Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verkleinen/verscherpen voor afdruk bij fotolab (Photobox)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Verkleinen/verscherpen voor afdruk bij fotolab (Photobox)

Perrush,

Ik plan een uitgebreide test later, met o.a. resize én sharpening in Qimage.

Photobox is kort én bondig: full resolution, géén resize, géén sharpening.
    Naar het schijnt zijn de professionele tools die zij gebruiken om te verkleinen en te verscherpen veel beter dan wat je met PS, Qimage of andere kan bereiken. Dit geldt ook voor grotere formaten en posters.

Hier op BD gaat de meerderheid voor een resize naar afdrukformaat en dan sharpening. De test zal het uitwijzen.

Ik test wel alleen op formaat 10x15cm.

De posters mag iemand anders uittesten.

armani

Comment

[QUOTE=Perrush;1282748]
      Ik heb eens een onverscherpte en een verscherpte laten afdrukken op 70*50. Die verscherpte zag er merkelijk beter uit zonder dat je witte lijntjes van de verscherping ziet. QUOTE]

Bij Photobox?

Comment

[QUOTE=armani;1283157]
        Oorspronkelijk geplaatst door Perrush Bekijk bericht
        Ik heb eens een onverscherpte en een verscherpte laten afdrukken op 70*50. Die verscherpte zag er merkelijk beter uit zonder dat je witte lijntjes van de verscherping ziet. QUOTE]

Bij Photobox?
        - perrush laat alles bij photobox afdrukken -
        --
        Play Drakensang - a free online mmorpg

Comment

Ik wil graag de resultaten afwachten, maar ik vraag me toch af hoe jullie 200 foto's in volle resolutie (+4 - 5 MB) gaan doorsturen. Bij Telenet ben je zo al je uploadlimiet voor een hele maand kwijt, én je bent een uurtje of tien zoet met het uploaden.
          Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
            Ik wil graag de resultaten afwachten, maar ik vraag me toch af hoe jullie 200 foto's in volle resolutie (+4 - 5 MB) gaan doorsturen. Bij Telenet ben je zo al je uploadlimiet voor een hele maand kwijt, én je bent een uurtje of tien zoet met het uploaden.

zo heel dikwijls laat ik geen 200 foto's afdrukken, jij wel ?

enne, 's nacht slaap ik toch. Dat dat dan 10 uurs duurt interesseert me niet veel. Komt daarbij dat je limiet 's nachts maar voor de helft telt.

Maar als je echt veel laat afdrukken is het idd iets om mee rekening te houden.

ohja, en ik het 2 gig upload / maand, niet 1 gig
            --
            Play Drakensang - a free online mmorpg

Comment

Ik heb ook een upload limiet van 2GB, dat zijn 400 foto's aan 5MB per maand. Daar zit ik toch niet elke maand aan .
              En dat uploaden kan 's nachts natuurlijk.

Comment

Toch even deze thread terug oprakelen.
                De test is er uiteindelijk niet gekomen, maar misschien helpt dit wel.

Ik heb 20 afdrukken laten maken bij Photobox van formaat 20 cm x 30 cm.
                Nogmaals gevraagd wat de beste manier van aanleveren was voor de beste afdruk. Volledige resolutie ZONDER enige verscherping, bevestigde men.

Ondertussen heb ik de afdrukken ontvangen. Zeer verzorgd, goede kleuren kortom alles perfect, alleen de foto's zijn kwa scherpte ONvoldoende.

De foto's waren wel genomen in RAW en geconverteerd naar JPEG met toch een minimale verscherping, helemaal geen verscherping durfde ik niet (in Capture One LE 3.7.7: hoeveelheid 50, drempel 4, in C1 4, presharpening 1: amount 200, radius 0,5, threshold 1,0.)

Waarschijnlijk slaat hun advies voor geen verscherping op JPEG's die rechtsreeks uit de camera komen omdat die reeds voldoende verscherping hebben gekregen in de camera.

RAW-files hebben dus wel voldoende verscherping nodig voor scherpe afdrukken. Misschien heeft iemand er toch wat aan...

Comment

ik heb ooit afdrukken (vergrotingen circa A3) laten maken bij fotobox die wel verscherpt waren, en dat kon je jammer genoeg zien op de foto, sindsdien stuur ik voor elk labo steeds volle resolutie zonder sharpening. Eventueel de kwaliteit op "8" zetten in PS ip van "10" of "12" Dat merk je minder in de foto dan sharpening.

Comment

Niets te maken met verkleinen/verscherpen, maar ik wil nog een goede raad geven als je met Photobox werkt.

Ze zeggen wel dat je ze in SRGB moet doorsturen, maar ik gebruik het profiel dat je kan downloaden bij marc en ciel en dat zit je heel goed met je kleuren en vooral helderheid.
                    Sony Alpha77 + flits HS5600 + Sony 18-55 + sigma 24-70 EX + sony 70 -300G + Sigma 10-20 EX + Minolta 50 mm, Canon PowerShot A2000 IS, Nikon Coolscan V

Comment

Working...
                    X