Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoeveel voor 'n trouwerij?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Hoeveel voor 'n trouwerij?

    Oorspronkelijk geplaatst door jocca Bekijk bericht
    Hihi,

    Grappig om deze topic te volgen.
    Sommigen willen hier even veel vragen als een pro en dan nog eens alles in het zwart hebben ook, terwijl ze met minder goed materiaal rondlopen dan de meeste pro's ...
    Volg deze thread met enige intresse en eigenlijk vind ik hem redelijk grappig ...

    Al de pro's hier zijn het erover eens dat ze veel geld moeten vragen, daar is niks mis mee, als het echte pro's zijn (en dat veronderstel ik ook wel, wie ben ik om daar aan te twijfelen) zijn ze dat zeker waard, maar er lopen tegenwoordig op een trouw meer 'krabbers' met hun dslr rond die alleen maar in de weg van de echte fotograaf lopen ... maar je moet niet veralgemenen.

    Net zoals al verschillende antwoorden hier heb ik al amateur foto's gezien die stukken beter zijn dan de foto's van de echte prof op die trouwerij, jammer, maar zo is het.

    Iets anders, er lopen tegenwoordig amateurs met materiaal rond hun nek dat zeker kan tippen aan de stukken die de pro's hebben, de grens is sterk aan't vervagen hier denk ik.

    Heb het zelf gezien bij een auto event in Nederland, indoor dan nog wel, de prof. fotograaf (die ze duur betaald hadden om drie fotomodellen te trekken rondom enkele exotische wagens) kwam aanzetten met een 20D met 18-55 kitlens !! en een oude versleten paraplu-flits (of hoe dat ook noemt) ... dat noem ik dan triestig !
    Ik heb maar een 350D met een 17-55 2.8 IS en een oude 380EX flits, maar mijn foto's waren stukken beter, al zeg ik het zelf ... en ik heb meer fantasie om speciale foto's te maken dan hij ... en ik ben een amateur, op zo'n fotoshoot is het belangrijk dat zowel de modellen als de wagens in beeld zijn, gewoon een fotootje van drie dames tegen de zijkant van de wagen stelt niet echt iets voor vind ik ...

    Dus ik zou niet teveel veralgemenen hier, er zijn echte pro's, en die kunnen véél geld vragen, die zijn het ook waard, maar er lopen tegenwoordig teveel would be's rond die ook veel geld vragen en alles verzieken voor iedereen.

    Ik wil ook best als extra fotograaf een trouw doen, maar niet als enige, dan is er teveel stress, en dan moet je gewoon een 2de body hebben en superlenzen !

    Mark
    Last edited by LamboCars; 15 januari 2007, 09:14.
    Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
    Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

    Comment


    • #32
      Re: Hoeveel voor 'n trouwerij?

      Als het dan toch zo eenvoudig is zoals sommigen hier laten uitschijnen om op korte tijd duizenden euro's te verdienen met semi-prof materiaal waarom begint niet iedereen dan een eigen handel?

      @ paparazzi, het is niet omdat je een shoot hebt gedaan, dan je daarom meteen alles kan é.
      Ik wilde gewoon zeggen van begin bescheiden en kijk hoeveel je netto kan overhouden aan de job. Is het in het zwart dan is alles meteen ook netto. Kijk hoeveel werk je er aan hebt. Voorzie je een ganse week werk aan de nabewerking van de foto's, vraag dan 1/3 tot de helft van een normaal netto maandloon van een gewone arbeider. Zo zal je op een 500-600 euro uitkomen. Ik denk dat dit een goed bedrag is om als (sorry leek) mee te starten. Zeker als je rekening houd met het feit dat alles netto is.
      Strikt gezien zal je per uur misschien niet de volle pot gaan verdienen, maar als je iedere maand een shoot kan doen in het zwart dan verdien je een meer dan aardige cent extra ...
      Is alles officieel dan is het 600 euro ex. BTW.

      Te laag gaan in uw prijs is ook niet goed, want dan kan je goedkoop overkomen en een wantrouwige indruk nalaten. Want als je langsgaat bij de mensen en zegt dat alles perfect zal zijn voor (ik zeg maar) 300 euro terwijl een collega 1200 euro vraagt, dan wekt dit argwaan en heb je veel kans dat het werk aan uw neus zal voorbijgaan.

      je doet ermee wat je wilt é, maar als zelfstandige (kan ik uitmaken aangezien je blijkbaar in nederland een btw-nummer hebt) moet je echter ook af en toe eens een risico nemen.

      Comment


      • #33
        Re: Hoeveel voor 'n trouwerij?

