Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

statief in studio?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: statief in studio?

    Ik heb met mijn D50 al 1/250 en 1/500 gebruikt...maakt niks uit.

    Grt,
    JanMetDePet
    Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

    Comment


    • #17
      Re: statief in studio?

      Je moet met twee dingen gewoon rekening houden. Kan mijn toestel het aan en kan mijn flitser het aan.

      Ik kan gerust mijn toestel op 1/2000 zetten, maar daar is mijn flits niet snel genoeg voor (gevolg: foto is niet volledig belicht)
      Er zijn wel studioflitsers wat dat wel kunnen (duur).

      Comment


      • #18
        Re: statief in studio?

        Oorspronkelijk geplaatst door Maarten_T Bekijk bericht
        Ik kan gerust mijn toestel op 1/2000 zetten, maar daar is mijn flits niet snel genoeg voor (gevolg: foto is niet volledig belicht)
        Er zijn wel studioflitsers wat dat wel kunnen (duur).
        Excusez moi, maar dat is pertinent onjuist. Een doodnormale flitser flitst vele malen sneller dan 1/250 of 1/500 seconde (de minimale flits synchronisatie tijd) - het is de sluiter van de camera die niet sneller mee kan.

        De sluiter in je toestel bestaat uit twee lamellen ("gordijnen" => daarvan komt de naam "gordijnsluiter" - vroeger waren ze echt van stof!). Als je op de ontspanknop drukt gaat het eerste gordijn open zodat het licht bij je sensor kan komen. Als er voldoende licht op de sensor is gevallen gaat het tweede gordijn dicht.

        Nu is zo'n gordijn niet oneindig snel. Voor de 24mm die het ding af moet leggen (bij een full-frame camera!) heeft zo'n gordijn tegenwoordig ergens tussen de 2 en 4 ms nodig (4 ms = 1/250 seconde). Om nu onder normale omstandigheden (dus zonder flits!) toch een snellere sluitertijd te realiseren gaat het tweede gordijn al dicht terwijl het eerste gordijn nog onderweg is. Zo ontstaat er een spleet licht die over de sensor trekt => vandaar dat het ding ook "spleetsluiter" genoemd wordt. Als je zou gaan flitsen in deze situatie is er een deel van de foto al afgeschermd door het tweede gordijn tegen de tijd dat de flitser af gaat (of omgekeerd: de flitser gaat al af terwijl het eerste gordijn nog niet eens helemaal open is).

        Daar heeft men dan een truuk op gevonden: high speed flash. Wat er dan eigenlijk gebeurt is niet dat er sneller geflitst wordt, maar dat de flitser al begint met licht geven voordat het eerste gordijn open gaat en daar pas mee ophoudt als het tweede gordijn helemaal dicht is. Ik ken geen studioflitsers die dat kunnen.

        Terug naar de originele vraag. Als je flitser als hoofdlicht gebruikt wordt (om het even of je daar reportageflitsers of studioblokken voor gebruikt), dan wordt de belichting bepaald door het flitslicht, niet door de tijd dat de sluiter open staat. Zeker in een studio waar het licht normaliter gedimd is kun je het omgevingslicht negeren. Zelfs al zou je dan met lage sluitersnelheden werken, dan nog is een statief niet nodig voor het tegengaan van bewegingsonscherpte. Het enige waar ik een statief handig voor vind in de studio is bij het maken van produktopnames waarbij de kadrage alsook de opstelling statisch is. Voor modelshoots (en dan met name die in de studio) zijn statieven m.i. tamelijk nutteloos.

        Comment


        • #19
          Re: statief in studio?

          Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
          Als je in de studio werkt met studioflitsers dan heb je zeker geen statief nodig.
          uw sluitertijd is hier geen 125e van een sec maar enkele 1000en van een sec.
          Zeker overbodig !!!
          Werk je met lampen, dan is het iets anders ...
          Maar dan zou ik mijn statief verkopen en met dat geld studioflitsers kopen

          Ook komt er geen beweging in met een statief...
          Het vlot niet ...
          Uw model komt niet los, ze zit daar maar te zitten en het lijkt voor haar wel een eeuw te duren voor je een foto neemt.

          Iedere keer statief los zetten, scherp stellen op de ogen, knopje half ingedrukt houden, statief terug een beetje naar beneden plooien, en dan pas afdrukken.
          Terug statiefje los, scherp stellen op de ogen, ...

          Op die tijd is mijn model al 2 keer een andere outfit gaan aantrekken!
          Gooi dat statief snel bij de kippen ...
          Zonder statief ben je vrijer met je camera - het hangt er ook vanaf wat voor soort foto's je wilt maken - in een studio werk je ook vaak uit de hand, ipv met statief. Alleen als je camera groter wordt - zoals die van mij nu - dan is het beter om een statief te gebruiken.
          Alles is echter betrekkelijk : Ik fotografeerde in de Camargue vanaf een paardenrug met mijn H'blad - en zonder bewegingsonscherpte.
          Een foto is slechts een deel van een seconde

          Een grote 4kante kist en een olifant om het apparaat te torsen......

          Comment


          • #20
            Re: statief in studio?

            Fotografeer ik digitaal gebruik ik geen statief. Zo werkt het voor mij
            immers vlotter en dynamischer, ik beweeg nogal veel en dan is een
            statief niet handig. Het hangt er, zoals reeds aangehaald, wel van
            af welk soort foto's je wilt. Fotografeer ik analoog middenformaat
            gebruik ik wel een statief.

            Comment


            • #21
              Re: statief in studio?

              Joost, ik heb het over studioflitsers, niet over gewone staafflitsers. De meeste! studioflitsers kunnen toch geen high speed aan hé...

              Comment


              • #22
                Re: statief in studio?

                Oorspronkelijk geplaatst door Maarten_T Bekijk bericht
                Joost, ik heb het over studioflitsers, niet over gewone staafflitsers. De meeste! studioflitsers kunnen toch geen high speed aan hé...
                Oorspronkelijk geplaatst door Joost Bekijk bericht
                Ik ken geen studioflitsers die dat kunnen.
                Dat zeg ik toch ook :. Mijn punt was dat het feit dat je geen sluitertijd van 1/2000 kunt halen niet ligt aan het "niet snel genoeg zijn" van de flitser, maar puur aan je toestel. Nikon's D1, D1x, D1h en D70 hebben bijvoorbeeld een deels electronische sluiter waarmee je sync snelheden kunt halen tot 1/8000 ofzo. Verder zijn er natuurlijk nog legio toestellen met andere typen sluiters, electronisch en/of mechanisch, die geen X-flash issues hebben.

                Comment


                • #23
                  Re: statief in studio?

                  De ringflitser van Elinchrom kan tot 1/2000

                  Comment


                  • #24
                    Re: statief in studio?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Maarten_T Bekijk bericht
                    De ringflitser van Elinchrom kan tot 1/2000
                    Hmm... wat een brol (geintje ). Is'ie niet sneller als je minder dan vol vermogen gebruikt? Ik meende (maar toegegeven, nu begeef ik mij op glad ijs) dat de meeste flitsers zo ergens rond de 30 usec zaten (maar wellicht niet op vol vermogen). Tijd voor experimentjes...
                    Last edited by Joost; 21 december 2006, 11:13.

                    Comment

                    Working...
                    X