Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Veilig bewaren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Veilig bewaren

    Vandaag gelezen op Slashdot ivm met CD/DVD:

    http://adterrasperaspera.com/blog/20...rchival-media/


    Misschien kan dit sommigen onder jullie meer info bieden. Vooral het stuk over waarom DVD+ beter is dan DVD-


    Mvg

    Steven
    1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

    Comment


    • #17
      Re: Veilig bewaren

      Ik ga binnenkort een deftig systeem bouwen om mijn foto's te backuppen.

      Ik vertrouw niet op CDs/DVDs. Geperste schijven zijn redelijk betrouwbaar, maar zelfgeschreven kunnen ze niet goed tegen zonlicht. Zoals in dat artikel beschreven heb ik ook mijn beste ervaringen met Taiyo Yuden, alsook met TDK media.

      Schrijfsnelheid heeft wel degelijk invloed op de kwaliteit. Bij het schrijven van CD/DVD gebeuren er altijd fouten. Bij sneller schrijven gebeuren er meer fouten en moet er meer foutcorrectie data gebruikt worden. Als daarna door allerlei factoren (temperatuur, vochtigheidsgraad, zonlicht) meer fouten komen heb je uiteindelijk niet meer voldoende foutcorrectie data om nog zonder problemen te kunnen lezen.

      Een goedkopere oplossing is zelf extra foutcorrectie data te maken. Mijn suggestie is het PAR2 algorithme en het programma QuickPar. Je kiest zelf hoeveel recovery data je maakt: bvb 1 DVD par files per 4 DVDs foto's (25% dus). Met die par files kan je dan foto's van eender welke dvd van die 4 repareren, zolang er maar niet meer foto's kapot zijn dan 25%. Kijk hier voor wat meer (engelstalige) uitleg over QuickPar.

      Mijn oplossing zal bestaan uit een RAID5 setup van 4x320Gb harde schijven. Als er 1 schijf kapot gaat heb je nog alle data, en kan je de kappote schijf vervangen. Vergelijkbaar met par files, maar dan automatisch (en nooit andere schijf in de lezer steken ).

      Comment


      • #18
        Re: Veilig bewaren

        Waarom schrijf j eniet op dvds weg, je neemt er al meteen een dubbeltje van en checkt deze 2dvds eens elk jaar. Zit er een slechte tussen dan copieer je de andere goede ineens op een nieuwe.
        Makkelijke oplossing EN goedkoop. Tot hiertoe heb ik nog geen cd/dvd data verlies gezien. Voorkom gewoon krassen en koude/warmte shokken. ik denk dat je dan al minstens 10jaar verder bent, en met je checks en copies denk ik niet dat je ooit in problemen komt.

        Als er binnen 10jaar een ander medium is bv goedkoop superramgeheugenstickjevoorindebinnenzak dan copieer je je dvds daarheen ofzo.

        -M-
        Mijn site...
        vandaelefotografie.be
        * BD0916BE *

        Comment


        • #19
          Re: Veilig bewaren

          Is ook mss wel een goed idee.
          Nog andere ideeen? Laat maar komen

          mvg
          Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
          www.ginodepreter.com

          Comment

          Working...
          X