        @LamboCars

        Ik dacht dat ik verre van veralgemeende
        "Sommigen willen hier even veel vragen als een pro en dan nog eens alles in het zwart hebben ook, terwijl ze met minder goed materiaal rondlopen dan de meeste pro's ..."
        Lees die zin gerust eens na in detail é. Ik vemeld duidelijk sommige amateurs en de meeste pro's.
        Ik zeg niet alle amateurs en alle pro's ...

        Tuurlijk zijn er fanaten onder de ama's die veel betere foto's nemen dan sommige pro's. Ik zal dit nooit tegenspreken.

        Comment


        • #34
          Re: Hoeveel voor 'n trouwerij?

          Leuke discussie !

          Maar der is 1 opmerking die ik nog nie gezien heb en dat is dat de prof's het ook hebben moeten leren.

          Iemand die al 100 trouwfeesten gedaan heeft gaat beter weten hoe het moet en waarschijnlijk betere resultaten kunnen afleveren dan iemand die het voor de eerste keer doet (al was het alleen maar door de zenuwen).

          Hoeveel je moet vragen kan ik niet op antwoorden maar of je het moet doen of niet, is iets dat je voor jezelf moet uitmaken (en blijkbaar al gedaan hebt).

          G
          As I look back over my life I am struck by postcards ... ruined snap shots ... faded posters of a time, I can't recall. James Douglas Morrison
          like.no.other

          Comment


          • #35
            Re: Hoeveel voor 'n trouwerij?

            Oorspronkelijk geplaatst door Grf Bekijk bericht
            Maar der is 1 opmerking die ik nog nie gezien heb en dat is dat de prof's het ook hebben moeten leren.
            Een beginnende pro loopt daarom stages bij andere, ervaren pro's.

            Kijk, mooie fotootjes maken onder de juiste omstandigheden kunnen we allemaal. Het gaat er om dat je ook met aanvaardbare resultaten komt als het eens tegen zit. Slecht weer, plots veranderde locaties, tijdnood doordat er ergens iets uitloopt, haperende apparatuur, je kunt het zo gek niet bedenken. Trouwreportages zijn altijd zenuwenwerk - het kan maar 1 keer en dan moet het ook meteen goed zijn. Been there, done that, have the T-shirt... Verder betaal je dan (hopelijk) voor een bewezen creativiteit, voor een stijl die past bij jouw bruiloft. En last but not least betaal je voor de uren en onkosten die de fotograaf maakt. Bedenk daarbij dat je ook een stukje van de uren betaalt die hij niet billable kan maken - tenslotte moet bij hem/haar de schoorsteen ook roken!

            Als je puur per bestede tijdseenheid gaat kijken naar het inkomen van de fotograaf, dan zijn die prijzen van 1200 tot 1500 euro voor een maatgesneden trouwreportage peanuts. Ik denk dat je uit gaat komen op een bruto uurloon van nog geen €35 per uur. Fotografie is geen vetpot tenzij je er heeeel goed in bent...

            Mijn advies zou zijn om je commerciele activiteiten niet te beginnen met fotografie voor particulieren. Er zijn altijd verschillen van mening omtrend de prijs en, als je het wel goed doet tegen een in de ogen van de klant redelijke prijs, prijs je jezelf op den duur uit de markt. Immers: als je nu €500 vraagt voor een reportage, kun je niet twee weken later €800 vragen voor een vergelijkbare reportage voor buuv twee huizen verderop - dat gaat niet werken. Maar met die €500 betaal je zelf wel leergeld ben ik bang.

            Comment


            • #36
              Re: Hoeveel voor 'n trouwerij?

              Oorspronkelijk geplaatst door paparazzi Bekijk bericht
              Ook die prof heeft ooit z'n eerste shoots gedaan. Bovendien vind ik, wat ik in mijn omgeving al heb gezien van profs (die dus 'n eigen fotozaak met studio hebben) veel te wensen overlaten. Geen echt creatieve shots, maar veelal de standaard onoriginele poses.


              Ongetwijfeld. Maar vergeet ook niet dat de meeste leken helemaal niet zoveel geld overhebben voor die extra kwaliteit omdat ze dat er dus helemaal niet aan afzien. De zelfstandige beroepsfotografen die ook nog zeer originele huwellijksshots weten te maken zijn (hier in elk geval) niet zo dik gezaaid.
              Er zijn natuurlijk mensen die helemaal geen originele huwelijksreportage willen en die nemen meestal ook genoegen met een goedkoper alternatief. Ook is bij sommigen het filmen belangrijker dan de foto's. Dat is iets dat iedereen voor zichzelf moet uitmaken. Volgens mij liggen zelfs de standaardfoto's bij de meeste mensen nog het beste in de markt. Bij deze mensen zou ik het ook nog aandurven om een huwelijksreportage te maken. Je zet ze in een parkje, zet hen in de standaardposes, brandt een cd/dvd en ontvangt.

