een forum komt leegzuigen voor informatie, maar anderzijds daar geen 30€ voor over heeft, wel bereid is om de andere broodnodige investeringen te doen. En niet alleen op materieel gebied. De mentaliteit dat het niets mag kosten en maximaal moet opbrengen, leidt zelden tot een houding die op kwalitatief werk is gericht.

                        @Paparazzi: er is nog een andere, vrouwelijke Paparazzi op dit forum. Eerlijk gezegd, ik vind het jammer dat hierdoor verwarring mogelijk is, want die andere is een schat van een meid. Maar dat zal je wel worst wezen.
                        Fullator
                        Fotostudio Candela Zone
                        website: http://www.chronax.be
                        website: http://www.marquisemodels.eu

                        Comment


                        • #57
                          Re: Hoeveel voor 'n trouwerij?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Fullator Bekijk bericht
                          @Paparazzi: er is nog een andere, vrouwelijke Paparazzi op dit forum. Eerlijk gezegd, ik vind het jammer dat hierdoor verwarring mogelijk is, want die andere is een schat van een meid. Maar dat zal je wel worst wezen.
                          Belachelijke insinuatie.

                          Comment


                          • #58
                            Re: Hoeveel voor 'n trouwerij?

                            @ Fullator:
                            Als ik jou was zou ik maar snel dit forum gaan verlaten. Stel je voor dat al die niet betalende leden misschien gratis en voor niks iets van jou op zullen steken...

                            Misschien had jij ook rustig moeten opbouwen, zowel in de prijzen die je vraagt als het materiaal waarin je investeert. Misschien keek je dan nu ook iets minder cynisch naar mensen die het op 'n andere manier proberen.

                            Lijkt me logisch dat je als starter niet eerst voor kapitalen gaat aanschaffen terwijl je nog helemaal niets verdiend hebt. Mensen die belang hechten aan een prof die een paar duizend euro vraagt en daar dan ook het materiaal naar heeft, die zullen echt niet aankloppen bij 'n starter.

                            Comment


                            • #59
                              Re: Hoeveel voor 'n trouwerij?

                              Oorspronkelijk geplaatst door paparazzi Bekijk bericht
                              @ Fullator:
                              Als ik jou was zou ik maar snel dit forum gaan verlaten. Stel je voor dat al die niet betalende leden misschien gratis en voor niks iets van jou op zullen steken...

                              Misschien had jij ook rustig moeten opbouwen, zowel in de prijzen die je vraagt als het materiaal waarin je investeert. Misschien keek je dan nu ook iets minder cynisch naar mensen die het op 'n andere manier proberen.

                              Lijkt me logisch dat je als starter niet eerst voor kapitalen gaat aanschaffen terwijl je nog helemaal niets verdiend hebt. Mensen die belang hechten aan een prof die een paar duizend euro vraagt en daar dan ook het materiaal naar heeft, die zullen echt niet aankloppen bij 'n starter.
                              Even een paar puntjes aanraken:

                              ad 1: ik stel nogal wat kennis, ervaring en middelen gratis ter beschikking, zoals mijn modellengids, mijn computerprogramma's, cursussen enz. Ook leen ik regelmatig gratis of tegen kostprijs mijn studio uit. Doe jij dat ook? Of mag ik daar twijfels over hebben?

                              ad 2: ofwel meen je het, ofwel doe je alsof. Als je het meent, dan moet je er iets voor overhebben. Mensen durven al een commentaar geven op mijn materiaal, maar dat is vaak alleen een kwestie van kinnesinne. Zie je, als ze dat ook zouden willen hebben, dan houdt niets hen tegen. Wie stopt met roken of zijn dagelijkse pintjes, kan op een minimale tijd een 1DsMkII kopen. Maar dat hebben ze er niet voor over, ze krijgen het liever toegeworpen. En ik heb ook alles langzaam opgebouwd, maar ben wel direct met goed materiaal begonnen. En er bestaat zoiets als een lening afsluiten. Als je zelfstandig gaat - desnoods in bijberoep - dan is die lening fiscaal aftrekbaar. Maar dan moet je natuurlijk wel kleur bekennen. En belasting en sociale lasten betalen. En nog zo een en ander. Erg hé. En nog veel werk bovenop: mijn kwartaalaangifte voor de BTW gaat vandaag de deur uit.

                              Maar alles gratis, niets investeren en toch veel verdienen... tsja, dan ga je nog heel lang moeten wachten. Intussen kan je wel commentaar geven op de anderen, alsof die er niets hebben voor moeten doen. Maar echt veel verder kom je er niet mee.

                              @ Leonidas: soms ben je wat te snel in je commentaar. Ook nu. Lees nog eens wat er staat. De insinuatie zit alleen in je hoofd. Verder ook een prettig jaar toegewenst.
                              Fullator
                              Fotostudio Candela Zone
                              website: http://www.chronax.be
                              website: http://www.marquisemodels.eu

                              Comment


                              • #60
                                Re: Hoeveel voor 'n trouwerij?

                                anyone mentioned being insured to shoot for money yet?

                                or relying on the family policy to cover you stepping on the dress, tripping the bride so that she smacks her teeth out on the priests boots, he yells at the top of his voice, swears a lot, then Mrs Smith takes out a law suit against you for causing little Kevin stress by seeing the bride's butt and hearing the priest's colourful words.

                                just a small thought... have a nice shoot

                                Comment

                                Working...
                                X