              Het probleem is eigenlijk bij diegenen die EN een originele, uitgebreide en geweldige reportage willen EN daar niet de nodige fondsen aan willen besteden. Die vraag krijg ik meestal samen met de commentaar dat ze eerst prijzen gevraagd hebben aan een prof en dat ze die prijs van >1000€ veel te duur vinden. Als je dan hoort welke voorbereiding en nazorg ze erbij krijgen stel ik met toch vragen over die mensen hoor. Onlangs was er een fotograaf die met een koppel 3 uur rondgereden heeft om hen uit verschillende locaties te laten kiezen waar ze de reportage zouden willen maken (met backup indien slecht weer), met een knal van een portfolio bovenkwam en zelfs een assistent zou meebrengen de dag zelf. Dan kwamen die mensen naar mij toe met de vraag of ik het niet zou willen doen omdat ze het toch "wat duur" vonden allemaal. Heb ze direkt wandelen gestuurd. Met zo'n voorbereiding en een pracht van een album achteraf, denk ik niet dat je met 1000€ te veel betaald hebt. Bij het huwelijk zelf was het een andere amateur die de foto's nam, die mensen hebben er nog altijd spijt van.
              Nikon D50 + Tamron AF18-200mm F/3.5-6.3 XR Di II + Nikkor AF70-300mm F/4-5.6G + Tokina ATX Pro 80-200 F2.8 + Nikkor 50mm F1.8 + SB800

              Comment


              • #37
                Re: Hoeveel voor 'n trouwerij?

                Immers: als je nu €500 vraagt voor een reportage, kun je niet twee weken later €800 vragen voor een vergelijkbare reportage voor buuv twee huizen verderop - dat gaat niet werken.
                Daar ben ik 't dus niet mee eens. Als je meer ervaring krijgt en dus 'n mooier portfolio kunt laten zien, dan kan je prijs omhoog. Begint men dan te sputteren dat je 't bij je eerste reportages goedkoper hebt gedaan dan is het graag of niet.

                Comment


                • #38
                  Re: Hoeveel voor 'n trouwerij?

                  Oorspronkelijk geplaatst door paparazzi Bekijk bericht
                  Daar ben ik 't dus niet mee eens. Als je meer ervaring krijgt en dus 'n mooier portfolio kunt laten zien, dan kan je prijs omhoog. Begint men dan te sputteren dat je 't bij je eerste reportages goedkoper hebt gedaan dan is het graag of niet.
                  In het begin zul je het vooral moeten hebben van mond-tot-mond reclame. En daar wordt meestal ook prijs informatie mee uitgewisseld... Dat wordt dan vaak "niet" vermoed ik. Wat is de reden dat je speciaal met deze tak van fotografie wilt beginnen als ik zo vrij mag zijn?

                  Ongevraagd toch nog een leuke tip (hoop ik tenminste ): http://www.aljacobs.com/NEW%20WEDDING.pdf (prik alleen wel even door de Amerikaanse origine heen...). Met de nadruk op pagina 14, die gaat over de "Paparazzi club" . Meer serieus: pagina 38 gaat over "pricing". Ik quote er even uit:
                  PRICING
                  Pricing in this business is like the car business, read on, this is a stretch. No two used cars are alike and no two weddings, people, venue, structure, size etc. are the same thing. No two photographers are the same. But the photographers seem to think it’s all about pricing. What a wrong impression. Very foolish thinking. Ask most folks (in the states) what they think of buying a car and they will tell you they would rather go to the dentist. Ask those same folks buying a car “what do they want in a price” and the answers will surprise you.
                  Prime answer: A FAIR ONE from a reputable, reliable dealer…. They said things like “I didn’t want to pay more than what the others paid for it.”
                  Last edited by Joost; 15 januari 2007, 11:44. Reden: Stukje over prijs toegevoegd

                  Comment


                  • #39
                    Re: Hoeveel voor 'n trouwerij?

                    allicht omdat daar rap centjes mee te verdienen zijn?
                    (liefst in 't zwart)

                    mm
                    ∏__|_ ∏__|_
                    "no rules, great shots"
                    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                    Comment


                    • #40
                      Re: Hoeveel voor 'n trouwerij?

                      Leuke link! Thanx!

                      Wat is de reden dat je speciaal met deze tak van fotografie wilt beginnen als ik zo vrij mag zijn?
                      Het lijkt me iets wat ik goed kan combineren met mijn baan. Misschien krijg ik er maar 1 of 2 per jaar, misschien 1 per maand, en dan is het op vrijdag vrij moeten nemen omdat men doorgaans op die dag trouwt niet zo bezwaarlijk. Die paar vakantiedagen kan ik wel missen.

                      Ook vind ik het belangrijk om juist in mijn eigen omgeving een soort van klantenkring op te bouwen, zorgen naamsbekendheid te krijgen waardoor je ook wel 'ns voor andere dingen (bedrijfsfotografie bijv.) gevraagd kan worden. En daarvoor lijkt mij 'n huwelijk fotograferen dus 'n goeie basis. Veel mensen aanwezig, veelal in goeie stemming.

                      Mijn droomfotografiebaan ligt echter in de reisfotografie, maar daarvoor moet je al echt kruiwagens bij de div. bladen hebben wil je er binnen geraken.

                      Comment


                      • #41
                        Re: Hoeveel voor 'n trouwerij?

                        En dan 30 Euro lidgeld betalen, daarover zeuren dat het teveel is ....
                        Leve de 'k wil alles voor vaniet-maatschappij, maar voor d'ander is het nooit duur genoeg
                        Als ge als prof wilt betaald worden, volg dan zoals het hoort de daartoe voorzine studierichting en doe het zoals het hoort met diploma en werkherkenning.
                        DOe je het uit liefhebberij wees dan ook eerlijk liefhebbersprijs te vragen ...
                        https://www.fotospotter.be
                        Je suis content d’être heureux

                        Comment


                        • #42
                          Re: Hoeveel voor 'n trouwerij?

                          @ purlut,

                          ik wist dat deze reactie ging komen alleen durfde ik het zelf niet zegge, maar kdacht er ook aan ...

                          Comment


                          • #43
                            Re: Hoeveel voor 'n trouwerij?

                            Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
                            En dan 30 Euro lidgeld betalen, daarover zeuren dat het teveel is ....
                            Leve de 'k wil alles voor vaniet-maatschappij, maar voor d'ander is het nooit duur genoeg
                            Als ge als prof wilt betaald worden, volg dan zoals het hoort de daartoe voorzine studierichting en doe het zoals het hoort met diploma en werkherkenning.
                            DOe je het uit liefhebberij wees dan ook eerlijk liefhebbersprijs te vragen ...
                            Ik heb reeds 'n grafische opleiding met daarbij als onderdeel fotografie gevolgd en ben daarvoor geslaagd. Echter ik werk dus al jaren als grafisch vormgeefster en fotografie is vooralsnog vooral hobby. Maar ik zou daar dus graag verandering in gaan brengen. Niet door studiofotograaf te worden, want die tak van fotografie trekt mij in 't geheel niet. Maar een soort allroundfotografiewerk wat ik naast mijn baan kan doen, totdat 't misschien ooit lonend genoeg zou worden om daarvan te kunnen leven.

                            Het blijven doorzeuren over vrijwillige bijdragen op één van de tig internetfora die de meeste mensen bezoeken, vind ik overigens zwak.

                            Comment


                            • #44
                              Re: Hoeveel voor 'n trouwerij?

                              Waarom is een pro beter? Waarom mag een pro meer vragen??,
                              Ik ken hier bij Bd ammateurs die veel betere foto's maken dan een pro.
                              Dus mag die ammateur minder vragen?
                              Neen, als je goed bent mag 't wat kosten of je nu pro bent of niet.. Het is 't afgeleverde werk dat 't maakt.
                              Als je goed bent.. dan vragen ze je veel.. en kijken ze niet wat 't kost.
                              Dus voor een dag met nabewerking zal 't rond de 1500 euro liggen. (Pro of niet)

                              Comment


                              • #45
                                Re: Hoeveel voor 'n trouwerij?

                                Maak één goede trouwreportage en je zal zien dat via mond aan mondreclame je werk genoeg hebt en je prijs minder belangrijk wordt. Het gaat zeer snel rond wanneer je goed werk levert!
                                Er zijn zeker amateurfotografen die kwaliteit kunnen brengen maar ervaring speelt hier wel degelijk een rol en dat is juist de reden waarom ik nog nooit een goede amateurhuwelijksreportage gezien heb. Het zal wel bestaan maar ik heb ze zelf nog nooit gezien. Echter wel van de pro's maar inderdaad er is veel verschil in pro's absoluut.
                                Ook al vastgesteld dat uitstekende amateurfotografen er niet in slagen om mooie huwelijkreportages te maken. Het is echt wel een zeer specifieke branche, maar er zullen altijd wel uitzonderingen zijn...
                                http://www.stich.be

                                Comment

                                Working...
                                X